2015 - jor karkun 4B : nasihat maulana shaukat
utk syura & org t/jawab
Tuan-tuan yg mulia,
Maksud atau tujuan mesyuarat adalah utk menyatukan
hati-hati. Sebanyak mana ada perasaan belas kasihan, perasaan kasih sayang kpd
org2 yg bermesyuarat, sejauh itulah mereka dpt menunaikan t/jawab mesyuarat.
Mesyuarat bukanlah satu kedudukan. Mesyuarat bukanlah satu jawatan. Syura
bukanlah satu kedudukan, bukanlah satu jawatan tetapi ia adalah satu t/jawab
dari Allah s.w.t. Bila dlm hati ada perasaan kasih, perasaan sayang, perasaan
belas kasihan barulah dpt tunaikan t/jawab sebagai ahli mesyuarat. Pada zaman
sayyidina Umar khattab r.hu, beliau adalah seorang khalifah dan org yg
bertanggungjawab buat keputusan dlm mesyuarat, beliau punya perasaan kasih,
ambil berat, nakkan kebaikan utk ahli-ahli mesyuarat. Beliau sentiasa mengambil
tahu tentang keadaan mereka2 yg dihantar keluar di jln Allah s.w.t. Beliau
sentiasa bertanya khabar dan mengambil tahu keadaan ahli keluarga mereka supaya
mereka tak berada dlm apa-apa kesusahan dan masalah. Sehinggakan beliau suruh
org pergi ambil makanan dari rumah mereka, bukan sebab beliau nak makan tapi
sebab beliau nak tengok samada mereka ada makanan atau berada dlm kelaparan. Beliau
ambil tahu ehwal setiap ahli keluarga yg sedang keluar di jln Allah s.w.t. Bila
ke pasar beli barang keperluan, beliau akan singgah di rumah2 org yg sedang
keluar di jln Allah, tanya khabar, apakah keperluan, beliau sendiri akan beli
barang2 keperluan mereka dan hantar ke rumah mereka. Kalau ada surat sampai utk keluarga tersebut,
beliau sendiri akan bawa surat itu ke rumah mereka, bacakan surat itu utk mereka, dan tanya mereka
apa mereka nak jawab, apa yg mereka nak sampaikan pd ahli keluarga mereka yg
sedang berada di jln Allah s.w.t. Inilah sepatutnya yg perlu ada dlm hati2
setiap org ahli mesyuarat yg diberi t/jawab mengendalikan usaha. Sejauh mana
sifat ini ada dlm hati, sejauh itulah dpt melaksanakan t/jawab sebagai ahli
mesyuarat. Sejauh itulah dia dpt melaksanakan t/jawab sebagai syura.
Maksud dan tujuan mesyuarat ialah bagaimana kita dpt fikir
dan buat keputusan yg terbaik utk org yg kita mesyuaratkan. Dlm hati org yg
bermesyuarat hendaklah ada sifat inginkan kebaikan pd org tersebut. Dlm hati
kena ada sifat inginkan kebaikan pd semua org. Dlm quran Allah telah terangkan
satu sifat yg patut ada dlm diri org yg bermesyuarat.
Maka disebabkan rahmat dari Allah-lah kamu berlaku lemah
lembut terhadap mereka. Sekiranya kamu bersikap keras lagi berhati kasar,
tentulah mereka menjauhkan diri dari sekelilingmu. Kerana itu, maafkanlah
mereka, mohonlah ampun bagi mereka dan
bermesyuaratlah dgn mereka dlm urusan itu. Kemudian apabila kamu telah
membulatkan tekad, maka bertawakkallah kpd Allah. sesungguhnya Allah menyukai
org-org yg bertawakkal kpdNya (surah ali imran :159)
Sifat kelembutan ini kena ada dlm hati org yg bermesyuarat.
Barulah dpt bagi keputusan yg betul, pandangan yg terbaik utk org yg
dimesyuaratkan. Syura adalah satu amanah t/jawab yg sangat besar dari Allah.
Dlm hati kena ada sifat lembut spt satu org ibu. Bukan macam satu org ayah.
Bila anak buat perangai biasanya ayah akan pukul/marah anak itu. Tetapi sifat
seorang ibu pula, kalau anak dia tampar/pukul dia pun masih dia peluk/cium anak
itu. Org yg buat usaha dakwah kena ada sifat spt seorang ibu. Tapi hari ni dlm
umat ada ramai org yg suka tampar/pukul umat, tak ada org yg nak terima pukulan
dari umat, bersedia menanggung kesusahan dari umat, bersedia menerima tamparan
dari umat dan masih sayang pd umat.
Syura atau ahli mesyuarat bagi satu-satu kawasan/halaqah,
satu negeri atau satu negara ada t/jawab yg besar. Apa-apa sahaja kekurangan,
berlaku pd sesiapa pun, hak dia tak ditunaikan, hak dia diabaikan, tak
disempurnakan, maka pd hari kiamat akan disoal oleh Allah s.w.t, akan
dipertanggungjawabkan oleh Allah tentang segala kekurangan yg berlaku dlm
kawasan tersebut. Sahabat sedar tentang t/jawab ini.
Sayyidina Umar r.hu sentiasa fikir/risau tentang org2 dlm
kawasan dia. Satu ketika telah berlaku banjir di Baghdad . Beliau telah menulis surat kpd amir/gabenor di baghdad . Beliau suruh amir di sana buat intizam/pengurusan yg terbaik
supaya tidak ada satu org pun yg menghadapi apa-apa kerugian samada kerugian
nyawa atau harta benda. Setiap hari kena hantar laporan karguzari keadaan
banjir di sana . Beliau pesan, jgn ada satu benda pun mengahdapi apa-apa
kerugian. Amir baghdad kata tiada apa-apa kerugian pd
nyawa manusia akan tetapi satu ekor anjing telah lemas dan mati semasa banjir
tersebut. Setelah baca surat tersebut, sayyidina umar terus menangis, ‘pada hari
kiamat nanti apa aku nak jawab depan Allah’. bila Allah tanya, ‘wahai umar, dlm
kawasan pemerintahan kamu satu makhluk aku yg tak boleh nak bercakap telah mati
dlm banjir, apa kamu telah buat?’. umar kata, tanpa rahmat & kasih sayangmu
ya Allah, sudah pasti umar akan binasa di akhirat nanti. Bukan hanya manusia,
bahkan haiwan juga akan ditanya tentang hak mereka yg tidak ditunaikan.
Org yg buat kerja dakwah, org t/jawab, syura kena ada hati
yg luas dan sedia memaafkan segala kesalahan dan kesilapan rakan-rakannya. Org
buat kezaliman, buat benda tak baik, cakap benda tak elok pd dia, hati kena
luas utk terima dan dengar semua tu dan maafkan mereka. Ini sifat yg sangat
peting yg perlu ada. Nabi s.a.w sangat mengambil berat tentang perkara ini.
Nabi usahakan supaya sifat ini ada dlm setiap hati para sahabat. Bila satu org
da’i bersabar atas kesusahan/kezaliman yg mad’u/org yg didakwah buat atas dia,
dan dia berdoa pd Allah, maka Allah akan terima doa dia dan Allah akan buat
keputusan hidayat utk org yg dia usahakan.
Nabi s.a.w telah pesan pd seorang sahabat, hadrat Aksam
r.hu, hendaklah kamu keluar bersama org yg bukan dari kabilah kamu. Mereka tak
kenal kamu, mereka tak tahu kedudukan kamu, mereka tak tahu siapa kamu, mungkin
mereka akan berakhlak tidak baik dgn kamu, tak tunaikan hak kamu, cakap tidak
elok dgn kamu, biadap dgn kamu, hendaklah kamu bersabar dgn segala kerenah,
maka Allah akan buat keputusan hidayat.
Satu ketika, satu org putera raja waid bin hujrat dtg dan
masuk islam. Nabi s.a.w ikram dia dan telah serahkan dia pd muawiyah r.hu, bawa
dia balik dan ajar agama. Pd ketika itu, muawiyah seorang yg sangat miskin.
Makanan tak ada, pakaian tak sempurna, kasut pun tak ada, jln kaki ayam je. Dlm
perjalanan balik ke rumah di tengah panas yg terik, sakit kaki kerana
kepanasan. Maka dia telah minta dgn waid agar dpt pinjamkan kasut. Waid naik
kuda. Tapi dia tak bagi sebab muawiyah org miskin tak sesuai pakai kasut putera
raja. Kalau tak nak bagi kasut, bagilah aku naik kuda bersama kamu. Itupun tak
boleh. Sampai di rumah, muawiyah ikram dia dan bagi minum, makan, bagi
keselesaan, ajar agama pd dia sehingga sampai tempoh masa yg diputuskan oleh
nabi s.a.w, waid telah balik pd kaum dia. Setelah berlalu zaman 4 khulafak
rasyidin, sehinggalah zaman muawiyah jadi amirul mukminin, waid telah dtg
berjumpa dgn muawiyah dan duduk di atas takhta/singgahsana bersama muawiyah.
Akhir sekali muawiyah kata pd waid, adakah tempat duduk yg aku duduk sekarang
ni lebih baik atau kuda kamu dulu lebih baik. Waid menangis. Wahai amirul
mukminin, jgn ungkitkan perkara tu, masa tu aku baru masuk islam, aku tak tahu
adab dan akhlak islam.
Maulana yusuf rah. kata, bila satu org da’i bersabar atas
kesusahan/kebiadapan atas org yg dia usahakan, maka Allah akan bagi hidayat pd
org itu, Allah akan tarbiyah dia. Dan org lama yg berkorban dan mujahadah utk
org baru itu, Allah akan majukan dia dan bagi peningkatan utk dia. Allah tarbiyah
waid dan Allah angkat muawiyah jadi amirul mukminin.
Maulana ilyas rah. kata, org yg boleh buat usaha agama ialah
bukan hanya org yg boleh memaafkan kesalahan org. Org buat salah dgn kita, kita
maafkan dia, itu paling kurang. Tapi yg
lebih tinggi dari tu, org yg buat salah pd dia, dia anggap kesalahan itu
kesalahan dia, dia ambil kesalahan itu letak atas kepala dia, anggap dia buat
salah dan dia minta maaf dgn org yg buat salah pd dia.
Dlm usaha ini bukan hanya kita maafkan kesalahan,
sembunyikan keaiban kawan-kawan bahkan kita kena anggap kesalahan yg dia buat
itu adalah kesalahan kita dan kita yg minta maaf dgn dia. Dlm hadith, satu org
yg sembunyikan kesalahan saudara dia dan doa pd Allah, ‘wahai Allah, kami semua
ada aib, yg tiada aib hanya Engkau, hanya Engkau yg sempurna, maafkanlah dosa
kami’. Maka Allah akan bagi ganjaran pahala seumpama dia selamatkan seorang
kanak-kanak perempuan yg di tanam hidup2.
Dlm usaha ini tidak ada tangkapan atau hukuman atas
seseorang. Yg ada hanya muzakarah. Bila ada org buat salah, langgar usul, kita
muzakarah dgn cara yg baik tanpa menyebut nama mereka. Muzakarah secara
ijtima’i. Jgn tunding jari, muzakarah lagi dan lagi sehingga org yg buat salah
itu rasa malu dan tinggalkan kesalahan dia.
Dlm usaha ini, jgn sekali-kali kita buat usaha dgn niat utk
baiki org lain. Anggap diri kita dah tahu, dah pandai, dah baik. Kalau kita
beranggapan kita nak islah org lain, itulah langkah pertama bagi kemusnahan dan
kesesatan kita.
Satu kisah yg telah berlaku pd maulana ilyas rah. beliau
telah pergi ke lucknow . Maulana manzor numani dan maulana
abul hasan ali nadwi ada di sana . Di sana juga ada satu org ulamak yg besar,
yg ternama, yg terkenal, seorang sheikh tarekat nasqhbandi, maulana abdul
shakur rah. Beliau seorang ulamak yg senior, jauh lebih tua dari maulana ilyas.
Maulana ilyas ajak maulana manzor pergi ziarah maulana abd shakur. Cerita
karguzari usaha yg kita buat dan minta doa drp dia. Sambil menyandar dia dengar
karguzari maulana ilyas. Dia kata, pd pandangan aku pd zaman ini, Allah nak
ambil satu kerja yg sangat besar dari kamu. Aku memberi sokongan sepenuhnya
terhadap usaha yg kamu buat. Dia bagi nasihat, kamu kena buat usaha ini dgn
penuh hati-hati. Setiap nafas, setiap langkah, setiap percakapan kena dibuat
dgn penuh hati-hati. Usaha yg sangat mulia. Buat dgn sungguh-sungguh. Maulana
abd shakur bagi syor, aku nak kumpulkan pegawai-pegawai kerajaan, hakim,
peguam, menteri, org-org terpengaruh di lucknow kerana lucknow adalah pusat pemerintahan dan minta
maulana ilyas bagi penerangan tentang usaha ini. maulana ilyas sedia. Maulana
abdul shakur telah mesyuarat dan tetapkan tarikh dan masa utk buat perhimpunan
tersebut. Masa yg telah diputuskan ialah 9am. Dia telah suruh khadim dia pergi
bagitahu maulana ilyas majlis akan bermula pukul 9am. Tapi si khadim ni tak
bagitahu maulana ilyas pukul 9am. Dia fikir org-org besar selalunya tak dtg
tepat pd masa. Dia bagitahu maulana ilyas pukul 9.30am. Akan tetapi sebaliknya
berlaku kerana org2 di Lucknow kenal siapa maulana abd shakur, dia
satu org yg sangat punctual dgn masa/jaga masa dan satu org yg sangat garang
berdarah farouqi. Darah sayyidina umar mengalir dlm badan dia. Dia satu org yg
sangat tegas. Semua org takut dgn dia. Semua org telah dtg pukul 9am tapi
maulana ilyas tak ada dlm majlis. Selepas tunggu lama, maulana abd shakur suruh
semua balik. Bila semua dah balik, maulana ilyas sampai tepat pukul 9.30am.
Bila nampak sahaja maulana ilyas, tanpa pelawa duduk, sambil berdiri, dia terus
marah, dia telah hujani maulana ilyas dgn kata-kata, aku dah pesan dah semalam,
kena buat usaha dgn hati-hati, jaga usaha ini betul2, dia marah habis-habisan.
Maulana ilyas tunduk dan minta maaf, kami budak-budak selalu buat salah,
maafkan saya, itu sahaja yg keluar dari mulut maulana ilyas. Beliau berterusan
minta maaf. Maulana manzor numani cuba nak cakap. Bukan salah mereka.
Mereka diberitahu pukul 9.30am. tapi maulana ilyas pegang tangan maulana manzor
supaya jgn cakap apa-apa, senyap aje. Bila dah reda kemarahan, baru suruh duduk
dan bagi nasihat lagi. Dlm perjalanan balik, maulana manzor numani tanya
maulana ilyas kenapa tak bagitahu ini bukan salah kita. Khadim dia yg salah.
Maulana ilyas kata apa salahnya kalau kita sabar sikit. Dgn sebab kita sabar
tadi, kita tak rugi apa-apa, tak berlaku apa-apa kecacatan, dan satu org hamba Allah selamat dari kena
marah. Kalau kita bagitahu perkara sebenar, si khadim akan kena marah, dan kita
tak dpt untung apa-apa. Sebab kita sabar, si khadim dpt kesenangan. Itu sikap
maulana ilyas rah. Si khadim dah rasa bersalah yg amat sangat. Disebabkan dia
satu org wali Allah dah kena marah. Dia rasa serba salah. Dia tunggu peluang
sehingga maulana abd shakur dlm keadaan yg sangat gembira, dia bagi tahu saya
ada buat satu kesalahan yg besar, tapi saya nak maulana maafkan saya dulu baru
saya bagitahu kesalahan saya. Maulana maafkan dia. Hari tu maulana ilyas tak
salah dtg pukul 9.30am, saya yg salah sebab suruh dia dtg pukul 9.30am. Bila
dengar sahaja perkara yg sebenar, maulana abd shakur terus siapkan bag, naik
kereta kuda pergi ke stesen keretapi. Nak keretapi sorang-sorang dari lucknow ke delhi tanpa khadim dan pengiring. Sampai
sahaja depan masjid banglawali, org bagitahu maulana ilyas bahawa maulana abd
shakur dtg. Maulana ilyas begitu gembira melompat turun tanpa pakai kasut pergi
sambut. Maulana ilyas sendiri yg angkat bag. Maulana abd shakur kata saya tak
ada apa-apa urusan di delhi . Saya dtg kesini semata-mata nak jumpa kamu dan
minta maaf. Aku telah marah dan kata
macam-macam pd kamu sedangkan kamu tak bersalah, khadim aku yg bersalah.
Maulana ilyas terus menangis. Maulana ilyas kata, tuan punya marah itu adalah
doa utk saya. Saya tak terasa hati sikit pun. Maulana shakur kata aku nak
dengar dari lidah kamu sendiri kamu maafkan aku baru aku akan pergi. Maulana
abd shakur kata, kamulah yg benar-benar layak utk buat kerja nabi ni. Dlm diri
maulana ilyas ada sifat kesalahan org dia anggap kesalahan dia. Minta maaf bagi
pihak org yg buat salah. Inilah sifat yg perlu ada pd setiap org t/jawab. Org
yg ada sifat macam ni barulah boleh buat usaha dakwah.
Bagaimana syaitan dtgkan kerosakan dlm usaha agama di
kalangan mereka yg buat usaha agama. Mula-mula sekali syaitan dtgkan sangka
buruk. Selepas sangka buruk, cari kelemahan/kesilapan. Seterusnya, mengumpat.
Bila dah jumpa aib, cerita pd org. Ketiga-tiga perkara ini adalah dosa yg
sangat besar yg akan merosakkan org yg buat usaha agama. Ketiga-tiga perkara
Allah bagitahu serentak dlm quran…jangan sangka buruk, jgn cari keaiban org,
jgn mengumpat
“Wahai orang-orang yang
beriman! Jauhilah kebanyakan sangkaan (supaya kamu tidak menyangka sangkaan
yang dilarang) kerana sesungguhnya sebahagian dari sangkaan itu dosa; dan
janganlah kamu mencari-cari kesalahan dan keaiban orang; dan janganlah setengah
kamu mengumpat setengahnya yang lain. Adakah seseorang dari kamu suka memakan
daging saudaranya yang telah mati? Maka sudah tentu kamu jijik kepadanya. (Oleh
itu) Bertaqwalah kamu kepada Allah; sesungguhnya Allah Penerima taubat, lagi
Maha mengasihani.” (surah Al-Hujurat:12)
1. Ketiga-tiga perkara ni dosa yg sangat besar, tiada
pengampunan. Allah tak akan maafkan dosa org mengumpat sehingga org yg diumpati
maafkan dia.
2. Ketiga-tiga perkara ini akan menyebabkan permusuhan dan
pergaduhan. Kawan yg rapat & baik akan jadi musuh yg dahsyat.
3. satu org yg membukan aib org lain, Allah bersumpah demi
kemuliaan Dia, Allah akan malukan dia dgn keaiban yg sama dlm rumah dia sendiri
sebelum dia mati.
4. Ketiga-tiga perkara ini juga akan jadi sebab penghalang
hidayat dari Allah s.w.t.
10 org yg buat usaha dgn satu hati boleh jadi asbab hidayat
tapi 10,000 org yg buat usaha tanpa satu hati tak jadi asbab hidayat. Walaupun
solat, puasa, semua amal ibadat sampai ke arash, pengorbanan hebat, walaupun
ramai, usaha tak memberi apa-apa kesan, tak jadi asbab hidayat. Org2 yg ada
sifat macam ni jadi penghalang hidayat dari Allah s.w.t. Jgn sekali-kali dlm
hati kita ada sangka buruk antara satu sama lain, jgn cari keaiban, jgn cerita
keaiban.
Satu org yg baru balik 4B, buat semua amal, buat gasht,
pergi mlm markaz tapi tiba-tiba dia tak dtg 3 hari, kita dah mula sangka buruk
dgn dia. Bukan kita nak tahu, cuba tanya apa masalah dia, bahkan kita sangka
buruk, ‘dia ni mesti masa keluar 4B tak keluar betul2, banyak usul dia langgar,
Allah tak bagi fikir dakwah pd dia, tak dpt istiqamah’. Macam-macam sangka buruk
pd dia. Ini menyebabkan satu org pecah hati dan bertobat tak nak buat usaha
lagi. Peristiwa ni berlaku hari-hari depan mata kita. Jgn mudah kita cepat
sangka buruk. Kita kena ambil tahu ehwal dia.
Satu kisah, seorang yg tiba2 tak dtg masjid buat usaha, org
mula sangka buruk, kata macam-macam. Satu org kawan dia yg rapat pergi ke rumah
dia. Kenapa dah banyak hari tak dtg gasht. Rumah berkunci. Bila tanya jiran,
rupanya kawan ni dah 2 minggu di hospital sebab accident. Terus pergi hospital
ziarah. Sampai di hospital, kawan dia menangis dan dia pun menangis. Si sakit
ni kata, ‘sekarang baru kau nak dtg jumpa aku, selama ni kamu kat mana?, aku
dah 2 minggu kat sini, anak2 aku dah berhari-hari tak makan, duit nak bayar
perubatan tak ada dan duit utk keperluan anak isteri pun tak ada. tak ada siapa
dtg tengok dan tanya khabar, kamu balik, aku tak perlu pd kamu, cukup Allah utk
aku’. Kawan dia terus menangis dan minta maaf. Inilah keadaan org yg ditimpa
kesusahan dan kita mula sangka buruk dgn dia.
Semua syura2 akan dibelenggu leher mereka, tangan diikat
kebelakang, akan disoal oleh Allah atas setiap t/jawab mereka. Dlm hati kena
ada syafakah/belas kasihan, kasih sayang pd setiap org2 dibawah kita. Kalau tak
ada perasaan kasih, maka kita tak akan dpt ambil kerja dari mereka.
Semoga Allah bagi taufik pd kita, kita faham, kita amal,
buat usaha dgn penuh t/jawab. Bertaubat atas kesilapan. Semua sedia
insyaAllah….
Comments
Post a Comment