mesyuarat malaysia 1994 - meiji mehrab
Tempoh untuk usaha atas
akhirat di dunia sahaja. Satu cara yang mudah (persediaan) ditunjukkan oleh
Nabi s.a.w atas tujuan itu. Peniaga yang menjalankan cara Nabi s.a.w akan
dibangkitkan bersama-sama syuhada di akhirat kelak. Si miskin yang redha dan
ikut perintah Allah s.w.t dan cara Nabi s.a.w akan masuk syurga 500 tahun
dahulu sebelum si kaya. Begitu juga petani dan berbagai cara hidup lagi, jika
ikut cara Nabi s.a.w ada kelebihan masing-masing dinyatakan dalam hadith.
Maksud tabligh : “Segala corak kehidupan ikut cara Nabi
s.a.w”
Kata Maulana Ilyas
rah., “Setiap kita yang jalankan kerja
ini sungguh-sungguh jika tiba waktu ajal tetapi terdapat banyak kesilapan yang
dilakukan dalam kerja ini, akan diampunkan oleh Allah s.w.t kerana niat mukmin
adalah lebih baik daripada amalnya”.
Pada masa dahulu, ummat
amalkan sunnah 100% kerana ummat ketika itu adalah 100% da’i. Pada masa itu sahabat tidak terfikir wujudnya orang Islam
yang tidak solat, tidak bayar zakat dan sebagainya. Usaha yang ditinggalkan
begitu lama memerlukan masa yang beransur-ansur untuk diterapkan pada ummat
sekarang.
Bila ummat telah
jadikan Dakwah maksud hidup maka
tertib sekarang akan hapus kerana setiap orang Islam akan sahut takazah pada bila-bila masa sahaja.
Cukup hanya dengan satu seruan mereka akan berkumpul di masjid Nabi. Segala
keperluan ditinggalkan mereka. Masing-masing bersedia di mana dan berapa lama
kerana ini adalah “maksud hidup kami”.
Bayan hidayat terus di jalankan di masjid Nabi. Setelah sahut takazah barulah mereka pulang dan
dibenarkan menjalani kehidupan seperti biasa dan menunggu sehingga takazah lain datang. Keluarga yang
tinggal akan disempurnakan keperluannya oleh mereka yang tidak keluar. Maksud
hidup yang betul pada setiap orang Islam dimasa itu menyebabkan mereka boleh
amalkan segala perintah Allah s.w.t.
Kini kebesaran usaha
agama telah keluar dari jiwa orang Islam maka kita hendaklah membawa mereka
pada suasana keluar di jalan Allah. Ummat ini di dalam suasana sibuk dengan
kehidupan harian maka kebesaran tersebut (dunia) telah masuk ke dalam hati
mereka. Tiada masa untuk fikir tentang agama, akhirat dan hal-hal yang menambah
kekuatan iman. Maka bawalah mereka kepada suasana keluar selama mana yang
mungkin dan sejauh mana mungkin. Fikir akan berubah bila melalui suasana ini.
Kata Maulana Yusuf
rah., “Kita keluar 4 bulan bukannya
terjun terus dalam suasana tersebut tetapi untuk ubah corak kehidupan kita”.
Keluar jangan fikir
balasan baik di dunia tapi tumpukan pada kebesaran Allah s.w.t dan akhirat.
Kesan di dalam hati akan timbul. Solat amalan yang paling penting. Solat yang
khusyuk akan mewujudkan dalam hati kita sifat taat pada Allah s.w.t. Tasbih
pagi dan petang yang sempurna membawa kesan pada hati iaitu sentiasa berhubung
dengan Allah s.w.t. Begitu juga dengan ta’alim yang sempurna iaitu tumpuan dan
kebesaran (ta’zim) majlis diusahakan
maka akan wujud dalam sanubari hati yang condong kepada kebaikan dan menjauhi
kemungkaran.
Bila jemaah buat khususi, cakaplah dua perkara , kebesaran
Allah s.w.t dan cara kehidupan Nabi s.a.w ada kejayaan. Untuk ummumi pula bawa mereka pada suasana
masjid. Seperti dari kedai terus dibawa pada suasana masjid.
Di masjid putuskan
seorang untuk ceritakan kejayaan hidup hanya dalam agama, penerangan pentingnya
amal agama. Masa yang ada hanya sampai maut, sekarang mesti buat. Kerana
seorang pemaksiat yang telah mati ketika di alam lain, keyakinannya pada masa
itu melebihi keyakinan seorang aulia
di dalam alam dunia ini akan tetapi keyakinan itu tidak berguna lagi selepas
mati.
Orang yang bercakap ini
akan diberi kesan yakin dalam hatinya oleh Allah s.w.t. Iman bil-ghaib akan dianugerahkan oleh Allah s.w.t. Semakin banyak
penerangan dilakukan semakin tinggi keyakinan dianugerahi Allah padanya. Korban
yang tinggi tetap dianugerahi keyakinan oleh Allah s.w.t. Berkorbanlah
bersungguh-sungguh atas usaha ini, azam kita sampai hari qiamat.
Kata Maulana Ilyas
rah., “8 bulan cari rezeki, 4 bulan
keluar ke jalan Allah atau 4 bulan tiap-tiap tahun (mengikut bulan Islam)”.
Pengorbanan yang tinggi akan dianugerahi Allah, yakin atas usaha ini dan kita
akan buat keputusan , “Ini adalah maksud
hidup saya”. Maka Allah akan hidupkan kerja ini di marhallah-marhallah, negeri-negeri dan seterusnya. Orang lama
hendaklah (mesti) targhib tentang
maksud hidup ini dan usahakan untuk mereka keluar. Juga banyakkanlah cerita
akhirat.
Libatkan semua orang
iaitu ahli masjid dan orang kampung dalam kerja ini. Mesyuarat bila masa yang
sesuai untuk buat gasht pertama dan
ta’alim masjid. Masa yang sesuai untuk buat gasht pertama bila orang kampung
sedang berehat. Gasht kedua di kampung jiran.
Zaman Maulana Ilyas
rah. dan Maulana Yusuf rah., keluar 3 hari ditetapkan tarikhnya tetapi kehendak
Hadzratji, Maulana Inamul Hasan, keluar 3 hari tetapkan minggu sahaja, ini
memandangkan kelemahan kita sekarang.
Setengah jam sebelum
gasht pertama, hendaklah hadir untuk mesyuarat program harian. Boleh juga
dilakukan selepas subuh, buatlah mengikut kemudahan tempat kita. Karkun yang
mempunyai kedai tanpa pembantu hendaklah menutup kedainya pada hari gasht, maka
ia akan maju. Setiap mereka yang korbankan kesibukan masing-masing pasti Allah
s.w.t akan hidayatkan pada keluarganya dan orang tempatan.
Usahakan supaya orang
kampung ambil bahagian dalam majlis bayan, oleh itu iklan perlu dibuat. Dalam
bayan isinya mesti mudah, ringkasannya kejayaan dalam mentaati perintah Allah.
Jangan cerita perkara yang berbelit-belit.
Pergi kesetiap rumah
untuk bawa mereka dari suasana rumah ke suasana masjid. Terangkan kejayaan
hanya ada dalam agama. Sentiasa cerita fadhilat amalan yang kita benar-benar
tahu dan sediakan mereka untuk gasht. Di penghujung bayan, pujuk setiap orang
untuk beri masa walaupun apa alasan yang diberi.
Selepas targhib
kepentingan agama mesti tashkil untuk
gasht. Jangan lepaskan begitu sahaja tanpa ditashkil. Pujuk rayu mereka jika
terpaksa, minta mereka janji untuk datang buat gasht. Bentuk jemaah gasht
mengikut bilangan ahli jemaah. Amer
sebaiknya orang yang berumur. Rahabah
pula orang yang agak berpengaruh. Percakapan tidak semesti tetap.
Setiap orang yang kita
jumpa adalah sibuk dengan makhluk oleh itu kita hendaklah bawa mereka keluar
dari kesibukan itu kepada kesibukan khaliq.
Semua jemaah keluar atas maksud dakwah tapi yang bercakap hanyalah mutakallim. Apa yang perlu dicakapkan,
bincangkan dengannya. Dulu, jemaah orang-orang Mewat minta setiap orang ucap
kalimah. Tapi sekarang cakaplah lebih kurang begini, “Allah beri kita iman. Apa yang diberi yang lainnya tidak kekal hanya iman
saja yang dibawa menghadap Allah”. Jika dapat cash, dua orang hendaklah dilantik untuk bawa dia ke masjid.
Sebelum keluar, beritahu tentang adab gasht. Keluar dengan kasih sayang atas
ummat dan berzikir. Doa boleh di luar atau di dalam.
Usaha agar semua ahli
kampung iaitu lelaki akil baligh dijumpai. Untuk bawa mereka dari mahul rumah kepada mahul masjid. Bahagikan atau lakukan dengan berperingkat-peringkat
ataupun buat apa-apa kaedah yang sesuai untuk berjumpa dengan semua ahli rumah
lelaki yang akil baligh. Sebenarnya, setiap minggu kita buat gasht untuk
masukkan kebesaran Allah s.w.t dalam hati mereka dan alihkan suasana.
Tiga amalan dalam
masjid :
1. Lantik seorang untuk buat dakwah dalam
masjid. Cakap ikut kemampuannya (Taqrir).
2. Istiqbal
dua orang. Dakwah ahli jemaah dan tidak jemaah yang datang dengan lemah lembut
dan minta duduk di dalam majlis. Jika dia tidak solat lagi minta dia solat
dahulu.
3. Segalanya adalah asbab belaka, oleh itu
lantik dua orang untuk doa hidayat.
Jika buat gasht lepas asar,
usahakan agar balik sempat ambil wuduk, buang air dan takbiratul-ula. Jika gasht lepas maghrib dibolehkan bila kedengaran
azan baru balik.
Berkenaan dengan iklan,
seelok-eloknya lantik orang yang berpengaruh ataupun mesyuarat siapa yang
layak. Isinya mudah dan suruh duduk rapat-rapat.
Dalam bayan cakap ikut
kemampuan. Lebih kurang seperti ini: Kejayaan dalam agama. Kelebihan amal agama
selepas mati. Cerita juga tentang alam kubur, mahsyar dan segala perkara
akhirat. Usahakan supaya wujud dalam hati mereka perasaan untuk amal agama dan
beritahu masa untuk amal agama hanya setakat maut sahaja. Ceritakan kerosakan
dalam suasana sekarang maka satu suasana lain mesti dicari untuk bentuk iman
kita. Agar rasa keghairahan pentingnya amal agama dalam hati itu wujud dan
sentiasa berterusan.
Tashkil 4 bulan, 40
hari, 3 hari dan 2½ jam. Ada
mereka yang masih belum bersedia. Usahakan lagi dan ceritakan tentang gasht
pertama dan kedua, minta mereka libatkan diri masing-masing. Ceritakan
kepentingan keluar 3 hari di kampung jiran. Targhib sungguh-sungguh ambil nama
untuk keluar 3 hari.
Usaha 2½ jam amat penting. Kesibukan harian kita
menyebabkan kita lali maka kita mesti sibukkan diri dengan usaha ini. Iaitu
makmurkan masjid dengan dakwah, jumpa setiap ahli rumah lelaki yang akil
baligh, usahakan untuk mereka keluar 4 bulan, 40 hari dan 3 hari. Ceritakan
betapa pentingnya keluar. Nyatakan walaupun kepentingan keperluan itu dipenuhi
(tanggungan) tapi keperluan akhirat adalah lebih-lebih penting lagi. Tilawah Al-Quran,
zikir dan doa juga diceritakan supaya amal ini dapat dihidupkan dirumah.
Setiap orang yang
dijumpai, sediakan mereka untuk buat dakwah. Jika ada yang tak solat, pergi
jumpa dan ceritakan kepentingan solat dan bawa ke masjid usahakan supaya keluar
4 bulan, 40 hari dan 3 hari. Sediakan dia buat usaha makami. Orang sakit amat patut diziarahi. Jika jemaah yang datang, nusrah mereka, sediakan untuk mereka
buat dakwah. Untuk orang tempatan, beritahu tentang kepentingan ta’alim di
masjid, banyakkan cerita kelebihan.
Targhib pada lelaki
untuk fikir masturat iaitu amalan :
1. Solat di awal waktu
2. Tilawah Al-Quran dan belajar dari suami.
3. Tasbih pagi dan petang.
4. Doa-doa masnun.
5. Ta’alim rumah yang istiqamah dan beradab.
Utamakan cerita tentang
pentingnya usaha ini dan tashkil 4 bulan, 40 hari, 3 hari dan amalan makami
juga amalan harian tadi mesti dibawa dari rumah ke rumah.
Ringkasnya jemaah
masjid memikir beberapa perkara :
1. Setiap lelaki dan wanita menjadikan dakwah
maksud hidup. Usahakan diri untuk keluar 4 bulan, 40 hari dan 3
hari.
2. 100% lelaki solat berjemaah dan wanita
solat di awal waktu di rumah.
3. Tilawah Al-Quran.
4. Ta’alim rumah dan masjid. Ta’alim masa’il
hendaklah belajar terus dari ulamak, bagi wanita belajar dari suami yang
belajar dari ulamak.
Setiap minggu jemaah
masjid akan buat gasht kedua. Sediakan orang tempatan di situ untuk hidupkan
jemaah masjid. Terangkan apa yang dilakukan dimarhallah kita. Tashkil untuk
mereka hidupkan di tempat mereka. Usahakan agar mereka dapat berdikari atas
usaha ini. Letak tanggungjawab atas mereka untuk hidupkan kerja ini sendiri.
Setiap jemaah 3 hari mestilah ditarghib jemaah masjid untuk dihidupkan disitu.
Setiap kerja hendaklah
disertakan dengan doa dan penafian kerja kita agar kita sentiasa dimajukan
Allah s.w.t.
Nasihat Meiji
Mehrab untuk majukan usaha - Tiga perkara penting kena wujud iaitu :
1. Ijtima’i
qulub (penyatuan hati)
2. Ijtihadi
fikir (satu fikir)
3. Cara yang sahih.
Untuk wujudkan ijtima’i qulub, pengorbanan mestilah
dilakukan. Setiap kita ada kelemahan dan kebaikan. Maka lihat kebaikan saudara
kita. Fikirkan kebaikan untuk orang yang ada keburukan. Fikir dengan tidak
memandang rendah padanya.
Ijtihadi fikir iaitu bila ada masalah
dalam usaha kita dan kita ada satu fikir, janganlah terus diamalkan. Bawalah
mesyuarat iaitu rujuklah pada ahli-ahli fikir tempatan. Jika tidak dapat
selesaikan juga, rujuklah kepada syura
di negara kita dan barulah diajukan pada Hadzratji. Cara yang sohih akan wujud
bila kita letakkan diri kita dalam mesyuarat dalam setiap usaha kita. Iaitu
cara yang betul itu hendaklah taat pada amir
waqt iaitu Hadzratji.
Agama disempurnakan dengan
kedatangan Nabi s.a.w. Sehingga qiamat Allah s.w.t hanya redha dengan Islam
sahaja. Enam sifat ini akan mewujudkan dalam hati setiap lelaki dan wanita
untuk amalkan agama yang telah disempurnakan Nabi s.a.w tadi.
Kata Maulana Ilyas
rah., “Jika seorang itu belajar Iman
sampai mati pun ia tidak akan sampai ke tahap yang tertinggi. Iman setiap orang
juga tidak boleh kekal pada satu tahap sahaja. Ia akan naik turun bergantung
pada usaha kita. Tahap yang tinggi akan dianugerahi oleh Allah s.w.t kekuatan
amal agama”.
Untuk tingkatkan iman :
1. Dakwah orang lain pada iman.
2. Dengar percakapan tentang iman.3. Anggaplah kita fakir di antara orang yang
fakir iman.
Jika diamalkan, Allah
s.w.t akan anugerahkan tahap iman yang membolehkan kita amalkan agama.
solat adalah perintah yang paling
penting. Cara penganugerahan solat pun begitu istemewa dari perintahNya yang
lain.
Untuk mendatangkan roh
dalam solat :
1. Sedih dalam hati dan usahakan agar orang
yang tidak solat supaya mengerjakanya.
2. Kesempurnaan dalam zahir solat dan batin
solat. Zahir solat adalah segala syarat dan rukun solat dan juga batinnya iaitu
penumpuan kepada Allah s.w.t. Dua tahap solat yang tinggi iaitu seolah-olah
kita lihat Allah dan Allah tetap melihat kita.
3. Setelah selesai solat, kita hendaklah
syukur dan istighfar. Pada hakikatnya, solat yang bermutu dapat cegah fashak
dan mungkar dan wujudnya kekuatan untuk taat Allah s.w.t.
Ta’alim fadhail memberi
kekuatan untuk beramal. Dakwah perkara itu dan tetapkan masa untuk buat ta’alim
rumah dan masjid. Zikir ini dapat menjauhkan kelalaian. Sekurang-kurangnya
zikir pagi dan petang. Dakwahlah orang lain pada perkara mendatangkan kekuatan
zikir.
Setiap orang mesti
merasakan untuk menunaikan hak orang lain. Ini akhlak ummat ini. Dakwah orang
lain pada perkara ini. Setiap ummat Islam walau sehina mana pun tetap dihormati
walau iman sebesar zarah yang wujud padanya, maka ikramlah ia dan akhlak akan
wujud lalu orang kafir akan terkesan dengan sifat ini.
ikhlas adalah rahsia Allah
s.w.t. Ia hanya datang dengan pengorbanan yang menghasilkan iman. Periksa niat
dalam hati kita masing-masing dalam mengamalkan agama. Walau sekecil mana pun
amal dilakukan. Dakwah dan doa atas perkara ini.
dakwah dan tabligh adalah utk membetulkan salah faham
ummat atas hidup ini. Maksud hidup mereka bukanlah keperluan dan kesibukan di dunia
ini tetapi maksud hidup yang sebenarnya: “Untuk
mendakwahkan setiap manusia taat Allah s.w.t dan diri kita juga ke arah itu”.
Kefahaman yang sebenar
akan datang apabila kita mengorbankan segalanya untuk memajukan agama atas muka
alam ini. Selepas itu barulah kita fikirkan tentang kesusahan kebendaan ummat
dan keperluan diri sendiri. Kesusahan kebendaan ummat seperti menolong keluarga
miskin, janda yang memerlukan bantuan, orang-orang yang lapar dan sebagainya.
Pada hakikatnya
keperluan agama lebih penting dari keperluan kebendaan. Untuk wujudkan ini
semua, kita hendaklah buat usaha agama barulah Allah s.w.t beri kekuatan untuk
amal agama.
Comments
Post a Comment