jor KL 1999 - bayan maghrib mufti zainal abidin (3)

28/05/1999 - sri petaling

Belajar 4 perkara dengan sebaik-baiknya. Jika dapat tunaikan hak dan belajar 4 perkara ini, segala perbuatan akan jadi agama selepas itu. Jika tidak belajar 4 perkara tersebut, segala amalan yang kita lakukan seperti haji, zakat dan amalan-amalan lain, seolah-olah kita tidak buat amalan itu.

“Mufti cuba untuk menerangkan 4 perkara ini dengan seringkas-ringkasnya dan semua perlu niat dan berusaha supaya dapat memahaminya, dapat mengingati dan amalkannya. Supaya setiap amalan kita akan jadi berfaedah”.

Perkara pertama yang perlu dipelajari ialah Iman. Iman perlu dipelajari dengan sebenar-benarnya. Dengan iman, apa yang kita fikir akan jadi agama, apa yang kita cakap akan jadi agama, apa yang kita dengar akan jadi agama, perjalanan kita akan jadi agama, hatta setiap amal perbuatan kita semua akan jadi agama (deen) di sisi Allah s.w.t.

Jika kita tidak berusaha untuk belajar iman, tiada satu amalan pun akan diterima oleh Allah s.w.t. Baginda s.a.w bersabda, “Barangsiapa yang berpuasa dalam keadaan dia beriman, puasanya akan diterima oleh Allah s.w.t. Bukan sahaja diterima, segala kelebihan-kelebihan dan fadhilat-fadhilat, pahala-pahala yang patut diperolehi oleh orang yang berpuasa, semua itu akan diperolehi. Sekiranya orang yang tidak beriman berpuasa, tidak akan dapat apa pun faedah atau pahala”.

Baginda s.a.w. bersabda, “Barangsiapa yang berdiri malam Lailatul Qadar dalam keadaan dia beriman, segala dosa-dosanya yang pernah dia lakukan, semuanya akan diampunkan oleh Allah s.w.t”.

Bila kita belajar 4 perkara ini, kita akan dapat segala pahala dan faedah daripada amalan-amalan yang kita lakukan. Sekiranya kita tidak belajar 4 perkara ini, sebaik-baik amalan pun tidak berfaedah.

Baginda s.a.w bersabda, “Kamu tidak akan masuk syurga tanpa iman”, maksudnya tiket untuk ke syurga ialah iman. Tanpa tiket ini siapapun tidak akan masuk syurga Allah s.w.t. Sebab itulah sahabat-sahabat Baginda Nabi s.a.w beritahu, “Kami belajar iman dulu, baru kami belajar Quran”.

Masalah iman ini adalah satu perkara yang mudah, bukan susah sangat. Sebab kalau ia susah, Allah s.w.t. tidak akan suruh manusia belajar iman. Allah s.w.t Maha adil, contohnya, kita tidak akan suruh seorang budak 5 tahun untuk angkat seguni beras kerana dia tidak mampu. Begitu juga dengan Allah s.w.t, Allah s.w.t tidak akan bebankan kita lebih dari apa yang kita boleh buat, maksudnya kita boleh belajar iman. Kalau satu orang kata dia tidak boleh belajar iman, dia seorang pendusta.

Satu kisah, seorang ayah dan ibu, mereka ada seorang anak, apa juga keperluan yang diminta oleh anak dan keperluan mereka sendiri, mereka akan minta pada Allah s.w.t. Minta makan, minta pakaian, apa sahaja keperluan, mereka minta daripada Allah s.w.t. Mereka pun suruh anak minta dengan Allah s.w.t. Mereka ajar anak minta dengan Allah s.w.t apa saja keperluan dan mereka akan usahakan agar dia dapat segala keperluan itu tanpa dia tahu ayahnya yang beri. Suatu hari mereka tiada di rumah, anak balik dari belajar dan lapar, anak tersebut minta dengan Allah s.w.t dengan sembahyang. Lepas itu dia makan. Ibunya sedar yang makanan sudah habis. Ibu balik dengan cepat hendak masak. Anak kata sudah makan. Tanya ibu, “macamana?”. Kata anak, “macam biasa, minta dengan Allah”. “Ya Allah beri makan pada saya”. “Makanan yang dimakan hari ini sangat sedap, tidak seperti hari-hari yang lain”.

Budak ini dapat makanan dari Allah s.w.t. kerana keyakinan yang ada dalam diri dia. Dia tahu segala keperluan dia dan segala makanan dia adalah dari Allah s.w.t. Keyakinan dia dalam hati sanubari, yakin yang sebenarnya iaitu segala keperluan hanya datang dari Allah s.w.t. Allah s.w.t yang menyempurnakan segalanya. Keyakinan dia langsung tidak bercampur-aduk.

Siapa sahaja yang usaha belajar yakin ini, Allah s.w.t yang menyempurnakan keperluannya, dan minta dengan Allah s.w.t dengan yakin ini tanpa mensyarikatkan Allah s.w.t, insya’Allah, apa sahaja kehendak dan keperluannya Allah s.w.t akan sempurnakan. Apa yang Allah s.w.t tidak suka ialah kita minta dengan Allah s.w.t dan dicampur-adukkan dengan benda-benda dan kuasa yang lain. Allah s.w.t sanggup ampunkan segala dosa-dosa hambaNya tetapi Allah s.w.t tidak akan ampunkan dosa syirik. Kita ajar anak-anak kita dengan keyakinan ini. Apa sahaja keperluan semuanya datang daripada Allah s.w.t. Allah s.w.t tahu keadaan saya. Ajar anak semasa kecil tentang keyakinan ini, Allah s.w.t melihat saya.

Bila anak pecahkan pinggan-mangkuk, dia akan sorokkan supaya orang tidak nampak. Tidak perlu pukul dia. Beritahu anak, Allah s.w.t nampak. Bila pecah Allah s.w.t nampak, sorok pun Allah s.w.t nampak dan juga ada dua malaikat yang nampak. Kiri-kanan ada malaikat nampak dan tulis apa yang kamu buat. Minta taubat dan keampunan dengan Allah s.w.t, lain kali jangan buat lagi.

Dengan cara ini kita masukkan ke dalam diri dia dengan keyakinan tentang keesaan Allah s.w.t., sifat Allah s.w.t dan tentang kewujudan dua malaikat kiri dan kanan. Selepas itu apa sahaja kerja yang dia buat, dia akan hindarkan diri dia dari amalan-amalan yang tidak disukai oleh Allah s.w.t.

Iman ini bukan sebutan dari lidah sahaja. Tempat iman bukan di lidah, tempat iman ialah hati (kalbu). Iman ini bila masuk ke dalam hati barulah dikatakan iman, sebelum itu belum iman lagi.

Satu contoh, sedang kita berjalan dan nampak seekor ular, kita akan terus berhenti. Satu perasaan akan datang, perasaan khauf (takut). Setiap manusia tahu yang ular boleh bawa mudharat, termasuk nabi Musa a.s. Di dalam hati kita ini Allah s.w.t letakkan perasaan khauf . Orang yang berakal akan fikir bahawa ular adalah satu binatang yang sensitif yang boleh dengar melalui seluruh anggotanya. Oleh itu kita akan cuba tengok dan periksa dulu samada ia sudah mati atau masih hidup. Kuis dengan kayu, bukan dengan tangan. Sebenarnya ular itu telah di kerat-kerat dan badannya telah putus-putus. Maka perasaan takut pun hilang kerana ular yang hidup sahaja boleh bagi mudharat dan kita ada keyakinan yang kedua yang Allah s.w.t letakkan dalam hati, iaitu mudarat tidak akan datang dari ular yang mati.

Selagi kita tidak anggap makhluk di permukaan bumi ini seperti ular yang mati, iman kita tidak akan sempurna. Sekecil-kecil makhluk, semut, dan sebesar-besar makhluk, Jibrail a.s., tidak boleh bagi manafaat atau mudharat. Tidak ada makhluk yang lebih besar dan lebih kuat daripada Jibrail a.s. Kekuatan semua makhluk ini, dari semut hingga Jibrail a.s. tidak boleh bagi manafaat atau mudharat. Kita kena yakin mereka ini makhluk. Makhluk ialah yang dicipta, oleh itu mesti ada yang mencipta, tanpa pencipta takkan ada yang dicipta. Dari sekecil-kecil makhluk hingga sebesar-besar makhluk tidak boleh bagi manafaat atau mudharat, tidak ada apa-apa kekuasaan untuk beri manafaat dan mudharat.

Perkara ini mudah sahaja untuk dipelajari, tidak susah. Semut tidak boleh buat apa-apa, Jibrail a.s tidak boleh buat apa-apa. Keyakinan kita ialah yang buat segalanya ialah Allah s.w.t, selain dari Allah s.w.t, tidak boleh buat apa-apa. Keyakinan macam ini yang ada dalam hati sanubari kita barulah dipanggil iman.

Tempat iman bukan di lidah, bukan di otak. Tempat iman ialah hati, tiada tempat yang lain. Macamana keyakinan ini boleh wujud? Ia perlukan masa, kadang-kadang lama, kadang-kadang cepat, iaitu kena cakap berulang-ulang kali tentang kebesaran Allah s.w.t. Segala-galanya Allah s.w.t yang buat, segala-galanya Allah s.w.t sahaja boleh buat, segala-galanya Allah s.w.t sahaja sedang buat dan makhluk tidak boleh buat apa pun, makhluk tidak ada kekuatan, tidak ada daya upaya.

Perkara ini kena cakap dengan mulut dan apa sahaja yang kita iakan dengan hati barulah benda itu akan masuk dalam hati. Usahakanlah untuk masukkan keyakinan tentang keesaan dan kekuasaan Allah s.w.t. Lama-kelamaan Allah s.w.t akan kurniakan perkara itu kepada kita. Satu kelainan akan wujud dalam diri kita, iaitu iman yang sebati dengan hati kita.

Doa Rasulullah s.a.w. “ Allahumma inni as aluka imanan da iman”  “Ya Allah, saya mohon dari Engkau iman yang akan ada bersama-sama dengan saya untuk selama-lamanya”, supaya iman ini sebati dengan hati (kalbu) dan tidak akan terpisah lagi.

Bila kita ada yakin atas zat dan sifat Allah s.w.t dan tempat yang betul untuk yakin ialah kalbu, keyakinan ini adalah satu kekuatan yang mana tidak ada satu kekuatan yang lebih besar daripada ini, kekuatan dalam diri. Satu kekuatan bagi seorang Islam, orang yang beriman, tentang yakin zat dan kebesaran Allah s.w.t.

Satu kisah, Abdullah bin Umar r.a. , datang seorang sahabat beritahu ada seekor harimau yang berada betul-betul atas jalan di Madinah. Cuma ada satu jalan sahaja dan orang ramai takut. Perasaan khauf telah datang dan mengadu pada orang yang tidak ada perasaan khauf. Beliau pergi ke sana dan cari harimau tersebut. Harimau sedang tidur, beliau pegang telinga harimau dengan tangan kiri dan tempeleng dengan tangan kanan dan berkata berani kamu ganggu jalan orang Islam. Dengan satu tempeleng itu sahaja ia terus beredar dan sampai sekarang tidak ada harimau lain yang lalu di situ dan sampai qiamat pun tidak akan ada harimau di situ. Beliau faham bahawa mudharat dan manafaat tidak akan datang tanpa izin Allah s.w.t.

Kekuatan iman, tidak ada kekuatan yang lebih daripada itu sekiranaya ia berada di tempatnya, yakni dalam kalbu manusia. Iman yang macam mana? Iman tentang sifat dan zat Allah s.w.t. Allah maha besar, tak ada kekuatan yang lebih besar daripada kekuatan Allah s.w.t.

Satu kisah lagi, seorang sahabat di hutan, tersesat jalan, datang seekor singa, singa tunduk dan beri salam, angkat kepala dan goyang ekor beri isyarat seolah-olah suruh ikut, sahabat pun ikut hingga ke jalan yang di cari-cari. Selepas itu singa tunduk kepala dan ucap selamat tinggal. Ini adalah riwayat kisah-kisah yang dialami oleh manusia yang ada kekuatan iman dalam hati sanubari tentang zat dan sifat Allah. Makhluk tidak boleh bagi manafaat atau mudharat.

Kekuatan iman adalah kekuatan yang sangat besar, kekuatan yang ada pada Allah s.w.t. Kekuatan ini adalah sama seperti membezakan kekuatan Allah s.w.t dengan kekuatan makhluk. Kekuatan Allah s.w.t, pencipta bagi segala makhluk. Tidak ada nisbah kekuatan Allah s.w.t dengan kekuatan makhluk. Begitulah besar, begitulah kuat, kekuatan Allah s.w.t yang dikurniakan pada manusia yang beriman. Kekuatan akan menjelma daripada anggota-anggota manusia dan ini hanya akan berlaku bila kekuatan itu ada pada tempatnya. Jika tidak, kekuatan itu tidak boleh menjelma dan tidak boleh buat apa pun. Sebagai contoh, peluru. Beli di kedai, letak dalam poket dan bila sampai di rumah letak dalam rumah, kekuatan peluru tidak akan menjelma/dizahirkan kerana tidak kena pada tempatnya. Kekuatan peluru bila diletakkan dalam poket tak boleh buat apa-apa. Bila ada seekor anjing lintas dihadapan dan baling anjing dengan peluru. Peluru tak boleh buat apa-apa kerana tempat peluru bukan dalam poket. Bila diletakkan dalam tempat yang sebenarnya, dalam senapang atau pistol, kemudian diacukan pada anjing/singa/gajah dan pemetik dipicit maka akan hancurlah anjing/singa/gajah tadi kerana ia digunakan ditempat yang sebenarnya dan digunakan dengan cara yang betul. Kekuatan peluru tadi menjelma/dizahirkan.

Begitu juga kekuatan iman akan menjelma dan dizahirkan apabila iman itu diletakkan di tempat yang betul iaitu dalam hati/kalbu. Keputusan ini adalah keputusan dari Allah s.w.t. dalam kitab suciNya  di mana ada orang-orang di luar Madinah datang berjumpa Nabi s.a.w dan beritahu “Kami sudah beriman”. Allah s.w.t beritahu melalui wahyu kepada Nabi s.a.w mereka belum beriman lagi kerana iman belum masuk dalam hati/kalbu.

Perkara iman ini adalah perkara yang mudah, tetapi kerana kita sudah biasa dengan perkara yang susah, maka hendak faham perkara mudah jadi susah. Perlukan masa yang panjang untuk diceritakan.

Di ijtimak Tongi, ada pembesar-pembesar datang dan duduk dalam bayan Maulana Yusuf rah. Maulana kata kenapalah kamu ini selalu cakap kami boleh buat ini, kami boleh buat itu, segalanya kami yang buat. Jangan cakap begitu. Perkara ini tidak disukai oleh Allah s.w.t. Contoh zaman Nabi s.a.w., apabila Nabi s.a.w ditanya soalan, Baginda akan jawab jika perkara itu ada dalam pengetahuannya (wahyu) dan jika dia tidak tahu, dia tidak akan beri jawapan. Allah s.w.t beritahu dalam Quran, Muhammad s.a.w tidak akan gunakan hawa nafsunya untuk bercakap. Ada satu soalan dari sahabat, Baginda kata akan beri jawapan esok. Allah s.w.t hentikan wahyu dalam satu jangkamasa yang lama sehingga membawa kerunsingan pada Nabi s.a.w. Selepas itu wahyu turun dengan nada yang marah iaitu, “ Siapakah tuan untuk berkata boleh beri jawapan esok.” Jangan buat begini, cakaplah “Saya akan buat sesuatu dengan keizinan Allah s.w.t”. Siapa orang ini ? Muhammad s.a.w., manusia yang terbaik ciptaan Allah s.w.t. Apa yang berlaku esok adalah hak mutlak Allah s.w.t. Tuan-tuan datanglah pada kebenaran, jangan bersikap begitu, tuan-tuan akan bawa kemurkaan Allah s.w.t. Tuan-tuan adalah pembesar negara maka kemurkaan Allah s.w.t akan dirasai oleh semua orang diseluruh negara.

Oleh itu jalan kita mudah sahaja dan lurus sahaja, jalan yang sudah dihadapi oleh Baginda s.a.w. yang ditentukan oleh Allah s.w.t. Kita pegang jalan ini dan amal jalan ini maka kita akan selamat dunia dan akhirat. Tidak perlu cari jalan lain. Nabi s.a.w cakap silap sedikit pun dapat kemurkaan Allah s.w.t, apatah lagi kita yang ada sikap begini maka banyak kemurkaan Allah s.w.t akan datang.

Subjek iman ini adalah satu subjek yang panjang dan penting untuk diusahakan. Orang-orang seperti Abu Bakar Siddiq r.a, Umar r.a, yang belajar iman dengan sungguh-sungguh dan tekun dan diajar oleh manusia yang terbaik ciptaan Allah s.w.t iaitu Nabi s.a.w., itupun memakan masa 13 tahun.

Dalam bayan yang pendek ini sekurang-kurangnya kita dapat rasa pentingnya belajar iman. Bawa dari lidah dan otak ke hati/kalbu. Usaha yang perlu dibuat bukan usaha yang sambil lewa, bukan usaha yang bersama-sama dengan usaha sampingan. Belajar iman, sebagaimana kita berada dalam sembahyang, segala-galanya kita kena tinggalkan. Begitu juga kena bagi masa untuk belajar iman, mudah-mudahan Allah s.w.t akan bantu kita masukkan iman ke dalam tempat yang sebenarnya. Perkara ini akan ambil masa yang bertahun-tahun.

Iman ialah perkara yang paling penting. Di mana tempatnya? Macam mana nak diusahakan? Apa faedahnya?  Betapa pentingnya?.

Selain iman, perkara kedua kita kena belajar ialah ikhlas. Apa-apa amal yang dibuat kerana Allah s.w.t, buat kerana keredhaan Allah s.w.t, maka Allah s.w.t akan suka dengan amal kita.

Perkara ketiga, untuk setiap amalan-amalan yang Allah s.w.t mahu kita lakukan mestilah dengan cara Nabi s.a.w. Tidak ada satu benda pun yang tidak diajar. Semuanya telah diajar, ditunjuk dan dibuat supaya manusia dapat buat dengan betul. Apa juga kerja yang kita buat cara Nabi s.a.w, buat untuk dapat keredhaan Allah s.w.t, segala amalan akan jadi ibadat. Dengan tiga perkara ini iman, ikhlas dan cara Nabi s.a.w, kita belajar untuk sembahyang, yakin dengan sembahyang. Dengan sembahyang dapat selesai segala masalah, dapat bantuan Allah s.w.t.

Apa sahaja yang kita buat akan jadi ibadat. Makanan akan jadi ibadat, pakaian akan jadi ibadat, bersama dengan keluarga akan jadi ibadat, perkahwinan akan jadi ibadat, perniagaan akan jadi ibadat, perbualan akan jadi ibadat. Segala amalan kita dan gerak geri, jika ada ketiga-tiga perkara ini akan jadi ibadat dan 24 jam akan dapat pahala dari Allah s.w.t.

Iman perlu diusahakan, ikhlas perlu diusahakan, ini adalah syarat untuk dimakbulkan oleh Allah s.w.t. Sekiranya kita hidup dengan amalan yang dikehendaki oleh Allah s.w.t dengan memenuhkan ketiga-tiga sifat ini, kehidupan kita diredhai oleh Allah s.w.t dan akan dapat kejayaan. Selain daripada jalan iman dan ikhlas, apa sahaja jalan yang kita amalkan akan bawa kepada jalan kerugian dan kebinasaan. Kita kena kesiankan diri kita, tinggalkan amal-amal yang tidak boleh beri manafaat pada kita dunia dan akhirat, kembalilah ke jalan yang boleh memberi manafaat selama-lamanya.

Oleh itu, perkara keempat, ialah kita kena lapangkan masa untuk belajar 3 perkara ini. Tiga perkara, tiga cillah (4 bulan). Dengan tiga cillah kita akan dapat belajar alif, ba. Maksudnya kita sudah alihkan diri kita daripada jalan kebinasaan kepada jalan kejayaan Nabi s.a.w. Selepas itu, terpulanglah pada kita samada perlahan-lahan atau laju yang mana ia masih akan ke tempat yang betul. Jalan Nabi s.a.w. akan dapat kejayaan dunia dan akhirat. Beratus-ratus ribu orang sedang usaha atas jalan ini. Oleh itu, zahirkan niat tuan-tuan dan bangun bagi nama. Sahabat-sahabat telah gunakan segala-galanya untuk dapatkan jalan ini, jalan Nabi s.a.w.  

Comments

Popular posts from this blog

kepentingan dakwah

Bayan maghrib : kapt nuruddin

Tongi 2001 - bayan asar maulana zubir