2003 - bayan untuk pelajar agama : maulana saad

Madrasah arabiah raiwind, Pakistan

Hadith ada menyatakan bahawa ilmu ada 2 bahagian. Satu ilmu di lidah dan satu lagi ilmu di hati. Ilmu di hati itulah ilmu yg bermenafaat. Sedangkan ilmu di lidah ialah yg akan menjadi hujjah menentang/mendakwa anak adam.

Ada hakikat ilmu dan ada gambaran zahir ilmu. Ilmu yg hakikat ada hubungan dgn hati. Dari iman hingga kpd ibadat, hubungannya ialah dgn hati. Maka keadaan yg sebeginilah yg akan menimbulkan sifaat taat. Iman akan mendatangkan sifat taat. Ilmu juga akan mendatangkan sifat taat. Iman dan ilmu akan dtgkan sifat taat jika ia ada kaitan dgn hati

Sesiapa sahaja yg bertaqwa maka dia akan menjadi seorang yg alim. Kerana yg dikatakan org alim itu ialah seseorang yg sentiasa mentahqiq/memastikan apakah yg Allah inginkan dari saya. Sesiapa sahaja yg sibuk mentahqiqkan perkara itu maka sebenarnya dia sedang sibuk dgn ilmu.

Jika seseorang itu sedang sibuk 24 jam dgn hadith namun dia bukan sedang memastikan apakah yg rabb saya ingin dari saya maka dia hanya akan belajar rangka ilmu, dia akan belajar lafaz ilmu, dia akan hafal kitab. Tujuan menghafal kitab bukan utk taat tapi utk mengajar org lain. Sedangkan mengajar org lain bukan tujuan ilmu. Mengajar org lain hanya menunaikan amanah. Tujuan ilmu ialah utk taat. Ilmu menuntut saya taat pd Allah atas cara nabi s.a.w.

Ilmu bukanlah maksab/sumber utk mendapatkan pendapatan bahkan ilmu ialah maktab. Ilmu bukanlah perantaraan utk mendapatkan saran hidup. Jika ketaatan tidak menjadi maksud dlm belajar ilmu maka ilmu ini akan menjadi perniagaan. Yakni, selepas belajar terus mencari tempat utk bekerja.

Nabi s.a.w telah jadikan setiap sahabat sebagai muallim/guru. Kita semua harus betulkan niat dan tujuan kita belajar iaitu utk taat pd Allah dan sampaikan ilmu ialah amanah umat. Tiada upah dlm menyampaikan amanah. Jgn jadikan ilmu sebagai sumber pendapatan dan sumber saran hidup.

Dlm kitab hayatus sahabah, maulana Yusuf tulis : jgn ambil imbalan drp umat di atas mengajar ilmu agama kpd umat atau menyampaikan ilmu kpd umat, jika tidak, penzina dan org2 yg hina akan masuk syurga lebih dahulu drp kamu. Oleh itu, belajar ilmu adalah utk bawa diri sendiri kpd ketaatan. Apakah yg rabb saya ingin dari saya? Org yg sedemikianlah org alim yg sebenar.

Perkara yg menjadi perantaraan tidak boleh dijadikan maksud. Ada pelajar yg mahir dlm ilmu nahu, ada yg mahir dlm ilmu sorof, jgn pula dia menyangka bahawa dia tel;ah mendapat ilmu. Sebenarnya dia baru mendapat alat utk merungkaikan ibarat yg apabila ibarat itu dirungkaikan dan difahami baru dpt diketahui apakah yg rabb saya ingin drp saya.

Kerana itulah ilmu yg sedemikian akan menimbulkan taqwa dan kemudian Allah akan kurniakan ilmu yg belum ada pd diri org itu. Sedangkan ilmu yg telah sememangnya ada pd org itu maka Allah akan bagi taufiq kpdnya utk beramal dgn ilmu itu.

Maksud ilmu ialah ketaatan bukan utk mengajar org lain. Jika kita jadikan maksud belajar utk mengajar org lain maka kita akan mengatakan aku mengetahui apa-apa yg kamu tidak ketahui. Jika itu keadaannya maka ilmu sedemikian akan mendatangkan sifat takabbur dlm diri seseorang. Sifat takabbur yg dtg kerana ilmu lebih teruk drp sifat takabbur yg dtg kerana kejahilan.

Apa-apa yg kita hafal dari kitab hanyalah gambaran zahir ilmu. Siapa ahli ilmu? Ahli ilmu ialah org yg ada sifat ihtisab terhadap amalan. Maka kitab dan ibarat kitab hanyalah sesuatu yg zahir sahaja. Org yg ada istiqdat/kebolehan ialah mereka yg mampu menunaikan maksud ilmu dgn sempurna

Sekarang ini kita terperangkap dlm rangka zahir ilmu. Membaca dan mempelajari rangka zahir dan menganggap rangka zahir ilmu ini ialah asbab utk menyempurnakan keperluan dunia. Inilah keadaan yg berlaku secara umum di semua madrasah. Oleh kerana itu sifat takut pd Allah yg merupakan tanda pertama sifat taat dan tanda adanya ilmu pd seseorang tidak wujud dlm hati kita.

Hafal kitab ada hubungan dgn kecerdikan otak. Tapi wujudnya amalan ilmu itu dlm kehidupan tiada hubungan dgn kebijksanaan otak. Hubungan amalan hanyalah dgn ilmu yg menjadi ilmu hati.

Kita menyangka puncak pencapaian ilmu ialah rangka zahir ilmu tetapi rangka zahir ilmu hanyalah perantaraan. Sedangkan perantaraan hanya utk dilalui. Oleh itu ilmu hanyalah perantara dan taqwa ialah maksud.

Ada zahir ilmu dan ada batin ilmu. Ada nur ilmu dan ada lafaz ilmu. Dgn nur hadithlah kekuatan utk mengamalkan ilmu akan diperolehi. Dgn nur ilmu akan dpt kekuatan dan kemampuan utk beramal. Ada 2 suber ilmu iaitu quran dan hadith. Kedua-duanya menuntut sifat taqwa.

Jika taqwa ada dlm kehidupan maka ilmu akan diperolehi. Jika tiada taqwa, maka dosa dan sifat lupa akan dtg dan ia adalah asbab pertama yg menyebabkan kita lupa hukum2 Allah. Lafaz ilmu akan dpt dihafal namun apakah kehidupan saya bertepatan dgn ilmu itu atau tidak? Sesiapa yg kehidupannya bertepatan dgn ilmu maka dialah org yg telah mendapat menafaat drp ilmunya.

Halangan yg paling besar dlm menghasilkan ilmu ialah perbuatan maksiat. Ini adalah kerana ilmu dan agama mengandungi adab semata-mata. Ilmu menjadi pentarbiyah seseorang.

Ilmu ialah sesuatu yg suci. Ia hanya akan dtg dlm bekas yg suci. Jika taqwa tidak ada maka kitab akan dihafal namun ilmu tidak didapati. Akan ada kemampuan zahir namun tidak akan ada sifat taat. Yg akan ada hanyalah kecerdikan. Syarat pertama utk dpt nur ilmu ialah taqwa.

Jika sifat taqwa tidak ada maka otak dan fikiran akan jadi lemah sebab dosa2 yg dilakukan. Lemah dlm mengingati apa2 yg Allah inginkan drp saya. Betapa bodoh atau lemah otak seseorang tapi kalau dlm diri dia ada sifat taqwa, maka tetap Allah akan kurniakan kpdnya sifat taat. Yakni Allah akan kurniakan kpdnya ilmu jika dia mempunyai sifat taqwa. Jika taqwa tidak ada betapa bijak sekalipun sehingga dia mampu menghafal kitab demi kitab namun dia tidak akan dpt ingat apakah yg Allah inginkan dari saya melalui kitab ini.

Oleh itu, kita kena banyakkan istighfar. Dgn istighfar otak akan dpt kekuatan. Dgn istighfar fikiran akan mengingati perkara yg dituntut oleh ilmu.

Tidak semestinya seseorang alim dan seseorang yg tahu dia juga adalah seorang yg taat. Tidak semestinya juga seorang alim itu seorang yg bertaqwa. Ini adalah kerana ilmu adalah satu perkara yg lain dan maklumat adalah satu perkara yg lain. Setiap drp kita kena fikir apakah yg saya miliki ini maklumat atau ilmu? Utk mendapat maklumat, islam bukan syarat. Org bukan islam pun boleh hafal mana-mana maklumat agama.

Kita kena selalu istighfar dan duduklah dlm kelas pengajian dlm keadaan berwuduk dan setiap masa kena fikirkan apakah rabb saya inginkan dari saya, barulah kita akan dpt hasilkan nur yg wujud dlm kitab2.

Maklumat tentang sesuatu ada hubungan dgn otak, sedangkan anggota2 tidak bergerak mengikut otak bahkan anggota badan bergerak mengikut hati. Oleh itu, ilmu yg telah menjadi ilmu hati sahaja yg bermenafaat. Lidah boleh bergerak mengikut maklumat yg ada di otak tapi anggota2 lain bergerak mengikut ilmu yg ada di hati.

Utk menghasilkan nur ilmu ada banyak syarat. Syarat yg pertama ialah taqwa. Ilmu adalah sesuatu yg suci sesuatu yg suci menuntut bekas yg suci juga. Oleh itu, hendaklah kamu elakkan diri kamu drp perkara yg sia2 dan ambil beratlah utk amalkan sunnah2. ambil berat utk amalkan sunnah ibadat dan sunnah adat. Ini adalah kerana seluruh ilmu dtg melalui perantaraan nabi s.a.w. Tidak ada jln lain lagi utk dtgnya ilmu. Sesiapa yg cari jln lain selain dari jln sunnah utk dptkan ilmu pasti dia tidak akan dpt nur ilmu. Jgn ambil ilmu dgn semata-mata kecerdikan, ambillah ilmu dgn jln ibadat.

Halangan yg paling besar dlm menghasilkan ilmu ialah pertama, perkara sia2 dan kedua, tidak beradab terhadap tempat dan org yg kita menimba ilmu drpnya. Dgn perkara yg sia-sia kita tidak akan dpt ilham drp para malaikat.

Para pelajar menganggap utk menyegarkan otak kena jug abaca sedikit buku lain, maka ada buku luar disembunyikan dlm kelas utk dibaca maka otak yg telah letih kerana sibuk mempelajari ilmu hadith, ilmu fiqh, ilmu usul fiqh direhatkan dgn membaca buku itu. Perkara yg menghairankan ialah otak yg telah letih kerana yg menghasilkan perkara yg benar bagaimana mungkin perkara yg dusta boleh memberi kerehatan kpdnya?

Ada org kata perdengarkanlah sesuatu yg boleh menyebabkan org ketawa. Dinyatakan dlm hadith, sesiapa yg mengatakan sesuatu yg dusta utk membuat org ketawa maka dia juga termasuk salah seorang yg berdusta. Perkara yg sia2 akan menghalang ilmu.

Halangan yg paling besar dlm menghasilkan ilmu ialah maksiat dan disebabkan maksiat akan dtg sifat pelupa. Dgn dosa akan dtg sifat pelupa. Nabi s.a.w telah bagitahu rawatannya iaitu dgn beristighfar. Kadang2 berlaku kesalahan dan kesilapan drp kita sehingga menghindarkan kita drp ilmu.

Dgn makanan jasmani kita tidak akan mendapat taufiq utk melakukan amalan. Taufiq utk lakukan amalan akan dtg dgn makanan rohani. Ilmu ini membawa makanannya sekali dari tempat asal dia dtg. Jasad juga membawa makanannya sekali dari tempat asal dia dtg. Makanan utk jasad dtg dari bumi. Makanan utk roh dtg dari langit. Oleh itu, tasbihat dan bacaan quran menjadi makanan rohani kita.

Seseorang insan hanya boleh dibina oleh insan juga. Ilmu tersebar hanya dgn amalan. Ilmu yg ada pd kita hari ini ialah amalan salafussoleh kita yg dahulu. Amalan kita hari ini pula akan jadi ilmu kpd org yg terkemudian. Jika ilmu tidak berserta dgn amal, maka ilmu akan berpindah dari umat kpd umat lain sedangkan bersamanya amalan tidak berpindah, maka ia hanya tinggal sebagai maklumat.

Oleh itu hendaklah kita menghasilkan ilmu dgn jln taqwa dan ilmu itu disampaikan kpd umat sebagai satu amanah. Sampaikan ilmu kpd org lain kerana kita mentaati Allah bukan kerana nak menyebarkan maklumat. Sampaikan ilmu tanpa sebarang imbalan dan balasan keduniaan.

Sampaikan ilmu dgn cara beramal. Ilmu akan berpindah dgn perantaraan amalan. Sebarkanlah ilmu dgn cara nabi s.a.w dan tuntutlah ilmu dgn cara para sahabat.  

Comments

Popular posts from this blog

kepentingan dakwah

Bayan maghrib : kapt nuruddin

Tongi 2001 - bayan asar maulana zubir