Malfuzat Maulana Yusuf
1. Segala sesuatu, dari bumi hingga langit, semua yg ada
sebelumnya dan yg akan dtg, adalah makhluk Allah. Segala keadaan juga adalah
makhlukNya. Justeru, apabila kita mahu sesuatu, mintalah kpd Allah. Apabila
kita rasa takut terhadap sesuatu maka mintalah bantuan dgn taqarrub kpd Allah. Apabila rasa takut itu dihindarkan Allah, maka
selamanya ia terhindar. Sebaliknya, meminta bantuan dari makhluk sebenarnya
adalah juga dlm kekuasaan Allah, bantuan itu bersifat sementara. Maka
barangsiapa yg meminta kpd makhluk bukan kpd Allah, maka ia akan kerugian
besar.
2. Maksud dan tujuan usaha tabligh bukan khusus utk
menghidupkan syiar tertentu bahkan menghidupkan kembali segala yg dibawa oleh
Rasullullah s.a.w utk kejayaan setiap org islam, memberi semangat kpd setiap
org islam utk mengamal agama sesuai dgn kemampuan masing2. Asasnya ialah
melazimkan diri meninggalkan rumah dan kesibukan masing2, semata-mata utk
keredhaan Allah. Apabila perkara ini menjadi lumrah, maka rahmat Allah akan
turun mencurah-curah.
3. Semakin bertambah usaha yg kita lakukan maka semakin
tersebar hidayat Allah. Apabila usaha hidayat berhenti maka hidayat dlm diri
org islam akan beransur keluar. Yg mula2 keluar ialah hidayat dlm perdagangan
dan muasyarat. Manusia akan meninggalkan hukum2 agama dlm perdagangan dan
mengikut cara2 lain. Kemudian fardu2 akan (diabaikan) dan berbagai firqah baru
akan masuk. Akhirnya org islam akan terkeluar dari agama. Apabila kita gerakkan
usaha agama, maka hidayat Allah akan mula dtg. Semakin bertambah usaha yg kita
laksanakan semakin banyak pula hidayat yg tersebar.
4. Apabila pengorbanan telah sampai di kemuncak, maka manusia
akan terima hidayat yg melimpah dari langit. Apabila org islam sibuk dgn
berbagai corak kehidupan, tidak bersedia mendengar dakwah agama maka bagaimana
mereka boleh menerapkan hukum2 agama di dlm pekerjaan yg sesuai dgn mereka?
5. Sebagai ganjaran atas pengorbanan yg dilakukan utk agama,
maka Rasulullah s.a.w sendiri akan memberi minum di telaga kautsar dgn tangan
baginda yg mulia. Hal ini diberitahu oleh baginda kpd orang ansar setelah
melihat pengorbanan mereka. Syaratnya ialah segala-galanya dikorbankan utk
Allah tanpa mengharap balasan. Org yg hanya melihat akhirat, maka merekalah yg
akan hampir dgn rasulullah s.a.w di akhirat kelak.
6. Hidupkan suasana kerja dakwah di tempat masing2 atau di
tempat berdekatan. Oleh itu, setiap masjid harus keluarkan jemaah utk khuruj 3
hari di tempat yg berdekatan. Dgn menjaga tertib, khuruj 3 hari setiap bulan.
“barangsiapa yg mengerjakan amalan baik baginya (pahala) sepuluh kali ganda”
(surah al an’am – ayat 160). Inilah asas hukum keluar 3 hari yg pahalanya
menyamai khuruj 30 hari. Apabila setiap bulan khuruj 3 hari, maka dlm setahun
dikira khuruj sepanjang tahun di jln Allah. Kita terus sempurnakan takazah di
dlm negeri dgn istiqamah.
7. Kesempurnaan agama ialah memberi dakwah dan mengamalkannya
dlm kehidupan. Usaha dakwah bukan usaha berseorangan bahkan usaha berjemaah.
Manusia yg telah mendapat agama bukan kerana seseorang melainkan usaha
berjemaah. Agama dibentuk ialah utk satu amalan hidup. Dakwah akan bergerak
maju bukan dgn berseorangan tetapi dgn berjemaah.
8. Usaha dakwah ini perlu dibuat secara ijtima’i dan tidak
menyimpang dari usaha nabuwwah. Buat usaha dgn sederhana dan tingkatkan doa
kita setiap hari.
9. Org yg berdakwah harus membina yakin kpd zat yg melakukan
dgn kun fayakun, iaitu Allah. Disisi
Allah, darjat mereka yg sedang melaksanakan usaha dakwah sangat tinggi. Yakin
yg kedua ialah, apabila saya telah amalkan sunnah2 rasulullah s.a.w dgn
sempurna, zahir dan batin, maka Allah akan kurniakan balasan yg hebat.
10. Tujuan dakwah bukanlah mengumpulkan ramai org. Kemahuan diri
jgn dijadikan tujuan. Jangan sekali-kali kita memungut tabung derma. Di setiap
markaz, adakan mlm sabguzari dan bentangkan takazah serta tashkil.
11. Tujuan tabligh ialah belajar ta’diyah, iaitu belajar cara
hidup yg mengetahui waktu setiap amal agar tercapai tawajjuh kpd Allah. Dgn
hidup mencontohi sunnah Rasulullah s.a.w hingga akhir hayat maka setelah
kematian akan selamat dan dikurniakan balasan iaitu syurga hijau yg subur
12. Mengorbankan jiwa dan harta yg hina utk ‘keluar di jln
Allah’ bukan hanya bermenafaat bagi mereka yg berusaha dan bermujahadah malah
menjadi asbab terbuka pintu hidayat bagi manusia.
13. Doa org yg mendakwahkan agama akan dikabulkan Allah dgn
kudratNya sungguhpun ia bertentangan dgn peraturan zahiriah. Allah dgn
kudratNya yg bertentangan dgn perkara zahir akan kurniakan kejayaan dan hak
akan menghancurkan kebatilan. Apabila usaha dakwah menjadi am diseluruh alam,
maka kalbu-kalbu manusia seluruh alam akan berubah dan terkesan dgn usaha ini.
Comments
Post a Comment