Maulana Saad
Dewasa ini meskipun umat Islam sibuk dengan urusan agama
(ilmu, ibadah dll) namun demikian kita melihat ada dua kekurangan yang ketara
wujud dalam diri mereka iaitu pertamanya ialah hilangnya keindahan dalam amal
ibadah mereka dan keduanya lenyapnya sifat istiqamah dan kemantapan pendirian
mereka dalam agama.
Puncanya adalah kerana umat ini secara ijtimainya sudah
meninggalkan tanggungjawab dakwah diperingkat global. Kerana sesungguhnya
dakwah merupakan satu-satunya amal dalam Islam yang mampu mengembalikan
keindahan dalam amalan umat serta akan melenyapkan kebatilan dalam diri mereka.
Disamping itu untuk mengeluarkan umat ini dari kegelapan
maka dakwah harus dijalankan dengan mengeluarkan umat ini dari kaedah
penyebaran maklumat secara biasa, keluarkan mereka dari kefahaman bahawa tiada
salahnya menyebarkan dakwah melalui media-media massa atau elektronik. Dan keluarkan mereka
dari kefahaman bahawa setelah berdakwah melalui media maka dengan itu
tanggungjawab dakwah saya sudah terlaksana.
Hakikat sesungguhnya, menurut Maulana Ilyas rah. alaih
bahawa sesungguhnya perkara hak takkan tersebar melalui medium yang batil
kerana perkara haq hanya akan tersebar melalui jalan yang haq. Jika seandainya
kita menyebarkan perkara haq melalui medium batil maka natijahnya kebatilan
yang akan tersebar.
Mengapa kita dilarang berdakwah lewat media? Memangnya
salah? Maulana Saad mengatakan bahawa pertanyaan di atas adalah keliru. Kerana
menggunakan media untuk urusan duniawi dan menyelesaikan keperluan manusia maka
sudah tentu dibolehkan di sisi syarak. Namun untuk urusan agama tidak
digalakkan menggunakan teknologi kerana dakwah harus dijalankan mengikut sunnah
iaitu manusia berjumpa manusia (menggunakan tenaga manusia bukan mesin).
Dalilnya, azan merupakan dakwah yang sempurna. Selepas
perintah solat disyariatkan Nabi s.a.w mengumpulkan para sahabatnya untuk
bermesyuarat tentang bagaimana mahu menjemput umatnya menunaikan solat
berjemaah. Dan solat ini urusan ijtimaie bukan infiradi harus menepati tuntunan
syarak. Lalu para sahabat mulai menyampaikan syor (usulan)
masing-masing dan setiap usulan tersebut adalah berdasarkan amalan yang biasa
dilakukan masyarakat sedunia untuk mengumpulkan manusia. Menyalakan api,
memukul gendang, menggoncangkan loceng dan sebagainya. Kesemua adat kebiasaan
tersebut dinafikan oleh Baginda s.a.w kerana adat tidak terpakai untuk urusan
syarak. Akhirnya selepas menafikan kaedah tersebut maka Allah swt tunjukkan
caranya bagaimana untuk menjemput umat ini ke mesjid iaitu melalui cara melaungkan
azan.
Hari ini ramai orang menyangka bahawa cara berdakwah itu
luas, bergantung kepada cara masing-masing. Tiada salahnya berdakwah melalui
media. Hakikatnya berdakwah melalui media hanya akan menyebarkan informasi
agama tetapi tidak menyebarkan agama. Memajukan teknologi tetapi tidak
memajukan agama. Bahkan maklumat yg tersebar melalui media tak mampu memacu
ummat kepada amal kerana tiadanya mujahadah di dalamnya.
Nabi s.a.w disamping menuliskan surat
mengajak Raja Romawi dan Persia
memeluk Islam, namun baginda s.a.w tidak menganggap bahawa surat tersebut sudah memadai sebagai medium
dakwah. Bahkan baginda s.a.w tetap saja mengutuskan sahabatnya untuk membawa surat tersebut (dakwah
bersama sifat mujahadah), kerana Nabi s.a.w memahami bahawa dakwah dalam
keadaan mujahadah itu akan menarik pertolongan ghaib. Justeru itu, ketikamana
Raja Kisra mengoyakkan surat
tersebut maka Nabi s.a.w mendoakan bahawa semoga Allah mengoyakkan kerajaan
Kisra sebagaimana dia mengoyakkan suratku. Hasil dari dakwah Nabi s.a.w yang
menepati kehendak Allah maka pertolongan ghaib telah datang iaitu hanya dengan
doanya saja boleh meruntuhkan empayar Kisra.
Berdakwah melalui media tidak mampu meruntuhkan kebatilan
juga tidak akan berhasil untuk membuka pintu hidayah kerana syarat untuk
membuka pintu hidayah adalah mujahadah dan syarat untuk meruntuhkan kebatilan
adalah berdakwah mengikut sunahnya Rasulullah s.a.w.
Apa bezanya membaca Al Quran melalui HP dengan melihat
mushaf?
1.Takzim - Saidina Ikrimah r.a ketika membaca Al Quran
beliau membaca sambil memegangnya seraya mengatakan: Ini merupakan kalam dari
tuhanku. Sementara membaca Quran melalui HP tiada takzim didalamnya
2. Membaca Al Quran dengan mushaf wajib dalam keadaan
berwudhu sementara HP tiada syarat berwudhu.
3. Al Quran tidak bercampur dengan perkara batil sedangkan
HP bercampur baur dengan perkara batil.
Oleh kerana itulah saya mengatakan bahawa sangat penting
dalam berdakwah untuk mengeluarkan umat ini dari keselesaan (dakwah HP) dan
bawa mereka ke jalan mujahadah.
Comments
Post a Comment