Tongi 2017 - maulana saad
Bayan khas Maulana Saad kpd org Msia
Ijtimak Tongi - Januari 2017
Ijtimak Tongi - Januari 2017
Menjadi
ketentuan Allah dlm setiap zaman, akan dipilih beberapa org untuk menjalankan
kerja dakwah ke seluruh dunia. Untuk pilihan Allah ini, syarat utama ialah
TAQWA. Berusahalah sedaya-upaya untuk mentaati perintahNya dengan sempurna dlm
diri. Syarat utama TAQWA ialah ittiba' sunnah. Sunnah ibadat, sunnah adat
dan sunnah dakwah. Sejauh mana kita ittiba' dlm ketiga-tiga sunnah ini, sejauh
itulah Allah s.w.t akan memilih kita sebagai ahli di dalam kerja dakwah.
Sunnah
dakwah ialah UMMUMIYAT, iaitu sejauh mana kita tidak "pilih bulu"
atau mendahulukan golongan-golongan atau individu-individu tertentu. Dalam
urusan dakwah ini, Nabi s.a.w sendiri "turun-padang" serta mendatangi
setiap individu dari kalangan umat. Kebanyakan nusrah ghaibiah datang dari
dakwah infradi. Tidak ada usaha yg lebih besar untuk menarik nusrah ghaib ALLAH
s.w.t melainkan melalui jalan dakwah infradi.
Langkah
pertama, Nabi s.a.w akan menyediakan org yang didakwah itu untuk menjadi
seorang daie. Setiap individu daripada kalangan sahabat nabi (r.anhum) adalah
seorang daie. Pernah nabi s.a.w memilih berhijrah dengan mengikut jalan yang
ada perompak dilaluannya, bertujuan mendakwahkan perompak kepada Islam. Nabi
s.a.w menganggap setiap individu itu penting dan layak didakwahkan walaupun
mereka adalah dari kalangan perompak yang jahat.
Seluruh para
anbia' membuat usaha dakwah dengan pandangan basirah (yaqin). Penyelesaian
kepada segala jenis rintangan serta pancaroba ialah dengan jalan dakwah.
Misalnya Nabi Yusuf a.s. Baginda berkeadaan ditimpa ujian yang hebat, difitnah
dengan fitnah yang berat, dituduh dengan macam-macam tuduhan namun semasa
disumbatkan ke dalam penjara, baginda masih meneruskan amal dakwah dengan gigih
atas satu keyakinan bahawa penyelesaian masalah ialah di dalam urusan dakwah.
Jika dakwah ditinggalkan, alamatnya akan datanglah 1001 macam masalah serta
musibah dalam hidup.
Dalam
kehidupan para sahabat nabi s.a.w, tiada bukti di dalam sejarah, yang mereka melemahkan
diri atau mengurangi kegigihan mereka dalam dakwah. Pernah satu ketika,
diperingatkan oleh Abu Talib kepada rasulullah s.a.w, dengan kata-kata
"wahai muhammad, tolong dengar cakap aku, tolonglah tinggalkan
dakwah". Maka nabi s.a.w jawab, meskipun mereka mampu meletakkan matahari
di tangan kananku dan bulan di tangan kiriku maka untuk tinggalkan dakwah ini,
tidak sekali-kali". Nabi s.a.w tidak pernah mengurangi dakwah dalam apa
pun keadaan. Begitu juga seluruh para anbia' tidak pernah mengurangi dakwah,
dalam apa keadaan mereka istiqomah dalam jalan dakwah. Fastaqim kama
umirta....(diberikan ayat2 perintah untuk laksanakan perintah dakwah). semua
nabi laksanakan dakwah dgn istiqomah. Maulana Ilyas melafazkan, "Para sahabat nabi tidak tinggalkan dakwah”.
Allah s.w.t
pasti akan menurunkan ujian-ujian yang berat kepada para daie. Nabi Ibrahim a.s
diuji untuk menilai sifat taat. Kisah ini boleh dijadikan iktibar untuk kita.
Apabila kita tinggalkan sifat taat maka ia juga akan menjadi asbab
penyingkiran. Ketika Adam dicipta oleh ALLAH s.w.t, ujian sifat taat sudah pun
bermula. Ujian untuk iblis pula dengan sombong berkata bahawa dia lebih bagus
dan ada lebih kelayakan, ia lupa kepada perintah Allah s.w.t dan tidak taat
lagi kepada perintahNya. Apa yang berlaku? ALLAH s.w.t singkirkannya dari
syurga.
Allah juga
menguji sejauh mana ketaatan kita kepada AMIR. Diberikan 2 contoh. Bila
seseorang itu tidak taat, Allah akan gunakan solahiyah dia sendiri untuk
melanggar perintah Allah s.w.t sepertimana IBLIS yang mana kemampuannya yang
ada, diberikan oleh ALLAH sebelumnya, pada akhirnya hanya digunakan untuk
menghalang manusia kepada hidayat. Contoh ke 2, Ikrimah r.hu apabila ia
bertaubat, ia mula taat Allah, gunakan solahiyah dan kemampuannya untuk
dekatkan manusia kpd Allah.
Allah uji
malaikat dan anbia' juga diuji. Allah s.w.t ingin melihat adakah mereka undur
kebelakang atau sebaliknya. Nabi Ibrahim a.s telah lulus ujian. Melalui ujian
pertama, seluruh ujian adalah bercanggah dgn nafsu, satu perintah untuk menyembelih
anak. Tidak ada ayah yang tidak sayangkan anak. Nabi Ibrahim a.s, pada pagi
esoknya, telah bertanya kepada nabi Ismail a.s, bukan niat untuk melambatkan
perintah Allah, sebaliknya bertujuan untuk bermesyuarat (walaupun pada ketika
itu nabi Ismail masih seorang budak yang kecil). Nabi Ismail pun faham atas
perintah itu, malahan kanak-kanak itu (nabi ismail a.s jika tidak sedia pun
maka dia akan disembelih juga). Daripada pertanyaan nabi Ibrahim a.s kepada
anaknya, baginda ingin beritahu kepada nabi ismail a.s bahawa itulah sebenarnya
perintah Allah. Maka nabi Ismail menjawab "laksanakanlah dan engkau akan
lihat aku dari kalangan orang-orang yang sabar". Perlu difahamkan di sini
bahawa, tidak kira siapa walaupun anak nabi, jika tidak ada sifat taat, maka
dia juga akan gagal.
ALLAH s.w.t
juga turunkan ujian kepada para sahabat r.anhum, iaitu ujian ketaatan sahabat
kepada nabi s.a.w. Melalui sifat taat maka akan datangnya IJTIMA'IYAT, walaupun
dalam keadaan tak suka, bertentangan dengan keinginan sendiri, taat tetap taat.
Ada ketika nabi
berkata "kalau kamu semua sayangkan aku, kamu pancunglah kepala bapa-bapa
kamu dan bawalah kepadaku.
Satu ketika
semasa sedang bersolat, perintah untuk ubah arah kiblat diturunkan. Semasa itu
berlaku pada waktu zuhur, Para Sahabat tidak sedikit pun bertindak menggunakan
logik akal mereka. Kalau digunakan logik akal, sepatutnya biarlah dihabiskan
dahulu 2 rokaat lagi, baru hadap ke qiblat yg baru. Setelah 2 rakaat sudah
habis, (tanpa menunggu 2 rakaat baki) tanpa banyak soal mereka terus menghadap
ke mekah kiblat baru mereka. Ini contoh ujian kepada para sahabat. Di sini
Allah SWT ingin menguji, siapakah yang taat dan siapakah yang tidak taat.
Dlm quran,
untuk ubah arah qiblat adalah rumit melainkan dengan jalan petunjuk dari nabi
s.a.w. Org yahudi berkata kamu menghadap ke baitulmaqdis itu sia2. Allah
menjawab tidak sia2 kamu hadapkan kiblat, apabila kamu mendapat hidayat mudah bagi
kamu.
Untuk
sempurnakan sifat taat, maka kita kena korbankan perasaan. Semasa zaman saidina
Umar Al-Khattab, dia telah melihat seorang wanita berpenyakit, dia sentiasa
mengganggu org lain. Maka Umar Al-Khattab beritahu "Kamu tidak perlulah
tawaf". Apabila zaman sesudah Umar Al-Khattab wafat, orang sekitar
menyuruh wanita tadi untuk tawaf semula. Maka wanita tersebut menjawab
"mana mungkin aku hanya taat kepada amirulmukminin pada masa dia hidup
saja, apabila dia mati maka aku tidak taat? Ini tidak mungkin!"
Banyak kisah
di dalam kitab hayatussshabah tentang mereka mengorbankan jazbah mereka. "Kami
tak diutus melainkan untuk taat". Dengan sifat taat akan datangnya
ijtimaiyyat. Apabila kita tinggalkan ketaatan kepada amir maka akan hilanglah
kesatuan maka nusrah ALLAH juga terangkat. Dalam quran, Allah ajar 4 usul:
1.Lemah
lembut. Semua nabi santuni umat dgn kasih sayang
2.Maafkan kesalahan manusia lain
3.Istighfar untuk mereka sembunyi-sembunyi (tanpa pengetahuan mereka)
4.Bermesyuarat dgn cara terbuka. Bukan mesyuarat cara tersembunyi.
2.Maafkan kesalahan manusia lain
3.Istighfar untuk mereka sembunyi-sembunyi (tanpa pengetahuan mereka)
4.Bermesyuarat dgn cara terbuka. Bukan mesyuarat cara tersembunyi.
Nasihat
kepada zumidar. Perlu ada sifat tawaduk, kena rendahkan diri kita pd umat.
Sesungguhnya manusia ini adalah himpunan dari kesalahan dan himpunan lupa. Nabi
Adam juga lupa dan buat kesalahan. Kesalahan paling besar ialah, "setiap
org dakwah bebas dari kesalahan". Ini tak mungkin. Kita tetap akan buat
kesalahan. Kita lupa islah diri kita sendiri. Kita kena sibuk cari kesilapan
diri sendiri. Nabi ajar, depan majmak, nabi puji kelebihan sahabat supaya kita
tak berpandangan merendahkan seseorang yang lain. Pandang kebaikan yang ada
pada org yg sejahat-jahatnya pun. Pernah Nabi s.a.w hendak solatkan satu
jenazah, maka Umar tahan nabi. Nabi tanya adakah sesiapa nampak orang ni
membuat apa-apa kebaikan? Seorang sahabat berkata, "aku pernah nampak yang
dia ada berjaga dijalan Allah”. Nabi solatkan jenazahnya. Nabi beritahu umar
kamu tak boleh "check" amalan seseorang.
Satu ketika
Usamah r.anhu yang masih muda telah dilantik menjadi amir, maka dia telah
terlewat dtg, org lama Yaman dengan suara merendahkan Usamah berkata,
"apalah budak ini, kerana dia seorang kita terpaksa lambat bergerak".
Org Yaman yg pandang buruk Usamah ini akhirnya mati dalam keadaan murtad. Kita
kena latih lihat semua manusia dgn pandangan mulia.
Kesalahan tetap
akan berlaku pd seseorang, terutama kpd karkun. Ulamak latih kita kena pandang
korban dia yg terdahulu, kita akan nampak kecil salahnya. Kita minta ampun padanya.
Para Sahabat jika dilihat telah membuat kesilapan nabi latih supaya kebaikannya
dipandang. Ada seorang sahabat bernama Habib bin Abi Baltaah, dia telah
membocorkan rahsia, nabi s.a.w dalam perjalanan hendak berperang ke arah Mekah.
Nabi s.a.w tahu pembocoran rahsia itu melalui wahyu, maka nabi hantar sahabat
mengejar wanita yang membawa surat itu terus berjaya merampas kembali surat tu.
Sahabat itu menangis, dia kata dia tiada keluarga di Madinah melainkan satu2nya
keluarganya di Mekah. "Aku buat ini (membocorkan rahsia) bukanlah untuk
berpaling tadah, tapi demi nak menyelamatkan keluarganya yang tinggal di Mekah
itu supaya tidak di apa2kan. Dgn usaha ini maka org-org mekah akan simpati
kepada keluarganya. Umar r.anhu meminta izin untuk memancung kepala sahabat
tadi. Nabi s.a.w melarang. lantas memberitahu bahawa dia adalah ahli badar. Dlm
quran Allah s.w.t sudah pun mengampunkan mereka. Nabi mengajar serta mentarbiyah
sahabat supaya lihat kebaikan org lama. Doa ampun untuk mereka. Nabi s.a.w
menyuruh Habib beristighfar.
Ketika ketua
munafik meninggal dunia. Nabi s.a.w berkata "Aku akan doa istighfar untuk
dia (ketua munafik). Turun ayat ini, walau 70 kali kamu mohon ampun Allah tidak
akan mengampuni dosanya. Nabi kata bahawa baginda akan berdoa lebih dari 70
kali istighfar. Umar tegur nabi, bahawa ini adalah ayat alquran. Nabi nak ajar
supaya sentiasa mohon ampun kepada sahabat yg buat kesilapan.
Sabar dan
tahamul. Bila mana kamu sabar dan bertaqwa musuh tak akan kalahkan kamu. Sabar
tanpa taqwa adalah zalim. Orang yang ada sifat sabar maka Allah akan pelihara
dari musuh. Sabar ialah salah satu alamat kenabian. Ada satu ketika, nabi s.a.w
dalam kesusahan untuk makan. Nabi s.a.w bertanya siapakah yang boleh memberikan
hutang buah kurma. Lalulah seorangg yahudi Zaid bin Saanah, dia berikan hutang
dgn syarat dan dalam satu tempoh. 3 hari sebelum tempoh tamat, yahudi tadi
datang menuntut hutangnya. Dia memaki dan menumbuk nabi s.a.w. Umar minta izin
untuk memancung kepala yahudi tersebut sambil meninggikan suara serta berkata2
kesat. Nabi s.a.w menegur Umar Al-Khattab seraya menyuruh Umar ke baitulmaal
dan membayar lebih 2 cupak kepada si yahudi tadi. 2 cupak yang lebih itu adalah
disebabkan kata2 kesat kamu Umar. Sebelum beredar, Umar bertanya kepada yahudi,
"aku lihat kamu adalah seorang pendita Yahudi, tapi kenapa kamu bersikap
begitu keras pd nabi?". Maka jawab yahudi, "Sebenarnya sebelum ini
aku sudah menyaksikan 8 daripada 10 tanda kenabian pada baginda Muhammad s.a.w dan
pada hari ni aku telah dapat melihat 2 lagi baki tanda kenabian nabi s.a.w iaitu
1)sabar dan tahamul dan 2) Baginda tidak membela org yang menyebelahi
baginda. Maka orang yang membuat usaha nabi juga perlu contohi sifat sabar
dan tahamul nabi.
Sifat hasad
hanya akan merosakkan org lain. Sifat Hasad membakar kebaikan kita seperti api.
Sahabat tak cemburu org lain. Allah boleh majukan sesiapa saja. Maulana ilyas
kata, Allah pilih burung ababil untuk selamatkan kaabah. Adakah kita nak
cemburu serta hasad kepada burung ababil. Allah boleh guna burung, haiwan atau
siapa saja untuk sebarkan agama. Sifat sahabat ialah apabila mereka melihat org
lain maju maka mereka akan mula mencari apa kelebihan yang ada pada sahabat tersebut.
Satu ketika
Nabi s.a.w keluarkan pedang. Nabi kata aku akan berikan pedang ini kepada
sesiapa yg boleh tunaikan hak pedang ini. Umar mengangkat tangan tanda sedia.
Nabi terus berkata "kamu tak layak". Walaupun Nabi pernah bersabda:
"kalau ada nabi selepas aku, maka Umar adalah yang paling layak". Nabi
bertanya sekali lagi, "aku akan berikan pedang ini kepada sesiapa yang
boleh tunaikan haknya. Kini, seorang sahabat bernama Zubair bangun. Nabi kata
"kamu tidak layak". Kali ketiga Nabi bertanya. Akhirnya pedang
tersebut diberikan kepada Abu Dujanah r.anhu. Umar dan Zubair tidak sedikit pun
merasa dengki, namun mencari-cari apakah kelebihan yang ada untuk digapainya
semasa perang.
Satu ketika
nabi s.a.w berkata ada seorang ahli syurga akan datang. Maka Saad yang datang.
Sahabat bernama Abdullah bin Umar mendatangi rumahnya untuk menyelidiki selama
3 mlm apakah yang istimewa. Saad berkata "bila aku melihat kebaikan org
lain, aku tak pernah hasad dengki padanya”. Kalau kita berhasad dengki, semua
pahala kita dihapuskan. Ini bahaya sifat hasad.
Majunya
seseorang dlm kerja dakwah ini adalah berkait rapat dengan dirinya sendiri.
Kena ada sifat ikhlas. seperti maulana ilyas melafazkan, ia tiada kaitan dengan
buat hubungan dengan seseorang. Kita kena tambah korban dgn kekuatan diri
sendiri berkat hubungannya dengan ALLAH. Iklan dari langit Allah kasih pada
kamu, kamu kena kasih pada org ini. Ini kemulian dari langit. Dia kuatkan
hubungan dgn Allah.
Hanya KESATUAN
UMAT akan dapat jadikan usaha ini mencapai ummumiyat, BUKAN kalau kita
berkumpul sesama kita. Kita diperintahkan bertebaran bukan berkumpul. Apabila
para sahabat selesai melaksanakan haji, Umar r.anhu berkata "kamu perlu
bertebaran, aku takut akan jadi sesuatu kepada kamu" Bawa orang baru, akan
datang peningkatan dalam diri kamu. Pergi dakwah yg lemah, kita akan terpelihara.
Murtad
berlaku kerana 3 sebab. Maulana ilyas melafazkan 3 sebab/golongan ini :
1.Jahil
2.Miskin
3.Tempat yang ada suasana untuk jadi murtad.
1.Jahil
2.Miskin
3.Tempat yang ada suasana untuk jadi murtad.
Buatlah
usaha ke atas ketiga2 golongan ini.
Azam 8 jam
setiap hari, 10 hari khuruj setiap bulan dan 4 bulan setiap tahun.
Kita perlu tingkatkan pengorbanan di jalan ALLAH. Bantulah org yg zalim dan yg dizalimi.
Kita perlu tingkatkan pengorbanan di jalan ALLAH. Bantulah org yg zalim dan yg dizalimi.
Comments
Post a Comment