jor KL 1996 - nasihat untuk org t/jawab : maulana syamim
09/10/96 - sri petaling
Alhamdulillah, Allah s.w.t telah
hubungkan kita dengan suatu usaha yang sangat mulia, yang bermula dengan
manusia yang pertama di dunia ini, yakni Nabi Adam a.s. Usaha ini telah
berkemuncak di zaman Nabi Nuh a.s, ketika mana dia ditentang oleh majoriti dari
pelbagai segi. Pelbagai kekuatan ada bersama mereka yang menentang usaha Nabi
Nuh a.s. Allah s.w.t telah menunjukkan bagaimana Nabi Nuh a.s mendapat kejayaan
dan setiap penentangan di hancurkan. Begitulah usaha ini berterusan sehingga ke
Nabi yang terakhir, Rasulullah s.a.w.
Di zaman Maulana Yusuf
rah., seorang Eropah datang ke Nizamuddin dan menyatakan ketidaksetujuannya
dengan kedatangan Rasulullah s.a.w sebagai khatamunnabiyyin.
Beliau tidak setuju kenapa rahmat harus diberhenti. Maulana Umar tidak memberi jawapan naqli kepadanya, tetapi memberi jawapan aqli: Bila seorang bayi lahir, dia diberi pakaian. Bila dia semakin
besar, pakaian yang lebih besar digantikan. Demikianlah sehingga dia dewasa,
bilamana dia tidak membesar lagi, dan dia boleh pakai pakaian semasa hingga dia
tua. Ini sama seperti kenabian. Adam a.s punya usaha macam bayi - hanya perlu
diusahakan anak-anaknya sahaja. Bagi Rasulullah s.a.w, usaha telah dewasa dan
tak perlu ditambah lagi, boleh digunakan hingga akhir zaman. Nabuwwah tidak
berakhir tetapi cuma Nabi yang berakhir. Usaha Nabi yang seperti Rasulullah
s.a.w berterusan hingga hari qiamat, dan usaha ini telah diberikan kepada
tuan-tuan!
Semua orang kafir
bergabung tidak semulia satu orang Islam. Semua orang Islam bergabung tak
semulia satu orang Sahabat r.a. Semua Sahabat r.a bergabung tak sama satu orang
Nabi a.s. Semua Nabi a.s bergabung tak sama Rasulullah s.a.w. Dan usaha
Rasulullah s.a.w yang begitu mulia itu telah Allah s.w.t pindahkan kepada
bahu-bahu saya dan tuan-tuan - bagaimana kita di muliakan oleh Allah s.w.t!
Renungkan tanggungjawab yang Allah s.w.t beri kepada kita.
Saya berani sumpah yang
kita memang tidak layak untuk pikul usaha ini - kita tahu kelemahan, kekurangan
dan dosa-dosa kita, tetapi masih Allah s.w.t pilih kita untuk buat usaha imamul ambiya' s.a.w. Kita patut timbul
rasa syukur. Selepas kita syukur, kita patut doa supaya Allah s.w.t terima
usaha kita. Kalau kita boleh buat gasht, 3 hari, 40 hari, dsb., ini bukan
kerana keunggulan kita, tapi hanya daripada ihsan Allah s.w.t. Kalau kita boleh
buat sebegini, kita dapat dua nikmat besar - istiqamah dan keuntungan usaha ini
zahir dalam diri kita.
Juga kita perlu bersifat
sabar sebab dalam usaha ini nikmatnya sedikit tapi susahnya banyak. Dengan
kesabaran, Allah s.w.t jaga usaha kita daripada kerugian dan kerosakan dan
Allah s.w.t akan majukan kita dalam usaha ini. Sabar adalah pintu untuk segala
sifat-sifat baik. Saya mengatakan bahawa segala sifat-sifat baik Rasulullah
s.a.w: tawakkal, taqwa, dsb., datang kerana kesabaran Rasulullah s.a.w ketika
kesusahan di Mekah.
Sabar ertinya dalam apa
keadaan, jangan walau sekali-sekali, sesuatu perintah Allah s.w.t itu dilanggari.
Abdul Rahman bin Auf r.a mengatakan bahawa segala kemajuan dan kebaikan yang
datang kepadanya adalah apabila dia buat sesuatu yang dia tak suka. Sebagai
contoh, satu jemaah datang ke markaz dengan anggapan akan pergi ke suatu negara
tertentu, tetapi mesyuarat memutuskan tempat yang lain daripada kehendak
mereka. Kalau hati sanggup menerima keputusan mesyuarat, terbuka pintu taat,
dan datanglah khair, dan terbukalah
pintu berkat, pintu rahmat, dan pintu hidayat. Jika tidak taat, terbuka tiga
pintu pula - amal tak diterima, nusrah Allah s.w.t tak datang, dan antara kawan
pun ada perpecahan. Sahabat-sahabat r.a dilatih oleh Rasulullah s.a.w
pertamanya taat. Hari ini perkara yang sama dikehendaki.
Ambiya a.s mula-mula
usahakan supaya kebesaran Allah s.w.t masuk ke dalam hati-hati manusia. Memang
fitrah manusia sesiapa yang dianggap besar akan didengari dan ditaati. Kalau
seseorang itu dan cinta dan kebesaran seorang pengangkut najis pun, apa yang
orang itu cakapkan, dia ikut. Sebaliknya kalau dia tidak ada kebesaran walau
seorang raja, apa yang raja itu cakapkan, dia tidak ikut. Selagi kita tak ada
cinta dan kebesaran untuk usaha agama dan orang yang membuat usaha, Allah s.w.t
tak terima kita. Kalau kita tak dapat sifat taat, kita tak dapat apa-apa dalam
usaha ini.
Orang-orang lama dalam
usaha ini di hari pertama lagi telah ikat kita dengan ketaatan. Kita disuruh
taat kepada amer. Ini dari zaman Rasulullah s.a.w lagi. Jemaah pertama di zaman
Rasulullah s.a.w tiada amer, dan di tengah jalan jemaah sudah gaduh. Semenjak
hari itu, semua jemaah ada amer dan ditekankan kena taat kepada amer, walaupun
seseorang itu bangsawan dan amernya hamba atau kulit hitam, dsb. Kalau satu
jemaah itu pergi tak ikut amer dan berpecah-belah, Rasulullah s.a.w murka.
Renung dan fikir bagaimana
Rasulullah s.a.w latih sahabat-sahabat r.a, dari hari pertama, sepanjang umur
Baginda s.a.w dan hingga hari terakhir pun. Bayangkan pada hari-hari terakhir
hayat Rasulullah s.a.w, Baginda s.a.w melantik, ke atas orang-orang seperti Abu
Bakar r.a, dll., seorang amer yang hanya berumur 16 tahun. Dalam taat itu ada
khair. Kalau kita taat dengan sesuatu yang kita suka, itu khair yang kecil,
kalau yang kita tak suka, ada ganjaran yang besar. Sahabat r.a diasuh supaya
taat dalam keadaan mereka suka ataupun tak suka.
Setelah Badar,
Rasulullah s.a.w mesyuarat tentang tawanan dan satu pandangan diberi yang
disokong oleh semua Sahabat r.a kecuali 3 orang (Umar r.a dan 2 orang lagi).
Keputusan Rasulullah s.a.w mengambil masa 3 hari. Perbezaan pandangan adalah
rahmat, tetapi perpecahan hati membawa azab. Kadang-kadang kita datang ke
markaz dan ditafakud lama, berhari-hari pun tak dibentuk jemaah lagi, dan kita
kritik. Ini tak patut. Mengkritik adalah haram, tapi islah adalah wajib.
Rasulullah s.a.w telah buat keputusan mengikut pandangan Abu Bakar r.a.
Sahabat-sahabat r.a bila ditanya pendapat, memberikan pandangan yang
berbeza-beza, tetapi bila keputusan dibuat, semua bersatu. Moga Allah s.w.t
memberikan kita sifat seperti ini. Esoknya Umar r.a sampai ke Masjid Nabawi
(rumah beliau r.a jauh sedikit - 3 km - beliau bergilir dengan ansari datang ke
masjid) dan melihat semua orang dan Rasulullah s.a.,w menangis. Beliau menanya
Rasulullah s.a.w sebabnya menangis; jika diketahui, bolehlah beliau r.a turut
sama menangis. Rasulullah s.a.w beritahu yang Allah s.w.t suka syor beliau dan
tak suka keputusan Baginda s.a.w. Azab telah turun sampai ke atas-atas pokok
tapi sebab mesyuarat ia ditarik balik. Kalau tidak semua akan binasa kecuali 3
orang tadi. Orang yang buat keputusan kena ambil kira pandangan ramai dan ambil
kira kemampuan orang yang dimesyuaratkan.
Kadang-kadang amer
membuat keputusan dengan tak sempat mengambil pandangan semua orang, tapi kita
tak ada hak untuk menentang. Berilah pandangan untuk mengikut keputusan, dan
bukan tekan; jangan buat golongan-golongan. Wahai kawan-kawan, jagalah -
selamatkanlah usaha ini. Buatlah dengan mesyuarat dan ikutlah keputusannya.
Berkasih-sayanglah, beradik-beradik dan tanya-menanya, dengan itu hidayat untuk
semua kita dan jadi asbab hidayat orang lain.
Syaitan sentiasa usaha
untuk menipu kita. Kita rasa, kan
kita orang lama, usul semua dah kita tahu, dan kita lebih lama daripada faisala; buat apa kita mesyuarat - kita
tahulah sendiri. Ini suatu yang bodoh. Kalau dia perkecilkan diri sedikit dan
buat mesyuarat, Allah s.w.t besarkan dia. Orang yang buat usaha tanpa mesyuarat
sentiasa dikekang oleh syaitan - syaitan duduk di atas kepalanya dan
mempengaruhinya. Moga Allah s.w.t selamatkan kita. Di Ijtimak Bangladesh
datang aduan bahawa ada orang buat usaha dengan tertib sendiri. Hadzratji rah.
berkata syaitan bersila di atas otak mereka. Penyelesaiannya adalah dengan
menghantar orang-orang lama yang boleh buat kerja dengan usul ke tempat
berkenaan. Memang, dari pengalaman, keadaan pun dipulihkan.
Kita kena banyak
takut, terutama kita yang ada di sini adalah orang-orang tanggungjawab
yang Allah s.w.t pilih untuk mengendalikan usaha ini. Kita kena buat dengan
usul dan tertib yang betul. Orang baru kita tak payah tekan sangat. Kalau kita
buat dengan usul, orang baru pun akan ikut insyaAllah.
Kita perlu hati-hati.
Ramai orang dikendalikan oleh kita. Mereka perlu ada kepercayaan kepada kita.
Ini datang bila kita buat usaha dengan usul. Dengan itu mereka mudah dikendali.
Untuk itu kita perlu
timbulkan tiga perkara:
1. Jangan ada pecah hati
2. Jangan langgar cara yang betul, iaitu apa
yang disampaikan oleh orang-orang tua kita
3. Penyatuan fikir, iaitu apa-apa keputusan
semua satu fikir ke atasnya, dengannya bantuan Allah s.w.t datang.
Untuk dapat tiga
perkara ini perlu diusahakan tiga sifat:
1.
Jangan sangka buruk
2.
Jangan hebohkan keaiban orang
3.
Jangan tajassus (cari-cari keburukan
orang).
Untuk dapatkan ini kita
kena buat usaha dengan mujahadah. Kita kena sentiasa tambahkan korbanan. Bila
ummat hidup senang-lenang tanpa mujahadah, macam-macam masalah datang. Setiap
ghazwah kalau Sahabat r.a gaduh-gaduh, Rasulullah s.a.w akan suruh jalan kaki
sehingga mereka letih dan senyap.
Syaitan tak usaha
supaya kita minum arak dll. Apa yang dia buat adalah dia akan mencelah ketika
masa keperluan – makan, tidur, tandas - supaya kita tak ikram, dan pentingkan
diri dan lupa kawan. Satu cara untuk lawan adalah dengan menekan kepentingan
diri dan beri laluan kepada kawan.
Tuan-tuan orang
tanggungjawab - bila tuan-tuan maju dalam pengorbanan, mereka yang mengikut
juga akan ikut maju insyaAllah. Tashkil
saya hari ini adalah siapa yang belum keluar 4 bulan, sila bangun dan beri nama
bila nak keluar...
Yang tinggal ini masyaAllah semua dah keluar 4 bulan.
Tuan-tuan nak jadi pentas atau nak jadi tangga? Kalau pentas, berpentaslah
sahaja. Kalau tangga, sila beri nama untuk 4 bulan tiap-tiap tahun...
Yang tinggal ini,
jangan rasa malu dan terhina. Tuan-tuan nak meningkat? Senang. Tuan boleh
keluar 40 hari tiap tahun, tapi tukar kepada kalendar hijrah qamari. Yang ikut kalendar syamsi tak meningkat sebab keadaan bila dia keluar sama sahaja -
musim sama, dsb. - jadi dah biasa. Kalau ikut kalendar qamari, semua keadaan
dalam setahun dilalui bila dia keluar tahun demi tahun...
Semoga Allah SWT
menerima niat tuan-tuan. Niat mukmin lebih baik daripada amalnya. Amal ada
syarat-syarat untuk penerimaan, tapi niat tiada syarat.
Kita perlu belajar:
yaqin sahih; cara betul; niat betul. Kita perlu keluar. Bukan belajar dari
kitab, tapi dalam dakwah.
Sila buat niat kecil -
untuk datang mesyuarat Kuala Lumpur
tiap hari Rabu. Ini untuk dapat fikir
alami.
Comments
Post a Comment