Mesyuarat Malaysia 2017 - bayan subuh maulana saad
29/10/2017
- nizamuddin
Bantuan Allah tidak dtg dgn kebendaan. Org islam fikir dgn
senjata dan bilangan yg ramai akan menang. Nabi2 dan sahabat mengatasi
kebatilan bukan dgn bilangan yg ramai atau kekuatan yg besar. Dgn bilangan yg
ramai tidak memberi kejayaan pd sahabat. Asas kejayaan sahabat ialah bila Allah
bersama dgn mereka. Janji2 Allah bukan bersama dgn kebendaan atau asbab dunia.
Janji Allah bukan hanya pd ibadat2 infradi. Ibadat infradi hanya bantuan pd
perseorangan sahaja. Bantuan Allah pd umat syaratnya ialah dakwah illallah. Allah
telah syaratkan dlm quran, intansurullahhayansurukum..
bila batil dtg menentang agama, kamu akan dpt menewaskan mereka bila kamu
membantu agama Allah.
Apakah maksud kita bantu agama Allah? siapakah mereka yg
membantu agama Allah? maulana ilyas kata, org yg beramal dgn agama dlm dirinya
dipanggil org beragama tapi tidak dipanggil pembantu agama. Org yg membantu
agama bukan semata-mata yg belanja harta. Mereka juga tak dikira sebagai org yg
membantu agama. Hari ni kita fikir, Allah bagi harta pd saya dan saya bantu
agama dgn harta saya. Harta hanya bantu org islam bukan utk bantu agama islam. Sahabat
yg kaya, mereka membantu sahabat yg lain dgn harta supaya dpt keluar di jln
Allah. mereka hanya dpt ganjaran membelanjakan harta utk org2 islam. Bukan
bermaksud bila saya belanja harta, maka t/jawab saya pd agama telah selesai. Semua sahabat samada
yg kaya atau miskin telah megembelengkan seluruh tenaga utk agama. Bantu agama
Allah ialah dgn dakwah illallah. Bila bantu kaum keluarga sendiri akan dpt 2
ganjaran:
1. infaq 2.
silaturahim
Apa maksud nusrah? Nusrah ialah dakwah illallah.
Mengembelengkan tenaga adalah memberi nusrah pd agama. Kalau kita ada harta
dari langit sampai bumi dan dihabiskan atas perkara2 kebaikan utk dpt keredaan
Allah, seluruh harta yg dibelanjakan itu nak dibandingkan dgn seorang yg berada
di jln Allah walaupun separuh hari tak akan sama.
Nabi s.a.w telah memahamkan umat, jgn anggap org yg memberi
harta utk org keluar di jln Allah dpt menggantikan dia bedrada di jln Allah,
tidak sama sekali. Nabi s.a.w kata pd abdullah bin rawahah, jika kamu mempunyai
harta seluruh dunia dan dibelanjakan utk kebaikan, tak akan sama dgn kawan2
kamu yg separuh hari telah mendahului kamu dan
mereka akan masuk syurga 500 thn lebih dahulu dari kamu.
Apa maksud kita bantu agama Allah? kita jumpa setiap org dan
dakwah setiap org. Dakwah infradi adalah asbab utk turunkan bantuan ghaib
Allah. bantuan ghaib Allah bukan bermaksud segala keperluan di sempurnakan.
Nusrah ghaib bermaksud berlaku peristiwa2 org2 kafir terpaksa menerima islam.
Dlm satu safar, nabi s.a.w dakwah satu org badwi. Tiada
tuhan yg layak disembah melainkan allah dan aku adalah rasul allah. badwi tadi
suruh bawa saksi. Nabi kata, pokok dihujung kpg sana akan jadi saksi terhadap dakwah yg aku
sampaikan. Maka pokok tersebut membelah bumi dan dtg kpd nabi s.a.w. pokok
tersebut bersaksi sebanyak 3 kali. Maka org badwi tadi telah memeluk islam. Bantu
agama adalah dlm dakwah illallah. Bantu org islam dgn harta tapi bantu agama
dgn bagi nyawa/diri.
Bila kamu bantu agama Allah maka allah akan membantu kamu.
Allah akan tetapkan kaki2 kamu berada atas agama. Allah akan tetapkan pendirian
kamu dlm agama. Perkara yg asas ialah dakwah infradi. Maulan ilyas kata,
penting infradi dakwah ini, bila seseorang sibuk dgn solat sunat, ada org baru
dtg ke masjid, kita batalkan solat dan pergi jumpa dan dakwah org baru tersebut
sebelum dia keluar dari masjid.
Dgn adanya alatan moden hari ini, org islam tak memahami
kepentingan berdakwah. Diri org islam itu sendiri perlu digunakan utk dakwah.
Ini adalah sunnah. Bila tak ada sifat mujahadah maka tiada bantuan allah. maka
tiada hidayat dari allah. manusia adalah mujahid. Alatan bukan mujahid. Bila
tak buat dakwah maka sifat mujahadah telah hilang dari umat. 2 perkara yg
penting: 1. infradi dakwah 2. infradi
ibadat
Allah akan tawajjuh pd hambaNya bila ada 2 perkara tersebut.
Allah melihat nabi dgn tawajjuh dlm 2 keadaan iaitu semasa buat dakwah dan
semasa beribadat/sujud. Bantuan ghaib Allah bila kita kumpulkan dakwah dan
ibadat. Nizam alam bergantung pd dakwah dan ibadat. Kisah yusak bin nun,
kaumnya menentang. Perang berlaku pd waktu asar. Macam mana nak solat asar. Org
yg buat kerja ini dan rasa tak rugi bila tinggalkan solat maka bantuan allah
tak akan turun. Sibuk dgn kerja hingga tertinggal solat. Dakwah dan ibadat tak
boleh ditinggalkan. Bila sempurnakan takazah dakwah, Allah akan tundukkan nizam
dunia ini. Yusak bin nun kata matahari diperintah oleh Engkau. Kami sedang buat
kerja Engkau ya allah. Kamu tahanlah matahari, jangan bergerak. Selagi tak
fatah terhadap musuh, jgn biarkan
matahari bergerak. Nizam dunia ini ditundukkan pd mereka yg himpunkan dakwah
dan ibadat.
Sahabat telah ditangkap oleh org musyrikin. Di masukkan ke dlm jel. Dia berjunub dan terpaksa mandi. Macam mana nak solat. Kena mandi dulu. Dia minta air tapi hanya diberi sedikit utk minum sahaja. Tak boleh mandi. Maka dia telah berdoa pd Allah dan Allah telah hantar awan ke dlm jel dan diturunkan air ke atasnya. Dia mandi dgn air hujan. Allah gerakkan nizam dunia ini utk sahabat. Nizam alam ini digerakkan utk sahabat sebab dakwah dan ibadat. Bila kita bantu agama Allah, maka Allah akan bantu kita.
Bila
umat hidup secara infradi, maka akan ada pertumpahan darah. Berlaku perbezaan
kerana ada lapisan2 masyarakat. Org kaya, org miskin, org khawas, org awam,
kenapa ada perbezaan ini, kerana mereka hidup dgn kehidupan masing2. semua kita
kena duduk antara satu sama lain. Perkara asas dlm perutusan nabi s.a.w adalah
supaya tidak ada perbezaan dlm golongan manusia. Tiada perbezaan warna kulit,
tiada perbezaan kaum
Azan
bukan utk golongan2 tertentu. Azan dilaungkan utk semua org, utk setiap lapisan
masyarakat. Begitu juga dakwah utk setiap lapisan masyarakat. Kumpul org ramai
di masjid utk solat begitu juga kumpul org ramai di masjid utk dakwah. Bantuan ghaib
Allah tak akan turun bila umat tidak berada dlm keadaan ijtimaiyat. Keberkatan akan
dtg dlm ijtimaiyat. Bila ada perbezaan maka akan dtg kesusahan dan bala.
Org
lama dan org baru duduk bersama dlm ijtimaiyat. Keberkatan dlm ijtimai dan
kerosakan dlm perpecahan. Nabi ikram setiap umat. Umat akan terbentuk dgn ikram
bukan dgn balas dendam. Balas dendan memecah belahkan umat. Sahabat bangun atas
dasar kesabaran bukan balas dendam. Org yg menyusahkan kita, kita ikram dia.
Jgn kita hanya ikram org buat ihsan pd kita. Ini akan mewujudkan golongan2.
Sahabat telah ditangkap oleh org musyrikin. Di masukkan ke dlm jel. Dia berjunub dan terpaksa mandi. Macam mana nak solat. Kena mandi dulu. Dia minta air tapi hanya diberi sedikit utk minum sahaja. Tak boleh mandi. Maka dia telah berdoa pd Allah dan Allah telah hantar awan ke dlm jel dan diturunkan air ke atasnya. Dia mandi dgn air hujan. Allah gerakkan nizam dunia ini utk sahabat. Nizam alam ini digerakkan utk sahabat sebab dakwah dan ibadat. Bila kita bantu agama Allah, maka Allah akan bantu kita.
Allah akan tetapkan kita atas agama. Apa maksudnya? Bila dtg
sesuatu perkara batil di hadapan utk menentang kamu maka bantuan Allah akan dtg
dan bantu utk menghadapi kebatilan tersebut. Dakwah infradi adalah asas. Kita
kena jadikan mizaj kita dakwah infradi. Naluri kita adalah dlm dakwah infradi.
Nabi s.a.w tak merendahkan sesiapa. Nabi s.a.w akan dakwah
setiap org. sebab infradi dakwah adalah penting. Umat akan terbina dgn infradi
dakwah. Nabi tak jadikan umat ini dlm bentuk golongan2. dakwah nabi bukan atas
golongan2 tertentu. Dgn dakwah nabi membentuk umat. Dakwah nabi adalah
ummumiyat. Org2 kaya dari golongan musyrikin telah minta buat satu majlis khas
utk mereka tanpa dihadiri oleh sahabat2 yg miskin. Kami golongan bangsawan,
mereka miskin, darjat kami berlainan. Nabi s.a.w telah bersetuju dgn permintaan
tersebut. Satu surat
telah ditulis. Pada hari jor tersebut, semua ketua2 kaum musyrikin telah dtg
dan nabi dakwah mereka. Semua sahabat miskin ditahan tak boleh masuk. Seorang
sahabat buta, abdullah ibnu maktum telah dtg dan telah masuk dlm majlis. Dia
kata, ya rasulullah, ajarlah kpd kami juga apa yg tuan ajar pd mereka. Kedatangan
dia tak disukai oleh nabi s.a.w. ada kerutan di dahi nabi. Maka Allah telah
turunkan ayat memperingatkan nabi s.a.w. maka nabi s.a.w telah koyakkan surat yg telah ditulis
oleh ali mengenai jor khawwas tersebut.
Tarbiyah umat ini dlm ijtimaiyat. Setiap lapisan masyarakat
perlu berikhtilat. Akhlak dlm umat ialah kita bersama dgn golongan2 yg lain. Nabi
s.a.w telah bagitahu pd seorang sahabat, aksam bin nujum, keluar di jln Allah
bersama dgn org2 lain, bukan dgn kaum kamu. Maka akhlak kamu akan jadi baik dan
kamu akan dimuliakan. Bila keluar dgn org yg kita tak kenal, kita akan jadi
baik dan akan membentuk umat.
Apa yg dikatakan umat? Umat ialah org yg mengajak manusia
kpd kebaikan. Menyampaikan kebaikan kpd umat. Sunnah yg penting ialah dakwah
infradi dan nabi tak pandang rendah pd org. nabi s.a.w telah membentuk umat.
Sahabat yg baru diletakkan di rumah sahabat2 lama. Dgn ikhtilat, org baru dpt
tarbiyah, org lama dpt kemajuan. Wail ibnu hajar, seorang bangsawan telah dtg
utk masuk islam. Nabi s.a.w telah serahkan wail ibnu hajar kpd hadrat muawiyah
r.a. Muawiyah org miskin. Tiada pakaian yg sempurna. Kasut pun tak ada. t/jawab
muawiyah utk bagi wail ibnu hajar makan&minum. Wail dtg dgn kuda bangsawan.
Muawiyah minta kasut dari wail nak guna sebab wail naik kuda, dia berjalan atas
pasir yg panas. Wail tak bagi. Kalau tak nak bagi kasut, kau bagilah aku
bonceng di belakang kamu. Itu pun wail tak bagi. Tak munasib org miskin naik
kuda bersama dgn org bangsawan. Bila org lama bawa org baru dan sabar dgn
kerenah org baru maka Allah akan majukan org lama dan org baru dpt tarbiyah.
Selepas peristiwa tersebut, hadrat muawiyah telah dilantik menjadi gabenor dan
diletakkan di atas takhta. Allah telah muliakan beliau. Satu hari, hadrat wail
telah dtg utk jumpa amirul mukminin hadrat muawiyah dan minta izin utk masuk
dan duduk. Muawiyah kata, mana lebih hebat, kuda kamu atau takhta aku? Wail
jawab, masa tu kami masih jahil, maafkanlah kami. Bila org awam dan ulamak
bersama, maka kejahilan akan hilang. Bila org kaya bersama dgn org miskin maka
kehidupan org kaya akan jadi sederhana.
Azan adalah sangat tinggi dlm islam. Org yg paling panjang
tengoknya ialah muazzin. Hari ni kita memperlekehkan pekerjaan bilal. Hadrat
umar r.a kata, kalau aku tak jadi khalifah, aku nak jadi muazzin. Abdullah bin
zaid yg menerima mimpi pada mlm itu tapi dijadikan bilal sebagai muazzin. Org
yg hitam dari habshah dijadikan muazzin. Bila nabi keluar di jln Allah, nabi
jadikan abdullah maktum sebagai imam. Bilal jadi muazzin.
Isa a.s telah tashkil kaumnya hawariyyin utk keluar. Jemaah
tersebut bagi alasan tak boleh pergi sebab tak boleh cakap bahasa di tempat
itu. Macam mana nak bagi dakwah. Maka pd keesokan harinya bila bangun dari
tidur semua jemaah boleh cakap bahasa tempat yg mereka ditashkilkan. Terpaksa
kena pergi juga, tiada alasan dan tiada keuzuran. Allah telah buat keputusan
dan kamu terpaksa pergi.
Suhail rumi (org rom), bilal habsi (org habshah), salman
farsi (org parsi). Bahasa berbeza-beza. Bukan org yg asal bahasa arab. Aus dan
khazraj, 2 kabilah yg besar di madinah. Mereka bangga dgn bahasa arab. Mereka
memperlekehkan 3 org tadi. Muaz bin jabal lihat 3 org tadi yg telah tinggalkan
negara mereka utk dtg ke madinah utk bersama nabi s.a.w, utk bagi bantuan pd
agama Allah, utk taat Allah dan rasul. Kelemahan dlm kerja akan dtg bila kita
faham kita yg lebih berhak dlm kerja ini drp org lain. Org aus dan khazraj kata
kami yg berhak dlm kerja ini kerana kami org2 arab, Nabi org arab dan quran di
turunkan dlm bahasa arab. Muaz bin jabal telah marah dgn percakapan yg
sedemikian. Dia telah tarik kain qais ibnu muqtadiah dan bawa jumpa nabi. Nabi
telah marah dan telah kumpulkan sahabat2 dan bayan. Nabi kata bahasa arab bukan
bapa dan bukan ibu kamu. Percakapan qais ibnu muqtadiah boleh memecah-belahkan
umat. Nabi suruh muaz tolak qais masuk dlm neraka. Selepas itu qais ibnu
muqtadiah telah murtad dari islam. Bila kita berbangga dgn kebolehan kita dan
memandang org lain rendah maka sesungguhnya kita telah menghancurkan kebolehan
kita sendiri.
Usamah bin zaid org yg hitam. Rupa tak handsome. Hidung
penyek. Di muka ada tanda2 penyakit. Zaid bin harithah org yg putih. Nabi kata,
kalau kamu wanita wahai usamah, aku akan nikahkan kamu dan pakaikan kamu dgn
pakaian yg cantik. Satu ketika usamah telah jatuh dan luka. Nabi suruh aishah
bersihkan luka di kepala usamah. Aishah rasa jijik. Nabi bangun dan hisap darah
usamah dgn lidah nabi sendiri. Nabi tak memandang rendah pd usamah. Jangan kita
memandang hina pd org islam.
Semasa safar haji, nabi telah terlewat bergerak ke arafah.
Semua sahabat telah merungut kerana dah lewat masih tak bergerak. Kenapa nabi
melewatkan pergerakan ke arafah? Semua tertanya2. selepas itu, hadrat usamah
dtg. Sebenarnya nabi menunggu usamah baru nak bergerak. Usamah pergi buang
hajat. Ada org
ahli yaman kata, kerana budak ni je kita tertangguh. Cakap dgn menghina. Sebab
itulah ada org yaman murtad selepas hari kewafatan nabi s.a.w kerana bahasa
menghina tersebut. Kemuliaan org islam lebih hebat drp baitullah.
Maulana ilyas kata, kita kena lihat org yg berdosa dgn
pandangan yg mulia. Maqam org islam lebih mulia drp baitullah. Bila lihat org
islam dgn kemuliaan maka barulah nilai2 org islam yg terpancar. Nabi s.a.w
telah membina umat. Nabi s.a.w tidak membezakan antara satu sama lain. Sebab
itulah dlm kerja ini tiada golongan2. sebagaimana umat dikumpulkan utk solat
begitulah juga umat dikumpulkan utk dakwah.
Bila satu org tekan syor maka dia akan terkeluar drp
ijtimaiyat. Kita kena bersatu dlm perkara2 kebaikan. Satu org yg berpegang
teguh pd pendapat maka tak boleh nak bersatu. Bila tak bersatu, maka kita akan
jadi lemah. Kita kena satu fikir atas setiap perkara. Maulana ilyas kata, ini
kerja spt mengambil sesuatu yg berat dari tempat yg dalam. Kena bersatu baru
ada kekuatan.
2 masjid Allah cerita dlm quran : 1. masjid quba 2. masjid dhirar (surah at taubah ayat
108/109)
Di masjid quba org2 yg suka kpd kebaikan. Masjid org islam.
Di masjid dhirar org2 suka kpd perpecahan. Masjid org munafik. Disebabkan tak
nak bersatu mereka telah bina masjid lain. Allah halang nabi dari pergi ke
masjid tersebut. Masjid tersebut dibina utk memecah-belahkan umat. Berkumpul di
situ utk memecahbelahkan org islam. Jangan kamu pijak satu kali pun ke masjid
itu. Masjid quba dibina berasaskan taqwa. Org yg berwuduk di rumah dan pergi solat
di masjid quba akan dpt pahala umrah. Nabi perintah kumpulkan kayu nak bakar
masjid dhirar. Selepas dibakar, ada satu org sahabat buat rumah diatas tanah
masjid itu. Keburukan tanah tersebut menyebabkan dia tak dpt anak. Tiada
keberkatan. Bila pindah baru dpt anak. Bila telor diramkan, telor jadi
tembelang. Tiada burung merpati dtg buat sarang.
Di khandak, sahabat telah tolong menolong mengali parit. Ada keberkatan dlm
ijtimaiyat. Di rumah jabir r.a, makanan yg hanya cukup utk 2 org makan telah
mencukupi utk dimakan oleh seluruh penduduk madinah. Kambing yg dimasak tak
terusik, masih banyak tu juga. Nabi pesan makan daging tapi jgn patahkan tulang.
Roti 2 biji telah mencukupi utk semua org. bila buat kerja secara ijtimai Allah
akan bagi keberkatan pd umat ini.
Kita buat ihsan pd org yg susahkan kita. Org yg menyusahakan
nabi tapi nabi buat kebaikan maka mereka masuk islam. Alamat nabuwwah ialah
nabi akan buat ihsan pd org yg menyusahakan baginda. Kisah zaid bin saanah
seorang yahudi yg telah menuntut hutang dari nabi walaupun belum sampai tempoh
utk bayar. Dia telah berkasar dgn nabi. Umar telah marah dan nak pancung leher
dia. Nabi telah bayar hutang dan bagi lebih sebab ugutan yg dibuat oleh umar. Org
yahudi itu ucap kalimah. Umar tanya kenapa dia buat macam tu padahal kamu
pendeta yahudi. Sebenarnya aku dah tahu baginda adalah rasul Allah, tapi cuma
satu alamat nabuwwah yg aku nak uji. Dgn aku menzalimi dia balas kebaikan dan
bersabar. Jgn kita ada sifat nak balas
dendam. Kita maafkan umat. Kita beristighfar utk mereka. Nabi telah
beristighfar utk org2 munafik juga walaupun Allah tak maafkan mereka.
Nabi telah berdoa utk aishah, wahai Allah maafkanlah dosa
aishah yg dulu dan kemudian. Aishah begitu gembira. Nabi kata setiap kali solat
baginda doa yg sama utk umat. Bila org islam berdoa utk org2 islam yg lain maka
doa itu akan diterima oleh Allah. apatah lagi doa org islam utk org islam utk
akhirat mereka. Ini adalah asas dlm kerja. Kita doa dan istighfar utk kawan2
kita. Kalau kita tak behajat pd kawan2 kita maka Allah tak akan ambil kerja
dari kita. Kita rasa dgn kebolehan/kehebatan sendiri, kita boleh buat,
sebenarnya kita tertipu. Kita berhajat pd kawan2 kita. Hadrat umar kata ada
sorang yahudi akauntan, kalau dia masuk islam aku akan ambil dia bekerja di
baitulmal. Walaupun bukan islam, nak ambil faedah drp mereka.
Walaupun sahabat berada dlm fitnah/ujian, jgn biarkan
mereka. Ujian dtg dari keluarga, ujian dtg dari perniagaan. Macam2 ujian dtg.
Kita selamatkan dia dari ujian2 tersebut. Kita bantu dia. Hadrat abu darda
telah melihat satu org bersangka buruk. Kita kena keluarkan dia dari sangkaan
tersebut.
Seorang sahabat, Ayaz ibni abi rabiah, telah berhijrah ke
madinah. Abu jahal telah hantar satu org utk ambil ayaz balik ke mekah. Ibu
kamu telah bersumpah tak nak makan dan tak nak sikat rambut, akan duduk di
tengah panas matahari. Kamu kena balik, nanti ibu kamu akan mati. Madinah
adalah markaz utk buat kerja. Syaitan usahakan supaya keluarkan dia dari
markaz. Bila keluar dari markaz maka akan mudah terkena fitnah. Tinggal di
madinah akan selamat dari ujian. Ayaz buat keputusan utk balik ke mekah. Umar
nasihat ayaz supaya jgn pergi nanti kamu akan diuji dan disusahkan. Umar suruh
ambil kuda dia. Kuda yg pantas. Kalau ada masalah dlm perjalanan patah balik ke
madinah. Umar sedaya upaya nak bantu ayaz. Abu jahal telah tipu ayaz. Ayaz
diikat dan dipukul sehingga dia telah murtad. Umar fikir macam mana nak bawa
ayaz kembali ke islam. Dlm quran kata; mereka yg telah menzalimi diri mereka
janganlah mereka berputus asa dari rahmat Allah. umar telah tulis ayat tu dan
hantar kpd ayaz di mekah. Ayaz kembali masuk islam dan dtg ke madinah. Kita
bawa kawan2 kita bersama dlm kerja. Walaupun berbagai-bagai ujian dtg, kita doa
utk mereka.
Syaitan berusaha utk timbulkan perasaan buruk sangka sesama
kita. Dgn buruk sangka, org akan tinggalkan kerja. Satu org sahabat yg telah
mengaku berzina dihadapan nabi. Nabi menginkarinya. Jgn kita buruk sangka pd
org islam. Buruk sangka akan memecah belahkan. Org munafik tak boleh tengok org
islam bersatu.
Nabi hantar sahabat sebagai amil utk ambil zakat dari
kabilah banu mustalib. Nabi hantar seorang sahaja. Seluruh kabilah telah keluar
dari kpg utk istiqbal sahabat nabi. Mereka nak bagi zakat dgn gembira sekali.
Tapi satu org munafik telah bagitahu sahabat tu jangan pergi kerana seluruh
kabilah telah keluar utk bunuh kamu. Kerja munafik memecah belahkan. Sahabat
tadi telah pulang dan cerita pd nabi bahawa mereka nak bunuh dia. Sahabat telah
bermesyuarat dan nak serang kabilah tu malam ini juga dgn alasan tak nak bayar
zakat dan nak bunuh utusan nabi. Khabar dari seorang munafik, membawa khabar yg
bohong. Turun wahyu dari Allah, wahai org2 yg beriman, bila dtg berita pd kamu,
hendaklah kamu tahkikkan/selidik berita tersebut. Jgn percaya dgn khabar org
munafik. Nanti kamu akan menyesal.
Untuk membentuk umat, perkara yg asas ialah infradi dakwah.
Jumpa dan dakwah setiap org islam. Amali dakwah ialah kita bergerak bawa agama
keluar di jln Allah. kita masuk dlm umat. Kita buat kerja dgn ijtimaiyat. Kita
buat kerja mengikut sirah nabi s.a.w. Utk belajar agama banyak cara tapi utk
satukan umat hanya satu cara iaitu dakwah dan tabligh. Bantuan Allah akan dtg
bila kita bersatu. Bangun bagi azam utk keluar di jln Allah…
Comments
Post a Comment