mesyuarat malaysia 1994 - maulana umar (7)
Maulana membaca ayat Quran yang memperihalkan bagaimana Allah s.w.t kasihkan kita dan kita akan dapat mengasihani Allah s.w.t iaitu hendaklah mengikut sunnah dalam segala hal. Sunnah terbesar ialah dakwah. Sahabat buat usaha dakwah dari mula hingga akhir. Untuk amalkan Quran, Hadith dan kehidupan sahabat, mestilah beransur-ansur. Kita mesti bersedia dan menyediakan orang lain untuk amal agama.
Dakwah kalimah dan
ta’alim seperti zaman Nabi. Halaqah ta’alim dibuat oleh adik ipar Umar, Kabab. Zikir
dan tilawah Quran juga sentiasa dihidupkan. Sifat ikram hidup di kalangan
mereka lalu wujudlah kesatuan diantara kabilah. Ini dipanggil ijtimai’yah. Contoh bagi orang lain. Usaha
dakwah disebarkan keseluruh alam. Disamping amalan zahir seperti Quran, zikir
dan doa. Dalam kerja ini duit atau kebendaan tidak diperlukan. Duit sentiasa
dikeluarkan. Kita yakin dengan khazanah yang ditunjukkan Allah s.w.t pada Nabi
s.a.w. Untuk tunjukkan khazanah ini Allah s.w.t jemput Nabi s.a.w ke langit
untuk terima solat.
Kerja ini hendaklah
dibuat dengan ikhlas tanpa talab
dunia. Nabi engkar bila bukit hendak ditukarkan jadi emas. Kerana Baginda s.a.w
yakin kekuatan yang menghancurkan Firaun bukan datang dari kebendaan.
Kita belum berjaya jika
enam sifat belum ada dalam setiap individu. Pada tahap Mekah ia (enam sifat)
wujud secara infradi sebaliknya di
Madinah kewujudannya secara ijtima’i.
Apabila Nabi s.a.w hijrah Baginda hidupkan kerja secara ijtima’i.
Bila wujud enam sifat,
kekuatan amal agama akan terbit. Tidak perlu cakap banyak, begitu mudah mereka
taat. Kerja ini ijtima’i. Wujudkanlah
suasana kasih sayang. Usuli dengan kasih sayang dan tidak membuka kesalahannya.
Keputusan mesyuarat jangan sekali-kali ditambah. Ikut dengan betul. Bila usaha
telah mula tersebar semua kita perhatikan istiqlas
iaitu buat kerja dengan usul yang telah ditetapkan. Jangan kesana-sini
mencampuri program orang lain (usaha lain). Jangan sibukkan diri untuk beri
mereka faham usaha kita. Doakan sahaja untuk mereka.
Untuk kemajuan usaha,
kita mesti sentiasa bersatu dan mempunyai hubungan rapat dengan org-org tua kita. Maka hanya dengan sedikit kerja menghasilkan keberkatan.
Zaman Umar r.a, orang
bawahan begitu rapat dengan pihak atasan. Tapi zaman Usman dan Ali r.anhum
hubungan antara sahabat agak renggang dan jurang perbezaan antara orang atasan
dan bawahan begitu ketara. Zaman Abu Bakar dan Umar, para sahabat banyak buat
usaha agama. Tapi zaman Usman dan Ali banyak orang baru. Kerana ramai sahabat
yang syahid dan banyak negara dibawah Islam, rakyatnya memeluk Islam.
Bila ijtima’i kurang, kesan sampingan mula
wujud. Kesan ijtima’i, iaitu Allah
akan campakkan kegerunan dalam hati musuh. Kelemahan ijtima’i mewujudkan kelemahan jemaah dan kegerunan dalam hati musuh
dicabut Allah. Maksud Quran, “Jangan kamu
bertelagah sesama kamu, bila ini wujud hilanglah kekuatan kamu”.
Karkun tempatan, negeri
dan negara akan satu hati bila diadakan mesyuarat. Kita hendaklah merasa kerdil
dalam usaha ini.
sebuah khemah telah dibina di Turkey ,
komandernya adalah Salman Bahily. Ada
1000 orang tentera. Orang Turkey
begitu gerunkan mereka. Orang Turkey
mempercayai orang-orang Islam tidak mati, jika mati pun akan hidup balik. Ketika
itu mereka belum Islam lagi. Allah telah wujudkan kegerunan dalam hati mereka. Suatu
hari seorang sahabat telah ditangkap dan dibunuh. Mereka lihat orang
Islam tidak hidup balik sebagaimana yang diyakini mereka. Lalu terus khemah
orang Islam diserang. Bilangan Islam yang begitu sedikit mengalami tekanan yang
amat hebat. Salman Bahily menadah tangan ke langit memohon doa. Tiba-tiba
datang suara dari langit, “Bersabarlah
orang-orang yang bersama Salman, kamu akan syahid”. Ini berlaku zaman Usman
r.a, ketika ini nusrah tersekat akibat hubungan yang jauh antara sahabat dan
orang atasan. Zaman Abu Bakar dan Umar wujud juga pertelagahan tapi mereka
sedia bertolak ansur.
Di kalangan kita
bermacam-macam niat wujud dalam buat usaha agama. Ini kerja Allah, jangan kita
sibukkan diri untuk memeriksa niat orang dan menjatuhkan hukuman. Kehidupan
dunia dan akhirat yang tidak baik akan timbul pada mereka yang bawa masalah
dalam usaha ini.
Dengan berkat usaha ini
Allah campakkan sifat sayang dalam hati orang lain pada kita. Usaha lain akan
datang kaitkan kita dengan janji-janji jawatan jika ikut usaha mereka. Jangan
campur adukkan usaha. Tetap majukan usaha kita. Jika berundur ke lain usaha,
Allah akan persoalkan orang-orang yang kita tashkil
dan didik dengan tertib ini.
Zaman Umar, harta halal
datang melimpah ruah. Ia sentiasa targhib
tentang hidup sederhana. Satu hari anaknya jemput makan. Dijamunya daging dan
ghee (minyak). Umar terpaksa menolak kerana ada dua mata dalam lauknya. Kata
anaknya, “Saya tidak berbelanja lebih
hanya dua dirham seperti hari-hari yang lain, cuma saya tambahkan lauknya
sahaja”. Jawab Umar, “Alangkah
baiknya jika wang sebanyak itu kau gunakan untuk sebarkan agama ini”. Inilah
kesederhanaan hidup Umar.
Zaman Umar dan Abu
Bakar, rakyat memang hidup serba sederhana. Sebaliknya zaman Ali dan Usman,
rakyat mula hidup mewah. Usman tidak menyangkal hal ini kerana baginya itu
adalah jais (harus). Walaupun ia
sendiri begitu sederhana seperti sahabat-sahabatnya yang lepas.
Masjid Nabi, mimbar ada
tiga anak tangga. Nabi selalu berkhutbah pada anak tangga yang pertama. Di
zaman Abu Bakar ,
ia
ambil tangga kedua dan Umar pula tangga terakhir. Tapi apabila tiba zaman Usman
ia naik kembali ke tangga atas yang digunakan Nabi untuk berkhutbah. Baginya
adab telah pun ditunjukkan oleh dua sahabat yang terdahulu tapi cara itu pun jais (harus). Orang ramai mula bercakap
dibelakang Usman tentang tindakannya naik ke atas itu. Sebenarnya tindakan
Usman ada hikmahnya, jika ia ikut turun seperti sahabat yang terdahulu ia terpaksa
berkhutbah atas tanah. Bila tiba giliran Ali lubang terpaksa digali untuk baca
khutbah. Bagaimana dengan zaman kita?
Buat usaha tempatan
dengan mudah, sederhana, niat seluruh alam dan mesyuarat. Dalam mesyuarat
jangan bagi syor dengan gaya
menggugut, memotong cakap orang lain dan elakkan syor yang terselitkan kepentingan
diri. Zumindar hormati setiap syor walaupun syor itu akan ditolak. Usahakan
wujud satu hati. Akhir mesyuarat jika
keputusan berlawanan dengan kehendak hati kita amalkan juga dengan jiwa dan
raga.
Tambahkan korban
sedikit demi sedikit. Disamping jangan tinggal tanggungjawab keluarga. Suatu
hari seorang sahabat jumpa Nabi, Bolehkah
saya berhutung untuk beli alat kelengkapan perang?” Tanya Baginda, “Bagaimana kamu akan membayar hutang kamu
itu?” Jawab sahabat itu,“Bila
memperolehi ghanimah, saya akan membayarnya”. Nabi terus benarkan.
Sentiasa berdoa dalam
buat kerja supaya fikir dan risau Baginda Nabi s.a.w wujud. Nabi s.a.w menerima
berbagai penganiayaan dalam penyebaran dakwah. Tapi Baginda tetap teruskan
usaha kerana ingin selamatkan akhirat mereka. Baginda menelan penganiayaan
mereka kerana ingin selamatkan ummat. Dulunya Baginda ditolak oleh orang kafir
kerana agama tapi kini kita menolak Baginda kerana agama.
Bila risau Baginda
wujud dalam sanubari kita, usaha yang berdikit-dikit itu akan diterima Allah. Contohnya,
seorang isteri terlantar sakit kanser usus. Sang suami pasti risaukan isterinya
dan siapa yang akan menjaga anak-anaknya. Kini agama beransur-ansur keluar dari
ummat. Tidak kita risaukan walaupun sekadar risau seorang suami tadi?
Firaun asalnya seorang
pencuri kain kafan. Dari kaum Khibty,
golongan berdarjat di masa itu. Mereka menzalimi kaum Nabi Musa a.s. Musa
memberitahu bersama-samanya ada kebesaran Allah. Ditunjukkan mukjizatnya
sebagai bukti. Ahli sihir Firaun begitu kagum kerana mereka adalah ahli sihir
yang terhandal pada masa itu. Apa yang dipertontonkan Musa bukanlah satu sihir
tetapi satu kuasa yang lebih agung. Justeru itu mereka terus beriman. Firaun
begitu murka dan buat keputusan untuk membunuh Musa. Seluruh isi istananya di
dakwah oleh Musa. Barang siapa yang beriman dan zahirkan keimanannya akan disiksa
dan dibunuh dengan kejam. Musa menjalankan kerja dakwah seorang diri. Firaun
tetap dengan keputusan tidak akan masuk Islam. Bila kita cakap pada seseorang
ia tetap berdegil, macam Firaunlah orang itu.
Nabi Musa telah
menumbuk mati seorang Khibty lalu ia
diperintahkan Allah pergi ke satu tempat. Firaun begitu murka dan memerintahkan
bunuh semua Bani Israel. Kesan dari sesuatu itu biasa sahaja tapi jika
memecahkan satu hukum Allah, itu adalah satu kesalahan besar. Jika empat
penjuru datang musibat sentiasa minta
tolong dari Allah (doa), sabar dan solat. (Maulana baca ayat Quran tentang
solat dan sabar). Pertolongan pasti akan
datang. Terkadang kerajaan akan diberi pada orang yang berakhlak buruk. Nabi Musa, Allah
perintahkan doa dan sabar. Terkadang bila menghadapi musibat kita ambil keputusan jumpa orang besar yang berakhlak buruk
untuk cari penyelesaian. Sedangkan solat dan sabar dituntut Allah.
Allah tetapkan hukuman
untuk mujrym (ahli batil) besar atau mujrym kecil. Bani Israel
melakukan kesalahan kecil, mereka dihadapkan kepada mujrym besar iaitu Firaun. Mereka merayu Nabi Musa, “Kami dulu tidak mentaati kamu, sekarang
bila kami taat pun kami dapat susah”.
Hakikatnya orang yang
taat tetap memperolehi kesenangan dan orang mujrym
tetap susah akhirnya. Kesusahan dan kesenangan boleh datang juga pada yang taat
di dunia ini. Orang engkar mulanya senang tapi berakhir dengan kesusahan. Orang
taat memperolehi nikmat, satu tanda keberkatan sebaliknya penderhaka dapat
nikmat, satu pembukaan pintu neraka.
Seperti makanan dalam
perangkap tikus. Nikmat bagi orang mujrym
macam tikus yang menyangkakan makanan itu untuk kebaikannya. Orang bila dapat
kesenangan, disangkakan itulah nikmat yang sebenarnya. Tapi itu adalah
perangkap. Kesusahan dalam makanan itu wujud tapi tikus (mujrym) mengatakan nikmat. Tamsilan Maulana, dalam amalan buruk
walaupun nampak semacam ada kenikmatan pada zahirnya, tapi bila kita amalkan
amalan tersebut, kita akhirnya ditimpa kesusahan, susah dunia dan akhirat. Dalam
neraka badan kita dibesarkan, setiap inci diri kita akan rasakan kepedihan api
neraka.
Kata orang jahil, mana
ada azab kubur atau azab akhirat? Macam tikus tadi, tidak nampak langsung
kesusahan dalam makanan. Dia makan sedikit demi sedikit, nikmatnya makin
terasa. Akhirnya datang satu suara, terhambur makanan dari mulutya. Ia kaget, cuba
lari tapi dilanggarnya jaringan besi. Ketakutan menyebabkan ia tidak nampak
jaringan yang menyebabkan hidungnya berdarah.
Allah tunjukkan pada
Baginda Nabi s.a.w kenikmatan syurga dan neraka, dizahirkan ghaibul nizam. sahabat kata, “Walaupun syurga dan neraka diletakkan
didepan kami, Iman kami tetap tidak berganjak”. Orang beriman yakin dengan
janji Allah. Belanjakan segalanya untuk Allah.
Tikus tadi tidak yakin
musibah akan datang, akhirnya ia menangis keseorangan. Maksud Quran, “Telah Kami nasihatkan padamu setiap
perkara, Kami telah bukakan pintu nikmat padamu. Atas nikmat-nikmat yang Kami
kurniakan, mereka gembira, tiba-tiba Kami tangkap mereka dan terpinga-pinga”.
Pada orang beriman,
kesusahan ada keberkatan dan nikmat dari bumi dan langit. Pendapatan mereka ada
keberkatan, sedikit pun mencukupi. Keberkatan dalam harta seperti harta banyak,
kerja diselesaikan dengan mudah dan harta tidak ada langsung, tapi masalah
dapat diselesaikan jua. Kesusahan adalah satu mujahadah. Untuk tunaikan segala
kehendak Allah, orang beriman akan mengalami ujian.
Bagi orang mujrym, kesusahan adalah azab dari
Allah. Kesusahan di akhirat amat besar, di dunia ini ia kecil sahaja. Kesusahan
sakaratul maut adalah amat besar. Contoh:
Lampu traffik, bila merah semua akan berhenti, kita lihat jalan lain tak ada
kenderaan, terus kita pecut tanpa menghiraukan lampu amaran tadi. Kita tidak
nampak bahayanya. Diseberang sana
polis menunggu. Kita tidak boleh undur lagi, alasan tidak akan dia terima
kerana semua orang tahu lampu amaran itu. Pasti saman.
Manusia mujrym, bila mati akan minta dilahirkan balik. Tapi Allah tidak akan
endahkan, kerana di dunia telah diberi ingatan demi ingatan. Mereka tetap
berjanji dan merayu. Maksud Quran, “Wahai
manusia, qiamat nanti satu gempa yang dashyat berlaku, orang menyusu tercampak
anaknya, yang mengandung keguguran. dan kamu seperti kapas berterbangan”.
Di dunia ini mujrym dapat musibah adalah satu azab,
bagi yang beriman itu adalah mujahadah. Nikmat bagi mujrym ialah abwat tapi
nikmat bagi yang beriman satu keberkatan. Nikmat di dunia buat orang beriman
umpama burung kakak tua dalam sangkar. Orang mujrym seperti tikus dalam perangkap.
Kita boleh lihat
seorang pesakit dibedah doktor dengan pisaunya untuk kesembuhan. Allah lakukan
begini untuk orang beriman. Pisau juga boleh digunakan buat membunuh orang.
Beginilah untuk orang mujrym.
Kesusahan dan
mujahadah, hidayat akan tersebar. Allah janjikan kesenangan dunia dan akhirat. Sabar
dalam kesusahan seperti yang berlaku pada sahabat. Nusrah Allah akan tiba
menyelamatkan. Contohnya seperti mereka menyeberangi sungai tanpa jambatan,
dengan laungan takbir bergegar istana Kaisar, Umar memberitahu Sariyah tentang
musuh dibelakangnya walaupun jarak mereka begitu jauh, menunggangi binatang
buas dan berbagai lagi nusrah Allah kepada para sahabat.
Pertolongan ghaib sekarang
pun boleh datang. Bani Israel
pernah berkata pada Nabi Musa, “Dulu kami
susah, bila kami ikut kamu kami makin susah”. Bila mereka menghadapi
tentera Firaun dibelakang dan laut di depan, mujrym kecil diserahkan Allah pada mujrym besar.
Harta yang banyak belum
tentu berkat. Seperti seorang pahlawan yang besar, badannya berparut dan dalam
kesakitan dan seorang pahlawan lagi kecil tapi sihat. Mereka tetap tidak sama. Bila
Firaun buat kerosakan, Allah jalankan operation.
Tidak berbaki lagi.
Kebaikan ada dua
keadaan :
1. Amal Imaniat:
belum tentu diterima atau ditolak Allah. Seperti amalan baca Quran, zikir. Jika
ikhlas akan diterima.
2. Sifat Imaniat:
iaitu sifat taqwa, sabar, tawakkul dan berbagai sifat yang mulia. Allah bersama
dengan orang yang ada sifat. Orang yang ada amalan belum tentu lagi. Dalam
Quran menceritakan tentang sifat-sifat mulia, bukannya cerita tentang
amalan-amalan yang banyak.
Apabila nusrah Allah
datang, ahli batil terbahagi pada 3 golongan :
1. Beriman
2. Taat, bayar jizyah
3. Melawan
Kudrat Allah akan
tangkap mereka (mujrym). Nusrah ghaibiah turun. Seperti kaum Ad’ dan Tsamud. Nusrah juga datang untuk mereka yang beriman. Lihat nusrah
Allah, Ikramah memeluk Islam, dua orang anak Abu Jahal murtad, Abu Suffian dan
anaknya memeluk Islam dan musnahnya kerajaan Rom dan Parsi. Inilah keadaan
mereka yang menerima kudrat Allah.
Buat kerja dengan penuh
tawakkal. Tawakkal ialah taat, buat kerja dan berserah pada Allah. Allah suruh
kita jadikan ia wakil kita. (Maulana baca ayat Quran). Kadang-kadang sudah lama
tawakkal tapi kita masih tidak dapat apa-apa. Terkadang Allah lambatkan
nusrahNya, mempunyai muslihat yang tertentu. Tentu ada faedahnya untuk kita.
Cepat atau lambat tetap ada khair
untuk kita.
“Alangkah baiknya aku jadi kaya macam Qarun” Bila Qarun ditelan bumi semua tak mahu jadi
Qarun.
“Nasib baik tak jadi Qarun, syukur pada Allah”.
Segala musibah ada khairnya. Maksud Quran, “Setiap perkara yang kita suka ada
keburukannya dan setiap yang kita tidak suka terkadang ada kebaikannya”.
Kata Allah, “Orang Muhajir dan Ansar dan yang mengikut
mereka dengan ikhlas adalah pengikut Baginda Nabi serta sahabatnya”. Serahkan
pada Allah. Mereka pasti dirahmati Allah. Dakwah adalah pendirian kita, maksud
hidup kita dan kerja kita.
Kehidupan sahabat ada
dua keadaan :
1. Golongan bekerja seperti peniaga, petani
dan berbagai bidang lagi
2. Golongan tiada pekerjaan tetap, kerja bila
perlu sahaja. Mereka dipanggil ahli
Suffah. Mereka tinggalkan kerja bukan kerana malas.
Ahli Suffah mempunyai 3
sifat utama :
1. Niat, tidak mengharapkan bantuan dari
makhluk
2. Mulut, tidak pernah meminta dari makhluk
3. Mulut, tidak menceritakan masalah kepada
makhluk
Sahabat buat usaha
dalam dua keadaan :
1. Bekerja
2. Tidak bekerja
Kedua-duanya ada sifat
tawakkal.
Sifat tawakkal bagi
mereka yang bekerja :
1. Setiap bidang kerja didahulukan hukum
Allah
2. Dalam kesibukan kerja, mereka tetap dapat
menyahut apa sahaja takazah yang
datang. Dalam keadaan tamar yang masak meranum, sahabat tetap ke Tabuk. Seramai
30,000 orang sahabat.
3. Dalam kerja, tidak lihat untung atau rugi,
keberkatan diutamakan.
Keberkatan wujud pada
tamar di Madinah hingga kini. Kerana ia ditinggalkan untuk sahut takazah. Jika kerana kerja, takazah tidak disahut azab pedih akan
datang dan tempat kita digantikan Allah dengan orang lain.
Ahli Suffah, sifat tawakkal bagi
mereka :
1. Fikir, tidak mengharapkan makhluk
2. Tangan, tidak meminta dari makhluk
3. Mulut, tidak menceritakan pada makhluk
Jika terdapat ahli Suffah meminta sesuatu dari orang,
Nabi akan perintahkan dia bekerja. Suatu hari, seorang Suffah datang meminta dari Baginda. Baginda Nabi bertanya apa yang
dia miliki hendaklah dijualkan dan beli kapak dan tali. Ia diperintahkan Baginda
cari kayu api dan jual. Dia datang mengadap Nabi dengan gembira sambil menunjukkan
duit yang diperolehinya. Bila sifat meminta datang pada ahli Suffah, Baginda suruh mereka bekerja. Peminta dikutuk Allah.
Bangkit di akhirat dengan muka yang luruh dagingnya.
Satu kisah, seorang ahli Suffah tidak ada masa untuk
bekerja. Semata-mata sahut takazah,
itulah kerjanya. Keluarganya kelaparan. Isterinya meminta dia cari kerja untuk
beli makanan. Isterinya seorang yang faham agama, sepeningalan suaminya sahut takazah, ia ambil rumput dan membakarnya
supaya jiran menyangkakan ia sedang masak. Ia tidak mengharapkan bantuan dari
makhluk. Apabila suaminya balik, ia terdengar bunyi orang yang sedang memasak.
Dilihatnya isterinya sedang memasak roti. Dengan kehairanan ia bertanya dari
mana kamu dapatkan roti ini. Jawab isterinya sambil tersenyum, “Allah yang hantarkan”. Bantuan secara
ghaib tiba pada mereka yang tidak mengharapkan makhluk.
Jika kita bagi nama
untuk keluar, langkah ini mesti diambil :
1. Ambil dari Allah dahulu asbabnya
2. Barulah bagi diri
3. Dan masa
Sayyidina Umar melarang
panggil musafir dengan panggilan Orang
yang tawakkal jika perjalanannya mengharapkan bantuan orang dan satu apa
bekalan pun tidak dibawa. Umar menyuruh panggil mereka dengan panggilan Orang yang meminta-minta.
Satu masa, orang yang
tidak bekerja diputuskan ke luar negeri. Maulana ingin bagi duit 5000 rupee
padanya. Hadzratji melarangnya. Duit itu serahkan pada seorang Engineer juga
dalam jemaah itu, kata Hadzratji. Maulana kehairanan. Bila jemaah hendak
berangkat, beribu-ribu orang datang beri hadiah pada karkun yang tidak bekerja
tadi sehingga berlebihan, tapi engineer tadi terpaksa berhutang.
Jazbah seseorang itu tahankanlah jika perlu
untuk hindarkan fitnah. Sabda Nabi, “Fitnah
itu lebih dahsyat dari pembunuhan”. Buat usaha dengan lemah lembut, ambil
jalan tengah. Jangan malukan sesiapa depan khalayak ramai. Pernah seorang
profesor menyediakan 24 soalan untuk menyangkal kebenaran tabligh. Soalan itu
hendak di hadapkannya pada Maulana. Sahabat-sahabatnya yang telah jadi karkun
minta dia duduk dahulu dalam bayan subuh Maulana. Janganlah gopoh kata mereka.
Lepas bayan bolehlah jumpa Maulana. Apabila bayan ditamatkan segala soalan
profesor tadi terjawab. Kata profesor,
“Ini mesti ada orang telah beritahu Maulana”. Ceritakan sesuatu untuk
selesaikan masalah yang timbul dari seseorang dengan menceritakan secara am
untuk semua atau cakapkan untuk kita.
Comments
Post a Comment