jor KL 1999 - bayan subuh (1)
27/05/99 - Sri Petaling
Makhluk ini adalah satu
ciptaan yang sangat kecil. Pada pandangan mata kasar kita ia nampak besar,
sebenarnya ia adalah kecil. Di Malaysia kita nampak ada kapalterbang, ada kapal
laut, ada bas, ada kereta dan kalau kita teruskan perjalanan kita ke tempat
lain, ke England, ke Amerika dsbnya, yang mana akan memakan masa berjam-jam
kadang-kadang berhari-hari kita dan kena naik kapalterbang, berjalan dari
negara ke negara dan kita akan nampak bukit-bukau, gunung-ganang, gunung
Himalaya, memang hebat, memang besar tetapi sebenarnya semua ciptaan-ciptaan
ini tidak ada apa-apa hakikat.
Memanglah dunia ini
besar pada pandangan mata kasar kita. Kita nampak langit, bukit, lautan tetapi
tidak ada apa-apa hakikat kerana bila dibandingkan dengan langit yang pertama,
dunia yang nampak pada pandangan kita besar dan luas hanyalah seperti kulit
bawang yang kecil di satu medan
yang begitu luas. Langit yang pertama bila dibandingkan dengan langit yang
kedua seperti dunia dibandingkan dengan langit pertama. Begitulah seterusnya
langit kedua dibandingkan dengan langit ketiga, langit ketiga dengan langit
keempat, langit keempat dengan langit kelima, langit kelima dengan langit
keenam, langit keenam dengan langit ketujuh. Bayangkanlah macam mana besarnya
Allah s.w.t yang telah ciptakan segalanya ini, tujuh petala langit dan tujuh
petala bumi. Betapa besarnya zat Allah s.w.t dan Allah s.w.t jadikan ini semua
dengan kudratNya. Apa sahaja yang Allah s.w.t mahu, Dia ciptakan segalanya
dengan kudratNya. Kalau Allah s.w.t mahu, Allah s.w.t boleh ciptakan ratusan
dan ribuan langit dan bumi seperti ini. Inilah kuasa dan kudrat Allah s.w.t.
Kalau kita kenal Allah s.w.t yang maha besar ini, maka di dunia ini kita akan
berjaya dan di akhirat pun kita akan berjaya.
Dahulu malaikat tidak
ada. Allah s.w.t ciptakan malaikat, malaikat yang besar, Jibrail, Mikhail,
Israfil dan Izrail. Ini semua Allah s.w.t jadikan dengan kudrat dan kuasaNya.
Macam mana besar dan hebatnya setiap malaikat tersebut. Kalau Jibrail a.s
berdiri dalam rupanya yang sebenar maka kepalanya akan berada di langit yang
ketujuh dan kakinya akan berada di bumi yang ketujuh. Jibrail a.s ada 600
sayap. Apabila dibuka 2 sayap maka akan tertutuplah dunia ini dari barat ke
timur. Kekuatan yang ada pada sayapnya membolehkannya mengangkat dengan hujung
sayap sahaja seluruh dunia dan isinya, bukit-bukau, lautan sampailah ke langit.
Sebenarnya itu pun tidak ada apa-apa, kekuatan yang diberi oleh Allah s.w.t.
Satu ketika, Rasulullah
s.a.w tanya mengenai kelajuan Jibrail a.s. Jibrail a.s jawab, apabila saudara
kamu Yusuf a.s dicampakkan ke dalam telaga oleh adik-beradiknya, pada masa itu
Jibrail a.s berada di langit yang ketujuh. Jarak di antara bumi dan langit yang
pertama ialah 500 tahun jauh perjalanan dan tebal langit pertama ialah 500
tahun, jarak antara langit pertama dan langit kedua 500 tahun dan tebal langit
kedua 500 tahun. Begitulah seterusnya langit ketiga, keempat, kelima, keenam
dan ketujuh. Bayangkanlah betapa jauhnya malaikat Jibrail a.s berada pada masa
itu, di langit ketujuh. Bila mereka campakkan Yusuf a.s ke dalam telaga, Allah
s.w.t perintahkan Jibrail a.s pergi dan selamatkan Yusuf a.s dan jangan biarkan
dia cedera. Maka Jibrail a.s terus datang dari langit ketujuh ke bumi dan
selamatkan Yusuf a.s. Itulah kelajuan malaikat Jibrail a.s. Jibrail a.s
sentiasa menunggu perintah Allah s.w.t dan di antara Jibrail a.s dan Allah
s.w.t ada 70,000 tabir. Jibrail a.s berada begitu jauh daripada tabir yang
pertama, jika dia berdiri hampir dengan tabir yang pertama dia akan hangus
terbakar dengan tajalli,
kebesaran dan nur Allah s.w.t. Jibrail a.s sentiasa dengar dan dengar dan
dengar perintah Allah s.w.t sehingga dia jadi kecil macam burung. Bayangkanlah
macam mana besarnya Allah s.w.t yang telah ciptakan ini semua.
Allah s.w.t telah
ciptakan satu makhluk yang mana tujuh lapis langit dan bumi dan segala-galanya
di sisi makhluk itu cuma satu suap makanan sahaja. Kalaulah Allah s.w.t boleh
jadikan makhluk yang begitu besar, maka bagaimana pula besarnya Allah s.w.t itu
sendiri.
Di hadapan arash Allah
s.w.t ada satu lautan nur yang mana satu gelombangnya sahaja lebih besar
daripada tujuh lapis langit dan bumi. Bayangkan macam mana besarnya lautan nur
ini. Allah s.w.t begitu besar. Allah s.w.t begitu hebat.
Kalau semua pokok-pokok
dalam dunia ini dijadikan pena/kalam dan semua lautan dijadikan dakwat dan
tulis kebesaran Allah s.w.t, Allah maha besar, Allah maha besar, maka semua
pokok-pokok ini akan habis dan semua lautan akan habis tetapi kebesaran Allah
s.w.t tidak tertulis dan tidak dapat hendak diceritakan. Allah s.w.t begitu
besar dan kita mahu Allah s.w.t bersama dengan kita. Semua orang akan rasa
kagum apabila seorang raja atau pemerintah satu negara bersama dengan seseorang
atau satu orang yang kuat/gagah/berani bersama dengan seseorang. Betapa hebat
dan betapa besar pula jika Allah s.w.t
bersama seseorang. Kalau Allah s.w.t telah bersama kita maka kita telah
dapat segala-galanya. Kita akan berjaya
di dunia dan di akhirat.
Allah s.w.t maha besar,
Allah s.w.t maha hebat. Untuk memasukkan kebesaran Allah s.w.t dalam hati kita
ini , kita perlu cakap kebesaran Allah s.w.t lagi dan lagi. Bukan 100 kali,
bukan 1000 kali malah ratusan dan ribuan kali kita kena cakap dan ulang. Kita
kena cakap, dengar, fikir dan lihat kebesaran Allah s.w.t ini maka barulah
kebesaran Allah s.w.t akan masuk ke dalam hati kita. Kita kena cakap lagi dan
lagi, Allah s.w.t yang bagi kejayaan, Allah s.w.t yang bagi kemuliaan, Allah
s.w.t yang bagi sakit, Allah s.w.t yang bagi sihat, Allah s.w.t yang
menghidupkan, Allah s.w.t yang mematikan, Allah s.w.t yang buat segala-galanya,
Allah s.w.t yang memelihara, Allah s.w.t yang bagi kita makan, Allah s.w.t yang
turunkan hujan - bukan awan yang turunkan hujan. Cakap berulang-ulang kali
tentang kebesaran Allah s.w.t barulah kebesaran Allah s.w.t akan masuk ke dalam
hati kita.
Satu kisah,
wazifah/amalan satu orang ialah lamatlub illallah,
lamaujud illallah, lamaksud illallah, lamakbud
illallah, lailaha illallah. Cakap perkara yang sama berulang-ulang kali maka
barulah yakin kepada Allah s.w.t akan masuk ke dalam hati kita. Cinta kepada
Allah s.w.t akan datang kepada diri kita.
Bila kebesaran Allah
s.w.t telah masuk ke dalam hati kita, maka bila hendak mati nanti akan keluar
daripada hati melalui bibir kebesaran Allah s.w.t. Jika tidak diusahakan maka
bila hendak mati nanti bukan lailaha illallah yang
akan keluar, akan keluar benda yang lain. Hati kita telah penuh dengan
keyakinan-keyakinan yang fasiq, keyakinan bahawa harta yang beri kejayaan,
segala urusan diselesaikan dengan wang ringgit. Jika kita tidak usaha untuk
keluarkan yakin yang fasiq yang ada
dalam hati kita maka bila hendak mati nanti benda-benda inilah yang akan keluar
daripada bibir kita. Benda yang fasiq ini akan keluar masa kita mati, dalam
kubur dan di padang mahsyar. Oleh itu, kita kena usaha. Satu usaha yang
panjang, satu jangkamasa yang lama dan perlu pengorbanan untuk masukkan
keyakinan kepada kebesaran Allah s.w.t dalam hati kita. Bila kita cakap lagi
dan lagi, dakwah perkara ini lagi dan lagi, barulah perkara ini akan masuk ke
dalam hati kita. Barulah kita akan dapat mengucap dan kebesaran Allah s.w.t
akan keluar dari hati kita bila kita hendak mati nanti, dalam kubur dan
seterusnya. Jika tidak diusahakan, maka kita akan menyesal, menangis
mengalirkan air mata darah dan nanah untuk selama-lamanya.
Kehidupan akhirat
adalah kehidupan yang sebenarnya. Oleh itu apa yang perlu kita buat dalam
kehidupan yang sementara ini, yang hanya beberapa minit, beberapa ketika ini
ialah kita usaha mengeluarkan keyakinan fasiq, keyakinan pada harta, kuasa,
pangkat yang ada dalam hati kepada yakin hanya sanya pada Allah s.w.t, kepada lailaha illallah. Oleh itu kita kena cakap, dengar dan
keluar di jalan Allah s.w.t. Usaha perlu dibuat.
Kita kena cakap dan
dengar kebesaran Allah s.w.t lagi dan lagi, di tempat kerja, di rumah, dengan
anak-isteri, di tempat rehat, di tempat perniagaan. Tiap-tiap hari kita perlu
cakap kebesaran Allah s.w.t, barulah keyakinan pada Allah s.w.t akan datang
dalam diri kita. Bila ada yakin dengan Allah s.w.t, barulah Allah s.w.t akan
bersama kita. Bila Allah s.w.t bersama kita, kita telah dapat segala-galanya.
Para sahabat telah usaha selama 13 tahun atas perkara ini. Mereka telah usaha
selama 13 tahun untuk tanamkan keyakinan pada Allah s.w.t, tanamkan kebesaran
Allah s.w.t dalam hati mereka. Mereka telah cakap, mereka telah dakwah perkara
ini, mereka telah korban. Oleh itu Allah s.w.t bersama mereka dan mereka tidak
takut pada apapun. Allah s.w.t telah tunjukkan semua pada mereka, mereka tidak
takut pada binatang-binatang yang buas, binatang-binatang yang bisa, ular,
kalajengking, mereka tidak takut pada siapapun, pada apapun. Mereka yakin pada
Allah s.w.t. Allah s.w.t bersama mereka, Allah s.w.t bantu mereka dan Allah
s.w.t beri kejayaan pada mereka. Mereka dapat keyakinan ini melalui usaha
dakwah.
Satu ketika, Rasulullah
s.a.w dan para sahabat telah berkhemah di satu tempat. Telah datang satu orang
yang kuat, gagah, berani, ahli perang. Dia telah datang dengan kuda. Apabila
turun dari kuda, dia terus potong kaki kuda tersebut. Maksud dia potong kaki
kuda itu ialah hendak beritahu semua orang bahawa dia hendak lawan dan perang
sampai mati. Dia tidak ada niat untuk balik, samada dia menang atau mati. Bila
satu orang telah buat niat untuk mati, sanggup bagi nyawa maka memanglah dia
berani dan tiada siapa pun boleh lawan. Dia cabar, “Siapa hendak lawan dengan
saya?”. Para sahabat dan Nabi s.a.w ada disitu dan dengar dan semua ada
jasbah/keinginan untuk lawan. Ali r.a terus bangun dan kata, “Saya sedia”. Nabi
s.a.w suruh dia duduk. Orang itu cabar lagi. Ali r.a bangun lagi sekali.
Rasulullah s.a.w tanya Ali r.a, “Kamu tahu tak siapa orang ini, dia ialah Amar
ibni Abdi Huz, satu orang yang memang handal”. Ali kata, “Saya tidak tahu
apa-apa pun tentang orang ini dan saya tidak takut kerana Allah s.w.t bersama
dengan saya”. Nilainya tidak lebih dari sayap nyamuk. Ali r.a hanya menunggu
kebenaran dari Rasulullah s.a.w. Akhirnya Nabi s.a.w beri kebenaran dan Ali r.a
terus pergi mengadap orang itu dengan pedangnya. Umur Ali pada masa itu 22-25
tahun dan saiz badannya pun kecil manakala lawannya berumur 32-35 tahun dengan
saiz badan yang lebih besar. Apabila orang itu lihat Ali r.a menuju ke hadapan
hendak lawan, dia kata hantarlah orang yang padan dengan dia. Dia tidak mahu
lawan dengan budak kecil macam Ali r.a. Dia tidak suka pedang dia dibasahi
dengan darah orang macam ini. Ali r.a pula kata dia suka pedang dia dibasahi
dengan darah orang itu. Apabila mendengar kata-kata Ali r.a tadi, orang besar
itu pun marah dan terus menghayun pedang untuk pancung Ali r.a. Allah s.w.t
beri kekuatan pada Ali r.a, dia tahan dengan perisai dan perisai itu terbelah
dua. Ali r.a terus pancung orang besar itu dan dia pun terbelah dua. Kalau
orang-orang biasa berada di situ pada masa itu, mereka akan berkata, “Hidup
Ali”, tetapi sahabat kata, “Allahuakbar”, Allah maha besar. Jika Allah s.w.t
telah bersama dengan seseorang, maka dia telah dapat segala-galanya.
Satu ketika, Khalid r.a
telah keluar berjihad. Mereka satu jemaah berperang dengan 60,000 orang kafir.
Kekuatan Islam hanya satu jemaah yang kecil sahaja. Khalid r.a kata dia seorang
sudah cukup untuk lawan dengan 60,000 orang. Beliau kata 60,000 orang ini
adalah seperti orang-orang yang mati kerana mereka tidak ingat pada Allah s.w.t
manakala orang yang berzikir pada Allah s.w.t adalah orang yang hidup. Dia
seorang sudah cukup untuk lawan dengan 60,000 orang malah 100,000 orang pun dia
tidak takut. Inilah yakin para sahabat. Mereka tidak yakin pada bilangan.
Tetapi hari ini pasti kita akan kata 60,000 orang akan menang bila lawan dengan
satu orang kerana yakin kita sudah fasiq. Yakin kita telah rosak. Kita tengok
tentera, binatang, manusia, senjata kita jadi takut. Para sahabat ada yakin
yang sebenarnya pada Allah s.w.t maka mereka tidak takut pada apapun dan
siapapun. Amer jemaah kata pada Khalid r.a, “Apa yang kamu kata itu benar
tetapi kamu pergilah dengan satu jemaah” Mula-mula mereka fikir 10 orang sudah
cukup, maknanya 1 orang lawan dengan 6,000 orang. Selepas itu mereka mesyuarat
lagi dan tambah 60 orang. 60 orang lawan 60,000 orang.
Khalid r.a bersama-sama
dengan 60 orang telah pergi berperang. Allah s.w.t bagi mereka faham untuk buat
sesuatu kerana mereka orang beriman. Maka Khalid r.a telah buat 6 jemaah. Satu
jemaah 10 orang. Dia seorang sahaja ditengah-tengah dan sentiasa akan beri
seruan dan laungan. “Kalau kamu dengar suara saya maknanya saya masih hidup”.
Mereka telah berperang dari pagi sampai ke petang. Akhirnya Allah s.w.t telah
bagi kemenangan pada 60 orang. Kemenangan pada orang Islam yang ada yakin pada
Allah s.w.t. Riwayat mengatakan 10,000 orang kafir telah terbunuh dan hanya 10
orang Islam sahaja yang syahid. Siapa bagi kemenangan? Allah s.w.t yang buat semua
perkara. Allah s.w.t yang bagi kemenangan. Allah s.w.t yang bagi kemuliaan.
Kita kena cakap perkara
ini lagi dan lagi, barulah keyakinan yang sebenarnya, yakin pada Allah s.w.t
akan masuk ke dalam hati kita. Kita kena cakap dan dengar perkara ini berulang-ulang
kali sehingga kita dapat keyakinan pada Allah s.w.t. Allah s.w.t yang buat
segala-galanya. Allah s.w.t yang bagi kejayaan. Allah s.w.t yang bagi
kemuliaan. Kemuliaan bukan dalam harta.
Khalid r.a sentiasa
dapat kemenangan dalam setiap peperangan yang disertainya. Sentiasa Allah s.w.t
bagi kemenangan padanya. Namanya ialah Khalid Saifullah.
Khalid r.a kata dia turun dalam medan peperangan lebih-kurang 100 kali dengan
niat untuk mati syahid, untuk bagi nyawa di jalan Allah s.w.t. Dia tidak dapat
perkara itu kerana dia ‘Pedang Allah’. Saifullah tidak boleh dibunuh di medan peperangan.
Satu masa di medan
peperangan, dia telah tangkap satu orang Jeneral. Bila periksa badan Jeneral
itu, dia terjumpa satu botol kecil yang ada racun. Khalid r.a tanya, “Untuk apa
racun ini”. Jeneral kata, “Bila ditangkap dia akan minum racun itu dan mati”.
Khalid r.a kata, “Inilah orang-orang yang pengecut, takut”. Bunuh diri kerana
tidak ada yakin pada Allah s.w.t. Orang Islam yang beriman, yang ada yakin pada
Allah s.w.t tidak akan buat seperti ini. Jeneral kata racun itu begitu kuat,
walaupun dituang kedalam satu tong air dan diminum sedikit akan membawa maut.
Khalid r.a ambil botol kecil racun itu dan baca beberapa doa dan telan racun
itu semua sekali. Jeneral itu pun tunggu kematian Khalid r.a. Setelah tunggu
lama, Khalid r.a tidak juga mati. Allah s.w.t yang bagi mati, bukan benda atau
makhluk. Keyakinan manusia telah salah, yakin bahawa benda yang bagi maut.
Sebenarnya yang menghidupkan dan yang mematikan ialah Allah s.w.t. Racun tidak
ada kuasa. Allah s.w.t yang berkuasa. Disebabkan Khalid r.a ada yakin yang
betul, maka apabila dia minum racun, dia tidak mati sebaliknya semua penyakit
dalam badannya telah sembuh. Apabila Jeneral itu lihat perkara ini maka dia telah
masuk Islam.
Dalam bayan mufti ada
diberitahu, zakat itu fardhu bagi mereka yang banyak harta. Orang yang tidak
cukup harta, tidak fardhu. Para sahabat, mereka minum racun kerana mereka yakin
bahawa Allah s.w.t yang menghidupkan dan yang mematikan. Allah s.w.t yang buat
segala-galanya. Keyakinan telah pun terbentuk dalam diri mereka. Jangan kita
buat seperti itu kerana iman kita belum terbentuk lagi. Iman yakin kita masih
lemah. Kita kena usaha atas iman. Bina iman dan yakin kita pada Allah s.w.t.
Bila kita sudah ada
kebesaran Allah s.w.t, keyakinan pada Allah s.w.t dalam hati kita bahawa Allah
s.w.t yang buat segala-galanya, Allah s.w.t yang menentukan segala-galanya maka
macam-macam kita akan dapat. Macam mana hendak perolehi kemahuan kita daripada Allah
s.w.t ? Allah s.w.t bagi kita amal,
perintah-perintah Allah s.w.t. Bila iman kita kamil/sempurna, maka amalan kita
pun akan sempurna. Kita akan perolehi apa-apa yang kita mahu daripada Allah
s.w.t melalui amal, sembahyang.
Seperti anak Harun
al-Rasyid, iaitu seorang pemuda, 16 tahun, buat kerja buruh kasar, buat
tembok/dinding. Buat kerja dengan dua syarat. Bila waktu sembahyang tiba, dia
akan berhenti kerja dan upah yang akan diambil hanyalah 7 dirham. Majikan
setuju dengan syarat tersebut. Hari ini, kerana yakin telah rosak pada waktu
sembahyang pun kita masih nampak orang tengah bekerja. Tidak ada risau
langsung. Azan dilaungkan, masing-masing sibuk dengan urusan. Siapapun tidak
peduli dengan azan. Jika kita buat usaha sungguh-sungguh dengan penuh pengorbanan,
insya’Allah kita akan rasa tidak
ada ketenteraman bila lihat manusia tidak sembahyang. Kita kena korban dan
usaha sehingga dalam hati kita ada risau dan bimbang supaya jangan ada satu
orang pun berada di luar masjid bila azan dilaungkan. Bila kita nampak ada
orang di luar masjid, mereka tidak sembahyang atau mereka tertinggal takbiratul ula , kita akan rasa risau, kita akan rasa
rungsing dan bimbang. Sekarang kita tidak ada rasa ini. Bila-bila masa pun,
dalam apa keadaan pun, walaupun kita akan dapat keuntugan yang beribu ringgit,
walaupun flight penerbangan hendak berlepas, jangan kita tinggal takbiratul ula. Kita akan datang pada tahap ini.
Allah s.w.t beritahu,
“Perniagaan mereka yang tidak melalaikan mereka daripada mengingati Allah, bila
dengar azan, mereka datang untuk tunaikan perintah Allah s.w.t”. Allah s.w.t
panggil mereka rijal. Maulana
Syed Ahmad Khan beritahu, dalam Quran Allah s.w.t rujuk rijal ini pada para sahabat. Kita ini muzakkar. Bila kita lihat wanita kita kejar
mereka. Bila sahabat lihat wanita, wanita akan takut dengan pandangan mereka,
mereka akan jauh dari orang yang macam ini. Dengan rijal
ini, apabila tengok wanita akan alihkan pandangan tetapi kita hari ini apabila
tengok wanita, kita kejar mereka. Ini perbezaan rijal
dan muzakkar.
Anak Harun al-Rasyid,
dia sebenarnya rijal.
Kita bukan rijal. Mereka adalah
orang-orang yang taqwa, yakin pada Allah s.w.t. Bila beliau habis buat kerja
pada waktu petang dan majikan pun datang hendak tengok hasil kerja, majikan
terkejut dan hairan kerana kerja yang dibuat sepatutnya dibuat oleh 10 orang.
Kerja yang sepatutnya dihabiskan dalam masa beberapa hari tetapi telah siap
dalam masa sehari sahaja. Majikan tersebut hendak beri upah yang lebih tetapi
dia tidak mahu. 7 dirham sudah cukup untuk seminggu. Dia hanya kerja seminggu
sekali. Pada hari yang kedua majikan cari dia tetapi tidak jumpa dan tanya
orang-orang disitu, mereka kata dia hanya datang seminggu sekali iaitu pada
hari Sabtu. Dia bukan jenis orang yang kejar duit, dia tidak perlu pada duit.
Dia seorang yang suka buat amal ibadat. Pada hari yang ketujuh dia datang
dengan wajahnya penuh dengan nur. Bila dia mula kerja, majikan dia tengok dari
belakang, macam mana dia buat kerja. Bila dia angkat
batu-batu kecil, batu-batu besar datang sendiri dan susun sendiri. Mutu
kerjanya sangat hebat. Orang-orang yang pakar dalam juru bina pada masa itu pun
tidak boleh buat macam itu. Dia ialah wali Allah. Mereka-mereka yang jadi
auliya Allah, Allah s.w.t akan buat kerja mereka. Allah s.w.t akan bantu dan
menyelesaikan kerja dan urusan mereka. Pada mereka, kerja boleh ditinggalkan
tetapi sembahyang tidak sekali-kali. Tetapi kita sebaliknya, kita tinggalkan
sembahyang untuk kerja. Mereka tinggalkan kerja untuk sembahyang. Kadang-kadang kerana bas kita tinggalkan
sembahyang. Yakin kita telah rosak. Kita tidak ada keyakinan pada
perintah-perintah Allah s.w.t dan tidak ada keyakinan dalam amal.
Satu kisah yang lain,
seorang peniaga celak/surma. Dia ada seorang pekerja yang baik, orang tua yang
jaga sembahyang. Kerja dia ialah pecahkan/hancurkan batu surma hingga jadi
serbuk. Tiap-tiap hari selepas sembahyang Isyak, dia akan habiskan
wazifah/amalan dia, baca surah al-mulk dan surah as-sajdah (Allah s.w.t akan
beri pahala beribadat malam lailatul qadar),
selepas itu dia akan sembahyang nafil. Semasa dia sembahyang, batu tumbuk yang
digunakan untuk menumbuk surma itu, akan tumbuk sendiri dan menghasilkan surma
yang berkualiti tinggi yang di sukai oleh semua orang.
Sesiapa yang jaga
sembahyang, Allah s.w.t akan bereskan urusan dia. Allah s.w.t akan bantu
mereka. Sekarang apa sudah jadi? Semua kerja kita dahulukan dan sembahyang kita
kemudiankan. Semua urusan kita letak dihadapan tetapi sembahyang kita letak
dibelakang. Sebenarnya melalui
sembahyang semua urusan dan keperluan kita dapat disempurnakan.
Kita kena bina iman
kita, bina amal kita, bina sembahyang kita. Untuk ini perlu satu usaha, usaha
yang panjang lebar dan usaha yang sungguh-sungguh dan tidak tahu berapa lama
masa yang akan diambil. Kena mula daripada sekarang. Para sahabat telah
korbankan segala-galanya untuk perkara ini dan mereka telah dapat yakin pada
Allah s.w.t. Amalan mereka sempurna dan Allah s.w.t beri kejayaan dan kemuliaan
pada mereka. Kejayaan di dunia, di kubur, di padang mahsyar dan selama-lamanya
mereka berjaya.
Kita pun kena buat
perkara ini. Walaupun kita bagi segala-galanya untuk perkara ini, ia masih satu
perniagaan yang sangat-sangat murah. Kalau kita bagi nyawa untuk agama, nyawa
itu pun Allah s.w.t yang bagi. Ia bukanlah perkara yang besar. Hak agama ini
tidak tertunai walaupun kita bagi nyawa. Oleh itu kita kena keluar di jalan
Allah s.w.t. Buat usaha atas iman, atas amal, Allah s.w.t akan bantu kita.
Allah s.w.t akan bagi kejayaan sebagaimana Allah s.w.t telah bantu para
sahabat. Allah s.w.t akan bagi kejayaan dan kemuliaan. Oleh itu kena bagi masa,
4 bulan, 40 hari tunai.....
Jangan tangguh-tangguh
lagi, kita tidak tahu bila maut akan datang.
Comments
Post a Comment