Jor qudama' 2018 - Bayan ulama' : maulana saad
25/03/2018 – sri petaling
Tuan2 yg mulia,
Antara usaha dakwah dan taklim ada hubungan yg rapat.
Kedua-dua adalah usaha nabi s.a.w. Usaha nabi s.a.w tidak ada percanggahan.
Tidak ada penentangan. Ayat quran: Wahai rasul, sampaikanlah apa yg telah
diwahyukan kpd kamu. Allah telah terangkan dua-dua perkara dlm ayat ini. Taklim
dan tabligh. Pergi kpd umat yg tak ada talab/keinginan dan memberi pengajaran
kpd mereka, menyampaikan ilmu kpd mereka, ini adalah tabligh. Menyampaikan ilmu
kpd mereka yg dtg yg ada talab/keinginan, ini adalah taklim. Maksud sahabat
keluar di jln Allah adalah utk taklimuddin, utk menyampaikan agama.
Dlm sirah, Nabi s.a.w telah hantar sahabat2 ke bandar2 dan
negara2 yg berlainan, atas maksud supaya mereka mendirikan pusat2 pengajian
agama/madrasah utk sampaikan ilmu agama. Ini merupakan maksud nabi s.a.w
dihantar dan diutuskan. Inilah maksud usaha kerja nabi s.a.w. Sahabat2 telah
berhijrah dan menetap disana utk wujudkan pusat pengajian agama. Satu ketika,
nabi s.a.w telah hantar 70 org sahabat ke Najran, utk sampaikan agama pd
mereka, ajar mereka agama. Mereka telah peluk islam, mereka telah beriman tapi
ilmu agama belum sampai kpd mereka. 70 org sahabat ini pergi tanpa apa2
kelengkapan utk berperang, kerana berperang atau mempertahankan diri drp musuh
bukanlah maksud yg sebenar. Berperang hanya bila ada keperluan. Bukan setiap
masa berperang. Maksud mereka keluar utk sampaikan agama. Walaupun masih ada
tipumuslihat, masih lagi nabi hantar mereka sehingga mereka syahid di bir
ma’ona. Maksud mereka keluar hanya senmata-mata utk ajar agama. Tidak ada
maksud yg lain. bagaimana ilmu dpt sampai kpd umat dan kejahilan dpt
dihilangkan drp umat.
Nabi s.a.w telah memberi perumpamaan bahawa ulamak umat ini
seumpama awan. Ulamak umat ini umpama awan yg membawa hujan yg lebat. Ulamak
tidak diibaratkan sebagai telaga. Dlm awan ada ketinggian. Telaga ada
kerendahan. Sifat awan bergerak, pergi turunkan hujan. Ia suci. Membersihkan.
Mambawa keberkatan. Hujan adalah rahmat dari Allah. awan bawa rahmat. Ulamak
pergi cari umat. Ulamak pergi ajar umat. Awan bergerak ikut perintah Allah.
dimana Allah perintah turunkan hujan maka ia akan turunkan hujan disana. Itulah
tugas sebenar ulamak. Ulamak kena bergerak kpd umat dan sampaikan ilmu agama.
Oleh itu, pentingnya usaha tabligh dan taklim. Dua-dua penting. Tak boleh
abaikan salah satu.
Walaupun tugas melaungkan azan itu mudah tapi masih kena
cari pengganti. Bila bilal r.hu minta keinzinan dari umar r.hu utk keluar di
jln Allah maka umar tanya adakah kamu dah cari pengganti. Bila dah dpt
pengganti yg sesuai, barulah umar r.hu memberi kebenaran utk dia keluar di jln
Allah. Apatah lagi satu org yg mengajar bukhari, mengajar tafsir. memberi
fatwa, kena cari pengganti. Bukan maksud dakwah utk merendahkan taklim. Satu
kejahilan bila menggangap taklim lebih rendah dari tabligh. Bahkan tabligh dan
taklim sama penting. Saling memerlukan satu sama lain. Maksud tabligh ialah utk
menghidupkan taklim, menyampaikan ilmu kpd umat. Kedua-duanya adalah kerja nabi
s.a.w. Tak mungkin ada percanggahan dlm kerja nabi s.a.w. T/jawab ulamak ialah
utk sampaikan ilmu kpd umat. Mengabaikan t/jawab tersebut akan ditanya depan
Allah s.w.t.
Ilmu adalah amanah utk umat. Ulamak adalah pewaris nabi
s.a.w. Mereka mewarisi ilmu dari nabi s.a.w. mereka bertanggungjawab utk
sampaikan amanah ilmu pd setiap umat. Cth, satu org bapa meninggal dunia. Ada anak sorang di amerika, sorang di afrika, sorang di
negara lain, mereka semua berhak uk dpt harta pusaka, maka pewaris
bertanggungjawab utk mencari mereka dan sampaikan. Cuai dlm menyampaikan akan
disoal oleh Allah di hari akhirat nanti. Begitulah keseluruhan umat ini berhak
keatas ilmu nabi s.a.w. maka t/jawab ulamak utk sampaikan ilmu kpd mereka.
Pergi kpd mereka dan sampaikan hak umat. Kena pergi jumpa org yg sepatutnya
kena tahu ilmu. Cth, kita berada di padang
pasir, kita ada air, dan pd masa yg sama kita tahu ada org tak ada air dan
sedang mati kedahagaan. t/jawab org yg ada air utk pergi sampaikan air. Tidak
sampaikan air pd org yg memerlukan adalah satu kezaliman yg sangat besar. Org
yg mati tanpa air tak ada masalah di akhirat tapi org yg mati dgn kejahilan
akan membahayakan akhirat dia. Kezaliman yg lebih besar ialah membiarkan org
mati dlm kejahilan. T/jawab ulamak utk memastikan ilmu sampai ke setiap
umat.
Nabi s.a.w tidak menggalakan umat ini jadikan mengajar agama
sebagai mata pencarian. Bahkan ajar agama adalah satu t/jawab yg perlu
dilaksanakan oleh umat ini. Ini adalah cara usaha semua ambiya a.s. aku tidak
meminta apa2 upah drp kamu. Satu ketika, ubay bin kaab telah mengajar quran pd
satu org budak, habis mengajar, bapanya telah hadiahkan kpd ubay r.hu satu
panah. Bagi panah bukan sebagai upah tapi sebagai hadiah. Ubay pun tak minta.
Tak ada niat utk ambil apa2 upah. Panah adalah satu alat yg boleh digunakan di
jln Allah s.w.t. Boleh jadi sedekah jariah bagi pihak pemberi. Selagi mana
panah digunakan di jln Allah, selagi itulah org yg memberi akan dpt ganjaran. Tetapi
barang tersebut diberi setelah ubay bin kaab ajar anak dia quran. ubay bawa
panah tersbut dan pergi jumpa nabi. Ubay cerita apa yg berlaku. Nabi s.a.w kata
ia adalah sebahagian dari api neraka. Ajar agama utk bina kehidupan akhirat
bukan utk bina dunia atau dptkan keperluan.
Tidak ada amalan yg lebih hebat dari amal mengajar agama.
Sepatutnya org yg ajar agama begitu banyak sehingga dia tak perlu pd sesiapa
selain Allah sahaja. Faedah amalan infradi hanya utk diri sendiri tapi ajar
agama faedah utk umat. Dgn taklim umat akan terbina. Allah akan ambil t/jawab
utk bagi rezeki pd dia sehingga dia langsung tak berhajat selain dari Allah.
Bukan maksud jgn ambil gaji/upah. Boleh ambil upah. Kisah abu bakar siddiq, dgn
mesyuarat, dia dibenarkan ambil imbuhan dari baitulmal semasa dia jadi
khalifah. Dia nak pergi berniaga macam biasa. Tapi tak dibenarkan kerana tugas
khalifah begitu besar, tak mampu menghimpunkan kedua-dua sekali. Dia ambil
sekadar yg diperlukan sahaja dari baitulmal dan sebelum dia meninggal dia bayar
balik semua. Dia takut dgn sebab dia ambil upah akan merosakkan akhirat.
Org yg ambil upah mengajar agama, akan dpt 2 kerugian. Pertama,
tiada keberkatan, rasa tak cukup kerana ambil upah sebagai maksud. Kedua,
pahala akhirat tak dpt. Boleh ambil upah dgn syarat. Pertama, jgn jadikan
sebagai maksud. Imbuhan yg diberi pd org yg mengajar agama sebenarnya bukan
upah kerja tapi sebagai ganti bagi masa. Masa yg dia gunakan utk mengajar yg
mana sepatutnya masa tersebut dia boleh guna utk berniaga dsbnya. Sebab masa
tersebut digunakan utk ajar agama dan dia tiada masa utk cari keperluan, atas
dasar itu upah/imbuhan diberi. Org yg perlu, dia boleh ambil. Org yg tak perlu,
tak payah ambil. Kedua, ambil dgn istighna, dgn perasaan tak perlu pd upah
tersebut. Atas dasar kita tak ada keperluan lain.
Kisah satu org ajar agama dan Allah jadikan dia mustad’I,
tak berhajat pd sesiapa melainkan Allah. Abu hurairah r.hu ajar agama. Nabi
s.a.w bagi pd dia 17 biji buah kurma dan diletakkan dlm satu uncang. Dia makan
kurma tersebut dari zaman nabi hingga zaman saidina usman r.hu. Setiap hari dia
ambil utk makan dari uncang, kurma tak habis2. Bila syahid usman r.hu, uncang
tersebut hilang. Berlakunya ketidak taatan pd amir menyebabkan keberkatan telah
terangkat. Sebab tu hilang. Abu hurairah telah kira kembali banyak mana dia dah
makan, sebanyak 1050 mud. Dgn sebab mengajar agama.
Belajar dan mengajar ilmu agama disyaratkan taqwa. Org yg
mengajar ilmu agama kena ada taqwa. org yg nak dptkan ilmu agama juga kena ada
taqwa. Ilmu adalah sifat Allah. Tanpa hubungan dgn Allah, tak mungkin satu org
itu akan berjaya utk dptkan ilmu. Begitu juga, tanpa hubungan dgn Allah, tak
mungkin satu org itu dpt sampaikan ilmu kpd org lain. Satu org alim yg terlibat
dgn maksiat, dosa, maka umat tak akan dpt faedah dari ilmu dia. Ayat quran,
siapa yg bertaqwa pd Allah, Allah akan bagi jln keluar dari segala masalah.
bukan hanya masalah dunia. Bahkan Allah akan bagi dia faham. Sejauhmana dlm
hati kita ada keinginan utk menyampaikan pd umat dgn ilmu, sejauh itu Allah akan
bagi ilham pd kita dan macam mana nak sampaikan ilmu. Cth, bagaimana madu yg
dibuat oleh lebah. Cerita dlm quran. madu utk menafaat seluruh manusia. Allah
ilhamkan pd lebah2 ini macam mana nak kumpulkan madu. Dari pokok mana nak
ambil. Allah bagi ilham sebab niat utk bagi kebaikan pd umat. Begitu juga satu
org yg belajar agama dan dlm hati dia ada keinginan utk sampaikan agama pd org
lain, maka Allah akan bagi ilham pd dia macam mana nak sampaikan ilmu tersebut.
Hadith nabi, seorang guru umpama seorang ayah. Dlm hati ada perasaan kasih dan
sayang inginkan kebaikan utk anak. Ilmu akan dtg dgn mahabbah/kasih sayang.
Ilmu tak akan dtg dgn masyaqqah/menyusahkan. Ilmu dtg dgn adab bukan dgn azab
pelajar2.
Kisah satu org yg telah kencing dlm masjid nabi. Nabi tak
marah atau pukul dia tapi nabi ajar dia adab2 masjid. Nabi tak keluarkan fatwa,
tak jatuhkan apa2 hukuman, tak kata pd dia fasik/fajir. Dia telah ballik pd
kaumnya dah bagitahu mereka betapa indahnya akhlak nabi s.a.w dlm menyampaikan
agama. Dgn kita ajar agama cara sunnah, maka org akan sebarkan cara kita
mengajar pd umat dan umat akan dpt kenal kebaikan tersebut.
Berkat usaha yg sedang berjalan di seluruh dunia sekarang
ini, umat telah mula bergerak dan keluar di jln Allah. Dlm keadaan ini, kalau
ulamak tak bersama dgn mereka, maka jemaah yg bergerak tak akan dpt taklim dan
tarbiyah yg sempurna. Dan dgn perantaraan mereka yg keluar, umat tak akan dpt
taklim dan tarbiyah yg sempurna. Sangat penting ulamak bersama dgn jemaah2 yg
bergerak di seluruh dunia. Bila ulamak meninggalkan bergerak di jln Allah
bersama umat, maka kita telah tinggalkan satu sunnah yg sangat besar. Pd zaman
nabi, setiap jemaah yg keluar dijln Allah, ada ulamak, ada qari dlm jemaah2
tersebut. Pernah jemaah ditahan tak boleh keluar sebab tiada ulamak bersama dgn
mereka. Pernah nabi tanya satu jemaah mengapa tak keluar lagi. Mereka jawab,
kami tak dpt lantik amir dikalangan kami. Dari kisah ini kita dpt belajar
bahawa cara nak lantik amir, nabi tak tanya syor setiap org siapa yg patut jadi
amir. Bahkan nabi panggil sorang2 dan dengar bacaan quran dari mereka. Nabi
lantik org yg paling pandai baca quran dan paling banyak hafal quran. mereka
dilantik jadi amir jemaah. Siapa jadi amir, dialah imam bagi jemaah. Yg jadi
imam itulah amir. Jemaah yg tiada alim ulamak dan qari, maka jemaah tersebut
tak sempurna. Keinginan maulana ilyas ialah dia nak setiap jemaah yg keluar di
jln Allah ada alim yg boleh ajar agama dan qari yg dpt ajar quran. inilah
maksud drp naklo harqat. Usaha yg bergerak di seluruh dunia, adalah utk
menghidupkan keseluruhan agama yg dibawa oleh nabi s.a.w. setiap
syukbah/bahagian agama mahu dihidupkan sebagaimana di zaman nabi s.a.w.
Dgn pernataraan usaha ini, setiap syukbah agama dpt hidup
dlm diri setiap umat, maka sangat2 penting ulamak kena ada dlm setiap jemaah yg
keluar. Persoalannya kenapa ulamak diminta keluar 1 thn? supaya dlm masa 1 thn
dia keluar di jln Allah, ulamak dpt bergaul dlm setiap lapisan umat dan dpt
faham mizaj setiap golongan umat. Dpt faham perangai setiap golongan umat, org
miskin, kaya, org kampong, org bandar, dan dpt tahu dimana dia kena sampaikan
ilmu agama. Sebagaimana org kaya pergi kpd org miskin maka dia dpt tahu
maslahat mereka, dan dpt gunakan harta dia ke atas org miskin. Bergerak dlm
umat dan dpt tahu keperluan umat. Sejauh mana dahaganya umat kpd ilmu.
Nabi pernah memberi amaran pd ulamak dikalangan sahabat.
Bahawa akan dipercepatkan azab keatas mereka di dunia ini lagi. Nabi kata,
hendaklah yg berilmu dikalangan kamu menyampaikan ilmu pd mereka yg tiada ilmu.
Bila amaran diberi maka sahabat ashariyyin bertanya kenapa kami yg kena azab.
Mereka ulang tanya 3 kali dan nabi beri jawapan yg sama. Maka ashariyyin kata
bagilah kami tempoh selama 1 thn utk kami sampaikan ilmu pd mereka yg tak ada
ilmu. Ulamak sendiri minta dgn nabi utk keluar 1thn. mereka bukan duduk
mengajar ilmu di madinah. Mereka telah pergi ke tempat2 ada sumur, ada
perkampungan, jumpa mereka dan sampaikan ilmu pd mereka. Dlm masa 1 thn semua
mereka yg beriman dah dpt ilmu.
Madrasah2 agama adalah kilang2 utk membentuk manusia. Utk
lahirkan ulamak yg akan bergerak dlm umat dan sampaikan ilmu pd setiap lapisan
umat. Cuma jgn hadkan taklim pd madrasah2 sahaja. Bahkan kita kena umumkan
taklimuddin, belajar agama ni sehingga ke tahap masjid. Setiap masjid/surau ada
majlis ilmu. Usaha dakwah bukan hanya taklim fadail sahaja. Ini kefahaman yg
salah. Org awam baca taklim fadail. Ulamak kena wujudkan majlis ilmu. Taklim
fadail hanyalah perantaraan utk umat dtg kpd agama. Masail adalah maksud
sebenar. Umat dtg belajar ilmu masail dgn ulamak2 di masjid2. Di zaman nabi, di
masjid ada halaqah halal/haram, halaqah belajar/mengajar quran, semua
keperluan2 umat ada di masjid. Ini adalah maksud usaha amalan memakmurkan
masjid. Ulamak kena bagi masa di masjid utk ajar masail, fardu ain pd org awam.
Cth, doktor belajar di universiti, tapi maksud supaya mereka pergi ke kampung2
bukak klinik. Tapi hari ni org belajar agama, habis belajar agama tak tahu nak
buat apa. Alim ulamak yg lahir dari madrasah bukan semua akan mengajar di
madrasah. Kebanyakan mereka perlu disediakan utk pergi ke masjid/surau, bagi
masa utk umat di sana ,
ajar agama pd umat.
Ulamak umpama awan dan kena bergerak di seluruh dunia dan
turunkan hujan rahmat di seluruh dunia. Siapa sedia? Yg dah keluar 4B, keluar
lagi 8 bln, dianggap keluar 1 thn. Yg dah keluar 40H , bagi azam utk keluar 1
thn. Juga bagi azam khidmat 2B nizamuddin.
Comments
Post a Comment