ijtimak 2009 - bayan maghrib maulana saad
Ijtimak Malaysia - 11/07/2009
Setiap
manusia diatas mukabumi ini berusaha. Setiap orang yang berusaha akan mendapat
keyakinan atas apa yang diusahakan. Seorang petani yang usaha atas pertanian
maka akan dapat keyakinan atas pertaniannya. Seorang peniaga yang usaha atas
perniagaan maka akan dapat keyakinan untuk dapat sesuatu dari perniagaannya.
Seorang pemerintah yang ada keyakinan atas pemerintahannya, yang usaha atas
kuasanya maka akan datang keyakinan atas kuasanya. Setiap orang berusaha dan
dalam hati mereka ada keyakinan atas usaha yang mereka telah lakukan.
Hari
ini usaha atas agama telah ditinggalkan, usaha atas iman telah ditinggalkan
oleh manusia. Oleh kerana itu, keyakinan atas agama telah keluar daripada hati
manusia. Hari ini agama telah jadi satu benda yang ikhtiar dan infradi, satu
benda pilihan dan bersifat peribadi. Sedangkan agama adalah bersifat ijtimai.
Asalnya agama bersifat ijtimai dan umum. Agama perlu diamalkan secara ijtimai.
Oleh kerana tiada usaha atas agama, maka dari hati orang Islam sendiri telah
tidak ada keyakinan pada agama. Telah tidak ada penggantungan pada agama bahawa
dengan agama kita akan dapat kejayaan. Punca utama ialah kerana usaha agama
telah ditinggalkan.
Allah
s.w.t telah janjikan hidayah dengan usaha mereka yang bermujahadah, berusaha
dan bersusah payah. Usaha yang macam mana? Maulana kata ada banyak cara usaha
tetapi usaha yang dikehendaki ialah usaha yang mengikut kehendak Allah s.w.t
dengan cara yang telah dibuat oleh Nabi s.a.w. Usaha yang mana Nabi s.a.w telah
bangunkan sahabat-sahabat. Usaha yang mana Nabi s.a.w telah sediakan
sahabat-sahabat. Melalui usaha itu, agama akan datang dalam kehidupan kita.
Kita kena yakin dalam hati kita, bahawa satu-satunya cara yang pasti untuk dapat
hidayat daripada Allah s.w.t adalah dengan perantaraan usaha dakwah illallah. Usaha tersebut hendaklah
dijalankan dengan cara yang telah dibuat oleh Nabi s.a.w. Kita kena buat usaha
dengan cara yang dikehendaki oleh Allah s.w.t yang telah ditunjukkan oleh Nabi
s.a.w. Kita kena pasak dalam hati kita bahawa hanya dengan usaha yang dibuat
oleh Nabi s.a.w dan sahabat-sahabat sahaja agama akan datang dalam kehidupan
kita dan seluruh umat. Tidak ada cara lain. Usaha yang dibuat bukan dengan cara
Nabi s.a.w dan sahabat, maka bukan agama yang akan datang tetapi di khuatiri
kesesatan/fitnah yang akan datang. Dengan cara lain hidayat tidak akan datang.
Kalau
dimana-mana disudut dalam hati kita ada sedikit keraguan, kita fikir dalam
banyak-banyak usaha ini adalah salah satu usaha, dengan cara lain pun boleh
dapat hidayat, kalau ada perasaan macam ini, tidak ada yakin dalam hati, maka
dia tidak akan dapat hidayat. Allah s.w.t telah beritahu dengan
sungguh-sungguh, mereka yang bermujahadah/bersusahpayah dengan cara yang Kami
kehendaki, pasti dan pasti Kami akan bagi hidayah padanya. Kita kena ada
keyakinan 100% bahawa bila buat usaha dengan cara yang dikehendaki oleh Allah
s.w.t, dengan cara Nabi s.a.w dan sahabat-sahabat, maka pasti hidayat akan
datang. Usaha ini perlu dibangunkan secara ijtimai dalam umat ini barulah
hidayat akan datang daripada Allah s.w.t.
Yakin
akan datang dalam hati kita hanya dengan perantaraan dakwah. Agama akan datang
dalam diri manusia hanya dengan perantaraan yakin. Maulana Ilyas rah. kata inilah
jalannya untuk bina yakin, untuk bentuk yakin. Dengan perantaraan dakwah yakin
akan dapat diubah, yakin akan dapat dibaiki. Inilah langkah yang pertama dalam
usaha kita dan usaha semua nabi-nabi a.s iaitu untuk betulkan yakin. Bagaimana
yakin dapat dibetulkan sehingga dalam hati kita tidak ada keyakinan selain
daripada Allah s.w.t. Dalam hati ada keyakinan bahawa segala sesuatu hanya
berlaku dengan kudrat Allah s.w.t, semua berlaku dengan perintah Allah s.w.t.
Setiap perkara yang telah berlaku, akan berlaku, semuanya berlaku kerana
perintah Allah s.w.t. Ini perkara yang paling asas. Ini perkara yang paling
penting yang mana semua orang Islam kena faham. Kita kena rasa inilah keperluan
yang paling penting. Inilah tanggungjawab yang pertama. Inilah tugas pertama
kita iaitu untuk betulkan yakin. Yakin yang betul dalam hati dan bulat hanya
pada Allah s.w.t.
Maulana
Ilyas rah. begitu berhati-hati dalam perkara ini. Satu orang telah berkata
‘secara kebetulan benda ini berlaku’. Maulana Ilyas rah. sangat marah. Macam
mana boleh kebetulan berlaku. Ini perkataan orang yang tidak percaya pada
tuhan. Dengan kehendak Allah s.w.t semua berlaku. Dengan perintah Allah s.w.t
perkara ini telah berlaku. Untuk betulkan yakin kita, pertama sekali kena
betulkan percakapan kita, kena betulkan fikir kita. Dalam kehidupan kita 24 jam
tidak ada satu perkataan pun yang keluar dari mulut kita yang bertentangan
dengan kalimah lailahaillallah. Fikir
kita, percakapan kita, pandangan kita, tidak ada sedikit pun yang bertentangan
dengan kalimah lailahaillallah. Hari
ini, dari pagi sampai petang, siang dan malam, percakapan kita, fikir kita,
pendengaran kita, semua bertentangan dengan kalimah lailahaillallah. Dalam keadaan macam ni, bagaimana yakin kita boleh
betul?
Pertama
sekali kita kena betulkan percakapan kita, fikir kita dan setiap orang Islam
kena fikir ini kerja dia dan tanggungjawab dia. Setiap hari pergi jumpa
manusia, cakap tentang kebesaran Allah, cakap tentang kehebatan Allah, cakap
tentang kalimah lailahaillallah. Hari
ini timbul salah faham dalam diri orang Islam sendiri, kita menyangka dakwah
iman, dakwah kalimah adalah untuk orang kafir, bukan untuk orang Islam. Kenapa
saya perlu dakwah kalimah sedangkan saya sudah Islam? Dalam Quran Allah s.w.t
telah terangkan bahawa orang yang paling berhak atas kalimah adalah orang
Islam. Tuanpunya kalimah ini ialah orang yang beriman. Dalam Quran, Allah s.w.t
telah perintah orang yang beriman supaya berterusan beriman pada Allah s.w.t. ‘Wahai
orang-orang yang telah beriman, berimanlah kamu’. Yakni kamu kena usaha atas
iman kamu sehingga dapat datang agama yang sempurna dalam kehidupan kamu. Keseluruhan
hidup kamu mengikut hukum ahkam Allah s.w.t. Usaha atas iman ini adalah
perintah Allah s.w.t.
Nabi
s.a.w telah perintahkan para sahabat r.a mentajdidkan iman mereka. Walaupun
sahabat mempunyai iman macam gunung, masih lagi nabi s.a.w menyuruh mereka
mentajdidkan iman mereka. Usaha atas kalimah adalah keperluan orang Islam,
bukan untuk orang kafir. Kena usaha atas iman sehingga dapat hasilkan iman yang
mantap, iman yang kuat, iman yang sempurna pada Allah s.w.t sehingga
keseluruhan agama dapat datang dalam kehidupan. Seluruh Quran telah datang
dalam kehidupan sahabat r.a dengan perantaraan yakin. Sahabat kata, ‘kami
belajar iman sebelum kami belajar Quran’. Mereka betulkan yakin mereka, dan
keseluruhan Quran telah dapat mereka amalkan dalam kehidupan.
Perkara
pertama yang kita dan seluruh umat kena faham bahawa kita perlu usaha atas
iman. Inilah tanggungjawab saya, inilah kefarduan atas diri saya. Untuk
betulkan iman saya, untuk betulkan yakin saya, saya kena lapangkan masa jumpa
manusia untuk cakap tentang kalimah lailahaillallah,
cakap tentang mahfum kalimah. Saya kena pergi rumah ke rumah jumpa manusia. Dalam
percakapan, dalam muzakarah, dalam perbincangan, 24 jam, saya tidak boleh cakap
perkataan yang bertentangan dengan kalimah lailahaillallah. Kita kena cakap
tentang kalimah ini lagi dan lagi sebagaimana sahabat-sahabat telah buat.
Sahabat telah pegang tangan sahabat yang lain, duduk sama-sama, mereka
berbincang tentang iman, tentang kebesaran Allah, tentang kudrat Allah s.w.t.
Kita kena rasa ini tanggungjawab kefarduan atas diri saya.
Dalam
kalimah ini, pertama sekali kita kena nafi. Kita kena nafikan selain dari
Allah, semuanya tak boleh buat apa-apa, yang berkuasa hanya Allah s.w.t. Tujuh
petala bumi, tujuh petala langit, dari sebesar makhluk hinggalah sekecil
makhluk, semuanya tidak boleh buat apa-apa, tidak ada kuasa untuk bagi menafaat
atau mudharat. Yang berkuasa hanya Allah s.w.t. Sebagaimana Nabi Ibrahim a.s
telah nafikan segala-galanya, telah nafikan benda-benda yang bergerak, nafikan
bintang, nafikan bulan, nafikan matahari, juga nafikan benda yang tidak
bergerak, nafikan berhala-berhala. Beliau telah pecahkan berhala-berhala
tersebut. Beliau telah nafikan segala-galanya. Beliau telah mentauhidkan Allah
s.w.t. Beliau telah hadapkan tawajjuh beliau hanya pada Allah s.w.t. Beliau
bukan hanya kata dengan lidah, bahkan beliau telah buktikan dengan amalannya.
Pada ketika beliau hendak dicampak ke dalam api oleh Namrud, maka malaikat
Jibrail a.s telah bawa malaikat yang jaga air, malaikat yang jaga gunung untuk
bantu Ibrahim a.s tetapi pada ketika itu beliau tidak jadikan malaikat-malaikat
sebagai perantaraan. Beliau telah berpaling dari malaikat, beliau tidak
berhajat pada malaikat. Beliau tidak letak apa pun antara beliau dengan Allah
s.w.t. maka bantuan Allah telah datang secara langsung kepada Ibrahim a.s.
Tanpa asbab, Allah s.w.t bantu Ibrahim a.s. Allah s.w.t perintah api supaya
jadi selamat dan sejahtera untuk Ibrahim a.s.
Inilah
perkara yang kita hendak belajar dari kisah Ibrahim a.s bahawa kita tidak boleh
letak apa-apa antara kita dengan Allah s.w.t. Keyakinan kita hanya pada Allah
s.w.t. Hari ini, secara umumnya di seluruh dunia telah berlaku salah faham yang
amat besar dikalangan orang Islam kerana mereka telah letakkan antara mereka dengan
Allah s.w.t, asbab-asbab kebendaan dunia. Maulana Yusuf rah. kata syarat
pertama untuk seseorang itu ambil faedah daripada kudrat Allah s.w.t, daripada
khazanah Allah s.w.t, dia kena buang langsung, tidak ada sedikit pun dalam hati
dia keyakinan pada asbab kebendaan. Dia kena bersihkan keyakinan hati dia
selain dari Allah s.w.t. Hari ini, orang Islam cuba ambil faedah daripada kudrat Allah
s.w.t untuk selesaikan masalah dengan perantaraan benda dunia. Maulana Yusuf
rah. kata orang kafir pun buat, orang kafir pun pandai, orang kafir pun tahu
iaitu ambil faedah dari khazanah Allah s.w.t melalui benda-benda dunia.
Allah
s.w.t pencipta, Allah s.w.t pemberi rezeki tetapi orang kafir letak benda-benda
asbab antara mereka dengan Allah s.w.t. Hari ini, orang Islam letak kedai,
letak kilang, letak wang ringgit sebagai perantaraan untuk dapat daripada Allah
s.w.t. Sebenarnya, untuk dapat secara langsung daripada khazanah Allah s.w.t,
adalah dengan perantaraan amal, bukan asbab. Perkataan yang keluar dari mulut
orang Islam sendiri yang mengatakan dunia darul asbab, untuk dapat dari Allah
s.w.t kena ada asbab. Ini tidak betul. Maulana Yusuf rah. kata syarat untuk
dapat faedah/bantuan daripada Allah s.w.t kena buang asbab dari hati. Kena
keluarkan keyakinan asbab dari hati.
Ini
perkara yang penting yang kita kena usaha, kena sedar, kena faham, kita perlu
usaha atas iman agar datang dalam hati keyakinan yang bulat hanya pada Allah
s.w.t. Percakapan kita mestilah percakapan yang mengagungkan Allah s.w.t.
Percakapan tentang kehebatan Allah s.w.t. Perkara ini sangat penting sehingga
baginda Rasulullah s.a.w sendiri, seorang nabi, bila ditanya tentang ashabul
kahfi, maka nabi s.a.w telah kata baginda akan bagi jawapan esok. Baginda
terlupa hendak kata insya’Allah. Maka 15 hari wahyu tidak turun. Selepas 15
hari baru wahyu turun. Allah s.w.t tegur nabi s.a.w kerana tidak kata
insya’Allah, iaitu ‘sekiranya diizinkan oleh Allah, saya akan jawab’. Begitu
sekali kita kena jaga percakapan kita. Setiap perkara yang berlaku, akan
berlaku, telah berlaku, semuanya dinisbahkan hanya pada Allah s.w.t. Semua
berlaku dengan kehendak Allah s.w.t. Inilah usaha yang pertama yang kita kena
buat, cakap kebesaran Allah.
Pertama,
kita perlu meyakini yang berkuasa hanya Allah s.w.t. Kedua, cara untuk dapat
daripada Allah s.w.t hanya dengan cara Nabi, muhammadurrasulullah. Makna beriman pada Rasulullah s.a.w ialah
kita meyakini akan segala apa yang dikhabarkan oleh Nabi s.a.w. Nabi s.a.w
menyampaikan kepada kita janji-janji Allah, perkara-perkara yang ghaib, tentang
syurga, neraka, akhirat. Bila kita meyakini janji-janji Allah s.w.t tersebut,
meyakini segala apa yang dikhabarkan oleh Nabi s.a.w, semata-mata percayanya
kita pada Nabi s.a.w, itu adalah iman. Tanpa perkara ini, iman kita tidak
sempurna. Syarat untuk iman kita diterima oleh Allah s.w.t., syarat untuk
kesempurnaan iman ialah kita kena meyakini 100% segala yang dikhabarkan oleh Nabi
s.a.w pada kita walaupun kita tidak nampak. Di zaman Nabi, sahabat, orang kafir
dan orang musyrik semua dengar perkataan nabi. Sahabat dengar perkataan nabi
dengan penuh yakin. Benarlah kata-kata Allah dan Rasul. Orang musyrik dengar
tetapi mereka kata, apa yang terjadi semua tipu belaka.
Bila
berlaku sesuatu keadaan, orang beriman lihat pada janji Allah akan tetapi orang
munafik bila berlaku sesuatu keadaan, mereka lihat pada keadaan tersebut,
mereka tidak lihat pada janji Allah. Dalam perang Khandak, bila berlaku
tekanan, orang beriman lihat pada janji Allah. Mereka yakin 100% apa yang Allah
dan Rasul janji. Orang munafik dalam syak. Mereka tidak yakin bahkan mereka
kata ini semua tipudaya belaka. Hari ini pun, orang Islam diseluruh dunia, bila
berlaku keadaan, ramai orang Islam yang lemah iman, mereka mula sangsi dan syak
pada janji Allah s.w.t. Sebagaimana orang munafik lihat apa yang berlaku pada
sahabat dalam perang Khandak, mereka syak dan kata macam-macam, mereka kata
janji Nabi s.a.w tidak betul. Orang beriman, apa pun keadaan yang berlaku,
yakin dia 100%, tidak ada sedikit pun keraguan atas apa yang Allah dan Rasul
telah janjikan. Sahabat-sahabat telah diuji atas keimanan mereka, diuji atas
keyakinan mereka pada nabi s.a.w. Ujian yang pelik-pelik.
Satu
ketika, Nabi s.a.w telah beli seekor kuda daripada seorang arabi. Akad telah
berlaku. Telah berlaku jual beli cuma pada ketika itu Nabi s.a.w tidak bawa
duit. Nabi s.a.w ajak arabi itu ikut baginda untuk pergi ambil duit. Dua-dua
pihak telah bersetuju. Dalam perjalanan, ada satu orang tawarkan pada arabi itu
untuk beli kuda tersebut. Setelah berbincang, arabi itu bersetuju untuk jual
kuda pada orang kedua. Dia kata, ‘wahai Muhammad, kamu nak beli kuda ni?’ Nabi
s.a.w kata, ‘aku dah beli kuda itu, kita sudah bersetuju’. Arabi tu kata, ‘aku
tak jual pun lagi kuda ni pada kamu’. Dia telah nafikan kata-kata Nabi s.a.w.
Arabi tu kata, ‘kalau betul kata-kata kamu, bawakan saksi, tiada siapa pun
lihat akad jual beli tersebut’. Satu orang sahabat, Huzaimah bin Sabit, lalu di
situ dan dia kata aku sedia jadi saksi. ‘Aku bersaksi bahawa baginda s.a.w
telah beli kuda kamu’. Rasulullah s.a.w tanya pada Huzaimah, ‘kenapa kamu
berani jadi saksi atas perkara yang kamu tidak lihat’. Huzaimah kata, ‘wahai Rasulullah,
kamu telah beritahu pasal syurga, neraka, mizan, mahsyar, kubur, kehidupan
selepas mati, semua itu kami tidak nampak, tetapi kami yakin 100% apa yang
telah nabi kata. Takkanlah perkara yang kecil macam ini kami tidak boleh
percaya’. Begitu sekali yakin para sahabat kepada Nabi s.a.w. Sejak dari itu, Nabi
s.a.w kata kekuatan saksi Huzaimah sama dengan dua orang.
Inilah
usaha yang kita kena buat. Jalan untuk dapat iman, yakin yang sempurna pada
Allah dan Rasul. Pertama, hanya Allah yang berkuasa, hanya Allah yang buat
segala-galanya. Kedua, caranya ialah cara Rasulullah. Tiada cara lain untuk
kita ambil dari Allah hanya dengan cara perantaraan amal Nabi s.a.w. Hari ni, orang-orang
Islam telah mengganggap bahawa cara untuk dapat dari khazanah Allah adalah
dengan perantaraan asbab, dengan perantaraan makhluk, benda-benda dunia. Mereka
jadikan kedai mereka, ladang mereka, sebagai perantaraan untuk dapat dari Allah
padahal dalam asbab, dalam benda-benda tidak ada janji Allah. Janji Allah s.w.t
semata-mata di dalam amal dengan cara muhammadurrasulullah.
Allah
s.w.t telah ciptakan asbab untuk manusia sebagai imtihan, sebagai ujian bagi manusia. Allah s.w.t hendak tengok
hamba-hambanya adakah mereka datang kepada Allah dulu atau pergi pada asbab
dulu. Allah hendak tengok, bila kita ada masalah atau mengalami sesuatu keadaan
maka kita pergi pada Allah dulu, kita tawajjuh pada Allah dan kita guna cara
yang Allah telah beri, cara yang mana ada janji Allah dengan perantaraan amal.
Dengan perantaraan amal segala masalah kita akan diselesaikan oleh Allah s.w.t.
Kalau satu orang telah pergi pada asbab dulu, tidak pergi pada Allah s.w.t
terlebih dulu, maknanya dia telah utamakan asbab dan Allah s.w.t tidak akan
selesaikan masalah dia.
Hari
ini, orang Islam fikir, kita boleh buat asbab cantik-cantik, tanggungjawab
untuk usaha atas asbab, yang sempurnakan Allah s.w.t. Usaha atas kedai, usaha
atas ladang, usaha atas kilang dan kedepankan pada Allah s.w.t. ‘Aku sudah
usaha, Engkau bagilah rezeki’. Itu bukan caranya. Caranya ialah dengan amal,
dengan perantaraan solat, perantaraan doa, dengan perantaraan amal kita
kedepankan pada Allah s.w.t maka bantuan Allah s.w.t akan datang pada kita. Sebagaimana
sahabat-sahabat, bila mereka menghadapi sesuatu keadaan, mereka akan kedepankan
amal, mereka dahulukan amal daripada asbab. Hari ini kita buat asbab dahulu,
bila asbab tidak berjaya, selepas itu baru minta dengan Allah s.w.t. Sahabat
pergi pada Allah s.w.t dahulu. 2 keadaan berlaku samada Allah s.w.t bagi
bantuan pada mereka dengan amal mereka tanpa perlu pergi pada asbab iaitu tanpa
asbab Allah s.w.t bantu mereka dan kadang-kadang Allah s.w.t bagi bantuan
dengan perantaraan asbab. Sahabat buat amal dan juga asbab tetapi mereka
dahulukan amal.
Perkara
ini kita kena cerita lagi dan lagi. Bantuan ghaib Allah s.w.t pada sahabat dan
bantuan ghaib Allah s.w.t pada nabi-nabi dan rasul-rasul. Ini bukan semata-mata
sejarah. Hari ini kita baca, kita tulis kisah nabi sebagai satu sejarah
sedangkan kisah nabi-nabi, kisah rasul, bantuan ghaib Allah s.w.t pada nabi dan
rasul, bantuan ghaib Allah s.w.t pada sahabat, perkara ini dituntut untuk
dicerita lagi dan lagi untuk bentuk iman kita. Dalam Quran Allah s.w.t cerita
kisah nabi-nabi pada Rasulullah s.a.w. Allah berfirman, ‘Kami ceritakan pada
kamu kisah nabi-nabi dahulu yang akan memantapkan hati kamu’. Allah perintahkan
nabi s.a.w ceritakan pada sahabat. Perlu dicakap lagi dan lagi dalam dakwah
kita supaya timbul dalam hati kita keyakinan pada bantuan Allah.
Hari
ini orang kata mereka sahabat, mereka dapat bantuan kerana mereka sahabat nabi,
kita bukan sahabat, kita kena guna asbab, kita kena usaha atas asbab. Sahabat
dapat bantuan Allah s.w.t kerana amal yang diyakini. Janji bantuan Allah s.w.t
terbuka hingga hari kiamat. Bukan khas untuk sahabat-sahabat sahaja. Allah
s.w.t berfirman dalam Quran,‘Kami pasti dan pasti akan bantu rasul Kami dan
orang-orang yang beriman pada hari akhirat’. Allah s.w.t telah berjanji untuk
bantu orang-orang yang beriman. Bantuan Allah s.w.t bukan khusus untuk para
sahabat sahaja. Janji Allah s.w.t untuk setiap orang beriman hingga hari
kiamat. Jika kita dapat wujudkan amal yang sama yang telah wujud dalam diri
sahabat, kita juga akan dapat bantuan secara langsung daripada Allah s.w.t
sebagaimana sahabat-sahabat.
Dalam
hadith diberitahu, satu orang beriman hari ini sama dengan 10 orang sahabat dan
ganjaran untuk satu orang beriman hari ini sama dengan 50 orang sahabat.
Sahabat tanya, ‘adakah 50 orang dikalangan mereka?’ Nabi s.a.w jawab, ‘tidak,
sama dengan 50 orang dikalangan kamu’.
Satu
orang yang terima bantuan ghaib daripada Allah s.w.t di dunia, ini bukanlah
maksud. Maksud amal ialah untuk dapat keredhaan Allah s.w.t. Tanda sempurna
iman seseorang itu bukanlah sebab dia dapat bantuan ghaib Allah s.w.t. Nabi
s.a.w ditanya, ‘apa tanda iman?’. Nabi tidak kata tanda iman ialah bila
seseorang itu dapat bantuan ghaib daripada Allah s.w.t. Nabi kata, tanda iman
ialah bila buat amal baik kamu rasa gembira, dan bila buat benda yang buruk
kamu rasa sedih. Kita kena cerita tentang iman dan cerita tentang tanda-tanda
iman.
Satu
kumpulan sahabat telah datang jumpa Nabi s.a.w. Mereka kata dalam diri mereka
ada 15 sifat. 5 perkara yang kamu perintah kami beriman dengannya. 5 perkara
yang kamu perintah kami beramal dengannya. 5 perkara yang telah ada dalam diri
kami sejak zaman jahiliyah lagi.
5
perkara yang kamu perintah kami beriman:
§
beriman
kepada Allah dan Rasul
§
beriman
kepada malaikat
§
beriman
kepada kitab-kitab
§
beriman
kepada hari akhirat
§
beriman
kepada takdir
5
perkara yang kamu perintah kami beramal:
§
kalimah
lailahaillallah muhammadurrasulullah
§
solat
§
zakat
§
puasa
di bulan Ramadhan
§
haji
5
perkara yang sedia ada dalam diri kami:
§
sabar
ketika susah
§
syukur
ketika senang
§
redha
dengan keputusan Allah
§
berani
berhadapan dengan musuh
§
bila
musuh ditimpa kesusahan, kami tidak gembira musibah yang menimpa mereka
Nabi
s.a.w kata mereka ini adalah orang-orang yang faqih. Faqih ialah orang yang
mempunyai kefahaman yang sempurna tentang agama. Nabi s.a.w telah iktiraf
mereka sebagai fuqaha, udabaq. Maulana kata, kalau kamu mahir macam mana pun
dalam bahasa arab, kamu tidak boleh sampai ke tahap kemahiran Abu Jahal. Nabi
s.a.w kata mereka ini faqih, fuqaha, udabaq. Kalau pintu kenabian masih
terbuka, mereka ini layak untuk jadi nabi kerana ketinggian sifat yang mereka
miliki. Ini sifat-sifat yang patut ada pada setiap orang beriman. Sifat orang
beriman, sabar dan syukur. Keseluruhan sifat iman terkumpul dalam 2 perkara
ini. Satu orang yang mempunyai sifat sabar dan syukur yang sempurna pada Allah
s.w.t maka dia ialah seorang yang mempunyai iman yang sempurna pada Allah
s.w.t. Ini tanda iman.
Hari
ini kita faham sabar itu ialah bila satu orang dipukul, dia tahan atas pukulan
tersebut, maka dia orang yang sabar. Satu orang yang dapat nikmat, dapat
kesenangan maka dia kata dia bersyukur pada Allah s.w.t. Kedua-dua ini bukan
syukur dan bukan sabar.
Sabar
adalah kita menahan diri kita daripada perkara-perkara yang dilarang oleh Allah
s.w.t.
Syukur
adalah kita menggunakan diri kita menurut perintah/kehendak Allah s.w.t.
Walaupun
tiada makanan untuk dimakan, tiada pakaian untuk dipakai, tiada duit untuk
dibelanja, dia boleh jadi satu orang yang bersyukur pada Allah s.w.t apabila
dia guna apa yang dia ada ikut kehendak dan perintah Allah s.w.t. Ibadat bukan
balasan bagi nikmat. Satu orang yang dapat nikmat, sebagai balasan, dia
beribadat pada Allah s.w.t. Ibadat adalah hak Allah s.w.t.
Iman
adalah Ä“taat. Tanda iman dalam diri seseorang ialah dia ada sifat taat pada
perintah-perintah Allah s.w.t. Ibadat adalah hak Allah s.w.t. Kalau seseorang
itu, seumur hidup dia Allah s.w.t tidak bagi dia sesuap makanan, tidak bagi
seteguk air pun, Allah tidak bagi apa-apa nikmat pun pada dia, pun dia tetap
kena beribadat pada Allah s.w.t. Nikmat-nikmat dunia bukanlah balasan bagi
ibadat kerana dunia ini begitu hina disisi Allah s.w.t. Dunia tidak layak jadi
balasan untuk ibadat. Satu orang yang telah mati, minta izin dengan Allah s.w.t
untuk kembali ke dunia untuk ucap satu subhanallah.
Dia sanggup korbankan harta seluruh dunia untuk kembali dan buat satu amal, pun
Allah s.w.t tidak terima. Ini menunjukkan seluruh dunia ini tidak ada nilai
dibandingkan dengan satu subhanallah.
Kalau seluruh manusia, semua taat perintah Allah s.w.t, beriman pada Allah s.w.t,
beribadat pada Allah s.w.t dan Allah s.w.t tidak bagi apa-apa balasan di dunia,
itu pun hak Allah s.w.t. Kalau seluruh manusia beribadat dan Allah s.w.t
masukkan semua ke dalam neraka, itu pun hak Allah s.w.t. Tiada siapa pun ada
hak untuk tanya Allah s.w.t, ‘kenapa?’ Ibadat adalah semata-mata hak mutlak
Allah s.w.t dan setiap hamba Allah kena beribadat pada Allah s.w.t.
Apa
yang kita faham ialah bila kita ditimpa musibah kita hendaklah bersabar, nanti
bantuan Allah s.w.t akan datang. Bantuan Allah s.w.t tidak akan datang, keadaan
tidak akan berubah melainkan dalam diri kita ada sabar dan taqwa. Kedua-dua
sifat kena ada serentak. Kalau cuma hanya ada sabar, taqwa tidak ada, maka
musibah yang datang disebabkan dosa-dosa yang kita telah lakukan, kesusahan
tersebut tidak akan terangkat semata-mata hanya dengan bersabar. Sabar kena
datang dengan taqwa. Dalam Quran, Allah sebut sabar dan taqwa sekali. Kedua-dua
sifat kena ada dalam diri, barulah bantuan Allah s.w.t akan datang dan Allah
s.w.t akan ubah keadaan.
Maulana
Yusuf rah. bagi misal, satu orang sabar tanpa taqwa, seperti seorang pencuri
kena tangkap. Polis pukul dia. Dia doa azab untuk polis. Azab Allah s.w.t tidak
akan turun pada polis itu. Kenapa? Kerana pencuri tidak ada taqwa. Dia cuma
sabar sahaja. Allah s.w.t tidak terima doa buruk dia pada polis. Untuk dapat
bantuan Allah s.w.t, untuk Allah s.w.t ubah keadaan yang menimpa orang Islam
kena ada sifat sabar dan taqwa.
Dalam
Quran, Allah s.w.t cerita kisah Nabi Yusuf a.s. Seluruh kisah Nabi Yusuf a.s
berkisar pada kedua-dua sifat sabar dan taqwa. Allah s.w.t telah ubah keadaan
beliau dan keluarkan beliau dari segala masalah. Begitu juga dengan bani Israil
dan Nabi Musa a.s. Allah s.w.t telah keluarkan Nabi Musa a.s dan bani Israil
dari cengkaman Firaun dan Allah s.w.t binasakan Firaun. Orang Islam doa
laknat/keburukan banyak manapun atas musuh, Allah s.w.t tidak akan ubah
keadaan, bantuan Allah s.w.t tidak akan datang, musibah tidak akan hilang
selagi sabar dan taqwa tidak ada dalam diri.
Orang
Islam amalkan agama tetapi masih gagal. 2 sebab kegagalan. Pertama, kerana
orang Islam tidak ada keyakinan bahawa kejayaan dalam agama. Kedua, kerana
mengganggap setakat beberapa amal yang dia telah lakukan itu adalah agama.
Agama adalah himpunan keseluruhan amal. Ibadat adalah satu himpunan hukum-hukum
Allah s.w.t. Mentaati segala hukum-hukum tersebut dipanggil ibadat. Maulana
Zakaria rah. kata ibadat ada 10 perkara. Solat, puasa, zakat, haji, zikir,
tilawah, tijarah, dakwah, ihtimam (ambil berat) akan sunnah dan tunaikan
hak-hak jiran. Satu orang yang hendak dapat kejayaan kena amalkan agama yang
sempurna dalam kehidupan. Dari segi dunia, bila asbab tidak sempurna maka tidak
akan memberikan hasil seperti yang dikehendaki. Sedangkan ianya tidak ada janji
Allah s.w.t. Kalau lengkap pun masih tidak ada janji Allah s.w.t.
Adakah
dengan agama yang tidak sempurna kita boleh dapat kejayaan? Untuk dapat
kejayaan dari Allah s.w.t, pertama kena ada yakin bahawa dengan agama kita akan
dapat kejayaan. Kedua, kita kena amalkan agama yang sempurna dalam kehidupan.
Oleh itu, usaha dakwah yang kita buat hari ini adalah dakwah kepada agama yang
sempurna. ‘Deen yang kamil’, dengan membawa agama yang sempurna dalam
kehidupan.
Usaha
kita bukan cakap sahaja. Bahkan kita kena tunjukkan, musyahadahkan agama yang
sempurna dalam diri kepada manusia. Ini yang berlaku pada sahabat-sahabat.
Sahabat pergi ke seluruh dunia, mereka bawa agama yang sempurna secara amali
dalam kehidupan mereka. Seorang sahabat sudah cukup untuk hidayat satu negara. Hari
ini, banyak jemaah bergerak ke seluruh
dunia tetapi masih belum cukup untuk hidayat seluruh dunia. Kenapa? Kita kena
bergerak dengan membawa agama yang sempurna dalam diri. Bukan hanya cakap
tentang iman, bukan hanya dakwah dengan percakapan, bahkan kita juga kena
dakwah dengan amalan. Sahabat-sahabat bergerak dengan membawa agama yang
sempurna dalam kehidupan dan jadi asbab hidayat untuk seluruh dunia. Kita kena
buat usaha dengan penuh yakin, tarbiyah/taskiah (bersih) untuk diri dan hidayat
untuk seluruh alam. Hidayat seluruh alam adalah pasti bila buat usaha yang
telah dibuat oleh Nabi s.a.w dan para sahabat. Dengan usaha dakwah, Allah s.w.t
akan ubah yakin dan keadaan.
Allah
s.w.t telah jelaskan dalam Quran pasal satu kaum yang mana Allah s.w.t telah
buat keputusan untuk dibinasakan sebab maksiat yang mereka telah buat. Satu
golongan cuba untuk nasihatkan mereka supaya
mereka berhenti daripada maksiat. Satu golongan orang-orang soleh yang tidak
buat maksiat telah tegur orang yang cuba hendak ubah tadi. Apa faedah yang
kamu dapat bila bagi nasihat pada mereka sedangkan Allah s.w.t telah buat
keputusan untuk binasakan mereka. Golongan yang buat usaha tadi jawab, pertama,
supaya kami tunaikan tanggungjawab kami pada Allah. Kedua, moga-moga mereka
akan bertaqwa dan tinggalkan maksiat tersebut. Kaum yang Allah telah buat
keputusan pun diharap mereka boleh berubah apabila mereka didakwahkan. Kita
kena yakin dengan perantaraan dakwah Allah akan ubah yakin dan ubah keadaan.
Kaum yang telah diberi peringatan, mereka masih dalam maksiat, Kami telah
selamatkan mereka-mereka yang telah beri peringatan tadi.
Satu
orang yang buat dakwah dengan yakin, pasti dia akan selamat dari azab Allah.
Kalau tidak, bila Allah s.w.t turunkan azab, semua akan kena, orang soleh yang
tidak buat maksiat pun akan ditimpa azab. Hanya mereka yang telah berusaha
bersungguh-sungguh dengan sedaya upaya mereka untuk ubah keadaan tadi, mereka
akan diselamatkan oleh Allah s.w.t. dalam hadith, ibarat macam dalam kapal. Satu
orang tebok lubang. Yang akan binasa/lemas, bukan orang yang tebok sahaja,
bahkan seluruh penghuni kapal akan tenggelam. Ahli ibadat, ahli zikir, orang
soleh, orang maksiat, semua sekali akan tenggelam bersama dengan orang yang
tebok kapal tadi. Kecuali orang yang larang. Orang yang telah berusaha untuk
menegah daripada tebok lubang.
Masalah
di depan kita bukan hanya masalah diri kita sahaja. Masalah hari ini adalah
masalah seluruh alam, seluruh manusia. Kita dipertanggungjawabkan untuk seluruh
manusia di seluruh dunia. Allah s.w.t akan ambil kerja dari mereka yang dalam
hati dia ada fikir bagaimana agama yang sempurna dapat datang dalam diri saya
dan diri seluruh umat di seluruh alam. Bagaimana agama dapat diamalkan 100% di
seluruh dunia. Ini tanggungjawab kita. Satu orang yang buat maksiat, kalau kita
tidak usaha atas dia, maka dia akan jadi asbab turunnya azab Allah dan semua
akan binasa.
Kita
kena yakin dengan usaha Nabi s.a.w yang akan dapat hidayat dari Allah s.w.t.
Nabi s.a.w berada di jalan yang lurus dan Nabi s.a.w bawa manusia ke jalan yang
lurus. Satu orang yang berada di jalan yang lurus maka dia akan dapat Allah.
Satu orang sahabat telah dakwah kaum dia dari pagi hingga petang, seluruh kaum
dia telah masuk Islam. Bila orang kafir didakwahkan dan kesannya ialah masuk
Islam, apatah lagi orang Islam sendiri yang didakwahkan kepada Islam. Baginda
s.a.w telah jadikan setiap orang sahabat sebagai da’i. Jin-jin juga telah
beriman kepada nabi s.a.w dan mereka juga dijadikan da’i. Allah s.w.t telah
utuskan Nabi s.a.w untuk manusia dan jin. Satu kumpulan jin telah dengar bacaan
Quran Nabi s.a.w. Mereka telah beriman pada Nabi s.a.w dan kembali kepada kaum
mereka dan dakwah kaum mereka masuk Islam. ‘Sahutlah seruan nabi yang telah
dihantar oleh Allah s.w.t’. Jin-jin juga telah buat kerja dakwah.
Setiap
sahabat adalah da’i, tidak kira dari golongan mana, kabilah mana, kulit putih,
kulit hitam, negara mana, tidak kira siapa sahaja tanpa pengecualian, setiap
orang adalah da’i. Secara ummmumi setiap orang terlibat dalam dakwah. Kerja
dakwah bukan untuk orang tertentu sahaja. Kerja dakwah adalah kerja setiap umat
nabi s.a.w. Setiap orang yang beriman kepada Nabi s.a.w bertanggungjawab untuk
buat kerja dakwah. Inilah kerja umat nabi s.a.w. Setiap lapisan umat perlu
dibangunkan atas kerja dakwah. Bila tidak ada ummumiat dalam usaha dakwah,
telah menjadi sebab utama terjadi kemurtadan dalam umat ini.
Bila
usaha dakwah dibuat secara ummumiat maka pintu untuk orang masuk Islam akan
terbuka luas dan pintu untuk orang Islam keluar dari Islam akan tertutup rapat.
Bila kerja dakwah tidak dibuat, pintu untuk orang masuk Islam telah ditutup dan
pintu untuk orang Islam keluar dari Islam telah dibuka. Maulana pesan baca
kitab hayatus sahabah. Jadikan kitab ini sentiasa kita mentelaah khususnya
untuk orang yang buat usaha ini. Apakah bentuk/cara usaha yang sahabat-sahabat
telah buat dan umat nabi kena ikut. Bila baca kitab hayatus sahabah akan
terbentuk mizaj seorang da’i. Fikir, sifat, tabiat sebagai seorang da’i.
Dalam
hayatus sahabah ada satu kisah bagaimana Ikrimah bin Abu Jahal. Ikrimah ialah
anak kepada Abu Jahal. Abu Jahal musuh Islam yang besar. Anaknya telah masuk
Islam dan menjadi pejuang Islam dan telah korbankan nyawa untuk Islam. Macam
mana perkara ini boleh berlaku? Bila Nabi s.a.w dapat tawan kota Mekah, Ikrimah telah lari keluar
dari Mekah. Dia telah naik sampan menuju ke arah Yaman. Ditengah laut, datang
ribut taufan. Sampan hendak tenggelam. Dia kata pada pembawa sampan, apakah
cara untuk selamat? Pembawa sampan tadi tidak tanya kamu pandai berenang atau
tidak. Dia kata kalau nak selamat kamu kena ucap kalimah ikhlas. Dakwah telah
jadi ummumiat di zaman nabi s.a.w. Pembawa sampan pun buat dakwah. Dalam
keadaan genting macam itu pun dia buat dakwah. Ikrimah tanya apa itu kalimah
ikhlas? Dia jawab, lailahaillallah. Ikrimah
kata kerana hendak lari dari kalimah itulah aku datang sini. Aku hendak lari ke
Yaman sebab aku hendak lari dari Nabi
s.a.w. Ditepi pantai, isteri dia bagi isyarat supaya dia balik. Kisah yang
panjang, akhirnya Ikrimah telah masuk Islam. Bila dakwah telah dijalankan
secara umum, orang yang hendak lari dari Islam, jalan telah ditutup, dia
terpaksa masuk Islam. Hari ini dakwah tidak dijalankan secara umum. Kita anggap
kerja dakwah ini kerja golongan orang tertentu sahaja. Bila hilang ummumiat
dalam usaha dakwah, pintu kemurtadan telah terbuka luas. Kita kena usahakan
setiap umat atas kerja dakwah.
Kita
mengganggap usaha yang dibuat sekarang ini berlainan dengan usaha yang dibuat
oleh sahabat. Maulana Yusuf rah. berkali-kali kata inilah usaha yang sahabat
telah buat. Usaha yang sama, kerja yang sama. Selagi kita tidak yakin ini
adalah usaha yang telah dibuat oleh sahabat-sahabat, selagi itulah Allah s.w.t
tidak akan datangkan kesan sebagaimana kesan yang Allah s.w.t telah datangkan
pada sahabat. Bantuan, ganjaran, nusrah, pahala, fadhilat, kelebihan yang
sahabat dapat, kita tidak akan dapat selagi mana kita anggap usaha yang kita
buat tidak sama sebagaimana usaha yang sahabat telah buat. Kita kena letakkan
kelebihan/ganjaran yang Allah s.w.t telah janji di depan kita. Maulana kata
kita kena selalu baca kitab hayatus sahabah. Kita buat usaha dengan yakin pada
janji-janji tersebut. Kalau tidak, usaha yang kita buat akan jadi macam satu gerakan,
satu persatuan sahaja yang tidak datangkan perubahan pada umat, tidak akan
datangkan apa-apa kesan. Kita kena buat usaha dengan penuh yakin. Inilah kerja
yang telah dibuat oleh para sahabat r.a. Segala bantuan yang sahabat dapat,
kita pun akan dapat bila kita buat usaha ini.
Matlamat
usaha ini bukan untuk bawa umat kepada amal infradi, ibadat tetapi untuk bawa
umat kepada kerja Nabi s.a.w. Satu pagi atau satu petang di jalan Allah s.w.t
lebih baik daripada dunia dan seisinya. Satu pagi di jalan Allah s.w.t, akan
mendahului selama 500 tahun. Bila-bila masa sahaja, bila Nabi s.a.w nampak
sahabat bagi tumpuan pada amal infradi yang menyebabkan dia menangguh untuk
keluar di jalan Allah, Nabi s.a.w akan terus menerangkan pada sahabat tentang
kelebihan keluar di jalan Allah s.w.t yang mengatasi amal infradi. Abdullah
Rahawa r.a telah diputuskan untuk keluar di jalan Allah bersama dengan jemaah.
Jemaah telah keluar awal pagi, dia telah tangguh keluar kerana hendak kelebihan
solat Jumaat di belakang Nabi s.a.w. Dia fikir dia ada kuda yang pantas dan
boleh kejar jemaah. Selepas solat Jumaat, Nabi s.a.w dapati Abdullah Rahawa r.a
masih ada. Nabi s.a.w panggil dia. ‘Kenapa tidak keluar lagi?’ Abdullah Rahawa
r.a tangguh keluar di jalan Allah bukan sebab kerja dunia. Dia lewat keluar di
jalan Allah sebab agama, sebab hendak solat Jumaat dibelakang Nabi s.a.w. Nabi
s.a.w tanya, ‘berapa lama kamu lewat?’ Dia jawab, ‘satu pagi’. Nabi s.a.w kata,
‘kamu tahu tak banyak mana mereka telah mendahului kamu?’ Dari segi masa,
mereka telah mendahului kamu selama 500 tahun dan dari segi jarak, mereka telah
mendahului kamu sejauh maghrib dan masyrik (timur dan barat).
Maulana
tidak faham, hari ini bila kita dengar hadith kelebihan keluar di jalan Allah,
kita anggap kelebihan ini untuk satu perkara yang khusus, berperang. Berperang
bukan maksud kerana tidak ada mana-mana nabi diutuskan oleh Allah s.w.t untuk
binasakan manusia. Nabi-nabi dihantar oleh Allah s.w.t untuk jadi asbab
hidayat. Nabi pesan, dakwah dahulu selama 3 hari, bila mereka masuk Islam itu
lebih baik untuk kamu dari unta-unta merah. Bila satu orang masuk Islam,
sahabat akan takbir dengan kuat sekali mengatasi kegembiraan mereka dapat
menawan satu negara. Maksud berjihad bukan untuk berperang tetapi atas maksud
kerja dakwah untuk mengajak manusia pada Allah s.w.t.
Hari
ini orang anggap kerja dakwah ini adalah salah satu daripada amal-amal baik.
Pemahaman ini Nabi s.a.w telah hapuskan. Nabi s.a.w kata pada Abdullah Rahawa
r.a, kalau kamu infakkan harta seluruh dunia pun kamu tidak dapat mengejar
mereka. Kerja dakwah ini mengatasi segala kerja-kerja amal yang lain. Kita kena
ada yakin bahawa kita akan dapat ganjaran dan kelebihan yang sama sebagaimana
sahabat-sahabat telah dapat. Kalau tidak ada yakin, kita tidak akan dapat kesan
yang sama.
Tuan-tuan
fikir, apa yang tuan-tuan patut buat, bangun dan bagi nama untuk keluar dijalan
Allah, 4 bulan dan untuk ulamak 1 tahun.
Comments
Post a Comment