jor KL 1996 - bayan maghrib maulana syamim
06/10/1996 - sri petaling
Manusia mempunyai
bermacam keperluan: makanan, tempat tinggal, isteri, dsb. Keperluan yang paling
penting adalah keperluan hidayat. Jika keperluan hidayat dipenuhi, semua
keperluan yang lain dipenuhi. Jika keperluan hidayat tidak dipenuhi, semua
keperluan lain tak sempurna.
Hidayat adalah apabila
nur dari zat Allah s.w.t masuk ke dalam hati manusia. Apabila nur masuk ke
hati, seseorang itu menjadi wali. Apabila nur ditarik dari hati seseorang itu,
dia menjadi jahat.
Kita lihat bagaimana
Rasulullah s.a.w telah berkorban untuk hidayat. Di Taif, Baginda s.a.w dihalau
dan dibaling batu. Walau demikian, hati Baginda s.a.w penuh hidayat dan tiada
dendam, dan meminta hidayat bagi penduduk Taif. Kita harus usaha supaya hati
kita besar sedemikian.
Hidayat sangat berharga
dan ia datang hanya daripada Allah s.w.t, bukan Rasulullah s.a.w atau Sahabah
r.a atau lain-lain. Allah s.w.t yang memegang kuasa untuk memberi hidayat.
Allah tentukan kaedah untuk mendapat hidayat adalah menerusi usaha seperti
rasul-rasul dan nabi-nabi a.s.
Hidayat membolehkan
seseorang membezakan di antara baik dengan buruk. Ini seperti mata yang celik
dalam cahaya, boleh melihat yang mana baik dan yang mana buruk. Kalau rasa
untung jika pergi ke pasar, tapi tak rasa untung pergi ke masjid, tak rasa
untung baca Quran, dsb., maka seseorang itu di dalam kesesatan.
Semua orang perlukan
hidayat, termasuk nabi-nabi a.s, dll. Setiap masa seseorang itu perlukan
hidayat. Kita perlu usaha supaya hidayat terus kekal dalam diri kita. Kita
perlu doa supaya hidayat dikekalkan dalam diri kita.
Seperti untuk
mendapatkan benda-benda lain, untuk hidayat juga perlukan usaha. Usaha yang
perlu dibuat adalah mengikut cara-cara yang dibuat oleh nabi-nabi a.s, iaitu
usaha ke atas hati-hati manusia supaya bertambah keyakinan atas Allah s.w.t.
Syarat untuk hidayat adalah usaha perlu dibuat. Rasulullah s.a.w buat usaha
untuk hidayat, walaupun di Kaabah banyak tempat doa mustajab. Lepas usaha, baru
doa.
Empat usaha perlu
dilakukan, seperti empat ayat pertama surah Fatihah. Surah Fatihah begitu
penting sehingga fardhu dalam sembahyang. Kita perlu usahakan atas empat ayat
sebelum ihdinassiraatalmustaqiim,
yang meminta jalan yang lurus, yang dilalui oleh nabi-nabi a.s. Kita minta jalan
bukan yang dilalui oleh yahudi dan nasrani, tapi bila luar sembahayang kita
ikut mereka - amacam? Yang kita tidak mahu adalah bukan zat mereka, kerana
keturunan mereka ada ambiya a.s, tapi sifat mereka. Sahabat r.a adalah
keturunan musyrikin, tetapi setelah diusahakan, mereka dapat hidayat. Yahudi
dan Nasrani pula setelah hidayat, mereka jadi sesat.
Kita perlu semak adakah
kelakuan kita di luar sembahyang selari dengan apa yang kita minta di dalam
sembahyang. Kalau 100g lidah kita minta jalan bukan yahudi dan nasrani, tapi
100kg badan kita ikut jalan yahudi dan nasrani, macamana? Kalau naik keretapi,
lidah kata nak ke Pulau Pinang
tapi badan duduk dalam keretapi ke Singapura, akan sampai ke Singapura walau
semua buzruk seluruh dunia doa supaya
sampai ke Pulau Pinang.
Hari ini kita kena
menangis airmata dan darah sebab hati kita sudah gelap dan kita suka kepada
maksiat. Kita kena usaha dan korban seperti Rasulullah s.a.w dan sahabat r.a
supaya hati kita dibersihkan. Allah s.w.t beri hidayat melalui usaha yang Dia
suka, iaitu usaha-usaha nabi a.s, dengan peraturan-peraturan seperti nabi-nabi
a.s.
Allah s.w.t telah
kurniakan kepada kita berlian kurun pertama, iaitu usaha hidayat Rasulullah
s.a.w. Bila ada hidayat, daripada berperang, timbul kasih sayang, dsb. Kalau
hari ini kita buat usaha ini dengan cara yang betul, usul yang betul, dsb.,
kita akan dapat hidayat dan hidayat akan tersebar. Hati kita pun bukan dalam kekuasaan
kita, apa nak cerita tentang hati-hati orang lain.
Kerja kita adalah usaha
dengan cara-cara yang ditunjuk oleh Nabi-nabi a.s, dan bukan dengan cara
sendiri, dan adalah untuk menafaat orang lain, bukan menfaat sendiri.
Kita bertanggungjawab
untuk usaha hidayat. Allah s.w.t yang beri hidayat, pertama kepada mereka yang
buat usaha. Maka pentinglah kita niat untuk diri kita. Kita buat gasht, usuli,
keluar 3 hari, dsb. untuk hidayat kita sendiri. Alangkah ruginya kalau orang
lain dapat hidayat tapi kita sendiri tak dapat. Sebahagian ahli syurga akan
bertanya sebahagian ahli neraka, "Macamana
kau orang dalam neraka walhal kami ikut cakap kau orang dan kami masuk
syurga?" Kita kena takut hal ini. Ada
doa kita boleh baca: inna nas-aluka huda
wattuqa wal-'afafa walghina, hingga akhir hayat. Setiap kerja kita buatlah
dengan niat supaya Allah s.w.t kekalkan hidayat. Kita buat secara istiqamah dan
dengan cara yang betul.
Kini Nizamuddin telah terpilih menjadi asbab hidayat. Dulu Mekah dan Madinah merupakan markaz
hidayat, kemudian Damsyik juga dan kemudian Bukhara .
Di sini tempat asbab hidayat di mana orang boleh berubah kehidupannya.
Begitulah Banglawali Masjid, berkat korban satu keluarga. Siapa yang datang dan
amalkan amalan di sana ,
insyaAllah dia akan dapat hidayat dan
sebarkan hidayat. Banyak kisah yang telah kita dengar menunjukkan hal ini - apa
jua niat orang berkenaan yang datang. Ada
seorang dari Afrika Selatan datang ke kubur Nizamuddin telah dapat hidayat dan
sebarkan hidayat pula. Begitu juga kita sendiri yang datang ke sana .
Kita kena ucap syukur
Allah s.w.t telah hubungkan kita dengan usaha agama dan selamatkan kita
daripada maksiat-maksiat. Hari ini satu dunia hauskan hidayat. Mari kita
usahakan perkara ini. Sesiapa yang nak selamatkan duitnya dan masanya daripada
usaha agama menunjukkan dia tidak syukur. Tuan-tuan bangun dan buat usaha ini
dan negara tuan-tuan maju dunia dan akhirat insyaAllah.
Sila bangun dan siapa yang belum keluar 4 bulan, berikan nama utk keluar 4 bulan...
Comments
Post a Comment