maulana syamim - bayan maghrib 08/12/2016
sri petaling
Tuan–tuan yg mulia,
Allah s.w.t telah beri satu anugerah dan kurniaan yg sangat
besar pd umat ini dgn memberi umat ini usaha atas agama Allah. Hanya sanya dgn
usaha agama, agama akan tersebar. Bila tinggalkan usaha agama, maka agama akan
hilang dan mati. Sejarah kehidupan para nabi a.s terdahulu memberitahu pd kita
bahawa apabila nabi2 ini dtg, mereka jlnkan usaha agama, maka kaum mereka
amalkan agama dan ketaatan pd perintah Allah dtg dlm kehidupan mereka. Bila
nabi2 ini wafat, tiada usaha agama dijlnkan, sedikit demi sedikit kaum mereka
tinggalkan agama. Kenapa? Kerana kaum terdahulu diperintahkan utk amal agama
tapi tak diperintah utk buat usaha agama spt nabi mereka jlnkan menyebabkan
keimanan yg telah diusahakan oleh nabi mereka atas mereka telah bertukar
menjadi syirik kpd Allah. Ibadat bertukar jadi adat resam sahaja. Akhlak telah
rosak. Mereka menjadi kaum yg rosak.
Begitulah silsilah nabi2 berterusan. nabi demi nabi
dihantar. Nabi dtg dan buat usaha, agama hidup, umat jadi baik. Bila nabi
tersebut wafat, tiada usaha agama, umat jadi rosak. Selepas kewafatan nabi isa
a.s, selama 671 thn dunia telah kekosongan dari kenabian. Dlm tempoh yg begitu
panjang, begitu banyak kerosakan dtg dlm kehidupan manusia, mereka jadi sesat,
kehidupan yg dipenuhi oleh hawa nafsu. Kejahilan dan kesesatan telah menular
dlm kehidupan seluruh manusia. Ada
beberapa org dikalangan mereka yg amalkan agama, mereka di panggil rahib. Sedikit
sebanyak agama masih ada. Begitu teruk sekali keadaan manusia, sehingga mekah
mukarramah telah menjadi tempat himpunan berhala2. Di baitullah sahaja ada 360
berhala. Begitu sekali kejahilan dlm kehidupan manusia, mereka akan tawaf
baitullah dlm keadaan telanjang. Sehingga dlm kaabah org berzina dan Allah
tukar mereka jadi batu. Begitu sekali kejahilan mereka, kedua2 org yg dah jadi
batu tadi, telah di letak di sebelah kaabah dan ia telah jadi berhala yg paling
besar yg mereka sembah.
Cuba kita bayangkan, dlm kejahilan spt ini, setelah ratusan
tahun zalim, ratusan tahun rosak, ratusan tahun zina, Allah hantar baginda nabi
s.a.w. Allah tarbiyah dan pelihara nabi s.a.w. Melihat keadaan umat yg rosak,
yg jijik, yg kotor, nabi s.a.w telah asingkan diri dan tinggal di gua hiraq.
Kadang2 hingga berminggu-minggu nabi tak balik. Tak ada siapa nak ajar nabi
s.a.w. Bila pergi ke gua hiraq, nabi dpt ketenangan. Apa nabi buat disana? Allah
telah buka amalan agama pd baginda. Nabi beribadat dlm gua hiraq.
Akhlak nabi s.a.w begitu baik. Sifat yg baik. Ada hubungan baik dgn
org. Sebelum dpt kenabian dah ada sifat kebaikan dlm diri nabi. Mereka
menghormati baginda. Sehingga dpt gelaran al amin, siddiq. Org yg tak akan
cakap tipu sama sekali. Tak buat khianat pd sesiapa yg bagi amanah. Suka
membantu org. Hati semua org berpaling kpd baginda. Dlm keadaan begitulah,
semasa berada di gua hiraq, jibrail a.s telah dtg kpd baginda. Dtg dlm bentuk
manusia. Manusia yg tampan/kacak. Jibrail dtg dlm bentuk dilyah al kahbi r.a, satu
org sahabi yg mempunyai rupa paras yg cantik, tampan. Bukan dtg dlm bentuk yg
menakutkan. Bukan dtg dlm bentuk malaikat. Supaya nabi tak takut. Baginda belum
jadi nabi lagi. Baru nak dijadikan nabi. Jibrail a.s dtg utk pakaikan mahkota
kenabian pd baginda. Jibrail a.s telah dtg
dgn penuh kasih sayang dan berkata, bacalah (3X). Nabi jawab, saya tak
pandai membaca. Jibrail a.s telah peluk baginda dgn kuat. Pelukan jibrail macam
mana? Yg mana mempunyai kekuatan yg lebih dari langit dan bumi. Baginda rasa berat
dan susah. Jibrail kata, iqra’ bismirob bikal lazi qolak…kemudian baginda mula
membaca. Apa yg jibrail ajar, baginda baca. Selepas jibrail pergi, baginda rasa
takut. Siapa yg dtg tadi? Kenapa begitu kuat peluk? Hampir nak tercabut nyawa.
Semasa jibrail ada bersama baginda, baginda tak rasa takut pun. Allah telah
bagi kekuatan pd baginda masa tu. Tapi selepas jibrail pergi, baginda rasa
takut dan berlari tinggalkan gua hiraq.
Bila masuk ke rumah, nabi suruh khatijah r.ha selimut. Sifat
wanita. Bila lihat suami dlm keadaan letih, dia akan tenangkan suaminya. Dia
akan mengembirakan hati suaminya. Dia akan dtgkan senyuman pd suami yg
keletihan. Inilah yg layak dipanggil wanita. Melihat keadaan nabi dlm
ketakutan, khatijah kata tuan adalah org yg baik, tuan buat baik pd setiap org,
org yg baik spt tuan Allah tidak akan sia2kan sama sekali. Ingat, org pertama
selepas nabi dpt kenabian, yg membantu baginda, yg menyenangkan hati baginda,
yg menghilangkan keresahan baginda, ialah wanita bukan lelaki. Org pertama yg
menerima kenabian baginda ialah wanita bukan lelaki. Org pertama yg
mengorbankan, membelanjakan seluruh harta utk baginda ialah wanita bukan
lelaki. Org pertama yg bagi nyawa utk baginda ialah wanita bukan lelaki. Org
pertama yg menarik bantuan ghaib dari khazanah Allah ialah wanita bukan lelaki.
Salam pertama dari Allah kpd wanita bukan kpd lelaki.
Oleh itu, dlm usaha agama ini kita kena libatkan wanita kita
bersama. Seseorang itu tidak akan jadi da’i yg sebenar selagi dia tak mampu utk
bawa wanita dia dlm usaha ini. Bila kita bawa isteri kita dlm usaha ini, tidak
ada sebarang kekuatan di atas muka bumi ini yg boleh menghalang kita,
mengeluarkan kita dari usaha agama.
Kita lihat mana2 nabi yg bawa isteri bersama dlm usaha
mereka, maka agama tersebar lebih banyak berbanding dgn nabi2 yg isteri tak
bersama dgn mereka, agama tersebar sedikit. Masa kenabian nabi s.a.w singkat
sahaja iaitu 23 thn, tetapi Allah bagi bantuan pd baginda dan agama tersebar
begitu banyak dibandingkan dgn nabi2 yg lain. Kenapa? Kerana isteri baginda
bersama dgn nabi s.a.w dlm buat usaha agama dan jadi asbab hidayat seluruh alam
sampai hari kiamat.
Begitu juga dgn maulana ilyas rah, isteri beliau paling
banyak membantu. Walaupun maulana ilyas ialah satu org yg kurus, lemah, selalu
keletihan, seorang yg gagap tetapi usaha agama tersebar ke seluruh alam. Kita
pula di Malaysia ,
dah berpuluh thn buat usaha, tapi kita masih belum lagi bawa isteri kita keluar
3 hari ke jln Allah. Kita belum buat taklim dlm rumah. Kita kena bawa seluruh
umat pd usaha agama. Yg pertama sekali kita kena bawa wanita2 dlm rumah kita
bersama buat usaha agama. insyaAllah, dgn cara ini Allah akan istiqamahkan kita
dlm usaha ini.
Setelah khatijah r.ha menenangkan baginda s.a.w, beliau nak
bawa baginda jumpa sepupunya, waraqah bin naufal, dia seorang alim berkaitan
kitab taurat, zabur dan injil. Tahu tentang kisah nabi2 terdahulu. Tuan boleh
cerita pada dia apa sahaja yg berlaku dln gua hiraq, dan apa pandangan dia kita
dengar. Satu sifat kemanusiaan, org akan dengar apa isteri dia suruh. Betul
tak? Kita dengar cakap isteri atau tidak? Datuk kita sendiri, nabi adam a.s,
dengar cakap isterinya sehingga beliau telah dikeluarkan dari syurga. Baginda
s.a.w pun sedia berjumpa waraqah b naufal. Baginda ceritakan segalanya pd dia.
Waraqah terus berdiri dan berkata, Allah telah pilih tuan sebagai nabi
terakhir. Tuan jgn takut, jgn risau, sebenarnya tuan telah didatangi oleh
malaikat, bukan org. malaikat yg hampir dgn Allah. Dia ialah jibrail a.s yg dtg
bawa kenabian pd tuan. Allah telah jadikan tuan nabi terakhir utk seluruh alam
sampai kiamat. Allah yg jadikan tuan sebagai nabi, maka Allah akan pelihara
tuan dan ambil kerja dari tuan.
Bila maulana ilyas tak nampak cara utk baiki keadaan umat di
India ,
beliau bawa keluarganya berhijrah ke madinah. Melihat keadaan umat yg rosak di india , dtg
fikir risau dlm diri dia macam mana nak bawa manusia kpd kebaikan maka maulana
ilyas telah mulakan taklim. Bukan dakwah. Maulana wujudkan pengajian agama dan
buka madrasah. Dgn cara ini org akan dtg pd agama. Bukan satu madrasah, tapi 55
madrasah telah dibuka. Org yg dtg belajar telah diberi upah dgn duit dia
sendiri. Tiada sumbangan dari sesiapa. Beliau sendiri mengajar di banglawali
masjid nizamuddin. Org2 mewat yg dtg nak bekerja telah dibawa ke masjid utk
belajar dan diberi upah.
Di mewat juga telah dibuka sebuah madrasah. Disana telah
diajar quran. Lebih kurang 8 org pelajar telah jadi hafiz quran. Inilah
golongan pertama yg jadi hafiz quran setelah 55 madrasah maulana buka. Dlm
kalangan 8 pelajar ni, maulana lihat ada satu org yg potong janggut. Maulana
rasa sangat kecewa dan sedih. Ya Allah, madrasah yg aku buka utk dtgkan islah
pd umat, tapi dari madrasah ini sendiri islah tak berlaku, org yg ada dlm
madrasah ini pun potong janggut. Beliau menangis begitu banyak sekali. Sehingga
beliau kata tak nak duduk di India ,
nak hijrah ke madinah.
Di Madinah, maulana ilyas banyak beribadat dan menangis di
depan Allah. Satu hari, nabi s.a.w dtg dlm mimpi beliau. Nabi kata, wahai ilyas
kamu pergi balik ke India .
Allah akan ambil kerja dari kamu. Selepas melihat mimpi tu, maulana begitu
banyak menangis. Ya Allah, apa kerja yg Engkau nak ambil dari aku yg tak pandai
dan lemah ini? Beliau begitu rungsing dan bimbang. 3 hari 3 malam berturut2
mimpi ni dtg pd beliau. Beliau pergi jumpa guru beliau, hadrat maulana
khalilurahman yg memang tinggal di
madinah dan menceritakan mimpi jumpa nabi s.a.w. Guru dia kata, sekarang
juga kamu pergi balik ke India .
Allah lebih tahu apa kerja yg Dia nak ambil dari kamu.
Maulana balik ke India . Pergi ke nizamuddin. Tinggal
di sana . Beliau
terus berfikir apa kerja nak buat. Apa kerja yg nak diambil darinya. Allah bagi
mimpi lagi pd beliau iaitu cara utk buat gasht dan jumpa manusia. Selepas asar
beliau kumpulkan pelajar2nya dan bagi adab gasht pd mereka, ada amir, ada
mutakallim dan makmur. Kamu pergi pusing keliling kpg ini, jumpa org, cakap
tentang iman dan bawa mereka ke masjid. Inilah gasht pertama dlm usaha agama
ini. Beliau lihat satu faedah/kebaikan drp gasht ptg tadi, banyak pemuda2 telah
dtg tunai ke masjid. Faedah tersebut Allah telah buka melalui maulana ilyas
rah. beliau telah mulakan usaha ini dgn pelajar2 tersebut. Kemudian beliau
hantar pelajar2 tu keluar 1 hari buat usaha di bandar delhi . Beliau sendiri bagi bayan hidayat dan
adab usul pd mereka. Maulana begitu gembira bila ada org nak ikut buat usaha.
Maulana duduk dgn mereka dan fahamkan mereka. Disinilah permulaan usaha agama.
Maulana ilyas telah mulakan usaha ini dgn org mewat. Jemaah2
telah dibentuk keluar di jln Allah. Jemaah2 juga dihantar utk bersohbat dgn
ulamak supaya ulamak sendiri melihat apa jemaah sedang buat. Alhamdulillah,
mana2 ulamak yg tengok amal jemaah ini, fikir jemaah, tangisan malam jemaah,
dgn usaha gasht ramai org dtg ke masjid dan ulamak tersebut suka dgn hasil
kerja jemaah, maka Allah buka usaha agama ini pd hati mereka. Sehingga hari ni
usaha agama telah tersebar ke seluruh alam. Satu usaha yg bermula di masjid
banglawali nizamuddin, masjid yg mana org delhi
sendiri tak nak dtg, tapi bila usaha agama bermula di masjid tersebut, Allah
telah bagi kedudukan yg tinggi pd nizamuddin, seluruh dunia termasuk org mekah
dan madinah juga pergi ke sana. Ianya bukan masjid yg besar, bukan masjid yg
cantik, bukan masjid yg mahsyur, tetapi dibelakang masjid tersebut ada
pengorbanan. Tangisan yg dibuat di masjid tersebut. Kelaparan, kedahagaan yg
ditanggung di masjid tersebut, kehinaan yg ditanggung di masjid tersebut. Demi
Allah, dgn pengorbanan tersebutlah manusia seluruh dunia telah dtg ke sana .
Markaz adalah nama kpd pengorbanan. Hidayat ialah nama kpd
pengorbanan. Pengorbanan ialah nama kpd agama. Nabi2 telah dihantar utk
pengorbanan. Dgn pengorbanan merekalah Allah amkan hidayat. Tidak ada seorang
nabi pun tak buat pengorbanan. Semua nabi2 dihantar utk maksud hidayat. Usaha
ini dibuat utk maksud hidayat. Usaha agama ini bukan utk hasilkan dunia, bukan
nak jadi amir. Demi Allah, usaha agama ini adalah utk menegakkan kalimah Allah
dan sebarkam risalah, cara hidup nabi s.a.w. Oleh kerana itu, maulana ilyas tak
letak sebarang nama pd usaha ini. Kenapa? Kalau letak nama khusus dlm usaha ini
maka akan jadi puak2. Org akan kata ini salah satu cara dlm agama. Umat akan
kata itu bukan kerja kami, ini kerja ilyas. Tiada nama pd usaha ini. Org yg
bagi nama sebagai tabligh. Kalaulah nak letak nama pd usaha ini, maulana akan
letak ‘tahrikul iman – pergerakan usaha atas iman’. Jemaah yg bergerak utk
usaha atas iman. Utk kuatkan iman dlm diri manusia.
Kita kena faham betul2 bahawa usaha ini bukan usaha India,
bukan usaha Pakistan, bukan usaha Bangladesh, bukan usaha Malaysia, Indonesia,
bukan usaha amerika, russia tapi ini adalah usaha setiap org yg ada kalimah.
Setiap org islam bertanggungjawab dlm usaha ini.
Allah firman dlm quran,
Allah firman dlm quran,
Siapakah yang lebih baik perkataannya daripada orang yang
menyeru kepada Allah, mengerjakan amal yang soleh, dan berkata:
"Sesungguhnya aku termasuk orang-orang yang menyerah diri?"
Amal siapa yg lebih baik drp amalan org yg menyeru kpd
Allah. Siapa sahaja yg melakukan sebarang amal dlm keadaan dia menyeru manusia
kpd agama Allah, menyeru manusia kpd amal tersebut, itulah amal yg paling baik,
tidak ada amal yg boleh mengatasi amal tersebut. dakwah adalah amal yg besar.
Allah menyeru (manusia) ke Darussalam (syurga), dan
menunjuki orang yang dikehendaki-Nya kepada jalan yang lurus (Islam).
Oleh itu, kekuatan yg besar paling adalah dakwah/usaha
agama. Bersama dakwah ada bantuan yg khusus. Bersama dgn da’i ada Allah.
Muazzin adalah da’i. bila azan, syaitan akan lari. Lari ketakutan. Begitu
sekali syaitan takut mendengar suara muazzin, sehingga terkentut. Syaitan takut
pd da’i tapi syaitan tak takut pd abid.
Takbir Allahuakbar dlm azan, ialah suara da’i. syaitan takut
dan lari. Takbir Allahuakbar yg satu org ucap dlm solat, ialah suara abid,
syaitan tak takut. Syaitan dtg dan bisik di telinganya, ingatlah anak isteri
kamu, ingat pekerjaan kamu, ingat kedai kamu, sehingga dia terlupa pd Allah dlm
solat.
Satu perkara yg kita kena betul2 faham, dari hari pertama
baginda dpt kenabian, baginda telah sediakan lelaki, wanita, kanak2 dan hamba
sebagai da’i, bukan sebagai abid. Tapi hari ini, satu perkara yg sangat
menyedihkan, org islam anggap usaha menyeru manusia pd Allah satu usaha yg
tidak ada nilai. Satu usaha yg sangat agung di sisi Allah, tapi org islam
anggap tak ada nilai. Bagaimana pandangan mereka yg beranggapan spt itu disisi
Allah? Org islam rasa solat adalah kewajipan yg kena buat tapi merasai usaha
dakwah bukan kerja mereka. Sedangkan bila buat dakwah, maka solatnya akan jadi
solat yg bernyawa/ada roh. Solat yg akan diterima oleh Allah.
Bersama dgn da’i ada Allah. Bersama dgn da’i ada
nizam/bantuan ghaib Allah. Makhluk di langit dan bumi berdoa utk mereka. Dgn usaha
tabligh ini utk jadikan setiap org islam da’i. Maulana ilyas selalu berkata
bila usaha agama di jlnkan maka agama akan dtg dlm setiap cabang kehidupan
manusia. Usaha agama adalah spt anai2. bila masuk dlm pokok, akan makan pokok
drp dalam, pokok akan rosak dan jadi lemah, bila dtg sedikit angin akan
meruntuhkan pokok tersebut. Begitu juga, segala bentuk kebatilan yg dtg di
depan usaha agama, maka Allah akan hancurkan semua kebatilan mcm anai2.
Perkara yg paling penting dlm usaha agama ialah kesatuan.
Pada awal2 dulu, nabi s.a.w telah bentuk jemaah2 yg tiada amir. Mereka pergi
dan bergaduh. Selepas itu nabi bentuk jemaah yg ada amir dan makmur. Kalau 2
org pun, lantik salah seorang jadi amir. Kalau tak ada amir dlm jemaah, maka
syaitan jadi amir. Utk kesatuan, kita kena sanggup korbankan jasbah kita. Kita
sanggup korbankan kedudukan kita. Kita sanggup korbankan segala kehinaan. Semua
perkara yg kita tak suka kita kena telan. Kita tak nak pecah belahkan kesatuan
umat.
Di mahsyar nanti, bila keputusan dibuat utk satu org bahawa
kamu dimasukkan ke dlm syurga. Dlm keadaan berjalan dia akan toleh ke belakang.
Allah tanya, kenapa pandang belakang. Dia jawab, ya Allah aku tak tahu dgn
perantaraan amal apa Engkau masukkan aku ke dlm syurga. Aku org yg berdosa, tak
solat, tak ada satu hukum Engkau pun yg aku buat. Allah jawab, wahai hambaKu,
dulu kat dunia semasa kamu berada dlm satu kumpulan manusia yg mana mereka
hampir bergaduh, kamu telah ucapkan beberapa perkataan yg menyebabkan mereka
telah bersatu. Dgn sebab perkataan kamu itu Kami masukkan kamu ke dlm syurga.
Satu org lagi Allah buat keputusan dimasukkan ke dlm
jahannam. Dlm keadaan berjalan dia akan toleh ke belakang. Allah tanya, kenapa
pandang belakang. Dia jawab, ya Allah aku nak tahu dgn amalan apa Engkau telah
putus masukkan aku ke dlm jahannam. Aku tak pernah tinggal solat, solat sunat
pun aku buat, aku baca quran, aku zikir, aku bayar zakat, tidak ada satu pun
hukum Engkau yg aku tinggal. Allah jawab, wahai hambaKu, dulu kat dunia kamu
pernah ucap beberapa perkataan yg menyebabkan manusia pecah hati dan tiada
kesatuan. Dgn sebab perkataan kamu itu Kami masukkan kamu ke dlm neraka. Kita
kena usaha utk jaga lidah kita. Faham betul2 perkara ini.
Allah tak berhajat pd sesiapa pun. Semua kita berhajat pd
Allah. Benda yg paling bahaya ialah lidah. Dgn ucap satu perkara menyebabkan
satu org boleh jadi beriman, dan dgn ucap satu perkara boleh jadi kufur. Kita
pelihara lidah kita. Jgn cakap sesuatu apa pun berkaitan dgn sesiapa pun. Kita
kena selalu berdoa, ya Allah, bagilah hidayat pd aku dan pd kawan2 aku juga. Bila
wujud kesatuan antara kita, ia adalah nikmat yg besar dari Allah. Dgn sebab
ikhtilaf/perpecahan, maka bantuan Allah akan hilang.
Pada mlm lailatulqadar, nabi telah masuk ke dlm masjid dgn gembira
nak bagitahu tentang tarikh tepat malam lailatulqadar. Baginda nak buat iklan.
Seluruh umat akan mudah buat amal ibadat pd malam tersebut. Malam yg lebih baik
dari seribu bulan. Tapi dlm masjid ada 2 org sahabat sedang bertengkar.
Bertikam lidah sesama mereka. Allah s.w.t telah lenyapkan dari hati baginda yg
suci tarikh tetap lailatulqadar. Kemudian nabi kata carilah diakhir Ramadan.
Sehingga sekarang hanya Allah sahaja yg tahu siapa yg dpt dan siapa tak dpt.
Kita kena usaha supaya dtg ketaatan pd Allah, taat pd nabi
dan taat pd org2 lama dlm usaha ini, maka kesatuan akan wujud sesama kita. Bila
kita bebaskan diri kita dari 3 perkara maka akan wujud kesatuan antara kita.
Kalau kita tak usaha utk bebaskan 3 perkara ini maka kesatuan dlm umat tak akan
dtg.
1. sangka buruk pd org
2. cari keburukan org
3. cerita keburukan org
bersangka buruk adalah dosa. Seseorang itu akan jauh dari
rahmat Allah. Kita jadi kawan pd syaitan. Kalau tak bebaskan diri dari sangka
buruk, kita akan mula cari keburukan org. Allah kata, jgn kamu sibuk cari
keburukan org. Bila nampak keburukan org, kita lihat keburukan dlm diri kita
sendiri. Jgn kita sibuk cerita keburukan org pd org lain. Ini dosa yg lebih
besar. Kalau kita cari keburukan org dan cerita keburukan org, maka kematian
tidak akan dtg kpdnya selagi dia tak lakukan keburukan tersebut. Kita lihat
kebaikan org dan lihat keburukan diri.
Dlm usaha agama, sebarang keburukan/kesilapan yg kita buat,
kita anggap itu kesilapan saya. Bila lihat keburukan/kesilapan org lain, kita
anggap itu juga kesilapan saya. Bila lihat kekurangan dlm seseorang, kita
anggap itu kekurangan saya. Keaiban org juga adalah keaiban saya. Kesilapan org
juga adalah kesilapan saya. Dgn cara ini kesatuan akan kekal. Hati akan
sentiasa bersatu. Kasih sayang akan terus bertambah. Kalau sebaliknya berlaku,
kita lihat keburukan org dan tak anggap sebagi keburukan kita, kita sebarkan,
maka kesatuan umat akan hilang. Umat akan berpecah dan parti2 akan wujud.
Bila kita asingkan diri, kebatilan akan tersebar. Bila kita
bersendirian dan mesyuarat sendiri2, nescaya kebaikan tak akan tersebar tapi
kebatilan yg akan tersebar. Bila bersendirian, walaupun kita buat perkara yg
baik tapi yg akan tersebar ialah kebatilan. Faham betul2 perkara ini. Dgn
saling bantu-membantu, kebaikan akan tersebar. Jgn kita jadi org yg
memecahbelahkan org, bahkan kita jadi org yg membantu. Hak akan tersebar.
Sesiapa yg membantu saudaranya, Allah akan membantunya. Sesiapa yg menutup
keaiban seseorang, Allah akan menutup keaiban dia. Sesiapa yg menutup keburukan
org, Allah akan tutup keburukan dia. Oleh itu, kita kena bersama semua org dlm
menjalankan usaha ini.
Satu ketika, satu org sahabat telah lalu, nabi kata, kalau
nak lihat ahli syurga, inilah orgnya. Hari kedua, nabi kata perkara yg sama. Kalau
nak lihat ahli syurga, ini lah orgnya. Hari ketiga pun sama juga. 3 hari
berturut-turut baginda telah bagi khabar gembira ahli syurga pd sahabat tadi.
Abdullah bin umar r.a rasa tak senang. Sahabat sentiasa tamak akan kebaikan.
Mereka tamak kpd akhlak yg baik. Tapi hari ni kita org islam tamak kpd dunia.
Sahabat percaya akhirat tapi kita hari ni percaya dunia. Kita buat kerosakan pd
diri kita sendiri. Kita mula berpecah bila harta menjadi banyak. Fitnah paling
besar dlm umat ini ialah harta benda.
Dulu, org buat usaha agama dgn mujahadah, jln kaki. Tak ada
pun pertelingkahan. Tidak ada fitnah. Tiada siapa nak jadi amir. Semua buat
usaha dgn kasih sayang. Tapi hari ni macam2 org kaya dtg dlm usaha agama ini,
harta telah dtg pd org tabligh. Harta tersebut telah pecah2kan hati kita. Harta
menyebabkan org ingin jadikan diri dia besar. Berkeinginan jadi zumindar. Ingin
jadi ahli mesyuarat. Semoga Allah pelihara kita dari perkara ini. Hari dimana
satu org berkata dia layak jadi satu org syura/zumindar, pd hari itulah dia
telah jatuh dari pandangan Allah.
Usaha ini adalah usaha pengorbanan. Allah akan jadikan dia
perantaran kebaikan. Kerja agama tidak ada sebarang upah, dlm usaha ini tidak
ada baitulmal. Dlm usaha ini tidak ada presiden. Tidak ada bendahari. Usaha ini
telah dibebaskan/suci dari semua perkara ini supaya umat tidak berpecah sesama
mereka. Org tabligh buat usaha dgn diri dan harta sendiri. Org akan rasa
takjub. Seseorang yg rasa usaha ini usaha dia maka dia akan korbankan diri dan
harta dia sendiri. Ini adalah usaha setiap org islam. Usaha ini tak berjalan
dgn harta dan diri org lain.
Dgn pengorbanan, Allah akan majukan kita. Allah akan jadikan
kita org yg disayangi. Umat akan dpt kasih sayang. Bila tinggalkan pengorbanan
harta sendiri maka kita akan mula berhajat pd harta org lain. Kita buat usaha
dgn mujahadah dan pengorbanan. Kita lawan keinginan nafsu kita. Dgn cara inilah
akan dtgkan nur dlm agama. Pengorbanan adalah roh pd agama.
Kebatilan dan musuh telah dtgkan harta pd kita utk menghilangkan
mujahadah pd usaha ini. Mereka dtg dlm bentuk kemudahan dan kesenangan dlm
usaha kita maka roh telah keluar dari usaha. Dlm masjid kita sendiri telah
banyak kemudahan yg ada. Ini semua adalah skim kebatilan. Supaya org dtg solat
tanpa mujahadah. Belajar di madrasah tanpa mujahadah. Pergi haji tanpa
pengorbanan. Kerana tiada pengorbanan dlm agama maka roh telah keluar dari
agama. Rupabentuk masih ada tapi tak ada roh.
Pada zaman maulana ilyas, di nizamuddin tak ada kipas.
Tandas yg sempurna pun tak ada. Hanya ada 2 batu bata dan lubang sahaja. Pd
malam hari, semua org tidur, maulana ilyas akan bangun dan bersihkan semua
tandas2 tersebut dgn tangan beliau sendiri. Dgn pengorbanan inilah Allah telah
majukan beliau. Allah telah campakkan kasih sayang dlm hati org pd beliau. Org
sedia utk taat pd beliau. Hari ni keinginan kita ialah hantarlah jemaah kami ke
tempat yg ada tandas, ada air, tiada nyamuk. Kita jgn terkesan dgn kemewahan yg
dtg pd kita. Kita kena lihat pengorbanan 1400 thn yg lepas, pengorbanan para
sahabat.
Pada zaman maulana Yusuf pun tak ada tandas yg sempurna
dibina di nizamuddin. Maulana Yusuf dan maulana inamul hasan, bangun pd waktu
malam dan buat sptmana maulana ilyas buat. Pd satu hari, seorang sheikhul
hadith telah terbangun dan lihat kedua-dua maulana tadi sedang membersihkan
tandas. Beliau telah buat keputusan utk bersihkan tandas itu sebelum hadratji
dtg bersihkan. Kata beliau, baru 4 hari aku bersihkan tandas, aku lihat baginda
s.a.w dlm mimpi ku. Sehebat mana pun kita, lebih kecil kerja yg kita buat,
lebih banyak Allah akan majukan kita.
Dlm usaha agama tidak ada kebesaran. Allah tak suka benda2
kebesaran. Jgn kita berusaha utk jadikan kita org yg besar. Allah akan
tinggalkan dia. Org yg buat usaha dgn rendahkan diri, Allah akan majukan dia.
Walaupun kita buat usaha yg besar kita kena anggap kita adalah org islam yg
biasa. Kalau berlaku sebarang kekurangan kita minta ampun dari Allah. Kita kena
cari kelemahan dlm amalan2 yg kita buat, maka barulah kita akan jadi org yg
ikhlas.
Maulana Yusuf kata, kita lihat kebaikan dlm keburukan
seseorang. Inilah yg dipanggil akhlak. Kita cari keburukan dlm kebaikan kita,
inilah dipanggil ikhlas.
Bila seseorang merasai amalan yg dilakukannya tidak layak
utk dipersembah di hadapan Allah, dan minta pengampunan dari Allah, maka Allah
akan bagi sifat qabul (terima amalannya) dan bagi sifat ikhlas dlm dirinya.
Saya dan tuan duduk disini supaya Allah terima kita/qabul.
Pd permulaan buat usaha kita nak islah diri. Tapi bila dah jadi org lama, dah
pandai bagi bayan, dah pandai tashkil org lain maka akan dtg dlm diri perasaan
ingin islah org lain. Bila kita mula nak islah org lain, maka gugurlah kita
dari pandangan Allah dan bermulalah perpecahan umat. Kebesaran diri adalah hak
Allah. Sesiapa yg cuba
nak rampas sifat kebesaran ini dari Allah maka Allah akan hinakan dia.
Jgn ada jasbah org kena khidmat kita. Kita kena ada jasbah
utk ikram org lain. Ini sifat yg akan sebabkan kesatuan dlm umat. Wujud kasih
sayang dlm umat. Utk wujudkan kesatuan lidah kena lembut. Bila cakap dgn
kekerasan org susah nak terima pendapat kita. Bila cakap dgn kelembutan, org
akan terima kita. Bila cakap kasar, org akan lari dari kita. Isteri kita pun
akan jauhkan diri dari kita. Kita tak boleh berkasar dgn isteri dan anak kita.
Kita juga tak boleh berkasar dgn rakan2 seusaha.
Markaz bukan nama pada bangunan. Majmak inilah yg dipanggil
markaz. Maulana ilyas akan rasa bimbang kalau tak ada org dtg ke markaz. Org yg
dtg adalah tetamu Allah. Mereka telah banyak buat pengorbanan utk sampai ke
markaz. Begitu banyak tangisan. Dgn keberkatan tersebutlah Allah telah bina
markaz. Harta dan diri org yg dtg adalah amanah. Kita khidmat mereka supaya
kita dpt sedikit pahala dari pengorbanan mereka. Tak ada sesiapa yg berhak utk
marah sesiapa. Bila khidmat mereka, Allah akan sayang pd kita dan Allah akan
jadikan kita asbab hidayat seluruh alam. Jgn kita ingin sesuatu drp majmak yg
dtg markaz. Kita hanya nak Allah. Nabi telah ikram tetamu yg dtg dlm keadaan
batu di ikat pd perut baginda. Sahabat telah bagi tetamu makan walaupun anak
mereka dlm kelaparan. Dgn sifat macam ni maka org yg dtg ke markaz akan jadi
asbab hidayat seluruh dunia. Akan wujud kasih sayang dan kesatuan dan doa akan
sampai terus ke langit, akan mengegarkan arash dan malaikat akan turun.
Sesiapa dlm diri dia ada benci, ada hasad, doa dia tak akan
diterima dan akan dicampakkan semula ke muka dia. Oleh itu, kita kena jadi
asbab org bersatu. Sebanyak mana wujud kesatuan maka sebanyak itulah wujud
kekuatan sesama kita. Semoga Allah pelihara kita semua. Kita bersatu di bawah
satu markaz. Markaz kita adalah nizamuddin dan maulana saad adalah amir kita.
Harta dan nyawa kita adalah utk Allah. Harta yg paling Allah
suka ialah harta yg dibelanjakan utk keluar di jln Allah. Amalan yg paling
besar ialah amalan keluar di jln Allah. Lebih besar drp beribadat di haramain
dan syarafain (mekah dan madinah). Meninggal di jln Allah adalah lebih baik drp
mati di mekah dan madinah. Sahabat telah tinggalkan kota mekah dan madinah, mati di seluruh alam
utk agama dan mereka bersedia utk perkara ini. Pengorbanan yg besar yg mereka
buat ialah meninggalkan bersohbat dgn kekasih mereka iaitu baginda nabi s.a.w.
Hari ni pun, jika kita buat pengorbanan yg sama, Allah akan hindarkan
perpecahan yg berlaku di kalangan umat. Oleh itu, bangun dan bagi nama utk
keluar 4 bulan di jln Allah.
Comments
Post a Comment