Maulana Saad

Sebesar nikmat yang Allah s.w.t kurniakan kepada para hambanya adalah ilmu dan harta. Pada kedua nikmat ini Allah swt meletakkan kebaikan yang besar malah kedua nikmat inilah yang menjadi asbab kemuliaan bagi para pemiliknya.

Tujuan Allah swt menganugerahkan kedua nikmat ini kepada para hambanya adalah untuk menguji dan menilai sejauh manakah kesungguhan mereka dalam menyampaikan amanah-amanah ini kepada para mustahiqin (golongan yang berhak menerima kedua pemberian yang besar ini) dan siapa pula yang berkhianat terhadap amanah ini..

Sebagaimana seorang hartawan perlu bergerak untuk sampaikan amanah harta kepada mereka yang berhak menerima hartanya maka demikianlah juga dengan para alim ulamak wajib bergerak untuk menyampaikan amanah ilmunya ke seluruh alam.

Dan disamping itu sebagaimana harta itu akan bertambah bila dibelanjakan dan akan akan berkurang bila disimpan maka begitu jugalah halnya dengan ilmu akan bertambah bila disebarkan dan akan berkurang bila tidak disebarkan.

Seorang daie memerlukan dua modal untuk menjalankan dakwah, pertamanya dakwah dan keduanya ilmu.

Antara dakwah dan ilmu terdapat kesinambungan dan kelaziman yang tak boleh dipisahkan, sehingga tak dapat diterima akal bahawa seorang daie akan mampu berdakwah tanpa bimbingan ilmu dan begitu juga sebaliknya seorang berilmu yang tidak terbayangkan bahawa mereka berilmu namun tidak menjalankan dakwah.

Di medan dakwah ini Allah s.w.t akan meletakkan halangan yang banyak dan besar dihadapan para daie untuk menguji sejauh mana keikhlasan dan istiqamahnya para daie tersebut di jalanNya.

Hari ni kebanyakan orang berfikir bahawa saat menghadapi ujian kita perlu menyelesaikan masalah kita terlebih dahulu sebelum meneruskan dakwah. Hakikatnya berdasarkan amalan dan pengalaman para anbiya alaihimussalam di saat mereka hebat di uji oleh Allah s.w.t mereka bukan sekadar memilih untuk meneruskan dakwah bahkan mereka meyakini bahawa melalui cara beristiqamah di atas dakwahlah Allah swt akan menyelesaikan seluruh masalah yang dihadapi.

Nabi Yusuf a.s difitnah oleh Zulaikha hingakan baginda disumbatkan ke dalam penjara. Dalam keadaan ujian yang begitu berat sekalipun baginda a.s tidak meninggalkan tanggungjawab dakwahnya yang di amanahkan oleh Allah s.w.t kepadanya.

Telah menjadi sifat semulajadi para anbiya dan para sahabat bahawa dalam apa jua keadaan sekalipun, samaada senang maupun susah, mulia atau hina, mereka tidak terkesan dengan suasana bahkan mereka hanya terkesan dengan perintah Allah s.w.t. Dan di dalam melaksanakan perintah Allah swt mereka tidak pernah mencari alasan dan sebab bagi hukum tersebut. Bahkan yang mereka tahu hanyalah bagaimana untuk menyempurnakan hukum tersebut.

Ujian pertama yang Allah s.w.t turunkan ke atas para hambanya adalah ujian taat lalu di ciptakan Nabi Adam a.s untuk menguji ketaatan para Malaikat dan Iblis laknatullah alaih. Para malaikat sebaik saja menerima hukum tersebut langsung taat tanpa bertanya sebab dan alasan bagi hukum tersebut. Sebaliknya Iblis laknatullah sibuk bertanyakan sebab dan alasan sebelum melaksanakan hukum tersebut. Jika perintah tersebut menepati apa yg dikehendaki maka dia akan taat, namun jika sebaliknya maka dia akan ingkar. Tatkala Iblis ditanya apakah sebabnya beliau enggan bersujud kepada Adam a.s maka alasan yang diberikan adalah kerana Adam lebih rendah martabatnya berbanding dirinya. Adam orang baru sementara saya orang lama, Adam dari tanah yang berada di bawah sebaliknya saya dari api yang secara adatnya berada di atas. Kerana sudah terbiasa dengan tabiat mencari alasan untuk tidak taat maka sejak di usir dari syurga lagi dia telah berazam untuk terus ingkar kepada Allah sehingga ke hari kiamat. Bahkan dia akan menggunakan cara yg sama untuk mengeluarkan Adam a.s dari syurga iaitu dengan cara mengajar Adam a.s untuk mencari sebab mengapa Allah s.w.t melarang baginda dan pasangannya (Hawa a.s) dari menghampiri pohon khuldi.

Comments

Popular posts from this blog

kepentingan dakwah

Bayan maghrib : kapt nuruddin

Tongi 2001 - bayan asar maulana zubir