mesyuarat malaysia 1988 - maulana umar (6)
12/04/88 - nizamuddin
Tidak ada kepastian
mereka yang ada kebendaan boleh dapat kejayaan. Kudrat Allah yang berlaku dalam
perut ibu, kubur dan syurga. Kita hendaklah bawa kudrat Allah bersama-sama kita
dan ini menjamin kejayaan di dunia dan akhirat.
Walaupun ada banyak
harta dan kebendaan tetapi jika bertentangan dengan kudrat Allah maka ia tidak
akan berjaya. Apabila kudrat Allah dizahirkan, Firaun, Qarun, Shaddad tidak
dapat berbuat apa-apa. Kebanyakan nabi-nabi Allah dilahirkan dalam keadaan
dhaif dan tiada siapa mahu bantu tetapi kudrat Allah bersama-sama mereka.
Hanya cara Rasulullah
yang beri kejayaan hingga qiamat dan kejayaan manusia terletak dalam cara Rasulullah.
Kekacauan akan hilang jika amal cara Rasulullah. Rasulullah di hantar untuk seluruh
alam.
Rasulullah telah
sediakan sekumpulan manusia, macam mana hendak jalankan hidup cara Rasulullah.
Untuk dapatkan kudrat Allah kita kena gunakan cara yang betul. Kita kena guna
harta, diri kita dan masa dengan cara Rasulullah. Untuk ini setiap umat kena
belanjakan diri dan harta dengan jalan yang betul. Setiap manusia, Allah
berikan sedikit harta dan masa samada dia kaya atau miskin, tinggal di istana
atau pondok
Kita kena gunakan diri
dan harta dengan 4 perkara. 4 perkara itu ialah :
1. Allah ciptakan manusia seperti makhluk-makhluk lain dan dia ada keperluan
2. Sifat malaikat untuk beribadat
3. Sifat khalifah. Malaikat tidak boleh jadi khalifah. Apabila manusia jadi khalifah hendaklah guna harta dan diri untuk orang lain.
4. Gunakan harta dan diri untuk dakwah
1. Allah ciptakan manusia seperti makhluk-makhluk lain dan dia ada keperluan
2. Sifat malaikat untuk beribadat
3. Sifat khalifah. Malaikat tidak boleh jadi khalifah. Apabila manusia jadi khalifah hendaklah guna harta dan diri untuk orang lain.
4. Gunakan harta dan diri untuk dakwah
Manusia akan lebih
sesat dari binatang jika dia gunakan diri untuk keperluan sahaja.
Manusia beribadat
dengan bermujahadah tetapi malaikat beribadat tanpa mujahadah. Ini perbezaan
antara manusia dan malaikat. Tanpa tekankan keperluan diri manusia tidak dapat
taat. Ini dinamakan korban. Jika manusia dapat korban kedudukannya lebih tinggi
dari malaikat.
Manusia boleh jadi
khalifah kerana ia guna harta dan diri untuk bantu manusia lain dan sama-sama
menanggung kesusahan orang lain. Bila manusia taat dengan tekanan nafsu ia akan
dapat kemajuan.
Menjadi khalifah
bermaksud dia menutup kelemahan orang lain, menunjukkan kasih sayang dan
memberi makan kepada orang yang lapar, memberi pakaian orang yang telanjang,
menikahkan orang yang tiada isteri. Jika manusia membuat kesalahan ia menegur
mereka.
Semua manusia suka
akhlak yang baik. Jabatan polis, hakim dan penjara semua usaha hendak
menjadikan manusia berakhlak baik, supaya manusia jadi manusia. Bagaimanapun
dalam dunia tidak ada keadilan walaupun jawatan-jawatan ini ada. Akhlak akan
datang jika manusia usaha ikut cara Rasulullah s.a.w.
Melalui dakwah iman dan
ibadat jadi betul. Maka mua’malat dan mua’syarat jadi betul. Orang-orang bukan
Islam tidak nampak ibadat kita tetapi melalui ibadat ini manusia dapat akhlak
yang dizahirkan dalam mua’malat dan mua’syarat. Mua’malat dan mua’syarat ini
yang dilihat oleh manusia.
Jika kita amal tertib
Allah dan tertib Rasulullah manusia akan masuk Islam. Seluruh manusia akan
dapat hidayah. Akan timbul keinginan manusia untuk amal Islam di mana Allah
akan berikan hidayah.
Ringkasan kehidupan
Rasulullah ialah memberi. Kehidupan manusia rata-rata ialah merampas, mencuri,
rasuah, judi. Apa yang ada di tangan orang lain dirampas. Orang kaya mahu ambil
apa yang ada pada orang miskin, orang miskin curi dari orang kaya, kerajaan
ambil dari rakyat, rakyat dari kerajaan, pekerja dari kedua-dua kerajaan dan
rakyat melalui rasuah. Dunia seperti neraka. Harta dan diri tidak ada yang
selamat.
Cara Rasulullah ialah
memberi. Makan yang halal, pakai yang halal. Kita cuma tunggu Allah suka dengan
kerja kita. Allah dengan cara yang ghaib akan palingkan hati manusia kepada
Dia. Manusia boleh usaha dan sebarkan amal Rasulullah tetapi hati manusia di
tangan Allah. Satu kawasan akan masuk Islam, satu negara masuk Islam. Oleh itu
kita kena fikir apakah kita telah amal Islam dan doa agar manusia dapat
hidayah? Di zaman Rasulullah ada tempat dan negara masuk Islam sdangkan jemaah
tidak pernah masuk. Apabila angin hidayah masuk manusia berlari kepada hidayah.
Orang Mekah memusuhi
Rasulullah bukan kerana kuasa, harta atau dunia. Ia dimusuhi semata-mata kerana
Baginda seru mereka kepada Allah. Walaupun dipukul Baginda datang lagi pada
mereka. “Setelah aku dipukul engkau dengarlah cakap aku. Terimalah Allah
sebagai Tuhan dan aku sebagai Nabi. Jangan syirik kepada Allah sebelum kamu pula
dipukul oleh malaikat Allah”.
(Maulana
cerita penderitaan dan penghijrahan Zainab binti Rasulullah)
Kenapa tuan-tuan datang
ke sini. Di rumah tuan-tuan ada makanan. Tuan-tuan bernasib baik. Ribuan
manusia mati dalam peperangan tetapi mereka tidak dapat apa-apa. Walaupun ramai
orang sembah patung dalam negara ini (India )
tetapi kita dapat agama. Oleh kerana kerja agama inilah Allah telah kumpulkan
kita disini. Rasulullah tidak fikir untuk diri sendiri. Begitu juga kita buat
usaha bukan untuk diri sendiri.
Apa yang saya harapkan
biarlah fikir, risau dan kebimbangan Rasulullah sebagai fikir, risau dan
kebimbangan kita. Sesiapa yag buat kerja Rasulullah, Allah akan tunaikan keperluannya
dengan cara yang ghaib. Allah akan sebarkan hidayah dengan akhlak. Ibadat ini
bertujuan kita dapat akhlak. Contoh, Fatah Mekah. Orang yang disukai Allah
ialah mereka yang banyak memberi menafaat kepada makhluk-makhluk Allah yang
lain. Usaha atas hidayah yang paling besar ialah menafaat untuk manusia.
Kalau ada suasana
dakwah, iman jadi kuat, ibadat jadi kuat dan akhlak jadi tinggi. 2 billion
orang Islam akan jadi contoh kepada 5 billion orang bukan Islam. Kita jaga diri
kita daripada segala jenis masalah khalifah dan kita pergi dengan diri kita
sendiri kepada manusia. Kita tidak akan cakap tentang keburukan-keburukan
tetapi tentang apa-apa kebaikan yang kita boleh buat. Dengan cara yang paling
mudah diterangkan pembentukan jemaah masjid.
Sekiranya melalui usaha
kita maka kebaikan dapat diwujudkan maka hendaklah kita bersyukur kepada Allah.
Kita buat usaha dengan niat untuk belajar dan bukan sebagai orang yang telah
sempurna dalam pelajaran. Maulana Yusuf pun kata saya tidak pandai buat usaha
ini dan bila kita buat usaha ini Allah akan tarbiyahkan. Orang-orang lama dalam
usaha ini pun kata dia tidak tahu usaha ini, macam mana kita orang baru boleh
kata saya sudah tahu tabligh.
(Hadzratji datang dan
beri pesanan)
Kedatangan kita ke sini
adalah untuk memahami dan mengamalkan usaha ini dan kembali buat usaha dengan
selaras. Usaha ini usaha yang senang, mudah kita buat. Usaha dengan ikhlas,
dengan mudah, dengan kesederhanaan.
Walaupun usaha ini
mudah, kita usaha agar diri kita dapat buat usaha ini. Kita hendaklah buat
gasht, ta’alim, zikir, sembahyang dengan khusyuk dan gembira. Jangan buat dengan semangat
berlebihan. Jangan dengan kasar. Ikram, lemah lembut. Sebanyak mana kita tambah
fikir dan usaha sebanyak itu Allah beri kemajuan dalam usaha. Pandang diri
kecil dan sentiasa buat usaha ini.
Wazifah yang tidak
harus ditinggalkan :
1. Sembahyang fardhulima
waktu dengan berjemaah, tahajjud, awwabin, isyrak dan dhuha
2. Zikir 300 pagi dan 300 petang dengan penuh tumpuan
3. Tilawat al-Quran
4. Buat ta’alim fadhail
5. Seminggu 2 gasht, 3 hari setiap bulan dan 40 hari setiap tahun
1. Sembahyang fardhu
2. Zikir 300 pagi dan 300 petang dengan penuh tumpuan
3. Tilawat al-Quran
4. Buat ta’alim fadhail
5. Seminggu 2 gasht, 3 hari setiap bulan dan 40 hari setiap tahun
(Maulana Umar sambung)
Usaha dibuat secara
ijtima’i dan hati kita dapat disatukan. Fikiran dan tabiat manusia berlainan,
kita satukan untuk buat usaha. Dikalangan sahabat pun ada perkara-perkara
bertentangan berlaku tetapi mereka dapat bersabar. Contoh, peristiwa Usamah bin
Zaid dilantik jadi amer. Para
sahabat tekan kehendak diri sendiri barulah jemaah dapat bersatu. Contoh, Saidina
Umar lucutkan jawatan Khalid Al-Walid dan gantikan dengan Abu Ubaidah bin Al-Jarrah.
Comments
Post a Comment