mesyuarat malaysia 2015 - bayan subuh maulana saad
11/10/2015 - nizamuddin
Tuan-tuan yg mulia,
Kita hendaklah dengar dgn penuh tawajjuh/tumpuan. Dengar dgn
hati.
Syarat utk umat ini menjadi yg paling baik ialah dakwah
illallah. Dgn melakukan apa sahaja amal kebaikan yg lain umat ini tidak akan
jadi sebaik umat. Hanya dgn menjalankan kerja dakwah umat ini akan menjadi umat
yg terbaik. Amalan berbentuk ibadat, infaq, belanjakan harta, apa sahaja amal
kebaikan tidak menyebabkan umat ini umat yg terbaik. Hari ni kita anggap setiap
amal baik adalah dakwah. Hari kita anggap ada banyak amal2 kebaikan dan salah
satunya ialah amalan dakwah. Sedangkan dakwah illallah adalah satu amalan yg
sangat penting. Yg mana tanpa amalan dakwah ini umat ini tidak akan dikira
sebagai sebaik umat. Walaupun begitu banyak amal kebaikan yg dibuat tetap umat
ini tak akan jadi sebaik umat tanpa melakukan kerja dakwah. Sayyidina umar r.hu
kata kalau kita tak diberi perintah utk
ajak manusia kpd kebaikan dan cegah kemungkaran maka Allah akan kata antum kharoum matin ukhrijat linnas…tetapi
Allah kata kuntum kharoum matin ukhrijat linnas… kita kena
faham betul2 perkara ini. Allah sebut kuntum
bukan antum. Bahawa syarat utk jadi
sebaik-baik umat ialah kamu kena pergi pd manusia dgn diri kamu sendiri ajak
mereka kpd kebaikan. Dan cuba cegah mereka dari kemungkaran.
Bagi tumpuan penuh pd setiap lafaz yg saya cakapkan supaya kita faham cara nabi dan sahabat dlm menjalankan
kerja dakwah mengajak manusia kpd Allah dan apakah dakwah yg dijlnkan mengikut
cara semasa. Hari ni umat anggap semua cara ajak manusia pd Allah adalah kerja
dakwah. Cara masnun/sunnah utk mengajak manusia pd Allah hanyalah cara nabi dan
sahabat. Dlm menjalankan kerja ikut cara nabi dan sahabat ada janji hidayat
dari Allah. bila umat ini meninggalkan kerja dakwah cara nabi dan sahabat dan
menjalankan kerja dakwah cara semasa maka tidak akan ada kesan pd dakwah
mereka. Kesan dakwah akan hilang. Maulana ilyas rah. kata Allah letak kesan dlm
percakapan dakwah hanya apabila usaha tersebut di jlnkan ikut cara nabi s.a.w.
Bukan setiap cara menyampaikan agama itu adalah dakwah. Dakwah ialah
sebagaimana cara sahabat bergerak bawa agama jumpa setiap tabaqat/lapisan umat.
Lapisan yg tinggi, yg sama, yg rendah. Sahabat tidak tinggalkan mana2 lapisan
umat utk sampaikan agama. Nabi pergi ke semua tempat dan tempat yg nabi tak pergi nabi hantar sahabat utk buat
usaha. Selain cara nabi dan sahabat adalah cara semasa dan tak akan memberi
apa2 kesan. Ajak manusia kpd kebaikan dan cegah kemungkaran dgn cara sahabat.
Ini perkara yg asas. Hari ini kita kata ada banyak lagi cara lain. kita kena
tahu yg mana cara sahabat dan yg mana bukan cara sahabat. Kita kena sediakan
umat utk dtg kpd kerja/usaha cara nabi dan sahabat. Kalau kita pergi sampaikan
agama tanpa pergerakan, tanpa pergi jumpa umat, ini tidak cukup utk melepaskan
t/jawab kita dan menyempurnakan hujah kita di depan Allah.
Ada 2 kerja nabi2. Pertama, dgn
perantaraan ibadat hasilkan penghampiran pd Allah. Kedua, sampaikan utusan
Allah kpd manusia. Hubungkan manusia dgn Allah. sampaikan agama. Dgn
perantaraan ibadat tarbiyah dan tazkiyah utk mereka. Dan dgn perantaraan dakwah
mereka hubungkan manusia dgn Allah. semua nabi2 berterusan bagi masa utk 2
kerja ini. sama banyak. Kalau lebih 1 kerja, dia akan belajar agama dan amal
agama sorang-sorang di satu penjuru dan tak pedulikan umat. Apa yg kita buat
hari ni kita keluar dakwah dan kemudian belajar agama dan amal agama sorang2. tak
peduli pd org. Maulana yusuf kata, kalau satu org nak tingkatkan kerohanian
diri dia sorang, maka dia duduk di satu penjuru buat ibadat. Tapi kalau dia nak
lihat seluruh umat meningkat dlm agama, maka dia kena korbankan keseorangan dia
tadi utk bergerak dlm umat. Kedua-dua perkara kena buat. dgn perantaraan ibadat
bina hubungan dgn Allah. dan pd masa yg sama kita kena pergi jumpa umat utk
bawa manusia kpd Allah.
Musa
a.s telah diperintah oleh Allah pilih 70 org dari kaum dia utk beribadat selama
40 malam. Musa dah pilih 70 org tapi dia pergi awal sorang2 dan tinggalkan yg
lain utk beribadat di Thur. Allah tanya pd musa, apa yg menyebabkan kamu
tingalkan kaum kamu dan dtg sorang2? Musa jawab utk dpt keredaan Mu, utk
menyukakan Mu sebab tu dtg awal. Hari ni kita kata biarkan umat, semua ada
kubur masing2, semua akan dpt balasan dari amalan mereka, mereka pandai2lah
fikir sendiri, aku kena beribadat utk bina syurga aku. Kalau kita nak jaga
agama kita kita kena juga bawak umat bersama kita utk dekatkan diri pd Allah.
kita tak boleh tinggalkan umat. Musa a.s terlalu rindu nak jumpa Allah. Musa
ada syok, jasbah, keinginan yg kuat nak jumpa Allah. buat semata-mata nak dpt
redho Allah. Musa a.s sempurnakan 40 malam dan sibuk dgn ibadat. Satu org
fasik, Samiri, telah buat satu patung anak lembu dan kata pd bani israil inilah
tuhan kamu. Inilah tuhan musa juga. Beribadatlah pd patung ini. samiri kata
musa dah pergi dan dah lupakan kamu. Dlm masa hanya 40 hari 40 malam, dari
600,00 bani israil yg beriman sebelum ini, sebanyak 588,000 telah sesat. Cuma
tinggal 12,000 sahaja yg kekal atas hidayat. Samiri kata kita terus beribadat
pd patung lembu ini sehingga musa balik. Allah terangkan dlm quran apakah sebab
kaum bani israil telah sesat iaitu kerana musa telah tinggalkan umat. Kita
tinggalkan umat utk beribadat sorang2 pd Allah, ini akan jadi sebab kesesatan
bagi umat. Hanya 2% kekal atas hidayat. 98% lagi telah sesat dlm masa 40 malam.
Oleh itu penting utk kita himpun kedua-dua sekali dakwah dan ibadat
Hari
ni kita anggap semata-mata menyampaikan agama adalah tabligh. Sebenarnya
tabligh ialah keluarkan mereka dari suasana mereka dan bawa mereka kpd suasana
masjid. Bukan hanya menyampaikan. Bahkan pergi dan bawa mereka keluar dari
suasana mereka. Semua kita azam. Kita hidupkan usaha di masjid2 kita. ini usaha
yg asas. Kita hidupkan masjid kita dgn amal2 masjid. Dlm ini ada banyak janji2
Allah s.w.t. inilah mizaj para sahabat. Ada hutang
dtg ke masjid. Hujan tak turun dtg ke masjid. Ada apa sahaja masalah dtg ke
masjid
Maulana
yusuf kata utk dpt menafaat secara langsung dari kudrat Allah dgn perantaraan
amal kita kena keluarkan selain dari Alah dari hati kita. akan ada pertembungan
antara nazar dan khabar. Kalau yakin pd nazar, benda yg dia lihat maka dia tak
akan dpt faedah dari khabar, apa yg nabi bagitahu. Kalau yakin pd khabar, dan
menafikan nazar, apa yg dia lihat maka barulah dia akan dpt faedah dari apa yg
diberitahu oleh nabi s.a.w dan janji2 Allah. hari ni manusia sangka buruk dgn
Allah
Bila sampaikan agama cara nabi dan sahabat maka Allah akan
bagi kesan pd usaha yg kita buat. inilah keistimewaan usaha ini. nabi telah
hantar surat pd kisra dan dakwah dia pd islam. Kisra telah koyak surat nabi s.a.w kerana nabi tulis nama
baginda diatas dan nama kisra di bawah. Nabi bersabda dia bukan koyakkan surat tapi dia telah koyakkan kerajaan
dia sendiri. Hari ni org bukan islam koyak al quran tapi tak memberi apa2 kesan
pd mereka. Tapi bila kisra koyak surat nabi begitu besar sekali kesan. Bantuan
Allah bersama dgn usaha yg dibuat cara nabi s.a.w. Surat dihantar sebagai
bukti. Asal maksud adalah dakwah. Nabi telah hantar sahabat utk dakwah kisra. Surat tadi dibawa oleh sahabat. Hari ini
kita jadikan agama semata-mata tulisan. Hanya dgn tulisan agama tak akan
tersebar. Islam tak pernah tersebar dgn hanya tulisan dan tak akan tersebar dgn
tulisan. Islam akan tersebar bila kita bergerak dlm umat. Islam akan tersebar
ke seluruh alam bila umat islam bergerak di seluruh dunia bawa agama islam
secara amali dlm kehidupan mereka. Dgn cara ini sahaja agama secara amali akan
dpt disebarkan dlm umat. Satu, agama dlm bentuk tulisan. Satu lagi agama dlm
bentuk amalan. Tiada cara lain utk kita bentangkan agama secara amali pd
manusia melainkan dgn kita bergerak dlm umat dgn bawa amalan agama dlm
kehidupan. Sahabat2 telah sampaikan agama secara amali pd umat.
Utk umat ini jadi umat yg terbaik syaratnya ialah dakwah
illallah dan cara nak buat dakwah ialah umat ini kena bawa agama secara
amali/praktikal dlm kehidupan dia dan bergerak pergi jumpa setiap umat di
seluruh dunia. Hari ini kemampuan dan kebolehan manusia telah dihabiskan utk
dunia. Utk agama manusia tak sanggup susah payah/mujahadah. Bagaimana hidayat
akan tersebar. Bagaimana nak dpt hidayat kalau umat tak sedia bermujahadah utk
agama. Seluruh pengorbanan umat utk dunia dan agama nak disebarkan dgn cara
mudah/senang.
Allah akan tundukkan nizam alam ini utk sesiapa yg himpunkan
dlm diri mereka dakwah dan ibadat. Satu takazah dakwah. Satu takazah ibadat.
Dua-dua perintah Allah. Allah bagi 2 perintah dlm satu masa. Macammana nak
disempunakan bila kedua-dua takazah ini berhimpun. Org macam ni Allah akan ubah
nizam alam utk mereka. Hanya dgn ibadat dan amal infradi nizam/sistem/peraturan
alam ini tak akan dpt ditundukkan. Bila dihimpunkan 2 perkara ibadat dan dakwah
baru Allah akan tundukkan nizam alam ini.
Satu peristiwa berlaku, di depan sahabat2 ada musuh, dan pd
masa yg sama waktu solat asar. Mereka tawajjuh pd Allah. 2 takazah. Musuh di
depan dan solat asar. Mereka doa pd Allah. matahari adalah hambaMu. Dia turut
perintahMu. Ya Allah tahanlah matahari. Dan Allah telah tahan pergerakan
matahari. Bila sampaikan agama bukan dgn cara nabi dan sahabat, Allah tak akan
tundukkan nizam alam ini tapi sebaliknya kita kena tunduk pd peraturan2 dunia.
Mereka akan kata kami tak boleh buat macam ni sebab kerajaan tak benarkan.
Undang2 tak benarkan. Kanun tak benarkan. Kami tak boleh buat macam ni. Kami
kena buat macam itu. Bila kita dengar berita org islam di satu negara tak dpt
amalkan apa2 amaan islam kerana undang2 kerajaan maka terus kita akan faham
dinegara tersebut usaha dakwah cara nabi dan sahabat telah ditinggalkan. Ini
adalah asas. Ya Allah Engkau tahanlah matahari ni, kami nak selesaikan musuh
ini dulu dan lepas tu kami nak solat asar. Maka Allah telah tahan matahari dari
terbenam. Setelah kalahkan musuh dan solat asar baru Allah terbenamkan
matahari. Matahari 1.3 juta lebih besar dari bumi tapi matahari pun ditundukkan
utk org beriman. Setelah mereka sempurnakan takazah dakwah dan ibadat baru
Allah terbenamkan matahari.
Bila buat usaha dakwah dgn cara semasa tidak ada janji bantuan
Allah. hari ni semua benda menjadi penghalang kita buat usaha agama, kerajaan,
pemerintah, suami, isteri, anak, semua hubungan2 ini menghalang seseorang itu
dlm amalkan agama kerana apa? Kerana seseorang itu telah meninggalkan kerja
dakwah cara nabi s.a.w dan sahabat. Hanya dgn kita buat usaha dgn cara nabi dan
sahabat Allah akan beri kesan pd usaha kita, tak ada satu benda pun dpt
menghalang kita dari amalkan agama. Dgn menjalankan kerja dakwah dgn cara
semasa kita tak akan dpt istiqamah dlm agama. Hari ni kita buat usaha dakwah
tapi bukan dgn cara nabi. Kerana cara tersebut mudah/senang. Dgn kita
menghimpunkan dakwah dan ibadat, Allah janjikan kesempurnaan dlm agama,
keindahan dlm agama, kemantapan dlm agama dan kebaikan dlm agama.
Hari ni kita keluar tabligh utk betulkan kalimah dan solat
dan dpt amal agama sampai mati. Sebenarnya kita kena berterusan dlm dakwah
sebagaimana kita berterusan dlm amal ibadat. Org beriman sentiasa berterusan
dlm amal. Dia berpindah dari satu amalan ke satu amalan. Dari satu ibadat kpd
satu ibadat, dari satu zikir kpd satu zikir. Org kafir kehidupan mereka
berpindah dari satu kelalaian kpd satu kelalaian. Dari satu kehendak kpd satu
kehendak. Dakwah adalah utk bina istiqdat dlm diri kita utk ibadat. Hari ni
kita keluar 40H/4B, kita dah selesai dakwah kita utk sepanjang thn, tak payah
buat dakwah. Dakwah kena berterusan sebagaimana amalan berterusan. Dakwah kena
berterusan supaya kita istiqamah dlm ibadat. T/jawab sebenar umat ini ialah
sambil amal agama dlm kehidupan sambil tu bawa manusia yg lain pd agama. Inilah
kerja sebenar umat ini. bila kita himpun dakwah dan ibadat Allah akan bagi
kemantapan dlm agama.
Kalau kita hanya sibukkan diri kita dgn ibadat tanpa bawa
umat maka umat akan sesat. Kita kena bawa umat bersama-sama kita utk dekatkan
diri pd Allah. dgn perantaraan dakwah suasana akan membantu kita. bila tak buat
dakwah, suasana tak akan membantu kita. dan suasana akan menghalang kita dari
amalkan agama. Kerja asal adalah menghimpunkan dakwah dan ibadat.
Dgn perantaraan dakwah maksud yg pertama adalah utk betulkan
yakin kita. Maulana ilyas rah. kata kalau nak letak nama pd usaha ini akan
dinamakan tahrikul iman. Usaha utk betulkan yakin. Tempat utk betulkan yakin
ialah masjid. Utk keluarkan keyakinan pd selain dari Allah, kamu hendaklah
berkumpul di rumah Allah. Selain dari dakwah, usaha2 lain adalah usaha
merosakkan yakin manusia. Utk betulkan yakin ini kita kena bawa umat ke masjid.
Tempat yg asal utk betulkan yakin ialah masjid. Ini adalah satu perkara yg
pasti. Dgn berkumpul dan adakan majlis iman di masjid, iman akan terbina, yakin
akan terbentuk. Ini bukan satu anggapan, sangkaan, ini adalah satu kepastian.
Utk kuatkan iman, utk tambah iman, sahabat2 telah berkumpul di masjid. Mereka
buat gasht dan ajak org lain dtg ke masjid. Ini amalan para sahabat. Mari kita
duduk sebentar dan cakap pasal iman. Tempat sebenar utk kuatkan iman dan bina
iman ialah di masjid. Masjid di zaman nabi bukan hanya utk solat. Masjid adalah
tempat utk semua amalan2 yg mendatangkan kesempurnaan dlm solat. Solat bukan
hanya nama bagi sujud, bahkan solat adalah nama bagi himpunan amalan dan
rukun2. himpunanbeberapa amal jadi solat. Begitu juga masjid, tempat himpunan
bagi beberapa amalan. Bukan hanya solat. Yg mana dgn amalan2 ini akan dtgkan
kesempurnaan dlm solat.
Di masjid ada majlis iman utk betulkan iman. Di masjid ada
halaqah quran utk betulkan bacaan quran. Di masjid ada halaqah belajar dan
mangajar. Apa yg sahabat buat di masjid? Maulana yusuf rah. telah dtgkan bab
dlm hayatus sahabah utk apa masjid dibina dan apa amalan sahabat telah buat di
masjid nabi s.a.w. nama bagi semua amalan2 yg sahabt telah buat adalah masjid.
Hari ni kita anggap masjid hanya utk solat. Habis solat, balik. Org faham
tafsir ayat quran, bila dah slesai solat bertebaranlah atas mukabumi cari
rezeki. Dgn perantaraan mahul masjid dtgnya iman dan ilmu. masjid ialah tempat
utk belajar iman dan ilmu. amalan masjid bukanlah hanya solat. Allah perintah
lepas solat bertebaran atas mukabumi bukan utk cari dunia bahkan utk cari ilmu.
maksud ialah utk cari ilmu. ini tafsir ibnu abbas. Maksud ayat fan tashiru fil ard… bertebaran atas
mukabumi bukan tholabul mal atau tholabul rizq . bahkan tholabul ilm, utk menuntut ilmu. cari
ilmu utk dtgkan kesempurnaan dlm amal. Kalau kita ambil makna sebagai tholabul rizq pun, maksudnya bukan suruh
tapi memberi rukhsah/kelonggaran. Bila dah selesai solat, kalau ada keperluan
kamu boleh pergi bukan suruh pergi. Yg terbaik ialah selepas selesai solat
sibukkan diri dgn majlis ilmu. ini afdal/mustahab. Tapi kalau lepas solat nak
pergi berniaga cari rezeki ini dibenarkan. Bukan maksud ayat ini lepas selesai
solat kamu pergi berniaga. Bukan satu perintah/suruhan. Ia cuma satu
kelonggaran. Siapa nak pergi boleh pergi tapi yg terbaik duduk dlm masjid
belajar ilmu.
Menuntut ilmu adalah fardu ain. Belajar apa yg Allah hendak
dari saya adalah fardu ain. Masjid adalah tempat tarbiyah. Utk dpt hidayat kena
ada hubungan dgn masjid. Mana2 bidang kehidupan atau yg tiada hubungan dgn
masjid maka hidayat tak akan dtg pd bidang kehidupan tersebut. mereka yg memakmurkan rumah Allah, Allah akan
keluarkan dari hati mereka rasa takut selain dari Allah, wa lam ya sa ih lallah..dan merekalah org yg benar2 dpt hidayat..wa ula ika humul muh tadun..masjid
adalah tempat utk dtgkan hidayat dlm hati kita. sahabat2 telah kumpul sahabat2
yg lain dlm masjid suapaya hidayat dtg dlm diri mereka.
Org yg baru masuk islam nabi letak dlm masjid supaya mereka
dpt hidayat. Bani taqif kata kami sedia nak masuk islam tapi kami tak nak
solat, tak nak bayar zakat, tak nak jihad, tak nak pecahkan berhala. Mereka
minta tempoh masa 3 tahun tak nak pecahkan berhala. Mereka letak syarat utk
masuk islam. Utk selesaikan semua masalah ini, satu sahaja penyelesaian
masalah, nabi suruh letak mereka dlm masjid. Amalan masjid akan dekatkan mereka
pd islam, akan lembutkan hati mereka. Nabi letak dlm masjid supaya kehidupan 24
jam mereka berada dlm suasana masjid. Ini hikmah nabi.
Satu org telah mencuri, nabi ikat dia di tiang masjid supaya
amalan masjid memberi kesan pd dia. Amalan masjid akan dtgkan dlm diri dia
perasaan benci pd mencuri.
Thufail dausi telah dtg ke mekah. Org2 mekah telah
menakut-nakutkan dia tentang nabi. Kamu jgn dengar perkataan muhammad. Siapa
dengar dia cakap akan jadi pengikut dia. Ada sihir dlm perkataan dia. Musyrikin
kata dakwah nabi sebagai sihir. Sebagaimana sihir mempengaruhi manusia, dakwah
nabi juga mempengaruhi manusia. Jgn kamu dengar nanti kamu kena sihir. Tufhail
telah sumbat telinga dgn kapas. Begitu takut dgn perkataan muhammad saya telah
sumbat telinga dgn kapas. Hasil hasutan org mekah saya langsung tak nak dengar
perkataan muhammad. Macam mana umat benci pun pd agama dakwah seorang da’i akan
ubah hati mereka sehingga mereka terima agama kerana dibelakang dakwah seoarng
da’i ada pengorbanan. Bila di belakang dakwah kamu ada pengorbanan, mujahadah,
susah payah, maka pengorbanan kamu tadi Allah akan jadikan kesandlm dakwah
kamu. Menyebabkan org tak nak pd agama jadi nak pd agama.
Keluar di jln Allah, inilah satu-satunya perantaraan utk
wujudkan kesan dlm dakwah kita. hari ni syaitan telah dtg dlm fikiran kita, org
anggap percakapan spt ini seolah-olah kita menafikan usaha-usaha agama yang
lain. sebenarnya perantaraan dakwah spt ini akan mendatangkan kekuatan pd
setiap bahagian agama. Dakwah bukan utk mematikan bahagian2 agama yg lain.
dakwah adalah utk menghidupkan semua bahagian agama. Dakwah adalah utk
menghidupkan setiap cabang agama. Hari ni syaitan dtgkan bisikan dlm hati kita
utk timbulkan pecah belah. Bukan kita nak tolak bahagian agama yg lain. bahkan
dgn perantaraan dakwah kita nak hidupkan semua bahagian agama. Bila kita anggap
bahagian2 agama yg lain adalah pengganti kpd dakwah maka umat akan murtad,
keluar dari agama.
Bila kita bergerak dlm umat dan sediakan umat utk belajar
ilmu baru mereka akan dtg pd ilmu. dakwah adalah utk hidupkan keseluruhan
agama. Kesan dakwah seorang da’i akan dtg apabila dia keluar di jln Allah,
bermujahadah. Oleh itu umat kena bergilir-gilir keluar di jln Allah utk dptkan
2 perkara. Tafakuh pd agama dan memberi ancaman/peringatan pd manusia. Allah
perintah utk keluar. Utk apa keluar? Dgn keluar di jln Allah seseorang itu akan
dpt rasa kesusahan sebagaimana nabi2 mendapat kesusahan. kita tak akan rasa
kesusahan yg nabi2 tanggung dlm bahagian2 lain agama. Kesusahan hanya akan dpt
dirasai bila keluar buat dakwah.
Mereka yg dtg dgn keinginan sendiri utk belajar agama,
mereka tak akan ingkar dgn apa yg kita cakap. Mereka terima apa yg kita cakap.
Mereka tak akan menyusahkan kamu. Dia akan istiqbal kamu, muliakan kamu,
khidmat kamu. Dia angggap kamu mukhsin, org yg berbuat baik pd dia. Kesusahan
akan dtg bila kita pergi jumpa org yg tak nak pd agama. Tak ada talab/keinginan
pd agama. Mereka akan buat macam-macam. Dlm quran Allah bagitau hendaklah kamu
keluar di jln Allah, dan bila balik pd kaum bagi peringatan pd kaum supaya
mereka takut. Bila keluar di jln Allah akan dtgkan kesan pd peringatan yg kita
bagi pd kaum kita masa balik nanti. Bila kita balik, percakapan kita ada kesan
pd kaum/org2 kpg kita.
Thufail kata aku sumbat telinga dgn kapas tak dengar
percakapan nabi. Bila masuk ke masjidil haram, aku nampak nabi s.a.w sedang
solat depan kaabah. Aku memang nak jauhkan diri dari muhammad. Tak nak jumpa.
Tak nak dengar. Akan tetapi bila masuk masjidil haram bila lihat nabi terus
terdetik dlm hati aku ‘wahai thufail kamu kena dengar apa yg dia cakap’. Maka
aku buang kapas dan berdiri sebelah nabi dan dengar apa yg dia cakap.
Seterusnya dia telah masuk islam.
Hari ni kita kata org akan terima percakapan saya sebab dia
terkesan dgn keperibadian saya. Tanpa keluar di jln Allah org akan dengar
percakapan saya. Thufail telah masuk islam dan dia nak bagi dakwah pd kaum dia.
Dia kata kaum aku akan dengar cakap aku dan terima dakwah aku sebab mereka
semua hormat aku. Mereka dengar kata aku, aku ketua mereka. Agama tak akan
tersebar dgn kedudukan kita. bahkan dgn keramat para aulia pun hidayat tak akan
tersebar. Apatah lagi dgn keperibadian dan pangkat seseorang. Bila pengorbanan
satu org da’i sampai ke satu tahap yg dikehendaki, maka Allah akan buat
keputusan hidayat. Bukan dgn sebab kedudukan, pangkat.
2 perkara dlm fikiran thufail. Pertama, supaya org dengar
dan terkesan dgn kata2/dakwah aku, aku kena ada keramat. Kedua, aku ada
pengaruh. Aku ketua kaum. Org akan dengar cakap aku. Jadi, dia kata pd nabi
s.a.w, kaum aku dengar kata aku, aku nak balik dakwah mereka pd islam, dan dia
minta nabi doa utk dia dan supaya Allah bagi satu tanda. Nabi doa ”ya Allah
bagilah satu tanda pd dia bila kaum dia lihat tanda ini, merekaakan kata dia
benar”. Maka Allah dtgkan satu cahaya yg terang benderang di antara 2 mata dia.
Dia fikir bila kaum dia tengok keramat yg ada pd dia maka kaum dia akan terima
dakwah dia. Tapi dia juga terfikir nanti kaum dia ingat penyakit sopak sebab
putih kat dahi. Maka dia doa pd Allah supaya alih cahaya dari dahi ke tongkat
dia. Sebelum ni nabi doa utk dia tapi sekarang dia sendiri doa. Supaya kaum dia
tak anggap cahaya tersebut adalah musibah sebab dia tukar agama datuk nenek
dia, sebab tukar agama wajah berubah. Bila dia dakwah kaum pd islam, kaum dia
tak terima dakwah dia. Tak sedia utk masuk islam. Pengaruh dia tak memberi apa2
kesan. Keramat dia pun tak memberi apa2 kesan. Kedua-dua perkara tu tak
berfaedah. Kemudian dia kembali jumpa nabi s.a.w dan suruh nabi doa keburukan
utk seluruh kaum daus. Binasa dan hancurkan mereka. Mereka tak nak terima
dakwah saya.
Dengar betul2. satu perkara yg penting. Apabila satu org
da’i buat dakwah dgn maksud utk org
lain, samada dia akan marah atau putus asa. Thufail kata sampai bila nak ajak,
mereka ingkar, tak nak terima. Di akhirat nanti akan ada nabi2 yg dtg tanpa
seorang pun pengikut. Nabi tadi telah sempurnakan kerja dia. Bukan maksud org
terima kita berjaya, org tak terima kita gagal. Semua nabi2 telah berjaya.
Mereka telah sempurnakan tugas mereka walaupun sorang pun tak ikut mereka.
Kejayaan dan keselamatan seorang da’i adalah dlm dakwah. Kejayaan adalah bila
dpt laksanakan kerja. Thufail suruh nabi doakan kebinasaan utk kaum dia. Apa
nabi nasihat pd thufail? Kamu teruskan dakwah kaum kamu dgn lemah lembut. Aku
akan doakan hidayat utk mereka. Maka dia telah balik ke kaum dia dan teruskan
buat usaha dgn lemah lembut. Bertahun-tahun buat usaha. Sehingga nabi telah
hijrah dari mekah ke madinah. Badar telah berlalu, uhud telah berlalu, kandaq
telah berlalu, banyak peristiwa2 telah berlalu di madinah. Dia masih belum dtg
ke madinah. Dia terus buat dakwah atas kaum dia. Akhirnya atas usaha dia 80
keluarga telah masuk islam. Dia telah jadi asbab perantaraan 80 keluarga masuk
islam. Kena berterusan buat usaha dakwah dgn penuh keikhlasan, kemungkinan
Allah akan ambil kerja dari kamu, kerja yg mana Allah tak ambil dari nabi2 yg
terdahulu. Allah boleh ambil kerja dari siapa yg Dia hendak. Nabi Nuh a.s buat
usaha 950 thn hanya 80 org lebih masuk islam. Siang malam buat usaha. Tapi
thufail dausi dlm masa beberapa thn sahaja, 80 keluarga telah masuk islam. Maksud
sebenar kisah thufail ini ialah dia begitu degil tak nak masuk islam tapi bila
dia masuk masjid Allah ubah hati dia. Di luar masjid keadaan hati dia lain, tak
nak dengar. Bila masuk masjid terus berubah hati nak dengar. Allah ubah hati
dgn suasana masjid. Tempat utk dpt hidayat ialah masjid. Sebab tu org2 yg dtg
dari luar madinah nabi letak di masjid supaya Allah buka hati mereka kpd islam.
Seorang sahabat ada dlm masjid. Abu umamah. Nabi jumpa dia
dlm masjid dan tanya kenapa kamu ada dlm masjid sekarang? Abu umamah kata dia
banyak hutang. Nabi kata hendak kah aku ajar kamu satu doa. Walau hutang
sebanyak jabal rahmah hutang kamu akan langsai. Maka nabi telah ajar dia doa
tersebut.
Hujan tak turun. Kemarau. Sahabat dtg ke masjid. mengadu pd
nabi. Ladang kering, binatang mati. Nabi terus angkat tangan doa. Tak sempat
nabi turunkan tangan lagi hujan telah turun dgn lebat. Air hujan telah mengalir
dari janggut nabi s.a.w.
Hari ni hubungan umat dgn masjid telah terputus. Umat ini
telah dijadikan sebagi org2 masjid. Ini amalan yg asas. Kita wujudkan halaqah2
iman. Dan hubungkan setiap org islam dgn halaqah iman di masjid. Inilah usaha
yg paling asas. Bawa manusia ke masjid dan pertama sekali perkenalkan mereka pd
Allah. usaha kita ialah nak keluarkan yakin yg salah dari hati dan masukkan
yakin yg betul dlm hati. Masjid dibina utk memperkenalkan Allah di dlmnya.
Supaya umat dpt diberi takrif iman. Dpt ajar iman kpd umat. Apakah iman? Asas
adalah iman bil ghaib. Percaya pd benda yg nampak itu bukan iman. Iman ialah
percaya pd benda yg tak nampak. Kita mempercayai setiap perkhabaran yg
diberitahu oleh nabi s.a.w semata-mata kerana kepercayaan kita pd nabi. Satu,
nazar. Satu lagi khabar. Nazar ialah benda yg nampak. Khabar benda yg tak
nampak. Kita menafikan apa yg nampak dan menyakini apa yg dikhabarkan pd kita.
inilah iman.
3 org dtg berturut-turut jumpa abu darda r.hu. bagitahu pd
dia bahawa rumah kamu dah terbakar. Sepatutnya dia percaya sebab yg dtg jumpa
dia tu bukan macam org zaman sekarang, suka menipu. Ini zaman sahabat. Tapi dia
tak percaya. Kerana apa yg mereka bagitahu adalah nazar, benda yg dilihat.
Disisi aku ada khabar, apa yg nabi bagitahu. Siapa yg baca doa ini pd waktu
pagi (doa abu darda) maka tiada apa2 musibah akan berlaku pd dia. Dia kata aku
dah baca doa ini pd waktu pagi tak mungkin rumah aku terbakar. Dia percaya pd
khabar nabi dari apa yg dilihat. Sebagaimana Allah dan rasul tak mungkir janji,
begitulah juga tak mungkin rumah aku terbakar. Hari ni org kata secara
kebetulan. Maulana kata perkataan secara kebetulan ini dehriyat. Percakapan org
yg tak ada agama. Tak percaya pd tuhan. Tidak ada satu benda pun yg berlaku di
alam ini secara kebetulan. Semua berlaku dgn kehendak Allah. 3 org dtg
bagitahu. Semua dia ingkar. Bila ada pertembungan antara nazar dan khabar kita
kena tolak nazar. Kita kena percaya pad apa yg nabi bagitahu. Mereka kata kami
nampak dgn mata kami rumah kamu terbakar. Penglihatan kamu boleh tipu tapi
khabar nabi tak mungkin tipu. Sangkaan adalah satu kekuatan yg hebat. Allah
bersama dgn anggapan hambaNya.
Jibrail a.s adalah makhluk Allah yg paling kuat. Badan
besar, kekuatan hebat. Akan tetapi sangkaan hamba Allah lebih hebat dari
kekuatan jibrail. Nabi ibrahim a.s bagi jawapan yg jelas pd jibrail a.s. Aku
tak perlu/tak berhajat pd kamu. Jibrail pd tawaran nak selamatkan nabi ibrahim.
Hari ni kita kata, kalau kerajaan nak bantu terimalah bantuan kerajaan.
Kerajaan namrud tak bantu nabi ibrahim. Tapi apa sangkaan nabi ibrahim? Namrud
makhluk. Jibrail pun makhluk juga. Nabi ibrahim kata kalau aku minta tlg dgn
jibrail takut Allah marah pd aku. Sebab tu nabi2 tak minta bantuan hatta dari
malaikat. Malaikat2 menghormati para nabi dan utk mendapatkan kelebihan jihad
mereka turun bersama dgn para nabi utk berjihad. Tapi nabi2 tak pernah minta
malaikat utk bantu mereka. Tak pernah ada mana2 riwayat nabi minta bantuan
malaikat. malaikat sendiri turun utk dpt kelebihan bersama nabi. Ibrahim a.s telah tolak tawaran dari jibrail.
Aku tak berhajat pd kamu. Maka Allah telah sejahterakan api dgn perintahNya
sendiri. Bukan dgn perantaraan/dgn asbab. Dpt bantuan secara langsung dari
Allah.
Seluruh sistem/nizam alam ini, kalau kita nafikan semua,
baru kita akan kenal Allah. kalau kita percaya/terima mana2 nizam alam ini, tak
mungkin kita akan sampai pd Allah. seluruh nizam alam ini adalah utk
memperkenalkan Allah s.w.t. Allah cipta seluruh alam ini supaya manusia kenal
Dia. Ibrahim a.s telah nafikan semua selain dari Allah. aku telah palingkan
dari semua perkara. aku hadapkan hati aku hanya pd Allah.oleh itu kita kena
kenal Allah dari setiap peristiwa yg berlaku di alam ini. setiap
kejadian/perubahan yg berlaku di alam ini kita kena kenal Allah.
Satu perkara yg besar yg menjauhkan umat manusia dari Allah
ialah sains. Mengatakan sains itu adalah satu ilmu adalah satu kejahilan.
Seluruh manusia telah tertipu bahawa perkara yg berlaku di dunia kerena
sains/kerana asbab. Tanya org sains kenapa berlaku gempa bumi? Dia akan
bagitahu asbab berlaku gempa bumi. Dia tak akan kata gempa bumi berlaku kerana
zina. Setiap kejadian berlaku di alam ini berkaitan dgn amalan org islam.
Setiap kejadian yg berlaku di alam ini tidak ada hubungan langsung dgn makhluk.
Sistem alam ini tiada langsung hubungkait dgn makhluk. Semua berhubung secara
langsung dgn Allah. setiap kejadian yg berlaku utk kita kenal Allah. berlakunya
gerhana adalah tanda kemurkaan Allah. supaya kita kenal Allah. sebab tu bila
berlaku gerhana matahari atau bulan kita disuruh beribadat pd Allah kerana ia
tanda kemurkaan Allah. Allah sedang marah. Tapi ahli sains tak kata macam tu.
Ahli sains akan buat kajian, tengok kedudukan matahari, bulan, sebab tulah
berlaku gerhana. Ahli sains tak hubungkan kejadian alam dgn Allah. dia akan
hubungkan makhluk dgn makhluk. Tanda org kafir dia akan hubungkan setiap
kejadian alam dgn makhluk. Tanda org beriman dia akan hubungkan setiap yg
berlaku dgn Allah.
Utk dpt yakin pd Allah, kenal Allah, kita kena nafikan
selain dari Allah. org yg dlm hati dia yakin pd makhluk, kpd benda2, dia akan
usahakan benda2 dan kedepankan pd Allah. Ya Allah ni kedai saya, Ya Allah
bagilah rezeki dgn perantaraan kedai. Seluruh dunia org islam macam tu. Kita usaha
atas asbab kemudian kita doa harap pd Allah. org islam anggap inilah betul. Ini
masalah besar. t/jawab kita usaha atas asbab dan Alah akan bagi hasil. Kita rasa
ini yakin yg betul. bila manusia usaha atas satu benda yakin dia pun akan
terikat dgn benda tadi. Org yg usaha atas asbab dia tipu dlm dakwaan dia berharap
pd Allah. berpura2 dlm pengharapan pd Allah. org yg betul harapan dia pd Allah ialah
org yg usaha atas amal dia. Ini perkara yg susah nak faham. Kita usaha atas
asbab dan harap pd Allah. usaha atas benda lain dan harap pd benda lain. ini
tak mungkin berlaku. Menipu. Harapan dan usha tak boleh dipisahkan. Apa yg kita
usaha itulah harapan kita. usaha atas asbab tak ada hak utk harap pd Allah. kamu
kena harap atas Allah bila kamu usaha atas apa yg Allah suruh kamu usaha.
Satu org janji nak bagi satu benda, maka kita akan pergi pd
dia dgn harapan dia akan tunaikan janji dia. Tak mungkin berlaku harap pd Allah
dan usha atas benda lain. benda yg Allah tak suruh. Kita kata Ya Allah aku
usaha atas kedai dan untung kau yg bagi. Org musyrikin mekah pun kata perkara
yg sama. Org musyrikin mekah pun kata kejayaan di tangan Allah. Dimad, satu org
musyrik dtg ke mekah. Org musyrikin mekah kata pd dimad, muhammad telah cakap
buruk pasal berhala dan memperbodohkan datu nenek kita. dimad percaya apa yg
mereka cakap. Dimad kata muhammad dah kena jin dan otak dia tak betul. aku dtg
nak ubat muhammad. Dia pergi jumpa nabi. Aku dah ubat ramai org. aku usaha dan
syifaq di tangan Allah. Allah yg bagi sembuh. Sembuh di tangan Allah. hari ni
org islam pun kata benda yg sama, aku makan ubat Allah yg bagi sembuh. Maulana
kata bukan saya suruh jgn makan ubat. Bukan maksud saya supaya kamu jgn makan
ubat. Perniagaan bukan asbab. Asbab yg sebenar ialah amal. Amanah dlm
perniagaan adalah asbab. Hari ni manusia telah jadikan asbab sebagai penghalang
antara dia dgn Allah, usaha atas asbab dan harap pd Allah. kita kena usaha atas
amal dan harap pd Allah. Allah boleh bagi dgn asbab dan tanpa asbab sebagaimana
sahabat2. Dakwah kita ialah kudrat Allah bersama janji Allah. janji Allah
bersama perintah Allah. bersama asbab tiada janji Allah. bila tiada janji Allah
maka tiada kudrat Allah, Allah tak bantu. Semua ni selain Allah dibina/dicipta
dgn kudrat Allah. kita tak boleh dpt menafaat/faedah dgn benda yg dicipta oleh
kudrat Allah. kita kena dakwah kpd amal dgn penuh yakin. Kudrat Allah bersama
dgn amal. Apa yg patut kita buat? ya Allah ini amalan saya, mana janji Engkau.
Kita buat amalan dan harap pd Allah atas janji Allah. Sahabat nak pergi
berniaga. Nabi suruh dia solat dulu 2 rakaat
Maksud dari dakwah adalah utk dtgkan kesempurnaan dlm iman
dan amal. Amal akan sempurna bila amal dijlnkan dgn yakin. Bila amal dibuat
tanpa yakin maka dia akan rosakkan amal dgn asbab. Solat akan mendoakan
keburukan utk org macam ni. Kerana perniagaan dia merosakkan solat dia. Kita
kena solat dgn yakin. Bawa solat kita atas keyakinan. Allah akan lihat/periksa
amalan kamu. Allah akan uji kamu dlm amalan kamu. Macam mana Allah uji? Allah
akan dtgkan asbab2 yg kecil2 dulu bertentang dgn amalan. jaga amal, tinggalkan
asbab yg kecil dan rasa dah yakin. Bila azan, tinggalkan kedai dan tinggalkan
pelanggan dan pergi solat. Ini org yg mutu solatnya tinggi. dia utamakan amal,
dia berjaya dlm ujian tadi. Kemudian Allah akan dtgkan ujian yg lebih besar
lagi. Ujian yg dtg pd ibrahin a.s bila jibrail dtg nak tolong adalah ujian yg
akhir sekali. Ujian yg paling besar sekali. Sebelum tu ibrahim a.s telah
berjaya dlm semua ujian yg kecil2. satu per satu ujian akan dtg. Dari kecil
hingga besar. Kita rasa dah berjaya dah bila melepasi ujian yg kecil. Org yg
tutup kedai dan pergi ke masjid dah berjaya dgn ujian yg kecil. Sampai di
masjid ada org dtg bagitahu dia di rumah kamu sekarang ada perdana menteri india . Nak jumpa kamu di rumah kamu.
Kalau dia tinggalkan masjid dan pergi sambut perdana menteri kat rumah maka dia
telah ingkar perintah Allah s.w.t. dia gagal dlm ujian yg lebih besar. Dia akan
berjaya bila dia kata beritahu pd perdana menteri kalau nak berjaya ucap
kalimah dan dtg ke masjid. Aku tak akan tinggalkan rumah Allah utk pergi jumpa
dia. Aku nak jumpa Allah dulu.
Hari ni kita anggap satu maslahat agama utk kita bergaul dgn
org bukan islam. Kita terima apa yg dia nak supaya dia terima apa yg kita nak.
kita dengar kata kita supaya dengar apa yg kita nak. Apa kehendak kita
disempurnakan. Supaya mereka tak apa2kan org islam di negara ni. Org batil
sentiasa berusaha supaya dpt sempurnakan kehendak mereka melalui org islam.
Mereka fikir macam mana nak paksa org islam terima kebatilan. Nabi s.a.w tawaf
di baitullah, sambil cium hajarul aswad setiap pusingan. Bila org musyrikin
lihat, mereka fikir ini peluang utk kita tundukkan muhammad pd berhala. Kami
tak benarkan kamu cium hajarul aswad selagi kamu tak tunduk pd berhala sambil
kamu lalu/tawaf. Terdetik dlm hati/fikiran nabi, kalau aku bagi isyarat je
sikit, macam tunduk, apa salahnya, mereka akan bagi cium hajarul aswad. Nabi
tak niat pun nak buat, dtg fikiran sikit, dtg lintasan aje. Allah berfirman,
kalau kami tak tetapkan penderian kamu atas tauhid maka pasti kamu akan tunduk
pd permintaan mereka. Kalau kamu buat demikian, kami akan bagi azab 2 kali
ganda atas dunia ni pd kamu. Org bukan islam sentiasa usaha supaya kita tunduk
atas keinginan dia.
Segala kelemahan ini telah dtg kpd umat kerana umat telah
tinggalkan dakwah illallah dan umat telah jlnkan usaha dakwah cara semasa.
Bukan cara nabi dan sahabat. Maka tiada kekuatan dlm umat. Bila kita buat usaha
dakwah dgn cara nabi dan sahabat Allah akan dtgkan kekuatan dlm umat. Tanpa
dakwah illallah, Allah tak akan hapuskan kebatilan. Allah akan hancurkan
kebatilan bila dakwah illallah dijlnkan. Bila Allah melihat ada benda2 yg menghalang
hamba2Nya yg buat usaha mengajak manusia pd Allah maka bantuan Allah akan dtg
dan hancurkan kebatilan tadi. Hari ni kita kata dlm tv kena ada channel islam,
dlm radio kena ada channel islam. Bila cuba nak sebarkan hak dgn cara batil
macam mana hak akan bersama dgn kamu. Maulana kata sangat2 tak berakal manusia
yg anggap dgn cara batil pun islam boleh tersebar. Maulana yusuf kata, bila
guna cara batil utk sebarkan agama, hak tak akan tersebar tapi batil yg akan
tersebar. Hak adalah benda yg hidup tak perlu pd bantuan yg lain. batil adalah
benda yg mati, perlu pd bantuan yg lain. semua cara lain dari nabi adalah cara
yg mati. Org yg mati perlu diusung.
Maulana ilyas kata usaha ini utk menyempurnakan iman dan
amal. Amal akan sempurna dgn iman dan ilmu. bila ada iman, akan ada ikhlas dan
ihtisab. Bila ada ilmu amalan akan diterima oleh Allah. layak utk diterima.
Hari ni amalan tertolak sebab tak ada ikhlas, begitu juga setiap amalan akan
tertolak sebab kejahilan, tiada ilmu. setiap amal kena ada ilmu. dtgkan
kesempurnaan dlm solat kamu. Kesempurnaan agama dlm kesempurnaan solat.
kerosakan agama yg berlaku pd umat islam kerana kerosakan solat mereka. Tidak
ada bahagian dlm islam bagi org yg tak solat. Sebahagian imam kata org yg
tinggal solat murtad. Setengah ulamak kata kena bunuh. Rosak solat menyebabkan
kerosakan dlm agama. Cari kerosakan dlm solat. Cari sebab kerosakan agama kamu
dlm solat kamu. Bila solat rosak menyebabkan seseorang itu jauh dari Allah.
Hadrat ibnu masud dan huzaifah berkata, satu org yg solat tanpa tokmaninah maka solat
dia akan jadikan dia bertambah jauh dari Allah. sedangkan maksud solat adalah
utk dekatkan diri kpd Allah. dlm hadith nabi siapa yg rukuk dan iktidal cepat
terus sujud, tak sempat nak luruskan belakang dia dan tokmaninah, Allah tak
pandang pun solat dia. Sebab umat islam hari ni buat dosa kena cari kekurangan
dlm solat kita. bukan sebab kemiskinan, ekonomi. Semua dosa2 yg berlaku
puncanya ketidaksempurnaan dlm solat. Kena cari kemungkaran dlm ibadat. Satu
org tidak cari kemungkaran dlm kebaikan dia, maka dia anggap kejahatan sebagai
kebaikan. Quran kata, kebaikan akan tolak keburukan. Keburukan akan dpt
dihalang dgn kebaikan. Kalau solat dah mungkar macam mana solat dpt cegah dari
mungkar. Dlm solat yg langgar perintah Allah, tak mungkin dpt hindari dari
kemaksiatan. Kena cari kesilapan dlm solat. Pencuri paling besar ialah org yg
tak betul rukuk dan sujud dlm solat. Hendaklah kita usaha utk wujudkan
kesempurnaan dlm solat.
Setiap alaman kena buat dgn ilmu. amalan yg dibuat tanpa
ilmu tak akan diterima oleh Allah. amalan yg dibuat bertentangan dgn ilmu tak
layak diterima oleh Allah. fardu ain atas setiap org beriman lelaki dan wanita
utk belajar ilmu.
Keikhlasan dlm kalimah ialah dpt cegah dari perkara yg
haram. Keikhlasan dlm solat ialah dpt cegah dari kemungkaran. Keikhlasan dlm
ilmu dtg sifat takut/gerun pd Allah dlm hati kita. org yg takut pd Allah
hanyalah ulamak. Org yg tak takut pd Allah bukan alim. Org yg alim ialah org yg
takut pd Allah. dia mungkin ada maklumat/pengetahuan agama. Maklumat satu
perkara yg berasingan dan ilmu satu perkara yg berasingan. Org yg alim adalah
kehidupan dia mengikut ilmu dia. Org alim ialah dlm hati ada takut pd Allah.
Dlm hadith, ilmu ada 2. satu di lidah. Satu ilmu di hati. Ilmu dilidah akan
jadi musibah. Ilmu dlm hati akan bagi menafaat pd dia. Dgn perantaraan dakwah
nak dtgkan keikhlasan dlm ilmu. Maksud ikhlas ialah bahawa ilmu ini dpt cegah
kita dari perkara yg haram. Dan kita kena bawa ilmu bergerak dlm umat. Dan kita
akan dpt tafakuh fid deen, kefahaman dlm agama. Utk dtgkan kesan dlm percakapan
kita kena keluar di jln Allah. Ulamak kena jadi macam awan kena bergerak utk
sampai hujan ke seluruh tempat. Basahkan bumi yg kering. Ladang jadi subur,
tumbuhan akan hidup. Ulamak kena pergi cari umat. Bawa ilmu yg ada dan bergerak
dlm umat.
Keluar di jln Allah adalah perintah Allah. hari ni kita
belum menyakini ia sebagai perintah Allah. kita yakin solat satu perintah
Allah. begitu juga bergerak/keluar di jln Allah satu perintah Allah. bergerak
di jln Allah adalah sebab penyempurnaan taubat dari Allah. satu org yg bunuh
100 org, dia niat nak taubat, dia menyesal atas dosa dia, niat tak nak bunuh
org lagi. Satu org alim bagi nasihat, Allah dah maafkan kamu dan kamu kena
tinggalkan kpg kamu pergi ke tempat org baik2. penyempurnaan taubat ialah kena
keluar di jln Allah. walaupun syarat2 penerimaan taubat dah ada, azam tak nak
buat, menyesal, istighfar, tapi masih lagi disuruh tinggalkan kpg, hijrah. Satu
org yg sakit kepala di jln Allah, segala dosa2 yg lepas akan diampunkan oleh
Allah. satu org yg demam di jln Allah, dia bersih dari dosa seolah-olah dia
baru dilahirkan oleh ibu dia. Satu org yg mati di tengah lautan semasa keluar
di jln Allah, maka Allah sendiri akan cabut roh dia. Allah bagi kemuliaan pd
dia kerana keluar di jln Allah utk tinggikan kalimah Allah membelah lautan.
Penyebaran amal dgn keluar di jln Allah. Nabi bagi banyak kelebihan2 keluar di
jln Allah pd umat ini. tidak ada mana2 amalan dpt ganti amalan keluar di jln
Allah. Maulana yusuf kata usaha ini bukan hanya utk betulkan kalimah dan solat.
Bahkan usaha ini adalah utk dtgkan agama yg sempurna dlm seluruh umat di
seluruh alam.
Jemaah usamah telah bergerak setelah wafatnya nabi s.a.w.
dimana jemaah dia bergerak org yg murtad telah kembali pd islam. Dgn pergerakan
di jln Allah, Allah hapuskan kemurtadan dan sebarkan hidayat. Dlm hadith,
syarat utk taubat ialah kena keluar di jln Allah. tinggalkan kpg halaman. Masa
bergerak dia meninggal. Utk ampunkan dosa dia, Allah ubah nizam dunia. Allah
perintah pd bumi, jarak ke arah baik jadi dekat dan jauhkan dari tempat asal
dia. Malaikat azab dan rahmat dah dtg. Mereka buat keputusan utk ukur. Mana
dekat, malaikat tersebut akan ambil. Allah ubah jarak utk ampunkan dosa dia.
Sahabat2 faham keluar di jln Allah ni perintah Allah. mereka anggap diri mereka
berdosa bila tak sempurnakan perintah ini. hari ni kita tak anggap ia sebagai
perintah Allah sebab tu bila tak keluar kita tak anggap sebagai satu kesilapan.
Tak rasa bersalah. Kemurkaan Allah dan rasul pd 3 org sahabat yg tak pergi
tabuk. Di pulaukan oleh semua sahabat. Sebab menagguh2 keluar di jln Allah. begitu
besar kemurkaan. Semua takazah sebelum ini telah disempurnakan hanya 1 takazah
ini sahaja yg mereka lewat. Banyak musibah yg dtg. Kita kena buat usaha dgn
letakkan sahabat di depan kita baru kita akan dpt istiqamah dlm usaha ini.
kalau kita anggap usaha ini usaha yg rendah, tak keluar pun boleh belajar,
maksud keluar di jln Allah ialah utk menghidupkan agama di seluruh alam. Dlm
diri kita dan seluruh umat seluruh alam. Utk itu, bangun bagi azam. Nagara jauh
4B. ulamak keluar 1thn
Comments
Post a Comment