mesyuarat malaysia 1988 - maulana umar (7)

13/04/88 - nizamuddin

Allah buat segala-gala dalam dunia dengan kudrat tetapi Allah memperlihatkan kepada kita bahawa seolah-olah makhluk yang buat. Allah jadikan bumi tempat untuk ujian. Akhirat bukan tempat ujian. Barang siapa buat kebaikan dalam dunia akan dimasukkan dalam syurga. Ada sungai susu tanpa lembu. Mahligai dibina tidak seperti di dunia. Makan tidak perlu buang air. Makan-minum kerana untuk kelazatan.

Begitu juga di neraka. Ada ular dan kalajengking tanpa menetas dari telur. Rantai tanpa dilebur dari besi. Setiap perkara untuk membalas di neraka telah sedia ada.

Allah letakkan asbab dalam dunia kerana Allah hendak uji samada hamba-hamba Allah ikut perintah Allah. Kadangkala untuk taat perintah Allah kita tinggalkan asbab zahir. Menunaikan perintah Allah suatu amalan besar. Contoh, untuk menunaikan sembahyang tinggalkan ratusan ribu ringgit atau sebaliknya.

Bila manusia yakin dengan janji-janji Allah yang tersembunyi dinamakan kekuatan iman. Kalau iman kuat maka kita ada kekuatan amalan. Kalau kita ada iman kita akan dimuliakan Allah. Pertolongan dijanjikan bagi orang yang beriman. Begitu juga dengan keamanan.

Keamanan datang dari Allah. Rata-rata sekarang tidak ada keamanan. Jika Allah buat keputusan tidak ada kuasa yang boleh melawan keputusanNya. Kisah antara Musa dan Firaun. Seluruh kekuatan dalam dunia tidak dapat lawan kekuatan Allah.

Rasulullah ikut bapa saudaranya berniaga ke Syam. Raja Rom kumpul paderi-paderi dan buka Injil dan tahu nabi akhir zaman telah lahir. Tanda-tanda nabi diketahui. Raja Rom bercadang untuk membunuh Rasulullah untuk selamatkan negaranya. Kuasa yang ada pada manusia adalah sementara tetapi manusia ingat kuasa dia kekal. Orang kuat apabila mati, anjing kencing atas dia pun dia tidak boleh buat apa-apa. Seorang rahib beritahu Abu Talib  bahaya sedang mengancam Rasulullah disini.

Kisah Rasulullah hantar surat kepada Raja Parsi. Kudrat dan khazanah Allah adalah sangat besar. Orang yang faham korban. Baru genggam benih untuk dapat seratus kilo hasil. Ada orang buat usaha agama untuk dunia. Kita buat usaha agama untuk cari keredhaan Allah.

Kaisar Rom tahu kenabian Rasulullah tetapi kerana dunia, dia tidak mahu terima. Mereka tidak syak kerasulan nabi tapi dahulu atas nama agama mereka cari harta, kalau mereka terima agama sekarang mereka kena korban harta. Kaisar tahu kebenaran ini tetapi untuk mengekalkan kuasa ia tidak dapat menerima. Rasulullah ada tulis jika kamu terima saya apa yang ada pada kamu akan kekal. Tapi orang yang cinta dunia mata hati jadi buta.

Nur ada dua jenis :
1. Nur yang ada hubungan dengan makhluk. Contoh:  bulan, matahari
2. Nur Khaliq

Bila ada nur Allah kita nampak kebenaran jalan yang ditentukan Allah. Kita juga dapat melihat kebinasaan jika bertentangan dengan kehendak Allah. Bila gelap manusia tidak dapat membezakan mana tongkat dan mana ular. Ia perlu nur makhluk. Nampak menafaat ikut perintah Allah dan nampak mudharat dalam engkar kepada Allah dinamakan nur khaliq. Walaupun dalam buat usaha agama tanpa nur Allah ia buat usaha agama untuk dunia.

Dua cara digunakan untuk menjauhkan orang dari usaha agama :
1. Gertak
2. Beri kemewahan dunia

Akan terselamat jika kita anggap nilai dunia seperti sayap nyamuk dan kuasa dunia seperti sarang labah-labah.

Kisah Abdullah bin Huzaifah dengan raja Kristian. Walaupun engkau beri seluruh negara dan suruh aku tinggalkan agama walaupun sekelip mata aku tidak sanggup. Beliau ada nur hidayah. Kalau ada nur hidayah ia sanggup korban dunia untuk sebarkan usaha agama.

Nur hidayah diperolehi dengan dakwah, ta’alim, zikir, jadikan fikir nabi sebagai fikir kita, jadikan usaha Rasulullah usaha kita.

Tanggungjawab umat ialah :
1. Belajar agama
2. Amal agama
3. Sebarkan agama

Agama dapat disebarkan dengan dakwah. Tarbiyah yang mula-mula bagi umat ini ialah dakwah. Bukan dakwah sahaja tanpa ibadat. Apa yang kita dakwahkan kita kena amalkan. Orang bukan Islam dapat kesan Islam apabila mereka lihat Islam dalam amalan.

23 tahun Rasulullah kuatkan iman sahabat melalui usaha dakwah. 13 tahun mereka buat dua kerja, korban dan dakwah. Mereka dapat kekuatan iman. Di Madinah bilangan mereka kecil tetapi mereka dapat pertolongan Allah kerana tiga perkara :
1. Taqwa
2. Sabar
3. Doa (sambil menangis-nangis)

Maksud sabar walau apa pun keadaan kita tidak akan tinggal perintah Allah. Jadikan kerja agama kerja kita. Jadikan usaha Rasulullah usaha kita. Apa sahaja ujian Allah datang kita sabar. Bila datang kesusahan kita sabar dan doa sambil menangis.

Kita perlu ada kesedihan atas seluruh manusia. Kalau ada sifat ini ia akan risau agama dan sentiasa menangis. Jika kita jadikan risau agama sebagai risau kita dan kerja Rasulullah kerja kita maka kita akan terselamat dari dunia. Dunia akan dicampakkan dikakinya.

Dalam peperangan Uhud pertolongan Allah diangkat semula kerana empat kelemahan :
1. cinta dunia
2. Kelemahan dalam syor
3. Berlaku perpecahan
4. Tidak taat

Tiga yang akhir itu berpunca dari yang pertama. Keadaan ini berlaku sedangkan Rasulullah ada bersama-sama mereka.

Dalam kumpulan orang yang mahu akhirat jika ada beberapa orang mahu dunia pertolongan Allah akan diangkat. Ahli Uhud mungkin akan dikritik hingga qiamat tetapi Allah telah maafkan mereka.  Kesilapan sebagai pengajaran bagi orang yang akan datang.

Dalam peperangan Hunain dari awal lagi pertolongan Allah tidak datang. Telah datang dalam hati beberapa orang sahabat yakin terhadap bilangan. Sekarang bilangan karkun ramai tetapi kerja tidak berjalan kerana kita lihat pada bilangan dan rancangan-rancangan.

Untuk selamat dari 4 perkara kita kena bawa 3 perkara, taqwa, sabar dan doa. Kita buat usaha agama dengan korbankan dunia. 

Comments

Popular posts from this blog

kepentingan dakwah

Bayan maghrib : kapt nuruddin

Tongi 2001 - bayan asar maulana zubir