mesyuarat malaysia 1988 - maulana umar (1)
Rasulullah s.a.w, Abu Bakar dan para sahabat r.a adalah
orang-orang yang paling tawakkal kepada Allah. Manusia ingat dengan ada benda
ia boleh membentuk, membina atau memudharatkan seseorang. Benda-benda tidak
memberi kesan, semuanya datang dari Allah.
Kalau dengan benda ada
kesan, bumi telan Namrud tetapi keluarkan zam-zam untuk Ibrahim a.s. Untuk
seseorang bumi membinasa tetapi bumi yang sama boleh memberi menafaat kepada
seorang lain. Bukan bumi yang memberi kesan tetapi yang berbuat demikian ialah
Allah s.w.t.
Bagaimana Allah membela
atau memudharatkan seseorang dengan perantaraan kebendaan bergantung kepada
kehendak Allah sendiri. Apabila Allah membuat sesuatu keputusan samada
menyenangkan atau menyusahkan seseorang dengan perantaraan kebendaan maka itu
semuanya dari Allah.
Musuh Allah merancang
untuk membunuh Rasulullah s.a.w tetapi Allah tidak mahu ini berlaku. Allah
selamatkan dengan menggunakan sarang labah-labah iaitu suatu benda yang paling
lemah sekali. Allah tidak pula menggunakan benda yang ghaib seperti malaikat.
Namrud dimatikan oleh
Allah dengan menggunakan nyamuk yang lemah. Allah gunakan makhluk yang biasa
untuk tujuan kekuasaannya.
Seseorang yang
mempunyai harta yang banyak, samada terpelihara atau binasa bergantung kepada
keputusan Allah dan bukan benda. Begitu juga di akhirat, berjaya atau binasa
terletak di tangan Allah. Orang-orang yang beriman, pasti Allah masukkan ke
dalam syurga.
Manusia pasti akan
menemui maut dan selepas itu ia akan selama-lamanya dalam syurga atau neraka.
Kubur akan menjadi tempat yang selesa atau lubang derita.
Dan akan datang satu
hari sangkakala akan ditiupkan. Manusia akan dimatikan dan dihidupkan semula.
Semua makhluk akan dibinasakan oleh Allah kecuali manusia. Manusia akan
dikekalkan cuma kehidupan manusia berpindah-pindah dari satu alam ke satu alam
yang lain.
Keseluruhan penduduk
alam ini gemar kepada kebendaan tetapi Allah beritahu kita bahawa amal yang
akan membela atau membinasakan seseorang.
Amal dan kebendaan
disambungkan oleh Allah dengan asbab dunia. Allah memang berkuasa membuat
sesuatu tetapi jarang sekali Allah lakukan demikian tanpa sebab. Sebab ada
hubungan dengan amal dan kita mesti gunakan asbab dengan tepat, jika tidak kita
tidak akan dapat apa-apa hasil darinya. Misalnya, tanam biji-bijian musim panas
dalam musim sejuk.
Begitu juga tentang
hidayah. Untuk datangkan hidayah Allah meletakkan satu asbab. Tanpa asbab
hidayah tidak akan datang walaupun Allah boleh beri hidayah pada sesiapa yang
Ia suka.
Kalau seorang tanam
pokok duri, yang akan hasil ialah pokok duri. Mustahil akan lahir pokok yang
lain. Asbab memainkan peranan dalam urusan dunia dan akhirat.
Apabila penduduk dunia
turut hawa nafsu maka keburukan akan tersebar. Samada baik atau buruk yang
tersebar bergantung kepada asbab.
Usaha atas agama ada
asbab. Apabila guna asbab dengan tepat maka Allah akan memberi natijah yang
baik
Ini adalah ramuan untuk tersebarnya hidayah :
Kasih sayang kepada manusia
Allah sahaja akan balas
Mahu Allah terima usaha mereka
Ini adalah ramuan untuk tersebarnya hidayah :
Kasih sayang kepada manusia
Allah sahaja akan balas
Mahu Allah terima usaha mereka
Sebaliknya selain dari itu, Allah tidak akan sebarkan hidayah. Jangan ingat usaha macam mana yang kita mahu hidayah akan datang. Ini tidak akan berlaku.
Usaha ikut cara
Rasulullah s.a.w. Apabila usaha agama melalui (1) Asbab tadi dan (2) Ikut cara
Rasulullah maka hidayah akan tersebar.
Syarat untuk berjaya
dalam usaha :
1.
Niat untuk akhirat
2.
Usaha untuk akhirat
3.
Cara Rasulullah s.a.w
Yakin semuanya dari Allah dan
nafi kekuatan diri.
Dalam usaha
Rasulullah terdapat 3 perkara :
1.
Tilawat-alan-nas
2.
Tazqiyah – bersih hati
3.
Ta’alim – amal tidak akan sempurna tanpa
ilmu yang sempurna.
Tilawat-alan-nas
: bukan sahaja baca Quran, tetapi juga memperkenalkan al-Quran dan amal-amal
al-Quran kepada manusia.
Apabila
usaha ini mengikut cara Rasulullah walaupun baginda seorang ummi maka Allah
akan sebarkan hidayah seluruh alam. Ulama ahli kitab membacakan sifat-sifat
Rasulullah untuk dapat hadiah dari orang ramai tetapi mereka tidak beriman
kepadanya. Ini kerana mereka jadikan agama sebagai mata pencarian. Juga
pencarian mereka terancam jika mereka beriman kepada Rasulullah dan orang ramai
mengikut Rasulullah s.a.w.
Dalam
diri ada nafsu. Jika ikut nafsu kita binasa. Dalam badan kita juga tersembunyi
nur atau cahaya. Nur kena ada di luar dan mengurung nafsu di dalamnya. Orang
Yahudi sembunyikan yang hak dan zahirkan yang batil. Mereka kata, seluruh ambia
datang dari Bani Israil, sepatutnya ketua ambia pun datang dari Bani Israil
Begitu
juga jika kita jadikan usaha agama untuk kepentingan dunia kita maka disitulah
kebinasaan diri kita. Oleh itu kita kena buat usaha ini ikut tertib Rasulullah.
Jika kita buat usaha agama kerana dunia kita tidak akan hasil apa-apa, umpama
orang yang buka kedai di waktu malam ketika orang sedang nyenyak tidur.
Contoh-contoh
yang diceritakan Allah mengenai umat-umat yang dahulu, boleh berlaku pada umat
yang akan datang jika amalan kita serupa dengan amalan umat-umat yang terdahulu
itu. Jika usaha dunia Allah sambungkan asbab, begitu juga usaha nurani Allah
sambungkan dengan asbab. Allah berfirman akan datang aman apabila ada iman dan
iman bukan hanya lafaz. Dengan hanya lafaz satu pun tidak akan berlaku. Apa
yang dikehendaki adalah hakikat.
Yakin
kepada Allah bermaksud hatinya penuh dengan kebesaran dan kehebatan Allah dan
keluar kebesaran dunia, serta beramal dengan kehendak-kehendak Allah dan dapat
melaksanakan tanggungjawab sebagai khalifah di atas muka bumi. Khalifah
menunjukkan kasih sayang kepada penduduk alam. Orang yang suka memberi dan
tidak suka mengambil hak orang lain, mereka menunjukkan suatu cara hidup yang
bersih.
Kekuatan Allah adalah
luar biasa dan apabila kekuatan Allah ada bersama-sama dengan seseorang maka
tidak ada seorang pun yang dapat mengalahkannya. Di akhir zaman akan datang
kekuatan Dajjal dan Yakjuj-Makjuj. Hanya kekuatan Allah ada bersama-sama
kekuatan addin.
Dalam dunia ada 2
golongan :
1. Yang beriman, beramal – khalifah, yang
mempunyai amal yang layak mereka dilantik sebagai Amirul Mukminin
2. Yang engkar seperti Firaun, Qarun dan
sebagainya.
Orang yang terdahulu
telah diuji dan kamu pun akan diuji. Iman bukan pada bibir sahaja tetapi dalam
hati yang terbukti dengan amalan.
Siapakah orang yang
benar-benar beriman? (Dalam al-Quran)
1.
Beriman dengan Allah
2.
Beriman dengan Rasul
3.
Iman mereka tidak ada syak
4.
Mengeluarkan harta dan diri di jalan
Allah.
5.
Terus istiqamah dengan perjuangan.
Allah mahu kita
berperang dengan orang-orang kafir dan munafik. Perang orang kafir dengan
pedang, dan perang orang munafik dengan lidah. Perang dengan lidah adalah jihad
akbar.
Jika seseorang luka
jumpa doktor :
1.
Luka akan dicuci
2.
Ubat sapu dan antibiotik akan diberi
3.
Jika teruk akan dibedah
Usaha di Mekah, umpama
cuci dan beri ubat. Jika teruk maka pedang akan digunakan untuk pembedahan.
Allah telah beli diri
kita dengan balasan syurga. Tidak ada apa yang kita punyai. Semuanya adalah
kepunyaan Allah. Bukan maksud 4 bulan, 40 hari supaya kita balik tidur,
sebaliknya untuk menjadikan seluruh hidup adalah untuk agama.
Comments
Post a Comment