mesyuarat malaysia 1994 - maulana umar (6)
Dalam suasana yang berbeza
usaha agama dibangkitkan. Nabi Muhammad s.a.w adalah untuk seluruh alam. Masa
yang singkat tapi medannya amat luas. Sahabat adalah golongan awal untuk dijadikan
contoh tauladan. Setiap yang ada kalimah mesti membawa kerja ini keseluruh
alam. Nabi adalah contoh terunggul pada kita. Maksud khilafah, “Menyambung usaha Nabi dengan cara Nabi
s.a.w”.
Khulafak Rashidin menjalankan kerja
agama mengikut cara Nabi s.a.w berdasarkan tiga petunjuk:
1. Quran
2. Hadith
3. Kehidupan sahabat
Nabi s.a.w bersabda, “Ummatku terbahagi pada 73 golongan, hanya
satu akan ke syurga”. Siapa mereka yang akan ke syurga ? “Siapa yang mengikuti aku dan sahabat ku”. Semua mengaku merekalah
yang sedang menuju ke syurga. Jangan kita cakap orang dakwah sahaja yang masuk
syurga. Seorang yang tidak pernah keluar tapi amal agama, ia tetap ke syurga. Jangan
dakwa kita akan ke syurga. Kita hendaklah sentiasa rasa bersalah. Orang yang
selalu rasa betul akan rosak. Nusrah Allah hanya turun bila ada sifat sabar,
taqwa dan doa.
Dalam peperangan
Khandak, semua orang berpakat untuk musnahkan Islam. Kesatuan hati dan amal
yang betul menyebabkan Allah s.w.t turunkan angin kuat mengalahkan kafir.
Bila hampir perjanjian
Hudaibiyah, Islam dianiayai lagi. Usman r.a yang dihantar ke Mekah dikatakan
telah dibunuh. Nabi dan sahabat berjanji setia akan mengambil
tindakbalas. Pemuka Mekah bimbang dengan kekuatan Islam lalu datang memeterai
perjanjian Hudaibiyah yang nyata berat sebelah. Umar r.a begitu marah dengan
keputusan itu tetapi kerana taat Nabi, ia tetap akur. Nabi cukur kepala dan
para sahabat mengikutinya. Mencukur dalam kepanasan hati sehingga darah yang
menitis dikepala tidak disedari mereka. Darah dari kepala mengalir dan
bercantum dengan linangan air mata para sahabat. Hati-hati para sahabat hancur
dengan keputusan Hudaibiyah. Tapi ketaatan mengatasi runtunan hati mereka.
Selepas perjanjian itu gencatan
senjata diistiharkan. Orang Islam dapat berhubung dengan orang kafir. Mereka
mula tertarik dengan cara hidup Islam lalu terus memeluk Islam. Dalam umrah
yang pertama, mereka menakluk Mekah tanpa membelanjakan setitis darah pun.
Usamah b. Zaid r.a
bersama 3000 tentera ke Syam atas arahan Nabi s.a.w ketika itu dalam
kegeringan. Ditengah perjalanan mereka mendapat khabar kewafatan Nabi s.a.w. Terhentilah
sekarang pintu kenabian. Zaman Nabi fikir paling tinggi.
Contohi zaman ini :
1. Khilafah
2. Khulafak Rashidin
Zaman Abu Bakar r.a
fitnah datang empat penjuru :
1. Ancaman Rom Kaisar merancang untuk menyerang Madinah.
2. Musailamah Al Kazzab, nabi palsu. Ramai
yang baru masuk Islam terpengaruh. Mereka bimbang dengan kuasa-kuasa besar yang
mengancam Madinah.
3. Samiyyah, perempuan mengaku nabi. Ramai
juga terpengaruh kerana Musailamah mengahwininya. Nabi palsu lelaki kahwin
dengan nabi palsu perempuan.
4. Kemurtadan dari penduduk pendalaman dan
keengkaran bayar zakat.
Abu Bakar r.a ambil
cara Nabi s.a.w untuk selesaikan masalah. Nescaya nusrah Allah s.w.t turun. Mereka
yang murtad diminta taubat dan mesti memerangi Musailamah Al Kazzab, barulah
taubat mereka diterima.
Zaman Umar r.a dunia
halal datang mencurah-curah kepada sahabat. Mereka dapat kemuliaan. Satu kaedah
ditunjukkan oleh Umar r.a untuk tangani keadaan ini. Orang disekeliling Umar
adalah mukhlis tapi ada segolongan
yang ada kepentingan. Mereka campur dalam golongan mukhlis tadi. Zaman Umar pertelingkahan wujud antara orang-orang
yang mukhlis kerana orang-orang yang
berkepentingan merasuk dikedua belah pihak.
Suasana zaman Khulafak Rashidin :
1. Sayyidina Abu Bakar AsSiddiq - zaman fitnah
2. Sayyidina Umar Al Faroq - zaman
melimpahnya harta dan kemuliaan
3. Sayyidina Usman Affan - zaman
peperangan antara orang-orang yang mukhlis
4. Sayyidina Ali Karamallah - zaman
turutan dari zaman Usman malah teruk lagi
Dalam suasana manapun
usaha mesti diteruskan. Sabda Nabi s.a.w, “Syaitan
amat kecewa pada haji Wida’ kerana mereka semua Islam, tapi ia tetap bangun”.
Jangan lihat masa atau keadaan, baru hendak buat usaha. Pedulikan, terus maju
seperti tidak ada apa-apa. Suasana sekarang, orang lain tidak ikut usul, aku
tetap akan ikut usul. Jangan berhenti dari usaha. Kecewa tidak sekali-kali. Sentiasa
muzakarah dengan orang tanggungjawab. Buat usaha sampai mati, sampai mati dalam
buat usaha.
Zaman Abu Bakar, lima
perkara dilakukan apabila takazah/hukum
Allah datang :
1. Korbankan harta
2. Keluarga korban atas maksud agama
3. Terus bertindak jangan tangguh-tangguh
lagi
4. Buat tanpa kepentingan lain
5. Yakin dengan kerja yang tidak langgar usul
Nabi.
300 orang tentera dapat
dikumpulkan. 150 orang tentera pergi memerangi Musailamah. Selebihnya berada di
Madinah. Dua keadaan bakal wujud jika Madinah diserang, Ummul Mukmimat akan syahid dan jika golongan murtad dibiarkan
begitu dan mati dalam keadaan murtad, neraka akan menunggu. Abu Bakar memilih
untuk menyelesaikan masalah orang-orang murtad. Tentera yang di Madinah
dihantar atas maksud itu. Bila jemaah dihantar tanpa memikirkan hal-hal lain,
walaupun sahabat-sahabat lain begitu bimbang, nusrah Allah akan datang. Semua takazah mesti dipenuhi tetapi
bersandarkan syariat. Pengorbanan mengikut syariat, jika tidak syaitan menipu
kita.
Bagaimana Umar r.a
menyelesaikan masalah fitnah di zamannya? Lama-kelamaan dunia yang datang akan
beransur-ansur masuk dalam hati orang-orang yang mukhlis.
Pada perang Badar,
pernah berlaku ghanimah menjadi kekhilafan golongan tua dan muda. Kata
kaum tua, “Kerana fikir kami tadbir
perang ini menyebabkan kemenangan kita”. Jawab kaum muda, “Tanpa kekuatan kami peperangan ini tidak
akan kita menangi”. Masing-masing menuntut hak.
Umar r.a ambil satu
tindakan yang bijak. Walaupun harta datang melimpah-ruah, kehidupannya dan
orang-orang yang rapat sentiasa sederhana. Seperti dulu-dulu. Dalam penggunaan
harta, Quran dan Sunnah didepankan. Tiada langsung untuk kegunaan diri sendiri.
Zaman Usman r.a,
pemberontak menuntut ia meletakkan jawatan. Orang-orang mukhlis memohon untuk memerangi mereka. Ada
dua pilihan, Sayyidina Usman r.a letak jawatan atau perang. Usman r.a tidak
akan letak jawatan kerana ia teringat sabda Nabi, “Wahai Usman, akan tiba satu masa nanti mereka akan cuba menanggalkan pakaian kamu maka janganlah
kau mengikuti kata-kata mereka itu”. Usman faham pakaian itu
bermaksud jawatannya sekarang walaupun ia difitnah mengatakan ia mengutamakan
keluarganya. Bila ikhtilaf datang,
ambil sikap sabar dan tahamul, jangan
letak jawatan.
Pada zaman Sayyidina
Ali r.a, masalah sama wujud, golongan berkepentingan makin banyak menyebabkan
masalah-masalah timbul dikalangan orang yang ikhlas. Muawiyah menentang Ali. Dalam
peperangan Siffin, meragut 100,000 nyawa orang Islam - syahid, bila Allah putus
turunnya fitnah. Berhati-hati jangan sampai fikir kita jadi asbab fitnah. Ali
r.a amat berduka cita dengan perang saudara yang berlaku, ia menangis
malam-malam seperti seorang yang disengat ular.
Zubair menentang Ali. Suatu hari mayat Zubair dibawa depan Ali. Kata pembunuh Zubair, “Ini adalah mayat musuhmu”. Sahut Ali dengan nada amat sedih sabda Nabi, “Pembunuh Zubair adalah ahli neraka”. Ali tidak dipengaruhi sifat assobiyyah. Assobiyyah bermaksud siapa buat salah kita lindungi kerana ia dari golongan kita. Ali menangis di sisi jenazah Zubair katanya, “Alangkah baiknya jika Ali tidak ada pada masa ini”.
Muhabbat tetap wujud walaupun mereka berperang.
Tentera makan bersama pasukan Muawiyah tapi solat dibelakang Ali. Bila ditanya
mengapa begini? Mereka menjawab, “Solat
dibelakang Ali kerana solatnya khusyuk kata Nabi tapi makan di tempat Muawiyah
kerana makanan disitu sedap”. Ali dan Muawiyah selalu berkata, “Peperangan antara kami bukannya jihad
tetapi hanya satu pertentangan pendapat sahaja”.
Bila orang beriman
bertelagah, Allah amat gembira jika wujud pendamai antara mereka. (Maulana baca
ayat Quran). Perangilah mereka hingga mereka kembali mentaati amer waqt dan jangan caci maki bila
mereka telah bertaubat.
Selepas zaman khulafak Rashidin, wujud sistem raja
iaitu zaman Muawiyah.
Satu kisah tentang
harta ijtima’i : Muawiyah berkhutbah katanya, “Harta baitulmal adalah harta saya, saya
boleh gunakan, siapa pun tidak berhak menghalang”. Siapa pun tidak memberi
komentar apa-apa. Setiap kali berkhutbah
ia akan ulangi kata-kata itu. Kali ketiga ia berkhutbah selepas mengulangi perkataan
tadi bangun seorang tua, “ Wahai
Muawiyah, harta itu adalah hak orang ramai, kau tidak boleh gunakan satu sen
pun tanpa mesyuarat”. Muawiyah begitu sukacita dengan teguran itu.
Barang siapa faham tapi
membiarkan orang melakukan dengan tidak betul ia telah melakukan satu pengkhianatan
kerana tidak beri faham. Muawiyah teringat sabda Nabi, “Raja yang membelanjakan harta tanpa mesyuarat dan tiada seorang pun
menegurnya akan masuk neraka”. Peristiwa tadi meyakinkan Muawiyah ia akan
terselamat dari api neraka.
Maulana menceritakan
satu perjumpaan orang-orang lama diadakan, 1500 orang Arab telah hadir. Maulana
memberi bayan tentang Khulafak Rashidin.
Ia tanya orang-orang Arab, zaman ini zaman apa? Ada
yang jawab zaman ini zaman Faroqi, Osmani dan Ali dengan alasan keadaan ketika
itu sesuai dengan zaman sekarang. Kata maulana, “Zaman ini adalah zaman Siddiqi”. Fitnah tersebar di merata-rata. Tindakan
yang perlu kita ambil contohi tindakan bijak Abu Bakar r.a menangani fitnah
dari segenap penjuru itu. Tindakan mengeluarkan jemaah untuk wujudkan suasana
iman. Keluarga Nabi s.a.w menderita atas maksud ini.
Lihat penderitaan
anakanda Nabi s.a.w, syahid keguguran ditombak kafir. Dia adalah Zainab Al
Kubra. Hijrah keseorangan
dengan membawa perut yang sedang mengandung. Dalam liang kubur Nabi berdoa, “Wahai Allah jika Engkau azabkan ia dalam
kubur ini bagaimana ia dapat menanggungnya kerana ia amat lemah”. Selepas
itu,Baginda tersenyum.
Seperti juga zaman
Siddiqi, ia rela lihat keluarga Baginda Nabi s.a.w syahid, tapi untuk melihat
agama berkurangan tidak sama sekali.
Comments
Post a Comment