Tongi 2000 - bayan maghrib maulana saad
30/01/2000
Manusia adalah sebaik-baik ciptaan Allah s.w.t dan
mempunyai kelebihan. Manusia merupakan asbab hidayah untuk yang lain. Manusia
adalah untuk manusia yang lain. Segala macam boleh dikerjakan oleh manusia.
Manusia dijadikan untuk kepentingan manusia. Kita menganggap bahawa manusia
boleh melakukan segala sesuatu. Manusia tidak bebas dalam perbuatannya. Manusia
dikirimkan ke dunia ini untuk maksud yang tertentu. Bukan untuk kepentingan
dirinya sahaja. Semua ciptaan Allah s.w.t, selain manusia, tidak diberi satu
tanggungjawab pun tetapi manusia dicipta oleh Allah s.w.t untuk kepentingan
sesama manusia. Manusia ini diciptakan oleh Allah s.w.t untuk kepentingan umat
manusia, sebagai pembawa hidayah daripada Allah s.w.t dan boleh jadi
asbab-asbab hidayah untuk yang lainnya. Bukan untuk diri sendiri sahaja.
Kita tahu maksud kejadian sesuatu benda, samada digunakan
untuk diri dia sendiri atau digunakan oleh orang lain dengan cara yang salah
yang mana ia akan menghapuskan maksud kejadian perkara itu. Kalaulah benda itu
digunakan untuk maksud lain daripada maksud ia diadakan, maka tidak akan dapat
faedah daripada benda itu. Benda itu sendiri akan hilang, akan binasa.
Mana-mana benda yang dijadikan untuk maksud-maksud yang tertentu kalau
digunakan untuk maksud itu, baru ia akan dapat manafaat. Kalau digunakan untuk
maksud yang lain, maka benda itu sendiri akan hilang, akan binasa.
Manusia dijadikan oleh Allah s.w.t dengan satu tujuan yang
besar dan diberi kemampuan yang besar oleh Allah s.w.t. Kalau manusia ini
terpesong daripada ibadat, daripada dakwah, digunakan untuk benda-benda, maka
nilai benda-benda akan meningkat. Sebaliknya kedudukan manusia akan hilang.
Sekarang ini manusia telah terpesong dari usaha nabi-nabi. Mereka telah usaha
atas benda-benda sehingga mereka telah yakin terhadap benda-benda. Sekarang
ini, usaha atas Islam sendiri tidak ada, telah hilang. Manusia telah diberi
satu kerja dan kerja itu telah diengkar oleh manusia sendiri. Bila manusia
digunakan bukan untuk usaha atas manusia, maka yakin manusia telah rosak.
Apabila usaha manusia rosak, maka yakin juga akan rosak.
Usaha dilakukan oleh manusia dan manusia yakin bahawa dia
akan berjaya dengan usahanya. Dia telah tetapkan usaha tertentu. Usaha sebenarnya
untuk manusia telah diberitahu oleh Allah s.w.t. Allah kata, “Kamu adalah
sebaik-baik umat”. Umat ini bukan untuk jadi kerajaan, bukan untuk jadi
pegawai, umat ini bukan untuk perniagaan. Umat ini diketahui tujuan maksud oleh
penjadinya sendiri. Dialah yang tahu apa yang diciptakan. Apabila manusia ini
terpesong daripada jalan nabi-nabi, buat usaha atas benda-benda, maka
bermulalah kerosakan aqidahnya. Mula masuk cinta dunia kepadanya dan mula
hilang ibadat daripadanya. Kerugiannya, kebinasaannya, lahir daripada perkara
ini iaitu bila dia tukar usahanya. Oleh kerana itu, perkara pertama, tanpa
perkara ini, manusia tidak akan betul.
Sekarang ini, peniaga
dengan perniagaannya, petani dengan pertaniannya, pemerintah dengan
pemerintahannya, apa sahaja usaha yang sedang mereka lakukan dan mereka telah
yakin dengan usaha-usaha mereka sehingga begitu sekali mereka yakin kepada
usaha mereka, mereka tidak yakin dengan usaha orang lain. Semua kerja tersebut
bukan kerja umat ini. Kerja umat ini adalah untuk seru manusia kepada Allah
s.w.t, ajak manusia kepada perintah Allah s.w.t, menghalang umat daripada
perkara-perkara yang dilarang oleh Allah s.w.t. Inilah kerja umat ini. Dengan
kerja inilah insaniah, kemanusiaan, sifat-sifat kemanusiaan akan kekal dalam ummah.
Yang mengetahui tujuan
satu-satu benda adalah penciptanya. Pencipta satu-satu benda lebih tahu tujuan
satu-satu benda itu diciptakan. Sekiranya benda tadi digunakan selain daripada
tujuan pencipta menciptakannya, maka, pertama, manafaat tidak akan dapat
daripada benda tersebut, kedua, benda itu sendiri akan rosak. Allah s.w.t yang
menciptakan manusia ini. Dia lebih faham, Dia lebih tahu dengan ciptaanNya dan
maksud ciptaanNya. Allah s.w.t telah terangkan maksud kejadian umat ini, iaitu
“takmurunabil makruf, fi watan hau naanil munkar”.
Sekiranya manusia buat usaha atas benda lain, maka manusia sendiri akan rosak dan manafaat tidak akan dapat daripada manusia. Sekarang ini, manusia telah jadikan segala usaha-usaha sebagai tujuan mereka, sebagai usaha mereka. Peniaga telah usaha atas perniagaan, pekebun telah usaha atas kebun, pekilang telah usaha atas perkilangan, semua jenis usaha masing-masing telah buat, hasil daripada usaha akan datang keyakinan. Sekarang ini usaha atas benda-benda ini telah begitu hebat sehingga masing-masing telah yakin dengan usaha masing-masing, dia akan dapat kejayaan. Begitu sekali keyakinan mereka sehingga mereka sudah tolak usaha yang lain. Peniaga yakin bahawa dengan perniagaanlah mereka akan berjaya dan mereka tidak yakin lagi bahawa dengan pertanianlah akan berjaya. Demikian juga dengan petani, telah yakin bahawa dengan pertanianlah mereka akan berjaya dan petani tidak yakin lagi bahawa dengan perniagaan akan berjaya. Masing-masing sudah tidak yakin antara satu sama lain kerana usaha mereka begitu rupa. Jadi, sepatutnya usaha yang diperlukankan adalah usaha untuk bina manusia sendiri.
Oleh kerana semua
usaha-usaha tadi adalah untuk bina benda, bukan untuk bina manusia, pertanian,
perniagaan, perkilangan, semuanya usaha untuk bina benda, maka hasil daripada
usaha yang dilakukan, benda-benda naik mutunya, naik nilainya, tetapi manusia
sendiri telah rosak. Manafaat yang sebenarnya yang sepatutnya didapati dari
manusia, tidak dapat lagi kerana manusia telah ubah jalan usahanya. Tidak semua
usaha yang dilakukan akan diterima oleh Allah s.w.t, tidak semua usaha akan
diberi ganjaran oleh Allah s.w.t. Tidak
semua usaha dijanjikan hidayat oleh Allah s.w.t. Tidak semestinya manusia buat
mana-mana usaha, mesti dapat hidayat. Mana-mana usaha tidak semestinya akan
dapat jalan yang lurus, mana-mana manusia buat mujahadah, buat usaha atas
satu-satu perkara maka jalan itu akan terbuka/terbentang di depannya.
Jalan-jalan yang mana dilakukan mujahadah, diusahakan, maka jalan itu akan
terbuka di depannya, tetapi tidak semestinya mana-mana usaha dilakukan terus
dapat hidayat daripada Allah s.w.t.
Jalan untuk dapat
hidayat ditentukan oleh Allah s.w.t hanya dengan jalan nabi-nabi. Ini telah
ditentukan oleh Allah s.w.t. Sebanyak mana kita mujahadah dalam jalan
nabi-nabi, sebanyak itulah kita akan dapat hidayah. Mana-mana usaha lain, tidak
akan dihiraukan oleh Allah s.w.t. Siapa-siapa yang pilih jalan lain daripada
Islam, sekali-kali tidak akan diterima oleh Allah s.w.t. Allah s.w.t tidak akan
terima daripadanya. Sesiapa yang terpesong daripada jalan nabi-nabi, maka akan
terpesong daripada medan usaha nabi-nabi. Selain daripada usaha nabi, semua
usaha yang lain, adalah usaha dunia, usaha atas benda-benda.
Kita faham bahawa saya
bertanggungjawab pada rumah saya, anak-isteri saya. Tanggungjawab ini
disempurnakan oleh binatang-binatang juga tetapi tidak ada nilai apa-apa pun
untuk mereka dalam menunaikan tanggungjawab untuk isteri dan anak-anak mereka.
Tidak ada ganjaran daripada Allah s.w.t. Mana-mana manusia meletihkan diri dan
inginkan ganjaran atas keletihan dia, maka dia perlu bawa diri dia atas jalan
yang betul. Berjalan di atas jalan yang betul, barulah Allah s.w.t akan beri
ganjaran padanya. Allah s.w.t telah letakkan syarat, “Yang bermujahadah di jalan
Kami, sesiapa yang bermujahadah di jalan Kami, pasti kami bagi hidayah
padanya”. Siapa yang terpesong dari jalan yang sebenar, tidak ada jaminan
hidayat daripada Allah s.w.t.
Seorang rahib telah
mujahadahkan diri dia dalam beribadat kepada Allah s.w.t. Umar r.a lalu di
depan menara rahib itu dan berkata, “Bawa dia turun dari menara”. Wajah dia
telah pucat kerana mujahadahnya, kurus kering, tanggung kesusahan, kehidupan
yang susah, tidak makan, tidak minum, jalani kehidupan ‘rahbaniah’. Pilih semua
kesusahan yang ada dalam ibadat. Umar r.a tengok dia dan menangis. Orang tanya
kenapa menangis terhadap rahib itu? “Saya menangis kerana saya tengok keadaan
rupa parasnya, saya teringat ayat Allah s.w.t, Allah s.w.t kata, “Tidakkah
engkau tahu satu orang yang menyusahkan diri dia untuk ibadat sehingga kesan
ibadatnya datang pada wajahnya”, kesan letih beribadat, apakah hal keadaan dia?
Nampak di wajahnya pucat tetapi usahanya salah, bukan jalan yang betul .
Usahanya telah terkeluar daripada cara kenabian. Dia buat usaha tetapi
terkeluar dari jalan kenabian. Dia buat ibadat tetapi terkeluar daripada jalan
kenabian, dia bawa ‘rahbaniah’ dalam ibadat dan dia telah tinggalkan
tanggungjawab dakwah, hidup dengan bersendirian. Umar r.a menangis tengok wajah
dia, dia bermujahadah begitu sekali, usaha begitu sekali, tetapi kesemua
usahanya sedang masukkan dia ke dalam jahanam.
Iman ini dalam dakwah,
dalam ibadah, dalam muamalat, dalam muasyarah, dalam akhlak, semua perkara
telah diberi pengajaran, telah diikatkan, tidak ada kebebasan dalam ibadah,
tidak ada kebebasan dalam akhlak. Apa yang dia hendak, dia boleh buat, apa yang
dia suka makan, dia makan, apa yang dia suka pakai, dia boleh pakai, apa cara
yang dia hendak kahwin, dia kahwin, tidak! Dia tidak ada kebebasan langsung,
dalam ibadat, dalam usaha. Dalam ibadat dia diperintahkan, dalam usaha dia
diperintahkan. Ibadat kepada Allah s.w.t tetapi dia tidak terima Nabi Muhammad
s.a.w. Khulasahnya, manusia di dunia ini buat usaha tetapi selagi usahanya
tidak kena, tidak sesuai, tidak tepat sebagaimana yang ditunjukkan oleh
nabi-nabi, maka usahanya tidak akan datangkan apa-apa faedah, malah kebinasaan
untuk dirinya sendiri. Usahanya sia-sia sahaja, dalam apa bentuk sekalipun.
Segala usaha-usaha
dunia memang telah terkeluar lebih awal lagi, malah usaha ibadat sendiri, dalam
ibadat sendiri jika tidak bawa cara Nabi s.a.w, pun tidak akan diterima oleh
Allah s.w.t. Dalam Quran diberitahu, “Dia buat usaha susah-susah, mujahadah,
tetapi dia akan dibakar oleh api yang panas”. Manusia ini, dalam setiap hal,
bukan sahaja dalam iman, bukan sahaja dalam ibadah, tetapi dalam muamalatnya,
kerja-kerja dunianya, perniagaannya, pertaniannya, kerja dunia yang lain, dalam
muasyaratnya, dalam kehidupan rumahtangganya, kehidupan hariannya, dalam
akhlaknya, semua sekali dia tidak bebas, dia tidak boleh buat apa yang dia
suka, tetapi dia diperintahkan oleh Allah s.w.t. Segala perbuatannya terhad
dalam apa yang diperintahkan oleh Allah s.w.t.
Nabi-nabi tidak pernah
jadikan medan usaha mereka selain daripada manusia, tidak pernah, tidak pernah
bumi, pokok, benda-benda, tidak pernah jadi medan usaha nabi-nabi, tetapi medan
usaha ambiya a.s hanya manusia. Oleh kerana itu, dalam hadith beritahu,
“Manusia itu sendiri seumpama lombong-lombong”. Bila dia usaha atas satu
perkara, perkara itu akan terbuka di depannya. Nabi tidak kata, bukit-bukit itu
lombong, lombong biasanya tempat orang buat usaha. Nabi kata manusia itu
sendiri lombong. Manusia ada sifat-sifat yang mana sifat-sifat yang hebat itu
akan terserlah, akan zahir apabila diusahakan atas mereka. Ketakutan atas
senjata bila usaha atas senjata dibuat. Bumi akan keluarkan bijirin, bila
manusia buat usaha atas bumi.
Amal manusia itu
sendiri lebih kuat daripada segala sesuatu yang ada diantara langit dan bumi.
Amal yang keluar daripada badan manusia. Tetapi sekarang ini kekuatan manusia
digunakan di tempat yang lain, salah tempat, maka zahir kekuatan daripada
benda-benda. Sedangkan benda-benda ini telah ditundukkan untuk khidmat pada
manusia. Benda-benda yang sepatutnya tunduk pada manusia telah menguasai
manusia. Sekarang ini, benda-benda ini tidak lagi jadi benda yang bagi
kesenangan pada manusia, sebaliknya ia menjadi benda yang merosakkan manusia
kerana manusia telah lupa usaha yang sebenarnya. Nabi kata, “Manusia ini adalah
seumpama lombing emas dan perak”. Apabila diusahakan ke atasnya maka akan zahir
amal daripada mereka.
Ambiya a.s, nabi-nabi
datang buat usaha atas hati-hati manusia kerana tempat iman hanyalah hati.
Anggota-anggota manusia adalah tempat zahirnya amal. Tempat iman adalah hati.
Oleh kerana itu, riwayat ada mengatakan, “Ambillah fatwa daripada hati kamu
sendiri”. Hati ini akan jadi mufti yang betul, bagi fatwa yang betul, bila mata
hati itu terbuka, nampak, ada basirah, hati yang ada iman. Nifak, sifat munafik
adalah kebutaan pada hati. Allah s.w.t kata, “ Bukanlah buta mata-mata mereka,
tetapi buta hati yang ada dalam dada-dada mereka”. Oleh kerana itu, medan usaha
nabi-nabi adalah hati-hati manusia supaya hati kenal zat Allah s.w.t yang maha
tinggi. Nabi-nabi kenalkan Allah s.w.t kepada hati-hati manusia kerana iman
duduk pada hati manusia. Iman kena sampai pada tempatnya yang sebenar.
Nabi-nabi usaha atas insan dan atas hati-hati manusia. Semua anggota manusia
adalah tempat zahirnya amal. Islah akan datang sebab adanya iman. Amal akan
datang sebab adanya iman. Dari kepala hingga ke kaki, gunakan semua anggota
atas dasar hukum Allah s.w.t, itulah dinamakan Islam dan ini akan datang dengan
kekuatan iman. Tanpa iman atau iman yang lemah, maka akan zahir amal-amal yang
bukan Islam. Semua amal manusia dalam apa lapangan pun yang mengikut hukum
Allah s.w.t, ikut sunnah Nabi s.a.w, itulah yang dinamakan Islam. Amal akan
zahir melalui anggota-anggota sebanyak mana ada iman dalam hati. Islam adalah
kezahiran iman. Islam tidak ikut suasana, Islam tidak ikut keadaan tetapi Islam
ikut iman. Islam tidak ikut suasana, Islam tidak ikut keadaan. Amal yang dibuat
ikut suasana, amal yang dibuat ikut keadaan, bukan Islam.
Amal yang dibuat dengan
dasar iman akan menukarkan keadaan dan suasana. Untuk bina amal, kena bina
iman. Amal yang dibuat dengan iman akan kekal dan atas itulah ada janji-janji
Allah s.w.t.
Pengenalan orang Islam,
Nabi s.a.w kata, “Orang Islam adalah orang yang mana, orang Islam yang lain
tidak dapat kesusahan daripada lidah dan tangannya”. Nabi s.a.w kata, “Islam
itu bukan hanya satu amal sahaja tetapi seluruh lapangan hidup manusia untuk
ikut peritntah Allah s.w.t, itulah Islam”. Dalam setiap lapangan dalam hidup
ada pengenalan dalam Islam. Pengenalan orang Islam dalam setiap lapangan hidup.
Dalam perniagaan, dalam pertanian, dalam kehakiman, dalam muasyarat, kalau
hendak tengok Islam, tengok orang Islam dalam perkara itu. Kamu hidupkan
hukum-hukum Allah s.w.t dalam lapangan hidup kamu, hidupkan sunnah-sunnah nabi
dalam lapangan hidup kamu, itu akan menjadi asbab hidayat untuk manusia.
Maulana Yusuf rah.
kata, “Sesiapa yang menambahkan sifat-sifat Islam dalam diri dia, maka dialah
yang akan jadi sumber hidayat untuk umat”. Kita hendak usahakan sifat-sifat
nabuwah dalam diri kita. Sifat-sifat ini akan datang berkadar dengan iman. Iman
akan datang berkadar dengan usaha. Bukan dengan perniagaan, bukan dengan
pertanian, bukan dengan kerja-kerja pejabat. Iman tidak akan datang dengan perkar-perkara
ini. Iman akan datang dengan kerja dakwah. Semua nabi-nabi datang dengan kerja
dakwah kerana keistimewaan dakwah itu sendiri untuk membina iman. Dakwah bukan
hanya untuk memperkenalkan Islam atau untuk memperkenalkan amal Islam tetapi
keistimewaan dakwah adalah untuk membina yakin. Semua orang perlu pada dakwah
supaya dia dapat bina iman dan yakin. Orang yang paling baik pun tidak terlepas
daripada keperluan dakwah. Siapa yang buat kerja dakwah, dia akan buat untuk
dia diterima.
Maulana Yusuf rah.
kata, “Sebanyak mana kelemahan iman, sebanyak itulah niat akan rosak”. Niat
yang rosak datang daripada kelemahan iman. Kerosakan yakin menyebabkan amal
yang dibuat bukan kerana Allah s.w.t. Yakin yang rosak menyebabkan cacat dalam
niat. Keistimewaan dakwah ialah untuk membina iman. Dakwah diberikan untuk bina
yakin. Untuk kukuhkan iman, kerja-kerja nabi adalah dakwah ‘illallah’. Bukan setakat mereka sahaja bagi dakwah
tetapi mereka menjadikan orang yang mereka dakwah juga sebagai da’i. Nabi
sendiri telah beritahu dakwah sesiapa yang terima dakwah ditangan Nabi, maka
pada masa itu juga dia akan jadi da’i. Bagi dakwah untuk bina iman dia sendiri
dan pada masa yang sama juga dia jadikan orang lain da’i. Ini cara dakwah Nabi
s.a.w.
Usaha untuk iman tidak
diberi tumpuan. Orang tidak sangka bahawa iman itu pun satu benda yang perlu
diusahakan. Mereka menyangka, beramal (buat amal) kemudian barulah iman akan
meningkat, sedangkan tanpa iman, amal tidak ada roh. Kalau tidak ada keyakinan
pada janji-janji Allah s.w.t, apakah benda yang akan bawa manusia kepada
hukum-hukum Allah s.w.t? Siapakah yang akan timbulkan harapan pada janji-janji
Allah s.w.t? Siapa akan bawa manusia ini takut pada amaran-amaran Allah s.w.t?
Oleh kerana iman, sahabat-sahabat sentiasa ada fikir. Banyak mana iman
bertambah, maka sebanyak itulah dia akan takut kepada nifaq. Hanzalah r.a kata
dia telah munafik. Abu Bakar r.a kata dia telah munafik. Ini orang Badar, orang
Uhud, tidak pernah mungkir janji, tidak pernah khianat mana-mana amanah, tidak
pernah ada mana-mana alamat nifaq pun pada mereka, tetapi sebabnya hanya
keadaan mereka berlainan depan Nabi s.a.w, dengar cerita syurga, neraka dan
apabila mereka pulang ke rumah, sudah berubah. Mereka dengar, orang-orang
beriman ini, seolah-olah mereka nampak Allah s.w.t di mana-mana pun. Perasaan
mereka depan Nabi s.a.w telah hilang, sebab itu dia kata, “Hanzalah telah
munafik”. Abu Bakar dengar dan Abu Bakar kata, “Ini pun berlaku pada aku juga”.
Sebanyak mana iman
meningkat, sebanyak itulah seseorang akan takut pada nifaq, akan benci pada
nifaq. Tidak mungkin ada alamat-alamat nifaq dalam diri mereka. Oleh kerana
kita tidak ada tumpuan pada iman, walaupun ada tanda-tanda nifaq dalam diri
kita, tetapi kita sangka kitalah orang yang sempurna. Tidak penuhi janji,
khianat dalam amanah, sangka ia satu kejayaan bila dapat khianat amanah orang.
Ini semua tanda-tanda nifaq kerana tidak ada iman. Oleh itu, perkara yang
terdahulu yang perlu diusahakan ialah atas iman. Iman akan datang bila usaha
atas iman.
Usaha iman ialah seru
manusia kepada Allah s.w.t tetapi kita telah salah faham iaitu dakwah untuk
orang lain. Dakwah sebenarnya untuk da’i itu sendiri. Dakwah ialah untuk orang
yang buat dakwah itu sendiri. Siapa yang bagi dakwah untuk dia sendiri, maka
dengan dakwah itu, yakin dia akan bertambah dan orang yang didakwah akan datang
kepada apa yang da’i itu yakini. Dakwah adalah untuk da’i itu sendiri. Dakwah
untuk pendakwah itu sendiri. Jangan kita salah faham iaitu dakwah untuk orang
lain. Apabila kita bagi dakwah pada orang lain untuk bina iman kita, untuk bawa
diri kita sendiri kepada amal, untuk bawa yakin kita kepada Allah s.w.t, maka
dakwah cara itu akan bawa keyakinan pada diri dia sendiri.
Bila dakwah keluar
daripada umat, maka keluar yakin daripada umat. Bila yakin telah keluar
daripada umat, maka dia akan bergerak mengikut tempat yang dia nampak ada
manafaat. Tidak nampak lagi jalan untuk ambil manafaat dari khazanah Allah
s.w.t, melalui perintah-perintah Allah s.w.t. Dia tidak yakin lagi dengan
melakukan larangan-larangan Allah s.w.t, dia akan dapat kejayaan dan dia akan
taat pada apa yang dia yakin. Manusia beribadat atas apa yang dia yakin.
Rukuk (tunduk), itu
bukan hanya ibadat, kita tidak tunduk di depan selain daripada Allah s.w.t,
bererti kita tidak beribadat selain daripada Allah s.w.t. Ibadat bukannya
tunduk di depan mana-mana benda. Islam bukannya tundukkan kepala pada
mana-mana, Islam adalah serahkan diri pada Allah s.w.t. “Diri saya dan harta
saya, daripada lahir hingga mati, seluruh ibadat, seluruh pengorbanan”. Yang
dimaksudkan dengan sembahyang ialah pengorbanan diri. Semuanya diserahkan
kepada Allah s.w.t, itulah yang dinamakan Islam. Bukan hanya untuk tundukkan
kepala. Ibadat bukan hanya tundukkan kepala.
Apa yang diyakini, kita
akan taat pada benda-benda itu. Apa yang kita yakin, kita akan beibadah pada
benda-benda itu. Nabi s.a.w telah beritahu dalam satu riwayat, “Bila taat
sahaja pada satu benda, maka dia telah beribadat pada benda itu”. Kita tengok
antara kita sendiri, kita taat isteri kita, kita taat perniagaan kita, kita
taat kedai kita, kita taat kerajaan kita, kita taat selain daripada Allah
s.w.t. Kita lihat diri kita masing-masing. Bila taat pada benda itu, maka dia
sedang beribadat kepada benda itu, mahfum hadith Nabi s.a.w, seorang sahabat,
dia seorang nasrani, dia telah beriman dengan Nabi s.a.w. Selepas masuk Islam
dia tanya, “Wahai Rasulullah, sebelum beriman dengan tuan kami beribadat kepada
Allah juga, kami taat pada Allah juga, kami tidak pernah terima selain daripada
Allah sebagai Rab, kami hanya taat pada Allah s.w.t. Sebelum datang kepada
tuan, kami dalam satu agama yang beribadat kepada Allah s.w.t, tetapi kami
tidak faham, dalam Quran ada ayat yang mengatakan, ‘Mereka telah menjadikan
rahib-rahib mereka sebagai tuhan, sebagai Rab, selain daripada Allah s.w.t’,
kenapa Allah s.w.t kata demikian dalam Quran? Nabi s.a.w jawab, “Beritahu aku,
apabila rahib-rahib kamu, mereka menghalalkan perkara yang haram, mengharamkan
perkara halal, adakah kamu terima mereka?” Kata sahabat tadi, “Ya, apa yang
mereka kata kami terima”. “Kalau kamu terima mereka, maka kamu telah beribadat
kepada mereka”.
Kita tengok kilang,
pekebun-pekebun, pemerintah-pemerintah, tengok majoriti, kita taat sesuatu
perkara, maka kita sedang beribadat kepada benda itu. Segala ibadat-ibadat
badan, segala ibadat-ibadat harta, diri dan harta, daripada mula lahir, semua
untuk Allah s.w.t. Keyakinan pada
janji-janji Allah s.w.t akan menyebabkan manusia taat perintah Allah s.w.t,
menjalankan hukum-hukum Allah s.w.t. Taat disebabkan janji-janji Allah s.w.t.
Sebanyak mana keyakinan kepada janji-janji Allah s.w.t, maka sebanyak itulah
manusia akan mampu untuk taat perintah Allah s.w.t tetapi keyakinan pada
makhluk, kejahilan pada agama, kesesatan dari segi aqidah akan datang bila
manusia tinggalkan dakwah. Bila tinggalkan dakwah, pertama, kejahilan, kedua,
kesesatan dari segi aqidah. Tidak akan kenal siapa yang menciptakannya. Bila
tinggalkan dakwah, keyakinan pada Allah s.w.t akan keluar, keyakinan pada selain
dari Allah s.w.t akan masuk sehingga insan tidak boleh membezakan manakah jalan
kejayaan untuknya. Adakah kejayaan saya dalam perintah-perintah Allah s.w.t
ataupun dalam bentuk-bentuk dunia.
Apa yang didakwahkan,
itulah keyakinan yang akan masuk ke dalam hati. Ini satu perkara yang pasti.
Kalau buat perniagaan, tidak mungkin akan datang yakin kepada Allah s.w.t,
kalau buat dakwah kepada pertanian, tidak mungkin akan datang keyakinan pada
Allah s.w.t. Dakwah kepada selain daripada Allah s.w.t tidak mungkin akan
datang keyakinan Allah dalam hati. Keyakinan pada Allah s.w.t datang hanya
dengan dakwah kepada Allah. Yakin kepada Allah s.w.t akan datang bila kita bawa
hamba Allah kepada Allah s.w.t. Bila umat telah hilangkan dakwah, maka datang
satu keadaan yang mana telah menyebabkan hilang amalan makruf nahi mungkar.
Sehingga begitu sekali, sehingga umat telah salah faham iaitu kalau dia sendiri
tidak amal, maka dia tidak perlu dakwah orang lain. Ini kefahaman umat
sekarang. Salah faham yang begitu besar dalam umat. Kerana salah faham ini,
kejahilan telah berleluasa dalam umat. Buat sendiri-sendiri sahaja. Kalau tidak
buat amal, jangan beritahu orang lain, ini salah faham yang berlaku dalam umat.
Umat ini telah diberitahu tanggungjawabnya berkali-kali.
Masa nabi menyediakan
umat ini, nabi telah beritahu tanggungjawab umat ini. Nabi tidak kata, “Kalau
kamu tidak amal, kamu jangan suruh orang lain buat”. Satu orang yang tidak amal
untuk diri dia sendiri, tidak ada kekurangan tanggungjawab dia untuk dakwah orang
lain pada amal itu. Bukanlah dia tidak amal perkara itu, tanggungjawabnya untuk
dakwah orang lain pada amal itu tidak kurang sedikit pun. Satu orang tidak
sembahyang fardhu, kefardhuan dia untuk dakwah orang lain kepada sembahyang
tidak kurang sedikit pun. Satu orang tidak buat satu amal, tidak bererti
tanggungjawab dia untuk bawa umat kepada amal itu berkurangan, tidak!
Tanggungjawab dia masih sama lagi.
Nabi s.a.w telah
bangunkan setiap umat ini pada dakwah. Bagaimana Nabi sendiri buat dakwah.
Sesiapa yang ingin lepaskan diri mereka daripada dakwah nabi, tidak mahu dengar
dakwah nabi, tidak mahu dengar tilawah nabi, yang menyangka Quran adalah sihir,
seumpama Tufir b. Amir, dia masukkan kapas ke dalam telinga dia supaya tidak
dengar bacaan Quran Nabi s.a.w. Tetapi dia menjadi orang pertama dakwah kaum
dia. Dia telah terima dakwah Nabi s.a.w dan telah pergi untuk dakwah.
Rasulullah s.a.w telah
bangunkan dakwah kepada umat. Umat terbahagi kepada 3 iaitu lelaki, perempuan
dan kanak-kanak. Rasulullah s.a.w telah bentangkan dakwah kepada umat ini
sehingga pada masa yang sama, ketiga-tiga jenis orang ini telah terima dakwah,
Abu Bakar r.a, Khadijah r.ha dan Ali r.a. Hari pertama dakwah dimulakan, pada
masa itu juga dakwah diterima. Pada hari yang sama, Rasulullah s.a.w tidak
biarkan mereka pada perniagaan mereka, pada pertanian mereka, tetapi Rasulullah
s.a.w telah beritahu dakwah sebagai maksud dan telah beritahu untuk selesaikan
masalah dengan perintah Allah s.w.t. Rasulullah s.a.w tidak serahkan umat ini
pada pemerintah, pada peniaga, pada petani, tetapi Rasulullah s.a.w telah ajar
umat ini, “Mintalah pertolongan dengan sabar dan solat”.
Rasulullah s.a.w telah
beritahu jalan kejayaan pada umat ini. Inilah jalan kejayaan iaitu “lailahaillallah tuflihun”. Rasulullah s.a.w
telah bangkitkan umat ini pada dakwah kalimah. Asbab hidayah tidak berada di
luar manusia. Asbab hidayah bukan berada di luar manusia. Asbab hidayah dalam
diri manusia itu sendiri. Dalam diri manusia sendiri ada asbab hidayah. Hidayah
tidak dari harta, pada kerajaan tetapi hidayah dapat dari Allah s.w.t dan
asbabnya ada dalam diri manusia sendiri. Siapa yang telah buat usaha yang
betul, gunakan diri dia dengan betul, janji Allah s.w.t yang pasti, dia akan
dapat hidayah. Tufail Addausi beritahu, walau satu orang pun tidak mahu dengar
dakwah, tetapi cara nabi s.a.w bagi dakwah, bukan setakat dia terima dakwah,
dia telah jadi orang pertama untuk dakwah kaum dia. Begitulah bentuk dakwah
Nabi s.a.w. Bukan setakat orang itu terima dakwah, orang itu sendiri telah bagi
dakwah. Itulah cara dakwah yang sepatutnya kita belajar.
Sahabat-sahabat r.a,
perangai mereka, tabiat mereka adalah tabiat dakwah. Mereka tidak anggap kerja
mereka itu sebagai kerja kecuali hanya dakwahlah kerja mereka. Mereka telah
dapat nisbat dakwah. Mereka anggap yang lain-lain itu sebagai nisbat kerja
mereka, pertanian, perniagaan, kerajaan, pakaian, kasut, emas, perak, semua
tidak ada apa-apa perhubungan pun. Mereka buat perniagaan besar-besar, tetapi
mereka tidak anggap mereka ada hubungan dengan perniagaan. Di belakang nama
mereka radiallahuanhu wa roduan.
Mereka kenalkan diri mereka sebagai Ansar atau Muhajir, ini cara pengenalan
mereka. Mereka tidak ada hubungan langsung dengan benda-benda lain. Mereka ada
hubungan terus dengan kerja Nabi Ibrahim a.s. Allah s.w.t kata, “Aku namakan
kamu sebagai orang Islam”. Allah s.w.t yang ciptakan kita dan bagi nama pada
kita. Umat ini telah diberi nama oleh Allah s.w.t sebagai orang Islam, bukan
orang peniaga, bukan petani, bukan pegawai.
Umat ini tinggalkan
dakwah, sehingga dia telah lupa hubungan dia dengan dakwah. Tidak ada mana-mana
hubungan dalam sahabat, kecuali hubungan sebagai Ansar atau hubungan sebagai
Muhajir kecuali satu orang yang telah berhijrah kerana satu orang perempuan bernama
Ummu Qais. Dia dinamakan muhajir Ummu Qais, yang lain semua hanya Muhajir dan
Ansar. Dia masyhur sebagai muhajir Ummu Qais, hijrah kerana perempuan.
Begitulah dakwah adalah
umum dikalangan mereka. Ada juga dikalangan mereka, siapa yang ada asbab sahaja,
belajar agama. Buat usaha duit dulu kemudian belajar agama? Tidak!
Sahabat-sahabat r.a, banyak mana kemiskinan mereka, dialah yang paling banyak
hasilkan agama. Abu Hurairah r.a, paling kebulur, paling lapar, tetapi dialah
pakar hadith yang paling besar. Usman r.a orang yang paling lapar, tetapi dia
orang yang paling malu sekali. Jaafar r.a paling lapar, tetapi paling tepat
bagi fatwa, mufti paling besar, yang paling tahu tentang halal dan haram.
Tidak diberitakan agama
akan datang sebanyak mana asbab yang kamu buat tetapi diberitahu bahawa agama
akan datang sebanyak mana usaha yang kamu buat. Agama tidak datang berkadar
asbab, tetapi agama datang berkadar usaha. Agama tidak datang dengan
asbab-asbab dunia. Hanya satu cara sahaja untuk dapat hidayat iaitu dakwah.
Sebanyak mana kita dakwah manusia kepada Allah s.w.t, sebanyak itulah kayakinan
kita kepada Allah s.w.t dan bawa kita kepada sembahyang, bawa kita kepada
zikir, bawa kita kepada tilawah, bawa kita kepada ikhlas. Sebanyak mana usaha
dijalankan, sebanyak itulah agama akan hidup. Atas inilah Nabi telah bangunkan
sahabat-sahabat.
Seorang sahabat datang
untuk belajar agama, menunggang unta, jatuh dari unta, patah leher. sahabat
lain datang beritahu Nabi s.a.w, “Telah berlaku sekian-sekian”. Nabi kata,
“Tengok keadaan sahabat kamu, dia telah meninggal”. Nabi s.a.w datang dan
tengok dia. Nabi s.a.w kata, “Dia datang
belajar agama dalam keadaan lapar”. “Bagaimana tuan tahu?”, sahabat tanya. Nabi
s.a.w kata, “Saya tahu bila rohnya keluar, bidadari-bidadari datang bagi
makanan pada dia kerana itulah saya tahu dia datang dalam keadaan lapar”.
Keperluan kita kepada
hidayah adalah lebih besar daripada makanan kita, pakaian, kenderaan,
rumahtangga kita. Oleh kerana itu, hidayah tidak pernah disertai dengan
benda-benda yang lain. Hidayat tidak diletakkan berkadar dengan harta atau
berkadar dengan pakaian atau berkadar dengan benda-benda lain. Satu orang
datang beritahu, “Wahai Rasulullah s.a.w, saya ini hitam, saya miskin, saya
hodoh, saya buruk, masukkanlah saya ke dalam syurga”. Rasulullah s.a.w kata, “
Kenapa tidak? Bahkan saya akan masukkan kamu ke dalam syurga. Sahabat itu terus
bagi nyawanya di jalan Allah s.w.t untuk takazah agama. Rasulullah s.a.w datang
untuk sembahyangkan jenazahnya. Rasulullah s.a.w senyum apabila tengok
jenazahnya. Rasulullah s.a.w kata, “ Rupa/Wajah kamu telah dicantikkan oleh
Allah s.w.t, harta kamu telah dibanyakkan oleh Allah s.w.t”. Hidayat tidak
bergantung pada rupa paras. Allah s.w.t tidak tengok pada rupa paras dan harta kamu.
Allah s.w.t tengok keinginan hati untuk beri hidayat. Nabi s.a.w beritahu
sahabat-sahabat, “Rupa buruk, kulit hitam, miskin, Allah s.w.t telah tambahkan
hartanya dan Allah s.w.t telah masukkan dia ke dalam syurga dan Allah s.w.t
telah jadikan dia cantik”. Rasulullah s.a.w kata, “ Saya tengok
bidadari-bidadari syurga bergaduh, siapakah diantara mereka yang mula-mula
sekali masuk ke dalam jubah sahabat tadi”.
Hidayah tidak pernah
pandang keadaan seseorang. Rasulullah s.a.w tidak pernah ajar sahabat cari
makan dahulu, lepas cukup makan, baru buat kerja hidayat atau baru hendak
belajar agama. Rasulullah s.a.w tidak pernah beritahu sahabat-sahabat
sempurnakan segala keperluan dunia kamu, kemudian barulah buat kerja agama.
Oleh kerana itu, didapati dikalangan sahabat-sahabat, walaupun mereka orang
paling miskin, walaupun paling lapar sekali, paling banyak menderita kelaparan
tetapi merekalah paling banyak mujahadah untuk agama Allah s.w.t dalam apa segi
sekali pun. Abu Hurairah r.a paling lapar sekali tetapi muhadith yang paling
besar. Kaab b. Malik adalah qari yang paling baik dan dia juga orang yang
paling lapar. Usman r.a mempunyai sifat yang paling pemalu sekali. Keadaan
agama sahabat-sahabat tidak pernah bergantung pada keadaan dunia mereka. Apa
pun keadaan dunia mereka, mereka diajar oleh Nabi s.a.w untuk buat kerja agama.
Agama terhasil bukan
bergantung pada asbab-asbab dunia tetapi bergantung pada sebanyak mana usaha.
Sebanyak mana usaha dijalankan, maka sebanyak itulah agama dapat dihasilkan.
Mereka tidak pernah dihubungkan dengan mana-mana benda dunia atau mana-mana
kerja dunia mereka walaupun mereka buat benda itu, mereka berniaga, mereka ada
kebun, tetapi tidak ada satu orang pun daripada mereka dihubungkan dengan
benda-benda itu. Pengenalan mereka, ta’aruf sesama mereka, mereka tidak
kenalkan diri mereka sebagai peniaga, petani dsbnya. Sebaliknya apabila kita
sebut nama mereka, belakangnya ada ‘radiallahhuanhu’.
Pengenalan diantara mereka samada muhajir atau ansar. Inilah keadaan
sahabat-sahabat. Muhajir dan ansar, dua keadaan untuk bantu agama, untuk kerja
agama.
Kita perlu fikir atas
asas apakah Rasulullah s.a.w telah tinggalkan umat ini? Bagaimana Rasulullah
s.a.w, pada hari pertama lagi, Baginda s.a.w telah bentangkan dakwah pada umat
ini dan semasa Baginda s.a.w tinggalkan umat ini, masa tinggalkan dunia ini.
Didapati daripada riwayat, Rasulullah s.a w tinggalkan 3 perkara kepada umat
ini. 3 perkara yang Baginda s.a.w pesan sebagai pesanan terakhir. Apakah
perkara terakhir yang Baginda s.a.w bagi pada umat ini sebagai wasiat? Wasiat
adalah perkara yang wajib diamalkan kerana orang itu sudah hendak pergi,
sebelum pergi dia tinggalkan pesanan. Atas 3 perkara inilah tarbiyah umat ini
dan atas 3 perkara inilah umat ini telah dibangkitkan. Telah diserahkan 3
tanggungjawab ini pada umat ini. Semasa tinggalkan umat ini, Rasulullah s.a.w
tidak beritahu perkara yang baru. Atas 3 asas inilah sebenarnya usaha nabi,
tarbiyah nabi.
Kalimah-kalimah
terakhir Nabi s.a.w semasa meninggalkan dunia ini. Baginda s.a.w pesan,
pertama, “Assolah, assolah”, “Jagalah sembahyang, jagalah sembahyang”. Kedua,
“Hak-hak hamba. Ketiga, “Hantarlah tentera Usamah r.a”. Semua orang faham apa
kedudukan wasiat dalam agama. Wasiat ini wasiat siapa? Wasiat Nabi s.a.w, khatammul ambiya, nabi terakhir. 3 pesanan ini termasuk
ibadah, muamalat, muasyarah dan usaha untuk menghidupkan ibadat, muamalat,
muasyarah. Baginda s.a.w beritahu apa yang perlu dibuat dan beritahu bagaimana
perkara-perkara ini boleh dihidupkan. Dalam pesanan Nabi s.a.w, “Assolah,
assolah” telah termasuk semua hukum-hukum Allah s.w.t. Hak hamba adalah yang
paling kecil, tetapi yang paling kecil pun dipesan, bermakna yang lebih besar
daripada itu, hak ayah, hak isteri, hak anak, hak orang-orang Islam, semuanya
dipesan oleh Nabi s.a.w.
Sembahyang adalah tiang
agama yang membezakan antara iman dan kufur. Nabi s.a.w telah pesan tentang
sembahyang dan semua hukum-hukum ibad. Seluruh agama telah dipesan. Bagaimana
hendak hidupkan 2 perkara ini. “Jangan kamu terkesan dengan kewafatan aku”.
Dakwah diterima daripada Nabi s.a.w tanpa ada apa-apa halangan. Nabi s.a.w
telah tinggalkan 3 perkara ini iaitu hukum Allah s.w.t, hukum ibad dan
bagaimana hendak usahakan untuk hidupkan semua agama ini. Nabi s.a.w pesan,
teruskan hantar tentera Usamah r.a. Apa wasiat Nabi s.a.w? Walaupun datang
musibah yang paling besar, apa musibah yang lebih besar daripada wafatnya Nabi
s.a.w? Tidak ada! Walaupun dunia ini ditimpa musibah yang paling besar
sekalipun , jangan tangguh kerja agama, itulah maksud Nabi s.a.w. Tidak ada
musibah yang lebih besar menimpa dunia ini selain daripada kewafatan Nabi
s.a.w, tetapi itupun Nabi s.a.w pesan, jangan tangguhkan tentera Usamah r.a.
Usamah adalah cucu angkat Nabi s.a.w iaitu anak kepada Zaid r.a.
Oleh kerana itu, kita
kena istighfar atas kelalaian kita dan buatlah keputusan bahawa kita akan
jadikan kerja ini sebagai maksud hidup kita. Sebanyak mana dakwah hidup,
sebanyak itulah agama akan hidup. Iman dan amal akan hidup berkadar dengan
dakwah. Sebanyak mana dakwah keluar, sebanyak itulah agama akan keluar dan
kelemahan dalam yakin pun akan datang. Masalah sebenarnya bukan untuk kita
seorang sahaja. Seluruh usaha ini adalah untuk tukar suasana seluruh dunia.
Kalau tidak, keadaan kerosakan akan mengalahkan agama yang ada pada
infradi-infradi. “Aku adalah Rasul kepada kamu semua dalam satu masa”, untuk
orang hitam, untuk orang putih, untuk peniaga, untuk pekilang, untuk orang yang
majoriti, untuk orang yang ada kekuatan jasmani, untuk raja, untuk menteri, untuk
mana-mana kampung, untuk mana-mana tempat. Nabi s.a.w tidak khususkan pada
mana-mana benda ini. Nabi s.a.w datang untuk semua manusia. Sekarang ini, nabi
untuk seluruh umat dan umat ini hanya untuk infradi mereka, tidak!
Tanggungjawab kenabian adalah untuk ijtima’i, untuk seluruh umat. Demikian juga
tanggungjawab umat ini untuk seluruh umat.
Nabi tidak datang untuk
mana-mana kaum tertentu atau mana-mana kampung tertentu. Nabi s.a.w adalah
untuk seluruh alam. Oleh itu, setiap peribadi umat ini juga bertanggungjawab
untuk seluruh manusia di seluruh alam. Setiap orang daripada umat ini
bertanggungjawab untuk seluruh manusia. Allah s.w.t beritahu pada Nabi s.a.w,
“Nabi adalah untuk seluruh umat dan seluruh umat adalah untuk seluruh umat”. Amal untuk peribadi, tidak cukup untuk umat
ini. Keselamatan umat ini adalah dalam fikir untuk seluruh umat yang lain.
Kalaulah rumah jiran terbakar, dia keluar daripada rumahnya sendiri, kalau dia
keluar untuk jaga rumah dia sahaja, maka rumah jiran dia tidak akan selamat dari
kebakaran dan kebakaran akan kena rumah dia juga. Kita kena ajar agama untuk
keluarga kita. Kejahilan adalah neraka. Keadaan yang tidak ikut agama adalah
neraka. Dalam Quran ada diberitahu, “Jaga diri kamu dan keluarga kamu daripada
neraka”. Apa maksudnya? Ajar agama pada keluarga kamu. Belajar agama dan kamu
kena ajar agama pada keluarga kamu. Belajar agama dan ajar agama. Ajar jiran
kamu, ajar orang kampung kamu, ajar orang marhallah kamu, ajar orang daerah
kamu, ajar orang negeri kamu dan ajar orang seluruh alam.
Dengan perantaraan
dakwah, kita kena tukarkan keadaan, tukarkan suasana untuk jaga agama. Kita
jaga agama kita dan kita jaga agama orang lain juga. Sekarang bukan masanya
kita lari dari tempat yang rosak agama dan selamatkan diri. Siapa yang tinggalkan
satu tempat untuk jaga agama dia seorang sahaja bererti dia telah engkar
tanggungjawab dia untuk jaga agama umat ini. Peningkatan agama dalam diri
sendiri ialah bila kita usaha untuk tingkatkan agama dalam diri orang lain.
Agama dalam diri kita akan kekal dengan kita usaha atas agama dalam diri orang
lain. Siapa yang tidak dakwah orang lain untuk bawa pada iman, untuk ajak pada
amal, maka dia sendiri telah tutup jalan keselamatan untuk diri dia sendiri.
Tafsir surah Al-Asr, siapa yang amal untuk diri dia sendiri, tidak bawa orang
lain pada amal, dia sedang tutup jalan keselamatan untuk diri dia sendiri.
Perkara yang disebut oleh Quran untuk selamatkan diri adalah bawa umat kepada
amal, bawa umat kepada iman. Ini ditentukan oleh Quran, cara Quran. Apa yang
ditulis dalam Quran bukan sekadar pengalaman tetapi satu benda yang pasti
berlaku. Oleh itu, kita kena tambah pengorbana kita dan buat azam untuk
sebarkan kerja agama ke seluruh alam.
Jangan tinggalkan
majlis, kita sabar, kita sudah duduk lama, sabar sekejap sahaja lagi, insya’Allah, Allah s.w.t jadikan itu asbab untuk
pilih kita untuk kerja agama sehingga akhir hayat kita. Jangan rosakkan majlis.
Seluruh umat ini telah
dijadikan asbab untuk hidayat dengan syarat dia digunakan untuk hidayat, bukan
untuk asbab dunia. Sebahagian orang usaha atas dunia, atas benda-benda,
sehingga dapat kerehatan dunia. Sebahagian orang bina senjata untuk dapat
keselamatan. Sebahagian orang usaha atas ubat untuk dapat kesihatan. Bukan itu
kerja umat. Umat ini dihantar sebagai perantaraan untuk hidayat. Rasulullah
s.a.w beritahu pada Ali r.a, “Kalaulah dengan asbab kamu satu orang dapat
hidayat, maka lebih baik daripada unta-unta merah”.
Dengan dakwah infradi
akan wujud kemampuan untuk terima hak. Abu Sufiyan terima Islam, dia satu orang
yang keras. Abbas r.a kata pada Nabi s.a.w, “Serahkan Abu Sufiyan pada saya,
saya akan tashkil dia, saya akan pujuk dia”. Sahabat-sahabat fikir, siapa
hendak bagi makan, siapa hendak ajar sembahyang, mereka semua tunaikan takazah
dakwah. Takazah untuk ajak pada agama, pada ibadat, pada Islam yang sempurna.
Dia telah berusaha atas Abu Sufiyan sepanjang malam. Hasil usaha sepanjang
malam, pada keesokan paginya, Abu Sufiyan nampak satu orang sedang berwudhuk
dan dia tanya, “Adakah kamu taat begitu sekali pada Rasul kamu? Apa sahaja yang
dikatakan kamu taat?” Abu Sufiyan kata, “Anak saudara kamu ada kerajaan”. Abbas
r.a jawab, “ini bukan kerajaan, ini adalah nabuwah”. Sahabat-sahabat taat pada
Rasulullah s.a.w. Sahabat usaha atas orang-orang, mereka dihantar sebagai asbab
hidayat. Kalau kita digunakan hanya untuk dunia, maka kita dalam bahaya. Umat
tidak akan dapat hidayat sebaliknya umat akan dapat kesesatan. Kita kena buat
keputusan bahawa kerja dakwah akan dijadikan sebagai maksud hidup kita. Keluar
daripada sini dengan azam ini, bawa seluruh umat kepada kerja dakwah. Buat
kerja ini dengan diri kita sendiri. Bangun bagi nama. Sesiapa yang ada
keinginan untuk tambah masa, bangun juga. Kita tunggu sampai tashkil habis.
Walaupun kita tidak dapat keluar, kita doa supaya orang dimudahkan keluar dan
doa supaya Allah s.w.t pilih kita juga dimasa yang lain. Tashkil adalah roh
pada usaha ini, roh pada dakwah. Dakwah tanpa tashkil tidak ada roh.
Comments
Post a Comment