mesyuarat malaysia 1988 - maulana umar (5)
11/04/88 - nizamuddin
Allah letakkan kejayaan di dalam agama dan kegagalan di
dalam selain agama, kejayaan tidak terletak di dalam kebendaan. Allah yang beri
kejayaan dan manusia yang terima tetapi manusia tidak nampak hakikat kejayaan.
Zahirnya nampak kejayaan dalam kebendaan tetapi hakikatnya Allah letakkan
kejayaan di dalam amalan-amalan agama, kejayaan dalam kebendaan adalah satu
penipuan.
Kejayaan yang Allah
letakkan dalam amalan agama dan kegagalan yang bertentangan dengan agama adalah
tersembunyi sebagaimana syurga dan neraka tersembunyi. Janji-janji Allah
tentang amalan-amalan yang baik kita perolehi dari halakah-halakah ta’alim.
Perkara-perkara yang Allah sembunyi dalam amalan sembahyang, puasa, taqwa dan
lain-lain memberi kejayaan dunia dan akhirat.
Dalam mancis
tersembunyi api, di belakang api tersembunyi nasi beryiani untuk lima
ribu orang, juga tersembunyi satu gudang, tersembunyi berjuta-juta rupiah harta
benda yang akan musnah.
Begitu juga anggota
kita dapat digunakan mengikut kehendak Allah dengan betul maka di belakang
mereka tersembunyi janji-janji Allah, syurga, bidadari dan sebagainya. Jika
seorang mati tanpa iman kehidupan di neraka ditetapkan selama-lamanya.
Semua kehidupan selepas
kita mati semuanya tersembunyi. Itulah yang dinamakan iman-bil-ghaib. Harta
benda seperti lipan atau anggur dalam kaca, tidak dapat memberi menafaat atau
mudharat. Oleh kerana manusia tidak dapat lihat kejayaan dalam amalan maka
manusia usaha untuk kebendaan. Jika amal manusia itu baik walaupun ia dalam
kemiskinan maka ia berjaya.
Apa itu amalan agama?
Kita amalkan perintah Allah mengikut cara Rasulullah s.a.w. Di antara
sahabat-sahabat terkemuka ada juga yang bertani dan berniaga tetapi mereka juga
buat usaha agama.
Seseorang yang makan
makanan yang berzat ia akan jadi kuat dan sihat tetapi jika di samping itu ia
makan juga racun sedikit-sedikit lama-lama menafaat zat itu semuanya habis.
Begitu juga dengan amalan-amalan agama. Amalan-amalan buruk boleh menghabiskan
amalan-amalan baik.
Macam mana amalan agama
boleh datang? Amalan agama boleh datang dengan usaha. Selepas usaha baru datang
hasil. Jihad ertinya bersusah payah. Ia bermaksud belajar, berperang etc.
mengikut keadaan-keadaan tertentu.
Usaha itu pula mesti
usaha yang betul. Usaha tidak betul tidak dapat hasil. Kita tidak boleh ubah
hati sesiapa termasuk diri kita. Kita tidak dapat beri hidayah kepada sesiapa.
Hidayah boleh diperolehi dengan usaha yang ditunjukkan oleh Rasulullah s.a.w.
Allah akan beri hidayah
pada hati-hati yang ingin hidayah. Usaha kita ialah untuk dapatkan hidayah
tetapi untuk memberi hidayah adalah kuasa Allah. Segala hasil itu akan datang
melalui usaha. Bila kita usaha bantuan Allah akan datang dan agama akan hidup.
Tetapi cara yang digunakan hendaklah cara Rasulullah s.a.w dan sahabat. Jika
tidak, hidayah dan kejayaan tidak akan datang.
Asas yang asal usaha
ialah ke atas kalimah dan sembahyang. Dari ini baru timbul ta’alim, zikir,
pergaulan, ikhlas. Semua usaha ini perlukan hijrah sebagaimana sahabat-sahabat
buat hijrah ketika itu fardhu, sekarang tidak fardhu. Fardhu ketika itu ialah
tinggalkan Mekah pergi ke Madinah untuk seumur hidup. Selepas itu hijrah adalah
sementara.
Kita ambil semua orang
untuk usaha agama. Kita tidak mampu didik tuan-tuan jadi macam Jibrail a.s baru
hendak buat usaha agama. Maka kita
keluar jalan Allah walau apa pun keadaan kita. Rasulullah s.a.w suruh sahabat
keluar dalam keadaan apa pun.
Jika kita tidak terima
orang luar dan usaha untuk orang-orang kita sahaja, ini adalah asbab
tercabutnya tunjang-tunjang agama. Manusia tidak akan dapat hidayah jika hati
tidak ingin kepada hidayah walaupun ia isteri atau anak kepada seorang nabi.
Ramai orang Mekah tahu
bahawa Muhammad s.a.w adalah rasul dan nabi tetapi hati mereka degil dan tiada
keinginan untuk hidayah. Ada
yang degil kerana assabiyah mereka dan kebanyakkan peperangan yang berlaku di
sebabkan assabiyah. Abu Jahal dikecualikan dari hidayah bukan kerana ia tidak
tahu kerasulan Muhammad s.a.w. Abu Jahal, Akhnas dan Abu Sufian dengar nabi
baca al-Quran di Kaabah kerana tertarik kepadanya tetapi degil dan tidak ingat
hidayah.
Dari kecil hingga akhir
hayat kita perlu usaha atas al-Quran :
1.
Lafaz dan tajwid betul
2.
Faham maknanya
3.
Amal isinya
4.
Dakwah orang kepada al-Quran
Dakwah kepada al-Quran
adalah tanggungjawab semua umat. Kalau kita hendak amal al-Quran hendaklah kita
selalu tanya alim ulamak kita. Kalau manusia amal al-Quran maka al-Quran keluar
dari kertas dan masuk dalam diri manusia.
Ayat-ayat hukum hakam
dalam al-Quran sedikit tetapi banyak ayat yang membentuk fikir dan membimbing
manusia ke arah Islam. Tentang hukum hakam maka ini tanggungjawab alim ulamak tetapi
tanggungjawab untuk menghidupkan al-Quran adalah untuk semua.
Satu kesilapan kita
ialah kita selalu pandang kerja yang telah kita buat dan tidak pandang kerja
yang kita kena buat. Oleh kerana ramai orang tidak ikut agama perlulah lebih
ramai lagi orang buat usaha. Contoh, satu sudu gula dapat memaniskan satu cawan
air tetapi bila satu sudu gula ini dimasukkan dalam satu kolah tidak akan rasa
manis.
Zaman sahabat mereka
anggap usaha ini kerja mereka dan pertolongan Allah pun diberi serta-merta.
Usaha dakwah yang kita buat sekarang adalah usaha ambia. Yang penting sekarang
kita kemaskan kerja-kerja kita.
Allah hijrahkan
sahabat-sahabat ke Madinah dan mereka terima orang luar ini dan anggap sebagai
saudara sendiri. Hari ini kita ada sifat perkauman dalam setiap peringkat dari
negara sampailah ke kampung-kampung.
Orang Ansar hendak beri
harta pada orang Muhajirin tetapi orang Muhajirin tidak mahu kerana mereka kata
kami tinggalkan harta kami untuk agama Allah dan kami bukan datang untuk ambil
harta kamu pula. Tingkah laku kita terhadap saudara kita yang Islam bergantung
kepada sejauh mana keIslaman kita.
Tiga perkara kita kena
usaha :
1.
Yakin kepada Allah
2.
Yakin kepada sunnah Rasulullah s.a.w
3.
Usaha agama
Keputusan Allah akan
ubah jika kita buat usaha yang akan ubah keputusan Allah. Dari ayat al-Quran,
kalau cinta 8 perkara lebih dari 3 perkara maka tunggulah keputusan Allah :
1.
Ibubapa
2.
Isteri
3.
Anak
4.
Adik beradik
5.
Saudara mara dan kaum
6.
Perniagaan
7.
Harta benda
8.
Rumah
Allah tidak suruh
musnahkan cinta pada 8 perkara. Rasulullah s.a.w tunjukkan bagaimana Baginda
cinta isteri, anak, cucu dan saudara mara. Allah pun tak suruh kurangkan tetapi
jangan lebihkan cinta kepada mereka lebih dari cinta Allah, Rasul dan usaha
agama Allah. Kalau kita ikut perintah Allah atas 8 perkara ini bermakna kita
cinta Allah lebih dari 8 perkara. Jika bawa cara hidup Rasulullah atas 8
perkara ini jangan halang kita keluar jalan Allah.
Bagaimana hendak cinta
3 perkara lebih dari 8 perkara? Biasanya
jika masa yang banyak digunakan untuk sesuatu perkara maka cinta kita terhadap
tersebut akan bertambah. Saya tidak kata kurang masa dengan 8 perkara. Jika
disuruh pilih antara 8 perkara dengan 3 perkara maka kita kena utamakan yang 3 perkara. Hari ini dikalangan karkun pun
ada assabiyah. Assabiyahlah yang menyebabkan orang Islam sendiri sanggup bunuh
Saidina Usman. Kisah Saad bin Muaz membuat keputusan terhadap Bani Quraizah
contoh bagaimana sahabat tidak bersifat assabiyah. Keputusannya bukan untuk
kaum atau kawan tetapi keputusannya untuk Allah dan Rasul.
(Maulana
Umar menangis)
Segala kemusnahan perkara-perkara yang baik kerana disebabkan
assabiyah. Kemusnahan umat Islam dan negara-negara Islam kerana assabiyah. Janganlah
tuan-tuan hancurkan usaha tabligh ini dengan assabiyah.
Comments
Post a Comment