Maulana Saad
Bayan Subuh
1 Muharram 1439H - nizamuddin
1 Muharram 1439H - nizamuddin
Hari ini setiap org di dunia ini mempunyai usahanya
masing-masing, samaada usaha tersebut merupakan usaha agama maupun usaha yang
berbentuk duniawi. Dan setiap orang yang berusaha selalunya akan meyakini
bahawa dalam usaha yang dijalankan ada kejayaan. Namun demikian, kenyataannya
apa yang kita lihat bahawa tidak semua perkara yang di usahakan itu berhasil
(berjaya). Kerana di sisi Allah swt kejayaan yang hakiki hanya akan
tercapai apabila usaha yang di lakukan itu menepati sunnah Rasulullah s.a.w.
Di samping itu kita juga melihat bahawa setiap yang berusaha
itu pasti akan menanggung kesusahpayahan di dalam usahanya masing-masing. Di
dalam bahasa Arab susah payah dinamakan mujahadah atau masyaqqah. Namun
demikian, menurut alim ulamak terdapat perbezaan yang besar antara masyaqqah
dan mujahadah sekalipun pada zahirnya makna keduanya seakan sama.
Maksud masyaqqah ialah sebuah pengorbanan yang dilakukan
oleh seseorang demi agama tanpa mengikuti pedoman sunnah Nabi s.a.w. Justeru
itu, dalam masyaqqah tiada janji pertolongan dari Allah s.w.t bahkan amalan
yang tersebut adalah tertolak disisi Allah s.w.t.
Sedangkan mujahadah pula merupakan sebuah pengorbanan yang
dilakukan oleh seseorang di jalan Allah s.w.t dengan menepati sunnah Rasulullah
s.a.w yang mana disebalik mujahadah itu ada janji pertolongan dari Allah.
Yang dimaksudkan dengan nusratullah di sini bukanlah
semata-mata pertolongan ghaib yang di datangkan Allah s.w.t kepada para daie,
bahkan lebih besar dari itu adalah pengorbanan yg dilakukan telah menjadi asbab
kepada terbukanya pintu hidayah kepada umat ini hingga mereka berduyun-duyun
memeluk Islam. (Rujuk surah An Nasr).
Dalil yang mengatakan bahawa masyaqqah itu tertolak di sisi
Allah ialah kisah yang berlaku di zaman Saidina Umar r.a. di waktu itu di
Madinah terdapat seorang rahib yang begitu hebat mujahadahnya atas agama. Melihat
keadaannya Hazrat Umar r.anhu menangis seraya membaca ayat ini dari surah Al
Ghoshiyah: "A'milatun Nasibah Tasla Naaran Hamiyah".
Ertinya: Di dunia mereka berpenat lelah beramal (menahan
nafsu) namun demikian di akhirat nanti mereka akan di rendam di dalam neraka
yang panas membara. Ini terjadi kerana si rahib tadi bersusah payah untuk Allah
tetapi tidak mengikuti petunjuk dari Rasulullah s.a.w.
Di dalam Al-Quran dan hadis ada di sebutkan mengenai
tanda-tanda iman dan tanda-tanda nifak.
Kedua sifat ini (iman dan nifak) dijelaskan oleh Allah s.w.t di dalam Al-Quran agar orang-orang beriman mengambil iktibar darinya. Hakikatnya, iman merupakan tanda bahawa seorang mukmin itu sihat di sisi Allah sementara nifak pula merupakan tanda bahawa pemilik sifat nifak ini sedang menderita sebuah penyakit iaitu penyakit nifak.
Selalunya penyakit itu tersembunyi dan yang kelihatan
hanyalah symtomnya saja. Begitulah iman dan nifak kita hanya mampu melihat
kepada tanda-tandanya saja. Al Quran menyebut bahawa di dalam hati orang
munafik itu ada penyakit.
Tanda roh kita sihat adalah apabila kita yakin kepada janji
Allah s.w.t sementara tanda roh kita sakit adalah apabila kita merasa ragu
terhadap janji-janji Allah s.w.t. Dan sudah sunnatullah bahawa Allah s.w.t akan
menaburkan janjiNya kepada orang mukmin di saat mereka sedang hebat di uji oleh
Allah s.w.t. Contohnya dalam peperangan khandak umat Islam sedang menghadapi
ujian yang besar, dengan bilangan musuh yg begitu ramai, tambahan diwaktu itu
mereka sedang bertarung menghadapi kebuluran. Di kala itulah Nabi s.a.w menyampaikan berita gembira tentang
kejatuhan empayar romawi dan persia
bahkan kerajaan Arab di tangan umat Islam. Orang-orang munafik
mencibir-cibirkan janji Nabi s.a.w tersebut dengan mengatakan: Nak makan saja
pun kita tak mampu bagaimana kita akan mampu menakluki kerajaan Kaisar dan
Kisra. Sementara orang beriman keimanan mereka semakin bertambah dengan berita
gembira tersebut.
Comments
Post a Comment