jor KL 1996 - bayan utk karkun 4B oleh maulana syamim
10/10/1996 - sri petaling
Berapa ramai orang yang
telah dapat hidayat dan berubah kehidupan mereka kepada kehidupan beragama
menerusi usaha tuan-tuan. Sebenarnya semuanya dari kuasa Allah s.w.t dan kita
hanya asbab sahaja. Yang penting adalah samada kita sendiri jadi baik. Kalau
kita sendiri tak berubah maka Allah s.w.t tidak akan ubah keadaaan alam.
Rasulullah s.a.w buat
usaha ke atas sahabat-sahabat r.a hingga mereka mencapai kekuatan iman sehingga
kekuatan-kekuatan dunia tunduk kepada mereka. Quran mereka Quran kita juga,
Allah s.w.t mereka, Allah s.w.t kita juga, Rasul s.a.w mereka Rasul s.a.w kita
juga, dan apa mereka buat kita juga buat. Tetapi kenapa bantuan Allah s.w.t tak
datang kepada kita? Apa beza kita? Bezanya ialah bagi Sahabat r.a, di hadapan
mereka adalah akhirat, dan mereka buat usaha dengan penuh pengorbanan,
sementara kita, di hadapan kita adalah dunia, dan kita buat usaha dengan
kesenangan. Bagi Sahabat r.a, iman mereka bertambah, dan ibadat mereka jadi
lazat.
Kita perlu niat supaya
kita ada perubahan, dan keluarga kita ada perubahan. Kalau kita tak ada niat
begini, bagaimana Allah akan bawa perubahan kepada kita. Bila kita buat usaha
dengan korban, Allah s.w.t akan kuatkan iman kita dan beri kita kelazatan dalam
ibadat. Doa kita makbul, akhlak kita jadi mulia, dan kita boleh menangis untuk
ummat. Usaha ini adalah supaya ibadat hidup dan ada roh. Kalau dibuat dengan
senang-lenang, air mata pun tak keluar.
Rasulullah s.a.w
usahakan Sahabat r.a supaya mempunyai iman yang kuat dan ibadat yang kukuh.
Ibadat yang utama adalah sembahyang. Bukan semua Sahabat r.a sembahyang pada
tahap sembahyang Rasulullah s.a.w. Tiap-tiapnya mengikut usaha masing-masing.
Abu Bakar r.a sembahyang seperti sembahyang Rasulullah s.a.w. Begitu juga
Abdullah bin Zubair r.a sembahyang seperti sembahyang Rasulullah s.a.w.
Seorang sahabat r.a
baru balik dari jalan Allah s.w.t, dan isterinya bersiap sedia menyambutnya.
Satu hari dihabiskan karguzari dsb. di masjid, dan malam baru dia balik ke
rumah. Selepas bertanya khabar, dia minta izin isteri nak sembahyang dua
rakaat. Dia khusyuk berdiri sembahyang sehingga azan subuh, dan kemudiannya nak
pergi ke masjid. Isteri mengatakan yang dia pun ada hak. Suami mengaku, tetapi
mengatakan bila dia angkat takbir untuk sembahyang, terbentang syurga dan
keindahannya di hadapannya sehingga dia asyik. Beginilah, bila buat usaha,
Allah s.w.t beri kelazatan dalam sembahyang.
Seorang sahabat r.a
sembahyang di Masjid Nabawi. Rasulullah s.a.w suruh dia sembahyang sekali lagi
- dia seolah-olah belum sembahyang lagi. Sehingga empat kali dia disuruh ulangi
sembahyangnya. Sahabat r.a itu mengatakan semua yang diketahui sudah
diamalkannya dan menanya apa lagi yang kurang. Rasulullah s.a.w memberitahunya
bahawa ruku' dan sujudnya tak betul. Sahabat r.a yang banyak kali keluar pun
kena belajar sembahyang lagi, bagaimana pula dengan kita? Kita balik dengan
fikiran kita dah jadi wali. Kita balik ketawa-ketawa. Sahabat r.a balik menangis.
Semua kita mahu supaya
segala masalah beres menerusi sembahyang kita. Bantuan Allah s.w.t tidak datang
dengan sembahyang kita, tetapi datang bila sembahyang kita macam sembahyang
Rasulullah s.a.w. Kita sebenarnya bukan sahaja belum buat usaha dakwah, kita
belumpun lagi niat untuk sembahyang dengan betul. Hadith Rasulullah s.a.w yang
menyuruh sembahyang bagaimana dilihat Baginda s.a.w sembahyang ditujukan untuk
setiap orang, bukan untuk Sahabat r.a sahaja. Bila kita usaha dapat sembahyang
sebegitu, pertolongan Allah s.w.t datang seperti yang datang kepada Sahabat
r.a.
Kita keluar jalan Allah
s.w.t bukan untuk makan angin, tapi untuk usaha kuatkan iman dan kukuhkan
sembahyang, supaya menerusi sembahyang, kita boleh bereskan masalah. Selagi
kita tak dapat bereskan masalah menerusi sembahyang, jangan anggap sembahyang
kita sudah baik; kita perlu usahakan lagi. Bila dari takbir hingga ke salam
tiada yang diingat selain Allah s.w.t, barulah kita tahu sembahyang. Bila kita
keluar ke jalan Allah s.w.t, kita kena latih dan latih supaya mutu sembahyang
dan tumpuan hati sampai kepada tahap yang dikehendaki, supaya melalui
sembahyang itu benda yang mati boleh dihidupkan. Bila sebegini, Allah s.w.t
mengubah nizam ghaib untuk beri bantuan kepada ummat Islam. Seperti Sahabat
r.a, menerusi iman dan sembahyang, pertolongan Allah s.w.t datang, dan bila
dilihat oleh manusia, mereka pun turut beriman.
Kita keluar 4 bulan dan
balik dengan sangkaan iman kita sudah kuat. Yang kita dapat itu sebenarnya
bukan iman, tapi hanya sebutan-sebutan iman. Tempat iman bukan di atas lidah
tetapi di kalbu. Kita kena usahakan dengan gigih dan bukan cukup untuk bercakap
sahaja. Rasulullah s.a.w buat usaha ke atas Sahabat r.a untuk kuatkan iman dan
supaya ada roh dalam ibadat.
Rasul-rasul a.s diberi
mukjizat untuk membuktikan kenabian mereka, tapi mukjizat ini bukan menjadi
maksud mereka. Maksud mereka adalah untuk menguatkan iman, membawa roh dalam
ibadat, dan menjadikan doa maqbul. Mukjizat Rasulullah s.a.w dah habis, tapi
maksud Rasulullah s.a.w tak habis. Bila kita buat usaha Rasulullah s.a.w, ada
perkara-perkara seperti mukjizat, tapi bukan mukjizat tapi keramat. Bila usaha
untuk kuatkan iman dsb. dibuat, Allah s.w.t beri keramat sebab usaha Rasulullah
s.a.w belum habis.
Syeikh Ilyas rah. telah
berdoa supaya tidak dijelmakan keramat dalam usaha ini. Sekiranya doa ini tidak
dipohon, dunia ini akan melihat banyak perkara-perkara yang menakjubkan. Agama
yang tersebar dengan keramat tidak kukuh sebab bila habis keramat habislah
agama. Walaupun Rasulullah s.a.w mempunyai mukjizat yang lebih daripada semua
mukjizat Rasul-rasul a.s lain, Rasulullah s.a.w melakukan korban yang terbanyak
untuk ugama. Dahulu orang-orang tertarik dan tunduk menerusi mukjizat; sekarang
orang tertarik dan tunduk menerusi sembahyang, iman, dsb. Bila seseorang itu
usaha atas iman dan sembahyang dan yakin ilahi, orang itu tidak terancam oleh
apa-apa, malah dia pula boleh mengancam dengan doa.
Kita keluar ke jalan
Allah s.w.t untuk bawa keyakinan atas kuasa Allah s.w.t. Kalau kita balik 4
bulan tak ada lagi perkara ini maka kenalah keluar 4 bulan lagi sekali, dan
lagi dan lagi sehingga ada kesan. Di zaman Syeikh Ilyas rah., ada orang Mewat
balik dari 40 hari, semua berkeadaan sukahati. Dalam bayan wafsi diceritakan tentang pentingnya iman, sehingga mereka sanggup
keluar lagi. Mereka keluar 40 hari lagi dan balik ke markaz dengan kehabisan
duit. Wafsi kali ini juga cerita pentingnya iman, dan mereka pun keluar lagi.
Mereka makan buah-buah hutan dan daun-kayu. Allah s.w.t terima pengorbanan ini
dan telah amkan usaha ini sehingga tuan-tuan berada di sini. Pada zaman itu ada
satu usul (sekarang tak ada) apabila buah, daun dah habis, orang khidmat boleh
kerja senyap-senyap dan gunakan duitnya untuk beli makanan. Dengan korban
orang-orang dahulu, kita sekarang dapat hidayat.
Kita sekarang buat
usaha senang. Syeikh Ilyas rah. doa supaya dari hari itu satu hari pun tidak
ada orang lapar di Nizamuddin. Sekarang kita lihat. Keramat mana tuan-tuan
perlukan lagi? Keadaan sekarang di mana begitu ramai orang sanggup buat usaha
Rasulullah s.a.w, belum pernah wujud lagi. Ini ihsan Allah s.w.t
Pentinglah kita
tambahkan korban untuk kuatkan iman, sembahyang dan doa, sehingga negara-negara
yang menolak dakwah ini Allah s.w.t akan goncangkan, bawakan bah dan taufan,
dan hancurkan. Supaya manusia tunduk - kepada Allah s.w.t (bukan kepada kita).
Bila dan bagaimana ini berlaku bukan urusan kita. Urusan kita ialah buat usaha.
Negara-negara mempunyai bermacam-macam pertahanan untuk menahan senjata-senjata.
Demi Allah s.w.t, tiada negara yang mempunyai pertahanan terhadap serangan
Allah s.w.t menerusi angin, hujan, dan sebagainya. Allah s.w.t boleh bawa
perkara-perkara ini, dan Allah s.w.t boleh hentikan ini semua menerusi setiap
mukmin. Manusia akan datang dan minta supaya didoakan azab berhenti, seperti
Firaun meminta Nabi Musa a.s. Allah s.w.t akan tundukkan seluruh dunia.
Ini semua bukan hanya
bayangan tapi telah dilihat di zaman Sahabat r.a. Kaedah yang mudah: Sahabat
r.a sanggup buat apa yang dikehendaki Allah s.w.t, jadi Allah s.w.t buat apa
yang mereka mahu. Di zaman Umar r.a, gempa bumi berlaku di Madinah. Umar r.a
menghentak bumi, dan gempa bumi itu berhenti sampai sekarang. Api keluar dari
gunung dan Umar r.a menyuruh Tamim Dari r.a menghalau api. Beliau menghalaunya
dengan tongkatnya dan api tersebut tak keluar sehingga sekarang. Bila Amr al'As
r.a membuka Mesir, orang tempatan korbankan wanita supaya sungai Nil mengalir.
Umar r.a menghantar surat
menyuruh Nil mengalir. Apabila dilontarkan surat
itu ke dalam Nil, airnya naik sampai 16 hasta!
Perubahan dalam iman,
sembahyang, akhlak kita perlu datang dahulu, barulah bantuan Allah s.w.t
datang. Kini orang kata, apa dapat dengan tabligh? Faedah itu datang bila kita
bawa perubahan dalam diri kita. Oleh itu keluarlah 4 bulan tiap-tiap tahun.
Kita sebenarnya belum buat usaha lagi (moga Allah s.w.t ampun kita). Kita belum
pun buat keputusan usaha ini usaha kita. Kita belum fikir semua ummat. Kita
masih gaduh pasal usul. Usul-usul adalah untuk diri kita, bukan untuk gaduh
untuk orang lain. Saya ada jumpa ulamak yang kata: "Kata nak satukan ummat tapi tuan-tuan sendiri gaduh".
Kalau kita sibuk dalam usaha sebenar, tak ada masa untuk gaduh; dan kesan akan
datang. Perlu kita fikir bagaimana nak wujudkan apa yang dikehendaki. Sepuluh
tahun telah berlalu dan masih 4 orang itu yang buat gasht. Yang kelima belum
datang lagi; usaha belum jadi umum lagi. Suasana tak ada. Orang yang balik pun
jadi tak jadi. Perlu ada perubahan sehingga orang yang datang balik dengan
perubahan. Untuk itu kenalah buat usaha sungguh-sungguh.
Memang tuan-tuan banyak
korban. Tambah sedikit sahaja lagi - berilah 4 bulan luar negara - beri bulan
bila.
Tuan-tuan boleh tambah
korban kepada 4 bulan setiap tahun, 10 hari setiap bulan dan 8 jam setiap hari.
Ini tertib Sahabat r.a.
Comments
Post a Comment