mesyuarat malaysia 2015 - sifat da'i : maulana saad
12/10/2015 – nizamuddin
Tuan-tuan yg mulia,
Maulana ilyas rah. kata maksud drp usaha ini ialah utk
menghidupkan sunnah nabi s.a.w. Satu org yg buat usaha ini hendklah dia
hidupkan sunnah nabi dlm setiap amalan. Dlm dakwah, dlm ibadat, dlm setiap
keperluan yg dilaksanakan. Satu org yg buat usaha tidak berasaskan pd sunnah
sebenarnya dia tak buat usaha. Dia tak dianggap sebagai org yg buat usaha. Satu
org yg buat usaha berdasarkan pengalaman, kepandaian, pengetahuan tanpa tengok
pd sunnah nabi s.a.w hakikatnya dia
tidak melakukan usaha agama. Org yg buat usaha macam ni hanya ikut peraturan.
Cara nak buat gasht macam ni, kumpul org macam ni, ikut peraturan yg ada.
Dakwah adalah utk tunjukkan pd manusia agama yg sempurna secara
amali/praktikal. Org yg buat usaha agama kena bawa sunnah dlm kehidupan. Dlm
setiap aspek/bahagian kehidupan bawa sunnah nabi s.a.w. Allah bagitahu dgn
jelas dlm quran, wa in tuti u tahtadu…jika
kamu mentaati nabi s.a.w, maka kamu akan dpt hidayat. Hanya dlm ittibaq sunnah
nabi s.a.w. Satu org yg dia sendiri tak ikut sunnah, tak akan dpt hidayat dari
Allah dan satu org yg tak ada hidayat, macam mana dia boleh jadi asbab hidayat
utk org lain. Setiap rakan seusaha, kena sangat jaga supaya setiap apa yg dia
buat dlm kehidupan betul2 berlandaskan mengikut sunnah nabi s.a.w. Ibadat ikut
sunnah nabi, nikah kahwin, pekerjaan, kehidupan seharian mengikut sunnah kerana
dia jadi contoh utk seluruh umat. Umat nak tengok agama yg sempurna secara amali.
Lebih2 lagi dlm usaha dakwah kena ikut sunnah nabi
Bila buat usaha dakwah ikut cara nabi barulah usaha diterima
dan jadi asbab hidayat. Jika semata-mata buat usaha tapi bertentangan dgn
sunnah nabi, ini bukan usaha. Kita tak panggil org ini org yg buat usaha.
Apakah mizaj kita dlm dakwah? Adakah mizaj kita dlm dakwah ikut sunnah nabi
s.a.w. salah satu mizaj nabi yg penting dlm usaha dakwah ialah ummumiyat. Nabi
buat usaha secara umum dlm setiap lapisan umat. Nabi pergi jumpa semua org.
nabi dakwah semua org. nabi tak pernah rasa hina utk dakwah org yg miskin,
hamba sahaya. Nabi tak pernah rasa gerun, gentar, takut utk dakwah raja2. kita
jgn buat usaha di kalangan rakan seusaha sahaja. Ini kelemahan utama yg berlaku
di malaysia . Setengah tempat usaha kuat,
disetengah tempat yg lain org islam murtad. Kenapa perkara ini boleh berlaku?
Kerana usaha tidak dijalankan ikut mizaj nabi s.a.w. kita pilih tempat, kita
pilih org utk buat usaha. Kita pilih siapa kita nak jumpa. Kita pilih tempat
mana kita nak pergi. Maulana saad rasa sebab utama yg menghalang karkun malaysia utk buat usaha secara umum kerana
mereka memilih keselesaan. Keluar di tempat yg ada ikram, makanan mudah, tempat
tinggal selesa, kemudahan semua mudah, org suka, org sokong, ada nusrah. Mereka
tak pergi ke tempat yg mujahadah. Selagi mana kita tak buat usaha secara umum,
pergi semua tempat, jumpa semua org, org suka, org tak suka, yg selesa, yg tak
selesa, selagi itulah kemurtadan tak akan hilang di tempat kita.
Semasa nabi hijrah dari mekah ke madinah, diberitahu pd nabi
bahawa jln ini ada 2 perompak, tapi nabi pilih jln tersebut semata-mata nak
jumpa perompak dan dakwah mereka pd islam. Perompak pun nabi jumpa. Begitu
umumnya dakwah nabi s.a.w. Dlm usaha kita tak ada jor/perhimpunan ikut tabaqat/kumpulan/golongan.
Jor utk org khawas, jor utk petani, jor utk peniaga, tidak ada. Kerana umat
sedia ada telah berpecah belah. Petani, peniaga, org miskin, org kaya, org
kulit putih, org kulit hitam, org kpg, org bandar. Umat telah berpecah pd
macam2 kumpulan. Sedangkan dgn perantaraan usaha dakwah adalah utk satukan
umat. Kalau kita buat jor ikut golongan tertentu maka kita telah pecah belahkan
umat ini. cara utk kita satukan umat ialah buat jor umum, disitu ada org alim, ada
org awam, ada org miskin, ada org kaya. Setiap umat kita bawa kpd usaha nabi
s.a.w barulah dpt satukan umat.
Tuan-tuan yg mulia,
3 sifat yg mesti ada pd seorang da’i utk satu org itu
diterima oleh Allah utk usaha agama
1. sifat tawadduk/rendah diri
2. sifat sabar/ketahanan
dlm menghadapi segala ujian & dugaan
3. memaafkan kesalahan
3. memaafkan kesalahan
anggap diri rendah. Tidak membesarkan diri. Segala ujian
samada dari rakan seusaha, dari dalaman atau kesusahan dari org luar, hendaklah
sabar menghadapi ujian tersebut. bila ada sifat2 ini barulah dpt istiqamah dlm
usaha dan barulah Allah ambil kerja dari dia. Org yg tak ada sifat rendah diri,
tak ada sifat ketahanan, tak ada sifat kesabaran tak layak utk buat usaha. Ini
adalah 2 sifat yg asas yg sepatutnya ada dlm diri setiap karkun. Ini adalah
sifat yg ada pd semua nabi2 dan rasul2. apabila kita menghadapi apa2 ujian atau
kesusahan, maka kita cari kesusahan kita dlm kesusahan nabi s.a.w. adakah
kesusahan yg menimpa aku ni menimpa nabi s.a.w. dan macam mana nabi buat. maka
kita akan dapati nabi s.a.w jauh lebih susah dari kita. maka kesusahan tersebut
akan jadi senang utk kita hadapi dan kita akan jadi suka pd kesusahan tersebut.
kita tak akan rasa gelisah pd ujian. Sebagaimana solat adalah fardu, begitu
juga cinta pd nabi, kasih pd nabi adalah fardu atas setiap org beriman. Satu
org tak mungkin beriman tanpa dlm hati dia ada rasa cinta dan sayang pd nabi
s.a.w. Bila satu org ada cinta pd nabi maka dia akan suka pd semua perkara yg
nabi hadapi. Nabi telah diuji dgn sifat kesabaran. Sifat sabar adalah tanda
kenabian. Sifat yg lazim yg ada pd semua nabi2.
Satu org pendeta yahudi yg alim, zaid bin saanah, telah
terbaca tentang nabi akhir zaman dlm kitabnya. Dia dapati semua sifat yg patut
ada pd seorang nabi ada pd baginda s.a.w. Cuma satu sifat yg dia tak dpt tahu
iaitu sifat sabar. Dia nak uji sifat kesabaran nabi s.a.w. maka dia telah pergi
berjumpa nabi dan tawarkan pd nabi hutang. Dia telah tetapkan tempoh dan
sekian2 tarikh kena bayar. Nabi perlu pd hari itu, maka nabi terima tawaran dan
berhutang. Akan tetapi 3 hari sebelum cukup tempoh masa utk bayar hutang dia
telah dtg pd nabi dgn kasar telah maki hamun dgn kata2 yg kesat pd nabi dan
tarik leher nabi. Sehingga sayyidina umar yg ada pd masa itu telah hunuskan
pedang nak pancung kepala dia. Zaid bin saanah buat macam tu semata-mata nak
tengok apa tindak balas nabi. Adakah sifat sabar ada dlm diri nabi s.a.w. kalau nabi balas keburukan dgn keburukan maka
dia bukan nabi. Kalau baginda balas kejahatan dgn kebaikan maka dia adalah
nabi. Balas keburukan dgn kebaikan. Nabi tak marah pd dia. Bahkan nabi telah
tegur sayyidina umar kenapa kamu ancam nak bunuh dia. Sepatutnya kamu kena
nasihat dia supaya minta hutang dgn cara yg baik dan kamu kena kasihan pd aku
supaya aku bayar dgn cara yg baik. Nabi telah perintah sayyidina umar bayar
balik semua hutang zaid dan tambah lagi 20 gantang sebagai balasan dia telah
diancam bunuh. Zaid tanya kenapa bayar lebih? Nabi s.a.w kata kerana tadi kamu telah diancam utk dibunuh. Melihat
keadaan tersebut terus zaid bersaksi bahawa baginda adalah pesuruh Allah.
Sayyidina umar tanya kenapa kamu buat demikian wahai zaid sedangkan kamu tahu
dia seorang nabi. Zaid kata aku buat sebab nak uji sifat kesabaran yg ada dlm
diri baginda. Setelah uji, aku yakin bahawa dia adalah pesuruh Allah.
Inilah sifat yg mesti ada dlm diri setiap da’i. sifat
tawadduk, sabar dan tahamul menghadapi segala ujian. Tanpa sifat ini satu org
tak dpt berterusan dlm usaha ini dan Allah tak terima seseorang utk buat usaha
ini. Tapi apa yg berlaku hari ni, kalau
org kita, kita layan dgn baik. Kalau org luar kita balas dgn keburukan. Ini
bukan sifat da’i. kita kena buat ehsan. Buat baik pd org yg buat jahat pd kita
bukan dgn niat supaya dia jadi org kita. tapi supaya dia dekat dgn agama Allah,
jadi pembantu agama Allah. ramai org yg kita belanjakan harta utk dia supaya
jadi kawan kita tapi tak kekal dlm usaha dan tak buat kerja sungguh2. Membalas
keburukan dgn kebaikan dpt menukar seorang musuh jadi kawan.
Tuan-tuan yg mulia,
Sifat lemah lembut dan rendah diri yg ada pd nabi s.a.w
dinyatakan sebagai rahmat utk umat ini. Allah berfirman, fabima rahmatin minallah himin tadahum, dgn rahmat Allah, Allah
jadikan kamu bersifat lembut dgn mereka. Sifat ;emah lembut, sifat rendah diri
kena ada dlm setiap da’i. kerja ini kerja yg besar. Kerja yg tinggi. Kerja yg
mulia. Tapi jgn sampai sifat kebesaran, rasa tinggi, rasa mulia itu dtg dlm
diri kita. kita kena rasa diri kita kecil, rendah, tak ade apa2. sifat lemah
lembut dan rendah diri begitu penting sekali hingga Allah s.w.t bagitahu nabi
s.a.w, kalau kamu wahai muhammad bersifat kasar/keras dgn mereka iaitu para
sahabat nescaya mereka semua akan lari dari kamu. Mereka adalah sahabat yg
sanggup bagi nyawa utk nabi s.a.w . Org yg macam tu pun Allah kata mereka akan
lari kalau bersifat kasar. Apatah lagi zaman sekarang ni tidak ada org yg
sanggup bagi nyawa pd amir atau org atasan dia. Lebih-lebih lagi kita kena
bersifat lembut dgn rakan seusaha. Sifat org mukmin mereka berkasih sayang bersama
org beriman. Ini sifat sahabat. Mereka keras atas org kafir. Hari ni sifat ini
telah bertukar. Hari ni kita berlembut dgn org kafir tapi dgn org islam kita
bersifat kasar. Kita kena tukar sifat kpd sifat berlembut dgn org islam. Rendah
diri dgn org islam. Dan keras dgn org bukan islam.
Sifat yg ketiga yg kena ada dlm usaha ini yg merupakan usul
ialah kita kena maafkan kesalahan org. rakan seusaha adalah manusia. Mereka
bukan malaikat. Mereka pasti melakukan kesalahan dan kesilapan. Memang tabiat
manusia selalu buat salah. Bapa kpd seluruh manusia, nabi Adam pun lalai dan
lupa. Inikan pula manusia. Bila rakan seusaha buat salah, kita maafkan dia.
Kita lupakan kesalahan dia. Kita jgn pandang pun kesalahan dia. Kita jgn peduli
pun kesalahan dia. Jgn kita hirau. Seolah-olah dia tak buat apa2 salah. Hari ni
bila rakan seusaha buat salah kita jadikan kesalahan dia sebagi tajuk
perbincangan kita. kita berbual pasal kesalahan dia. Bila mengadu pd org
t/jawab, terus berkumpul buat mesyuarat apa nak buat dgn kesalahan dia ni.
Padahal berita tu tak tahu pun lagi betul atau salah. Terus kita nak hukum dia.
Kalau org buat salah, jgn peduikan. Kita berpaling. Ini yg nabi s.a.w telah
ajar dan tunjuk pd kita.
Satu org sahabat, muaz bin malik ajzani. Dia telah berzina.
Dia telah dtg jumpa nabi s.a.w berkali-kali. Mengaku depan nabi bahawa dia
telah berzina dan minta nabi jlnkan hukuman atas dia. Tapi nabi berpaling dari
dia. Berkali-kali nabi paling. Tak beri tumpuan, tak peduli dgn harapan dia
akan pergi. Inilah sikap yg patut ada dlm diri org buat usaha agama. Jgn
pandang kesilapan yg org buat. bahkan kita tutup kesalahan dan kesilapan dia.
Dgn kita tutup barulah kesalahan itu akan hilang. Sayyidina umar kata hapuskan
kebatilan dgn kamu meninggalkan bercakap tentang perkara yg batil tadi. Kalau
kita bercakap, maka kebatilan/kesalahan itu makin akan tersebar dan kebaikan
akan mengecil. Cara nak hapuskan ialah berhenti bercakap tentang kesalahan
tersebut. barulah Allah akan hapuskan kesalahan tersebut. sifat menutup
keaiban, menutup keburukan dan kesalahan, kelemahan yg ada pd nabi telah
berpindah kpd sahabat.
Satu ketika, dlm majlis sayyidina umar r.hu semasa dia jadi
khalifah. Ada satu org telah terkentut dlm majlis dia. Satu kesilapan dlm
majlis org ramai. Maka sayyidina umar telah marah dan dia kata yg kentut tadi
bangun dan pergi ambil wuduk. Org tadi malu nak bangun sebab ramai org.
sayyidina umar bersumpah siapa yg kentut tadi bangun. Satu org sahabat, jarir
r.hu yg ada di samping sayyidina umar telah berbisik pd sayyidina umar, wahai
amirul mukminin, tuan telah bersumpah, macam mana keadaan pun dia kena bangun.
Tapi kalau dia bangun dia akan malu. Apa kata kita semua bangun dan kita semua
ambil wuduk. Supaya org tadi tak malu. Sayyidina umar suka dgn syor tersebut.
dizaman jahiliyyah pun kamu seorang pemimpin yg baik. Dizaman islam pun kamu
seorang amir yg baik. Maka sayyidina umar telah perintah semua pergi ambil
wuduk. Dgn cara demikian org tadi tak malu dan sumpah tadi dpt disempurnakan. Ini
lah sifat yg patut ada pd setiap da’i. sifat menutup keburukan. Bila satu org
buat salah, apa patut kita buat? cari kebaikan dia. Walaupun kita nampak dia
terang2 buat salah. Tengok pd pengorbanan dia, sifat baik dia, cari kebaikan yg
ada dlm diri dia.
Satu kisah yg berlaku di zaman nabi s.a.w. satu org telah
meninggal dunia. Dan nabi s.a.w telah pergi nak solatkan jenazah dia. Dia bukan
org yg baik. Sentiasa buat dosa. Begitu teruknya dia sehingga sayyidina umar
kata tak sesuai nabi solatkan jenazah dia. Tapi nabi cari kebaikan dia. Nabi
tanya pd semua sahabat, siapa antara kamu tahu apa kebaikan yg ada pd diri dia.
Maka satu org telah bangun dan kata dia pernah berjaga sepanjang malam di jln
Allah mengawal barang2 jemaah. Nabi kata
mata yg berjaga malam di jln Allah tidak akan disentuh oleh api neraka. Nabi
kata dia ahli syurga. Maka nabi telah solatkan jenazah dia.
Sayyidina abu bakar siddiq setelah jadi khalifah telah terdengar
kata2 satu org budak kecil, sebelum abu bakar jadi khalifah dia khidmat tolong
perah susu kambing utk budak perempuan tadi. Sekarang abu bakar dah jadi
khalifah dia tak akan buat kerja ini. abu bakar terus pergi dan perah susu
kambing dan berkata khilafah ini tidak mengubah diri aku. Aku tetap akan perah
susu kambing kamu sebagaimana sebelum aku jadi khalifah.
Sifat rendah diri, sifat memaafkan, pandang kebaikan, tutup
keaiban, cari kebaikan, lihat pengorbanan mereka yg buat usaha. Sifat2 ini
sangat penting. Ini adalah usul dlm usaha ini.
Tuan-tuan yg mulia,
Satu lagi sifat yg boleh dikatakan sangat kurang di kalangan
kita iaitu kita melihat salahiat/kebolehan/kemampuan rakan seusaha kita dan
menggunakan kebolehan yg mereka ada utk usaha agama. Kita fikir dan kita cari
kelebihan tersebut. perkara ini sangat penting dlm usaha agama. Satu lagi kita
bantu mereka utk lebih maju dlm usaha agama dgn kebolehan yg mereka ada. Nabi
sentiasa cari kebolehan yg ada pd umat hatta org kafir sekalipun. Nabi lihat pd
umar dan abu jahal. Kedua-dua mereka ada kekuatan. Tetapi kekuatan mereka
digunakan utk kebatilan. Bukan utk agama. Maka nabi telah doa pd Allah, ya Allah bagilah hidayat pd salah seorang dari
mereka dan gunakan kebolehan yg ada pd mereka utk datangkan kekutan pd agama
islam. Allah telah pilih umar r.hu. kita kena rasa gembira bila lihat rakan
seusaha ada kebolehan dlm diri mereka dan mereka guna utk usaha agama dan kita
bantu mereka supaya terus maju. Apa yg berlaku hari ni, bila ada org yg
berkebolehan, baru dlm usaha, dia makin maju dlm usaha agama, maka org2 lain
akan mula hasad pd dia. Org2 lama akan hasad dengki dgn dia macam mana dia
boleh kedepan dari aku. Kita cuba utk tarik kaki dia, jatuhkan dia,
supaya dia tak maju dlm usaha agama. Inilah penyakit yg ada dlm hati kita yg
buat usaha agama. Sifat hasad, sifat dengki. Tak nak org lain lebih maju dari
kita. sedangkan apa yg sepatutnya kita buat ialah bila lihat ada kebolehan pd
seseorang kita kena bantu dia supaya lebih maju dlm usaha agama. Kita bersama
dgn dia. Kita juga akan maju dlm usaha agama. Bukan kita tinggalkan dia. Jgn
kita memusuhi dia. Sifat hasad ini akan menyebabkan berlaku
pergaduhan/pertengkaran. Kita kena bersihkan hati kita. sifat ini ada pd
sahabat. Setiap tajuk dlm hayatus
sahabah adalah usul dlm usaha dakwah. Kita kena faham mizaj usaha dakwah dari
kehidupan para sahabat. Maulana suruh setiap org selalu baca hayatus sahabah. cuba faham bagaimana sahabat buat usaha.
Bagaimana sifat sahabat dlm buat usaha. Supaya usaha kita mengikut mizaj/cara sahabat.
Selama 3 hari berturut-turut nabi kata saad ahli syurga.
Abdullah b amr b as bila dengar bahawa saad ni ahli syurga, maka dia telah
fikir apa kebaikan yg ada pd saad yg menyebabkan nabi kata dia ahli syurga.
Supaya dia juga dpt usahakan perkara yg sama dlm diri dia. Dia telah minta
kebenaran utk bermalam di rumah saad selama 3 malam. Dgn niat dia dpt lihat apa
amalan saad, bagaimana zikir, tahajjud, tilawah supaya dia dpt ikut. Selama 3
malam dia tak lihat apa2 pun amalan yg hebat dari saad. Lepas isyak dia tidur
dan bangun utk solat subuh. Tiada apa2 amalan pada waktu malam. Lepas 3 hari
dia pun putus asa dan nak balik. Saad kata aku tak ada amlan yg hebat, apa yg
kau tengok selama 3 malam itulah amalan biasa aku. Abdullah b amr tanya apa
sebab nabi kata kamu ahli syurga? Saad kata dlm hati aku, bila lihat org islam
ada apa2 kebaikan, aku tak hasad, aku tak dengki pd dia. Inilah sebab saad jadi
ahli syurga.
Kita yg buat usaha agama jgn ada sikit pun dlm hati kita ada
perasaan cemburu, perasaan degki pd mana2 rakan seusaha. Ini adalah kerja
Allah. Allah ambil kerja dari siapa yg Dia hendak. Allah tahu siapa yg boleh
dilantik jadi rasul dan nabi. Semua adalah pilihan Allah.
Tuan-tuan yg mulia,
Mesyuarat adalah sebab dtgnya bantuan Allah. dlm peperangan
khandak, dgn berkat mesyuarat dpt bantuan makanan, batu yg besar pecah dan
keluar cahaya dan berita gembira tentang jatuhnya kerajaan rom dan parsi.
Sahabat gali parit, jumpa batu besar, ketuk tak pecah. Maka mereka mesyuarat
dgn nabi s.a.w. Ini sepatutnya yg dilakukan oleh org malaysia , ada masalah yg tak boleh
diselesaikan, duduk mesyuarat dan tanya nizamuddin. Bila mesyuarat dijalankan
dgn betul maka Allah dtgkan bantuan dan nusrahNya. Mereka yg mengendalikan
mesyuarat, kena dengar pendapat org lain. Ambil syor ahli mesyuarat. Maulana
ilyas kata kalau kita tak ambil syor dari rakan2 kita, macam mana kita nak
ambil kerja dari mereka.
Semoga Allah terima kita semua dan bagi taufiq utk buat
usaha dgn mizaj yg betul.
Comments
Post a Comment