jor KL 2004 - bayan maghrib maulana ahmad Lat (3)
28/08/2004 - sri petaling
Tuan-tuan yg mulia,
Setiap manusia ada keperluan, setiap masa setiap ketika ada
hajat. Satu keperluan dan hajat utk setiap manusia tanpa pengecualiaan iaitu
manusia perlu kepada hidayat. Hidayat ini diperlukan pada setiap masa dan
setiap ketika. Hidayat adalah keperluan setiap manusia, samada lelaki, wanita,
kanak-kanak, orang tua, muda, peniaga, petani, orang timur, orang barat, imam,
makmum, pangkat tinggi, pangkat rendah, duduk di mana, bangsa apa, semua perlu
pada hidayat. Samada dlm keadaan makan, minum, di rumah, di kedai, di masjid,
dlm keadaan gembira, keadaan sedih, dlm keadaan sakit, keadaan sihat, semua
manusia perlu kepada hidayat. Setiap masa dan ketika, dlm semua keadaan,
manusia perlu kepada hidayat. Tidak ada pengecualiaan, ia adalah keperluan
semua manusia.
Rasulullah s.a.w kata, pengajaran yg dibawa, cara hidup yg
beliau bawa adalah seperti air. Air adalah keperluan semua manusia. Semua
manusia perlu kepada air. Begitu juga nabi s.a.w adalah contoh dan panduan,
cara hidup yg dibawa, seperti air yg perlu oleh semua manusia. Air adalah
penyelesaian kedahagaan. Minum air oren, air buah, air jus tidak menghilangkan
haus, tetapi utk hilangkan haus, hanya perlu minum air biasa sahaja.
Penyelesaian kepada semua masalah, samada masalah infradi, ijtimai, masalah
masyarakat, negara, semua masalah manusia, penyelesaian adalah dlm diri nabi
s.a.w, dlm panduan yg dibawa oleh nabi s.a.w. Untuk dapat hidayat pun dengan
jalan nabi s.a.w. Hanya dengan kita ikut cara nabi s.a.w akan dapat kejayaan.
Jadikan nabi sebagai dalil, sebagai rahabah. Hanya dengan mengikuti nabi s.a.w
akan dapat hidayat. Tidak ada apa-apa jalan yg lain untuk dapat hidayat selain
dari jalan nabi s.a.w
Apa itu hidayat dan apakah natijah/hasil bila dapat hidayat?
Hidayat ialah nur yg dicampakkan oleh Allah s.w.t dlm hati-hati manusia yg Dia
suka. Bila nur ini masuk dlm hati manusia, maka dia dapat membezakan antara yg
hak dan batil, baik dan buruk, yg mana dapat rahmat Allah, yg mana dapat
kemurkaan Allah. Dengan hidayat dapat membezakan manakah benda yg baik, mana yg
tidak baik. Sepertimana bila ada bulan, matahari atau lampu kita dapat
membezakan dimana ada lubang, yg mana beri manafaat, yg mana beri mudharat, yg
mana tali, yg mana ular. Bila cahaya matahari, bulan atau lampu ada, kita dpt
membezakan benda yg mana boleh bagi manafaat, yg mana bagi mudharat. Begitu
juga nur hidayat ini, manusia dpt bezakan yg mana amalan baik dan yg mana
amalan yg tidak baik.
Hidayat tidak boleh dibeli dgn duit. Hidayat tidak dijual di
kedai. Siapa pun tidak boleh bagi hidayat. Hanya Allah yg beri hidayat. Hidayat
dlm genggaman Allah. Nabi pun tidak boleh bagi hidayat. Allah kata pada nabi,
kamu tidak boleh bagi hidayat pada sesiapa yg kamu suka, Kamilah yg beri
hidayat pada sesiapa yg Kami suka.
Bagaimana hendak dapat hidayat? Dunia ini Allah jadikan
sebagai asbab. Kalau lapar perlu makan, kalau haus minum air, kalau sejuk pakai
baju, bila panas pasang kipas, kalau nak buat benda kena ada kilang, ini semua
adalah asbab untuk dunia ini. Perkara yg besar, yg penting, yg asas utk hidayat
ialah dakwah dan doa.
Setiap hari kita pergi jumpa manusia, bergerak dikalangan
manusia, dan beritahu mereka tentang kebesaran Allah, memperingatkan mereka
pada Allah, bawa tumpuan, tawajjuh mereka pada Allah, dan waktu malam, kita
menangis, kita doa di depan Allah supaya rahmat Allah tawajjuh pada hamba Dia.
Ini dua asbab yg asas, yg penting, yg besar utk hidayat iaitu dakwah dan doa.
Dunia dijadikan sebagai darul asbab. Bila tanah diusahakan
akan dapat hasil pertanian. Bila suami isteri bertemu, usaha dibuat, mereka
akan dpt anak. Begitu juga dgn dakwah dan doa, di satu tempat, usaha dibuat,
maka hasil drp itu, maka Allah akan cetuskan hidayat. Siang hari buat usaha dan
malam hari menangis di hadapan Allah.
Allah s.w.t hantar nabi, kadang-kadang utk satu keluarga,
utk satu bandar, utk satu kaum, utk satu bilangan manusia. Bila nabi-nabi dtg
dan buat usaha, buat dakwah dan doa, dan sampai ke tahap yg dikehendaki oleh
Allah s.w.t, maka Allah tiupkan angin hidayat dan bagi hidayat pada mereka.
Segala usaha dgn pengorbanan, tangisan, susah payah, mujahadah sehingga sampai ke tahap yg dikehendaki oleh
Allah, maka Allah akan sebarkan hidayat di kawasan tersebut.
Medan usaha nabi s.a.w adalah seluruh alam. Allah s.w.t akan
sebarkan hidayat ke seluruh alam bila kerja nabi s.a.w dibuat. Kita yg
berkumpul disini, kita dikumpulkan dgn kerja nabi dan medan usaha kita ialah
seluruh alam. Bila buat usaha, Allah s.w.t akan bagi hidayat seluruh alam.
Dunia ini darul asbab, utk dapatkan sesuatu perkara perlu
ada asbab dgn syarat asbab tersebut adalah asbab yg sebenarnya, yg hakikat.
Bukan asbab dari segi bentuk sahaja yg tidak ada sifat. Contoh, satu orang yg
sakit dan pergi jumpa doktor. Doktor suruh makan sekian ubat dan minum susu.
Susu yg diminum itu dimana satu bahagian sahaja susu, baki semua adalah air.
90% air, 10% susu, maka tidak akan ada perubahan pada sakit dia sebab minum
susu yg tidak asli. Walaupun bentuk sama, warna sama, putih, nampak memang
macam susu, tetapi hakikat tidak ada. Doktor kata kalau minum susu macam ini
seumur hidup pun tidak akan datang kesihatan.
Begitu juga 6 perkara adalah satu formula yg mana pasti
manusia akan dapat hidayat. Sesiapa sahaja yg bawa 6 perkara dlm kehidupan akan
dapat hidayat tetapi syaratnya ialah 6 perkara dgn hakikat iaitu dlm kehidupan
kena ada gasht/ziarah, ada ta’alim, hubungan yg betul, muasyarat, muamalat,
akhlak yg betul, kasih sayang, tunaikan hak orang lain, hormat-menghormati.
Bila ada semua ini barulah hidayat akan tersebar.
Bila buat dakwah tetapi di dalamnya ada ashabiyat/perkauman,
keinginan utk kedudukan, pangkat, gelaran maka dakwah tersebut tidak akan bagi
menafaat, tidak akan datangkan hidayat sebaliknya bukan sahaja melukakan hati
kita tetapi ia juga akan rosakkan yakin kita.
Apakah dakwah yg betul? Dakwah adalah asbab hidayat. Dakwah
kepada Allah, dakwah ‘illallah’. Semua nabi-nabi dakwah kepada Allah. Dakwah
kepada Allah, hanya utk Allah, tidak ada apa-apa maksud yg lain. Menyeru
manusia kepada kebesaran Allah. Tidak ada ashabiyat, perkauman, bangsa, warna
kulit, daerah atau negara. Semua nabi-nabi dakwah kepada Allah dan dapat
keredhaaan Allah.
Kalau dakwah bukan kepada Allah, bukan kerana Allah, ada
maksud yg lain, dakwah tersebut tidak akan sebarkan hidayat, ia jadi seperti
debu-debu yg berterbangan, serpertimana bila kita sembelih ternakan, samada
ayam, kambing,lembu atau unta, syaratnya ialah semua urat-urat yg dlm syariat
mesti diputuskan, barulah daging tersebut akan jadi halal. Kalau ada urat yg
tidak putus, maka daging itu tidak halal. Kalau sembelih tidak betul, urat
tidak putus, kalau yg disembelih itu ayam, maka ia akan meggelepar, lompat
sana, lompat sini, dan keluarkan debu-debu. Kalau binatang yg lebih besar
disembelih, kambing, urat tidak putus, ia akan mula bergerak dan lebih banyak
debu berterbangan. Kalau unta, lagi banyak debu dan satu kampung akan kecoh.
Begitu juga dengan usaha dakwah yg tidak dibuat dgn betul,
maka hidayat akan bebas macam debu-debu tadi. Semasa haji widak, nabi s.a.w
kata pada sahabat, saya tinggalkan usaha dakwah tanpa ashabiyat. Selagi tiada
ashabiyat, barulah dakwah akan berkesan, akan datang hidayat seperti dakwah
pada Abu Jahal, hidayat masuk ke rumahnya dan natihajnya ialah Ikramah masuk
Islam. Bila dakwah kepada Allah, utk Allah, maka suasana seluruh dunia akan
berubah. Wujud suasana kasih sayang, wujud keamanan, ketenteraman, kebahagian
seluruh alam dgn syarat dakwah dibuat dgn betul. Rasulullah s.a.w telah
berulang-ulang kali buat dakwah walaupun orang-orang tidak suka, yg syirik, yg
myusrik telah dapat hidayat dan beriman pada Allah. Mereka yg menghalang usaha
dakwah akhirnya Allah akan buat keputusan utk lenyapkan mereka.
Allah akan ubah keadaan. Keadaan permusuhan kpd kasih
sayang. Aus dan Khazraj, bermusuhan selama 120 tahun, telah mengalirkan darah
seperti sungai. Dengan dakwah Allah telah satukan mereka seperti adik beradik
satu ibu. Dari orang yg jahil, Allah jadikan mereka org yg berilmu, dari
keadaan kegelapan kpd nur hidayat, tiada akhlak kpd akhlak yg tinggi, tidak ada
amal kpd org yg beramal. Ini semua berlaku kerana buat dakwah dgn betul, utk
Allah, kerana Allah. Dakwah dibuat dgn cara yg telah ditunjukkan oleh nabi s.a.w.
Nabi s.a.w buat dakwah kepada Allah, kerana Allah. Nabi
s.a.w telah pindahkan usaha dakwah ini kepada seluruh umat. Seperti urat-urat
ternakan tadi perlu diputuskan semasa sembelih, begitu juga urat-urat
ashabiyat, perkauman, kedaerahan, kenegaraan, perlu diputuskan barulah dakwah
akan berhasil seperti mana hasil yg telah nabi s.a.w bawa.
Selagi dakwah kita berpandu kepada kehidupan nabi dan
sahabat, maka dakwah itu adalah yg betul. Kalau dakwah kita terkeluar dari
kehidupan nabi dan sahabat, maka dakwah kita tidak akan memberi kesan. Hasil yg
baik telah berlaku zaman nabi, ia juga akan memberi hasil yg sama jika dibuat
dgn mizaj yg betul.
Dakwah dibuat dgn mizaj nabuwwah. Satu ialah kerja, dan satu
lagi ialah mizaj(falsafah) nabi. Kerja nabuwwah dibuat dgn mizaj nabuwwah.
Maksudnya, apa yg nabi s.a.w dakwah ada dlm kehidupan nabi. Nabi ajak kpd iman,
dan nabi sendiri telah sampai kpd iman yg tinggi. Nabi ajak kpd ibadat dan dlm
diri nabi sendiri pun ada ibadat yg tinggi. Nabi s.a.w ajak pada akhlak yg
mulia, dan nabi sendir ada akhlak yg mulia. Bila dakwah dgn mizaj yg betul akan
memberi kesan spt mana pada zaman nabi s.a.w.
Baginda s.a.w sentiasa ada keyakinan pada perkara yg beliau
ajak. Pada malam hijrah, keadaan sangat susah. Kita kata kita susah, apa
kesusahan kita tuan-tuan? Apa kesusahn nabi pada malam itu? Setiap rumah telah
buat rancangan utk bunuh nabi s.a.w. Dalam keadaan tersebut, Abu Bakar r.a
telah tinggalkan keluarganya, anak perempuan yg kecil, bapa yg buta dan rumah
yg dikelilingi oleh musuh. Dalam keadan itu, Nabi dan Abu Bakar telah keluar
tinggalkan Baitullah, mulakan perjalanan. Nabi lihat baitullah dgn penuh sayu,
mata penuh dgn air mata. Wahai rumah Allah, saya sangat sayang kpd kamu, saya
tinggalkan kamu kerana org-org disini tidak benarkan saya buat usaha agama.
Saya kena buat, saya pikul satu t/jawab, sebab itulah saya tinggalkan
baitullah. Keesokkannya, org kafir dapat tahu nabi telah tinggalkan Mekah,
terlepas dari kepungan mereka. Mereka telah iklankan, sesiapa yg berjaya tangkap
nabi samada hidup atau mati, mereka akan dapat beberatus ekor unta sebagai
hadiah. Setiap orang Mekah telah keluar dari rumah dgn niat utk dapatkan hadiah
tersebut, mereka hendak tangkap nabi. Dlm keadaan itu, nabi telah sampai di
satu gua dan masuk ke dlm gua tersebut. Orang Mekah telah sampai ke muka gua
tersebut, kalau tengok kaki sahaja pun sudah boleh nampak nabi. Sepanjang hidup
nabi di Mekah mereka telah buat bermacam-macam rancangan utk gagalkan usaha
nabi. Baling batu, letak duri dan macam-macam lagi, dan sekarang ini sedia utk
bunuh pula. Apa akan jadi pada nabi? Inilah keadaan kesusahan yg dihadapi oleh
nabi s.a.w. Dalam keadaan itu, apa nabi kata, jangan takut sesungguhnya Allah
bersama kita. Keyakinan yg ada pada nabi iaitu keyakinan penuh dgn Allah s.w.t.
Allah pasti akan bantu.
Tuan-tuan org lama, org yg mengendalikan kerja di tempat
masing-masing, kita kena ada keyakinan seperti nabi di dlm hati kita. Bila buat
kerja agama, kena yakin bahawa Allah pasti akan bantu kita. Dlm apa keadaan
pun, dlm apa kesusahan pun, kita dahulukan pengorbanan, pasti Allah bersama
kita. Kita mesti dahulu dlm hijrah, dahulu dlm keluar dijln Allah, apa pun
masalah yg dihadapi, kita tidak takut, Allah akan bantu kita.
Golongan Muhajir dan Ansar telah dimuliakan. Melalui mereka
Allah telah jadikan asbab utk hidayat negara demi negara, kaum demi kaum. Bla
buat usaha dgn betul, insya’Allah akan jadi asbab utk bangunkan kerja tempat
demi tempat. Orang-orang akan bangun buat usaha agama kalau diri kita ada yakin
pada Allah.
Khutbah nabi ringkas, surat yg ditulis kepada ketua-ketua
negara juga ringkas tetapi yg penting ialah sifat org buat usaha dakwah. Nabi
telah tarbiyah sahabat utk dapat sifat ini selama 23 tahun. Apa yg patut ada
dlm diri orang yg buat dakwah. Semua perkara-perkara yg telah berlaku, Hijrah,
Badar, Uhud, Khandak, Hunain, Perjanjian Hudaibiyah, semua ini utk tarbiyah
sahabat.
Solat 5 waktu dgn syarat-syarat dan rukun-rukunnya. Apa
sifat yg perlu ada dlm diri org yg solat? Nabi s.a.w telah tunjukkan cara-cara
solat. Hati kena suci, pakaian kena suci, tumpuan pada Allah. Nabi telah ajar
selama 23 tahun.
Begitu juga dgn haji. Nabi s.a.w telah bawa sahabat selama 5
hari, tunjuk pada mereka, ini Mina, ini Arafah, ini Muzdalifah, apa patut buat.
Tetapi apa sifat yg perlu ada dlm diri org yg buat haji? Pergaulan dgn org lain
semasa buat haji, kelakuan, akhlak, niat, bagaimana urusan org yg ditinggalkan.
Nabi s.a.w ajar semua ini selama 23 tahun.
Begitu juga puasa. Dari pagi hingga petang tidak minum, tidak
makan, tinggalkan perkara-perkara yg dilarang. Tetapi macam mana sifat yg patut
ada pada org yg berpuasa? Tidak boleh mengumpat, tidak boleh makan makanan yg
haram semasa berbuka dan sahur, macam mana niat, apa fikir, macam mana akhlak,
jaga mata, jaga telinga. Ini semua Nabi
ajar selama 23 tahun.
Begitu juga dgn usaha agama, apa sifat yg perlu ada?
Bagaimana niat, yakin, hubungan dgn orang lain, perasaan kasih sayang, sifat
inginkan kebaikan, sifat pengorbanan, hubungan dgn Allah. Ini semua nabi ajar
selama 23 tahun.
Ada orang suruh Maulana Yusuf rah. tulis buku mengenai usul
tentang usaha dakwah. Maulana Yusuf rah. kata kalau saya tulis buku usul, ada
org setuju, ada org tak setuju, masing-maing dgn dalil sendiri. Oleh itu beliau
telah menulis buku hayatus sahabah sebanyak 3 jilid. Ianya mengandungi
kehidupan nabi dan sahabat. Bagaimana kehidupan mereka semasa menjalankan usaha
dakwah.
Seluruh kehidupan mereka telah jalankan usaha dakwah. Dari
kehidupan mereka itulah kita akan belajar usul-usul kerja ini. Mereka yg buat
usaha agama perlu berpandukan kepada 3 jilid buku hayatus sahabah ini,
insya’Allah kita akan buat kerja dgn betul. Semua perkara yg dialami oleh
sahabat semasa jalankan usaha dakwah terkandung dlm hayatus sahabah.
Maulana Yusuf rah. telah mulakan dgn ketaatan dan
kesudahannya ialah bantuan Allah yg ghaib telah dtg kepada mereka. Perkara
pertama yg perlu ada dlm diri kita yg buat usaha dakwah ini ialah sifat taat.
Taat kepada Allah, taat kepada Rasul, taat pada org t/jawab. Maksud kerja ini
ialah hidupkan keseluruhan syariat, dlm seluruh aspek kehidupan, muamalat,
muasyarat, ibadat, akhlak.
Kita buat usaha agama dgn memahami mansha, kehendak
orang-orang t/jawab dlm usaha agama. Apa keinginan mereka, kita kena faham.
Permulaan buat usaha agama dgn tidak ada keinginan utk jadi org terkenal,
mashyur, nak kumpul harta kebendaan. Kita buat kerja ini hanya utk dapat
keredhaan Allah. Kesudahannya ialah bantuan Allah yg ghaib. Orang yg buat kerja
ini, di depan mereka kena ada keinginan utk tarik bantuan Allah yg ghaib secara
ijtima’i, seluruh umat dapat bantuan Allah yg ghaib.
Semua makhluk nampak bantuan Allah yg ghaib datang pada nabi
s.a.w. Oleh itu, mereka ingin tinggalkan semua perbuatan-perbuatan mereka yg
tidak betul, org yg minum arak telah taubat dari minum arak, org yg zina telah
taubat dari zina, org yg beri rasuah telah taubat dari beri rasuah, org yg
ambil rasuah telah taubat dari ambil rasuah, org yg bagi riba telah taubat dari
bagi riba, org yg ambil riba telah taubat dari ambil riba. Semua telah
bertaubat dari kesalahan mereka dan datang mentaati perintah Allah. Ini semua
berlaku bila nampak bantuan dtg pada org Islam.
Kena bergerak buat usaha agama seperti sahabat. Segala macam
masalah, kekurangan makanan, pakaian, kenderaan, susah, dimaki, dicaci, masalah dalaman, masalah luaran
tetapi mereka taat pada nabi dan buat kerja dgn mujahadah. Hidup dgn penuh
kasih sayang, tunaikan hak org lain, dlm hayatus sahabah telah ceritakan
bagaimana kehidupan mereka yg sederhana, muamalat yg bersih, akhlak yg mulia,
segala aspek kehidupan yg betul ikut syariat. Keinginan mereka hanya utk dapat
ganjaran di akhirat dan janji Allah di syurga dan takutkan neraka. Inilah
perjalanan kehidupan sahabat. Inilah yg kita patut jadikan panduan.
Kehidupan nabi s.a.w adalah seperti batu kisar yg ada
hubungan dgn seluruh aspek kehidupan manusia. Ianya seperti batu kisar yg
bergerak. Agama dan usaha agama ada hubungan dgn aspek kehidupan manusia. Batu
kisar digunakan utk kisar bijirin dan keluarkan tepung. Satu batu diatas yg
bergerak dan satu batu dibawah yg tidak bergerak dan ditengah ada lubang. Bila
letak bijirin ditengah, batu diputar utk hancurkan bijirin tersebut dan
hasilnya ialah tepung.
Kita yg buat usaha agama, ada yg kaya, miskin, tua, muda,
khawas, awam, peniaga, petani, org lama, org baru, bila buat usaha agama macam
batu kisar yg bergerak, kita semua bergerak dgn tertib, tertib harian, tertib
bulanan, tertib tahunan. 4 bulan tiap-tiap tahun, 10 hari tiap-tiap bulan, 8
jam tiap-tiap hari. Bila bergerak semua bijirin akan hancur dan jadi tepung.
Kita bergerak dgn bawa sifat, taat, kasih sayang, taqwa, sabar, syukur,
bergerak hanya kerana Allah. Batu kisar yg bergerak adalah seperti keluar di
jln Allah dan batu kisar yg tidak bergerak seperti kerja tempatan/jemaah
masjid. Antara dua batu ini kita hancurkan diri kita. Kita sibukkan diri kita,
org lama, og baru, kita semua buat kerja. Tepung yg keluar dari batu kisar akan
dijadikan bahan utk buat kuih-muih seperti roti, kek dsbnya, bukan sahaja utk makan
dirumah tetapi juga di eksport ke seluruh dunia. Bila kita semua buat usaha agama dgn cara
ini, keluar di jln Allah dan buat kerja makami, maka dari masjid kita jemaah
akan dihantar ke seluruh dunia. Seperti masjid nabawi, jemaah dihantar ke Rom,
Parsi, Afrika, seluruh dunia. Orang-orang yg datang ke masjid nabawi, yg datang
dgn tidak tahu pasal agama, tetapi balik sebagai da’i. Begitu juga dgn masjid
kita, kalau hidup amal agama, bila org datang akan faham agama.
Allah jadikan kita sebagai asbab utk sebarkan hidayat ke
seluruh dunia. Asbab utk hidupkan agama dikampung kita, negara kita dan seluruh
dunia. Setiap kita kena jaga 2 gasht/ziarah, 2 ta’alim, sekurang-kurangnya 2 ½
jam bagi masa setiap hari dan keluar 3 hari setiap bulan. Seperti batu kisar,
ada juga bijirin yg sangkut ditengah-tengah, tidak dikisar menjadi tepung. Org
yg ada dlm usaha, tetapi mereka tidak hancurkan diri, tidak buat usaha agama,
tidak keluar, tidak buat usaha tempatan. Bila tidak jadi tepung, maka tidak
dibuat kek, maka tidak dieksport ke seluruh dunia. Nampak macam buat usaha
agama, tetapi tidak jadi asbab utk sebarkan hidayat.
Kita kena buat usaha agama dgn pengorbanan, dgn ketaatan,
dgn mujahadah, dgn sifat-sifat yg baik, dgn akhlak yg mulia, pergi rumah ke
rumah, dan malam hari bangun mengadu didepan Allah. Umat ini adalah umat kpd
rasulullah s.a.w, rahmatullilalamin,
asbab hidayat seluruh alam.
Bila datang hidayat, kehidupan bahagia, ketenangan,
kejayaan, semua kebaikan akan datang. Allah beri kita kerja ini, asbab utk
hidayat melalui dakwah dan doa.
Buat usaha agama, hari demi hari fikir akhirat bertambah,
takut pada Allah bertambah, yakin bertambah, akhlak mulia bertambah, bacaan
quran bertambah, solat jadi baik, masa utk agama bertambah. Buat kerja utk
dapat ganjaran dari Allah di akhirat. Buat kerja dgn kasih sayang.
Sehingga hari ini, apa-apa usul yg sudah dilanggar, kesalahn
yg telah dibuat, maka kita minta maaf dgn Allah, bertaubat pada Allah. Kita
buat keputusan mulai hari ini, buat kerja sebagaimana yg dikehendaki oleh
Allah. Semoga Allah terima saya dan tuan-tuan utk buat kerja agama ini. Buat
kerja dgn ikhlas, istiqamah, sehingga akhir hayat. Semua tuan-tuan disini dgn
satu suara bagitahu, insya’Allah, akan jadikan kerja ini sebagai kerja kita.
Bermula hari ini, siapa sedia, bangun dan bagi nama utk 4
bulan tiap-tiap tahun.
Comments
Post a Comment