jor KL 1999 - bayan subuh (2)

28/05/99 - Sri Petaling

Terdapat dua kehidupan, satu kehidupan sebelum mati dan satu kehidupan lagi selepas mati. Kehidupan dunia ini adalah satu kehidupan yang singkat iaitu kehidupan sebelum mati, kehidupan yang akan habis satu masa nanti. Seorang telah bertanya Hadrat Usman r.a tentang kehidupan dunia ini dan beliau memberi satu contoh, kehidupan dunia ini boleh diibaratkan seperti satu orang yang masuk melalui pintu sebuah bilik dan keluar melalui pintu yang lain.

Kehidupan akhirat atau kehidupan selepas mati adalah satu kehidupan yang berkekalan dan tidak ada penghujung. Sebenarnya tidak ada satu perkiraan yang dapat memberitahu kita berapa lama sebenarnya kehidupan akhirat kerana tiada penghujung. Satu hari sahaja di padang mahsyar bersamaan 50,000 tahun bagi sebahagian manusia. Kehidupan dunia ini hendak sampai 100 tahun pun susah.

Keadaan pada masa itu, di padang mahsyar, begitu huru-hara dan begitu susah. Matahari seolah-olah berada sejengkal di atas kepala dan bumi daripada tembaga dan ada manusia tenggelam dalam peluh dia sendiri. Oleh kerana kedahsyatan dan keperitan di padang mahsyar, maka manusia akan berkata, “Ya Allah, kami tidak tahan lagi dengan azab ini, campakkanlah kami ke dalam neraka”.

Pada hari itu Allah s.w.t akan berada dalam keadaan Jalal, Rahim dan Karim. Pada hari itu jika satu orang pernah mengalirkan satu titisan air mata di depan Allah s.w.t maka Allah s.w.t akan ampunkan semua dosanya. Pada hari tersebut manusia akan menangis sehingga kering air mata, diganti dengan air mata darah dan kemudia air mata nanah tetapi tangisan tersebut tidak akan membawa sebarang kebaikan.

Manusia akan mula bergerak dan berjumpa nabi demi nabi, semua ambiya a.s. Tidak ada seorang pun nabi yang berani untuk berhadapan dengan Allah s.w.t untuk minta hisab dimulakan. Akhirnya akan bertemu dengan Nabi s.a.w dan beritahu, “Wahai kekasih Allah, mintalah dengan Allah supaya hisab dimulakan”. Hisab dimulakan dengan buku amalan Abu Bakar Siddiq r.a dan apabila Allah s.w.t lihat buku amalannya, maka kemarahan Allah s.w.t akan reda.

Kehidupan dunia ini  merupakan kehidupan dimana kita diberi peluang untuk membina kehidupan kita. Allah s.w.t tidak hantar kita di dunia untuk kumpulkan harta sebanyak-banyaknya, mencari kemuliaan diri, kedudukan dan sebagainya. Allah telah hantar kita ke dunia ini dan beri hanya satu peluang dan satu peluang ini perlu digunakan dengan sebaik-baiknya kerana peluang kedua tidak akan diberi lagi untuk bina kehidupan. Kalaulah kehidupan yang singkat ini kita berjaya membina kehidupan yang betul, Allah s.w.t akan beri kejayaan selepas mati, di alam kubur, di padang mahsyar dan akhirnya Allah s.w.t akan masukkan kita ke dalam jannah, syurga Allah s.w.t.

Apa yang diusahakan oleh manusia itulah yang akan masuk ke dalam hati dia. Hari ini kita kena tilik dalam hati kita, perhatikan baik-baik apa sebenarnya yang telah duduk dalam hati kita. Apakah telah masuk dalam hati kita tentang kebesaran Allah s.w.t dan yakin pada Allah s.w.t? Apakah telah bertambah  dalam diri kita cinta pada Allah s.w.t?

Oleh kerana usaha kita pada hari ini hanya tertumpu pada kebendaan maka apabila kita renung dalam hati kita sebenarnya hanya terdapat cinta pada kebendaan dan yakin pada asbab. Kita belum dapat yakin pada Allah s.w.t. Usaha perlu dibuat supaya yakin pada Allah s.w.t dapat dimasukkan ke dalam hati kita. Sesungguhnya semua perkara berlaku dengan kehendak Allah s.w.t. Bukan perniagaan dan pekerjaan saya yang sebenarnya menentukan hidup-mati saya, yang menetukannya ialah Allah s.w.t. Kita kena usaha untuk masukkan yakin ini ke dalam hati kita sehingga kita yakin tidak ada apa pun yang akan berlaku tanpa izin Allah s.w.t. Diri saya sendiri pun tidak ada kuasa untuk menentukan sesuatu, yang menentukan segala-galanya ialah zat Allah s.w.t.

Apabila kita dalam keadaan susah, kita akan tahu apa sebenarnya yakin yang ada dalam hati kita. Masa itu yakin yang sebenarnya akan keluar. Bila kita ada satu keperluan atau bila kita terdesak, ke arah mana kita akan alihkan pandangan kita? Ke mana kita akan tuju? Di situ kita akan nampak segala apa yang telah bertakhta dalam hati kita. Adakah yakin pada Allah s.w.t atau yakin pada kebendaan. Bukan sahaja masalah akan datang pada manusia di padang mahsyar bila yakin dia tidak betul pada Allah s.w.t, sebenarnya kehidupan sebelum itu pun  iaitu kehidupan sebelum mati, kehidupan kubur semuanya akan mendatangkan masalah pada manusia.

Apakah kita akan tinggalkan dunia ini dengan membawa yakin pada diri kita, kemampuan kita, yakin pada pekerjaan saya yang memberi makan-minum-rezeki pada saya, pejabat saya yang memberi rezeki pada saya atau Allah s.w.t yang memberi rezeki? Yakin inilah yang perlu kita perbaiki sebelum kita tinggalkan dunia ini.

Kita boleh menguji tahap iman kita masing-masing. Misalnya bila kita sakit. Apakah sebenarnya langkah pertama yang kita buat. Ke mana sebenarnya kita akan tuju. Sebenarnya bila sakit sahaja kita akan tuju pada ubat kerana dalam hati kita telah tertanam keyakinan pada ubat iaitu ubat yang menyembuhkan sakit. Memanglah memakan ubat merupakan sunnah dan dibenarkan oleh agama tetapi ada banyak perkara-perkara lain lagi yang boleh menyembuhkan sakit. Misalnya dalam surah Fatihah terdapat ubat bagi segala penyakit, terdapat syifa’ bagi penyakit dalam air zam-zam, dalam safar (perjalanan), dalam madu dan banyak lagi tempat-tempat lain yang Allah s.w.t letakkan syifa’ yang menyembuhkan penyakit. Tetapi hari ini kita hanya alihkan pandangan kita pada ubat. Sebab itu bila satu orang sakit, dia makan ubat. Bila satu ubat tidak sembuh, cari ubat lain. Jumpa satu doktor, tidak sembuh, jumpa doktor yang lebih pakar lagi kerana dia yakin pada benda-benda inilah terdapatnya penyembuhan penyakit. Sepatutnya dia pergi pada amalan misalnya  amalan memberi sedekah. Allah s.w.t beritahu dalam sedekah ada syifa’. Sedekah RM5.00, jika tidak sembuh tambah  lagi jadi  RM10.00. Ini sebenarnya akan tunjuk pada kita apa yakin yang terdapat dalam hati kita.

Seorang sahabat telah sakit. Saudara dia telah datang berjumpa dengan Nabi s.a.w dan ceritakan tentang kesakitan dia. Nabi s.a.w beritahu, “Berikan madu”. Maka madu telah diberikan tetapi tidak sembuh. Datang berjumpa dengan Nabi s.a.w untuk kali kedua. Nabi s.a.w suruh tambah madu lagi tetapi masih tidak sembuh. Datang berjumpa dengan Nabi s.a.w untuk kali ketiga dan Nabi s.a.w beritahu, “Allah s.w.t  tidak berdusta atau berbohong, Allah s.w.t yang mengatakan terdapat syifa’ dalam madu bagi semua penyakit manusia”. Nabi s.a.w suruh tambah lagi. Dengan yakin tadi maka sakit dia telah sembuh. Beza kita dengan sahabat sebenarnya ialah yakin. Kita hari ini belum dapat yakin yang sempurna.

Itulah sebabnya kita hari ini diseru/disuruh/disarankan supaya memberi dakwah 25 hingga 30 orang tiap-tiap hari, cerita tentang kebesaran Allah s.w.t, kehebatan Allah s.w.t bahawasanya Allah s.w.t yang buat segala-galanya. Segalanya berlaku dengan kehendak dan izin Allah s.w.t. Dakwah ini perlu diberikan berulang kali supaya yakin yang betul masuk dalam hati kita. Kita kena sampaikan kepada manusia di seluruh dunia sesungguhnya kebendaan atau asbab tidak boleh buat apa-apa. Kedai, pejabat, harta-benda, kedudukan ini semua sebenarnya tidak boleh buat apa-apa melainkan dengan kehendak Allah s.w.t. Zat yang sebenarnya yang melakukan segala sesuatu itu ialah Allah s.w.t, dakwah ini perlu diberikan.

Sahabat telah bina yakin yang betul dengan usaha. Mereka telah usaha masukkan keyakinan yang betul terhadap Allah s.w.t ke dalam hati. Api berlaku di Madinah. Api telah dipadamkan dengan mnggunakan kayu. Kenapa? Mereka tidak pandang pada makhluk, tidak pandang pada asbab. Tawajjuh/perhatian mereka hanya pada Allah s.w.t. Mereka lihat apa yang ada dalam khazanah Allah s.w.t. Dialah yang empunya segala sesuatu. Maka Allah s.w.t telah selesaikan masalah mereka. Dengan kayu dia halau api keluar dari Madinah dan masukkan kembali ke tempat asal di mana ia telah keluar.

Sahabat ada hubungan dengan sunnah Nabi s.a.w. Apa sahaja yang Nabi s.a.w kehendaki dan perintahkan pada mereka, mereka dengan segera dapat amalkan. Bagi mereka, mengamalkan sunnah Nabi mudah, semudah berjalan di suatu taman bunga atau berjalan di atas timbunan bunga. Begitu gembira mereka amalkan sunnah Nabi s.a.w. Amalan dunia ini akan bernilai, akan tinggi nilainya apabila ia dikerjakan dengan cara Nabi s.a.w. Inilah sebenarnya apa yang sahabat telah usahakan.

Mereka ada hubungan, begitu asyik dan cinta kepada sunnah Nabi s.a.w. Sebab itu, disamping belajar iman, kita kena belajar supaya cinta kepada cara hidup Nabi s.a.w. Cara hidup yang paling berharga dan bernilai di sisi Allah s.w.t ialah cara hidup Nabi s.a.w. Pernah berlaku dalam kehidupan Umar r.a, dia hendak potong lengan baju yang panjang. Ada orang telah bawa gunting tetapi dia tidak mahu. Dia letakkan kain itu di atas satu batu, kemudian dia mula potong. Katanya, “Aku pernah lihat Nabi s.a.w potong seperti ini”. Mungkin cara itu nampak susah dan tidak sesuai tetapi itu adalah cara Nabi s.a.w. Nabi s.a.w buat, maka dia pun buat. Begitu sekali cinta mereka pada cara kehidupan Nabi s.a.w.

Makanan telah dibawa dihadapan Umar r.a. Bila diletakkan dihadapan, dia berkata, “Kamu telah cantumkan dua makanan menjadi satu”. Dua makanan maksudnya ialah lemak dan daging telah bersatu dalam lauk. Orang yang ke pasar beritahu daging yang tidak ada lemak sudah habis. Yang ada cuma daging yang banyak lemak. Jadi yang dimasak ini bukan dua benda yang berasingan tetapi daging yang beserta dengan lemak. Umar r.a beritahu, “Saya tidak akan makan kerana Nabi s.a.w tidak pernah makan satu jenis makanan di mana bercantum dua bahan dalam makanan tersebut”. Walaupun lemak itu hanyalah lemak daging itu sendiri.

Kita kena lihat bagaimana kehidupan Nabi s.a.w. Bagaimana keadaan rumah Nabi s.a.w, bagaimana keadaan makanan yang dimakan oleh Nabi s.a.w, bagaimana tempat tidur Nabi s.a.w, bagaimana pakaian Nabi s.a.w. Dengan melihat keadaan ini, dengan penuh keinsafan kita kena jalankan kehidupan kita hari ini.

Seorang sahabat telah bina satu rumah yang ada kubah. Nabi s.a.w telah lalui jalan tersebut dan tanya sahabat yang lain, “Rumah siapa ini”. Baginda telah diberitahu ia telah dibina oleh sekian-sekian sahabat. Satu ketika sahabat tersebut telah datang berjumpa Nabi s.a.w dan beri salam. Baginda tidak jawab salam tersebut. 3 kali beri salam tidak dijawab oleh Nabi s.a.w. Dia mulai risau dan berfikir mengapa Nabi s.a.w tidak jawab salam dia.  Mungkin ada sesuatu yang dia buat yang tidak disukai oleh Nabi s.a.w.  Dia sendiri cuba cari dan selidik. Dia dapat menggagak mungkin kerana rumah itu, maka tanpa pergi berjumpa Nabi s.a.w terlebih dahulu dia telah robohkan rumah tersebut. Selepas roboh pun dia tidak pergi jumpa Nabi s.a.w. Pada hari yang lain Nabi s.a.w telah lalui jalan itu dan didapati rumah tersebut sudah tiada. Nabi s.a.w tanya, “Ke mana pergi rumah yang saya lihat sebelum ini?”. Maka seorang sahabat telah beritahu Nabi s.a.w bahawa rumah itu telah dirobohkan oleh tuannya. Nabi s.a.w beritahu, “Sesungguhnya perbelanjaan yang paling buruk ialah perbelanjaan yang digunakan untuk bina bangunan”. Ada dua jenis binaan, satu bina bangunan untuk keperluan dan satu lagi bina bangunan untuk kemahuan.

Hari ini kita kena tengok dalam hati apa sebenarnya yang ada. Adakah kita cinta pada kehidupan Nabi s.a.w ataupun kita begitu gembira, seronok mengikut cara hidup yang kufur pada Allah s.w.t.

Hari ini kita kena bawa kesederhanaan dalam kehidupan kita. Kesederhanaan dalam kehidupan saya, isteri saya, rumah saya, anak saya seperti kesederhanaan yang diamalkan oleh Nabi s.a.w. Kita mungkin fikir, alhamdulillah, saya telah bawa kehidupan yang sederhana dalam hidup saya, saya duduk dalam majlis seperti ini, dengar kebesaran Allah s.w.t, dengar tentang cara hidup Nabi s.a.w, kehidupan para sahabat, kehidupan akhirat maka semangat saya untuk menjalani kehidupan sederhana akan wujud. Tetapi ini berlawanan dengan keinginan isteri. Dia tidak dengar perkara ini, di rumah tidak diceritakan tentang kebesaran Allah s.w.t, kehidupan Nabi s.a.w, kehidupan sahabat. Maka bagaimana mereka boleh bersedia untuk menjalani kehidupan sederhana. Jadi disamping kita duduk dalam majlis seperti ini dan buat dakwah, kita kena fikir bagaimana usaha dapat dibuat ke atas mereka. Bagaimana kehidupan agama yang sempurna dan kesederhanaan dalam hidup boleh datang dalam kehidupan isteri saya, anak saya.

Hari ini kita hanya fikir, sebagai ketua keluarga, sebagai suami atau ayah, tanggungjawab saya yang paling besar ialah menyediakan keperluan hidup bagi keluarga saya, pada isteri saya dan anak-anak. Makan-minum mereka, pakaian mereka, tempat tinggal mereka. Saya kena sediakan semua ini. Sebenarnya sebagai seorang muslim, tanggungjawab kita yang paling besar, sebagai seorang suami atau ketua keluarga ialah bagaimana usaha boleh dibuat untuk membawa hati isteri dan anak-anak kepada Allah s.w.t.

Di zaman dahulu dalam satu keluarga, seorang ibu fikir macam mana yakin yang betul boleh datang dalam diri anaknya. Setiap hari bila anak balik dari belajar dan minta makanan, disuruh anak sembahyang dua rakaat dahulu, minta pada Allah s.w.t. Allah s.w.t yang beri makanan dan hilangkan lapar. Semasa anak sedang sembahyang, siibu sediakan makanan. Selepas sembahyang baru makan. Dengan cara begini yakin anak dapat dibentuk.  Satu hari, ibu ada urusan di tempat lain dan balik lewat. Ibu fikir dan risau dengan anak kerana makanan tiada dirumah. Dia pun bergegas balik. Ibu takut iman/yakin anak dia rosak. Bila sampai di rumah, tengok anak tiada masalah, senyum, gembira. Ibu tanya, “Sudah makan?”. Anak jawab, “Sudah”. Tanya ibu, “Macam mana?”. Kata anak, “Macam biasa, saya sembahyang dua rakaat dan kemudian makan. Hari ini punya makanan lebih sedap dari biasa”. Maka ibu tadi terus sujud, syukur pada Allah s.w.t. “Ya Allah, Engkau telah pelihara yakin anakku. Hari ini anakku telah berjaya menjadi satu orang yang boleh minta terus dari Engkau”. Macam mana keadaan kita hari ini. Kita ajar anak-anak supaya minta apa-apa sahaja dari kita. Emak bagi, bapak bagi, maka yakin mereka telah dirosakkan.

Kita telah ditunjukkan satu cara yang begitu mudah untuk bawa agama dalam kehidupan keluarga kita, dalam rumahtangga kita iaitu kita perlu hidupkan ta’alim di rumah kita masing-masing. Masalahnya sekarang ialah kita sendiri. Kita belum ada yakin dengan sabdaan-sabdaan Nabi s.a.w dan cara hidup Nabi s.a.w dan perintah-perintah Allah s.w.t. Disebabkan kita tidak ada yakin, maka ta’alim pun tidak dibuat. Oleh kerana ta’alim tidak dibuat dirumah, maka kita telah gagal membawa kehidupan agama dalam rumahtangga kita.

Satu kisah, ada seorang pegawai besar tentera telah keluar dijalan Allah s.w.t selama 4 bulan dan telah kembali ke rumah dengan semangat untuk mengikut cara kehidupan Nabi s.a.w. Dia fikir macam mana suasana agama boleh wujud dalam rumah dia. Tetapi masalahnya ialah hanya dia seorang sahaja yang bersemangat. Isterinya belum ada semangat tersebut. Dia hendak buang TV dan sebagainya dan hendak bawa cara sunnah dalam kehidupan rumahtangga. Isterinya tidak sedia. Mereka bertengkar sehingga ke satu tahap hendak bercerai. Dia pun tidak tahu hendak buat apa dan tulis surat ke Raiwind. Mereka suruh dia hidupkan ta’alim di rumah. Maka ta’alim telah dibuat. Selepas satu jangkamasa bila dia balik ke rumah, TV sudah tidak ada. Dia tanya isteri, “Mana TV?”.  Isteri kata dia telah letakkan TV di stor dan dikunci. Suami kata kenapa simpan, TV tersebut boleh dijual. Isteri kata satu benda yang telah bawa kerosakkan dalam rumahtangga saya, bagaimana boleh saya jual  pada orang lain yang mana ia boleh bawa kerosakkan pada rumah orang itu.  Memang benda ini layak diletakkan di dalam stor dan dikunci. Bila ta’alim telah dibuat maka fikir agama telah masuk dalam isteri dia, keluarga dia. Suasana agama telah wujud.

Kita janganlah fikir atas ta’alim sahaja. Kita juga kena fikir macam mana wanita juga boleh beri sumbangan untuk buat usaha atas agama Allah s.w.t. Mereka juga dapat jalankan kerja ini. Kita lihat, orang yang mula-mula masuk Islam ialah seorang wanita dan orang yang mula-mula sekali telah beri harta dia untuk sebarkan agama ialah wanita iaitu Khadijah r.ha.

Bagaimana Umar r.a telah masuk Islam. Ini satu kisah yang mahsyur, kita sudah baca dalam ta’alim. Dengan ta’alim yang dibuat oleh saudara perempuan dia, dan dengan dakwah dia, maka Umar r.a telah masuk Islam. Bagaimana Usman r.a telah masuk Islam. Ini semua kisah-kisah yang terbentang di depan kita. Wanita telah menjadi asbab, perubahan yang besar berlaku pada umat. Pada kehidupan zaman sahabat, lelaki, wanita dan kanak-kanak, mereka semua faham tanggungjawab ini. Mereka semua tahu bahawa mereka telah diutuskan oleh Allah s.w.t, dihantar oleh Allah s.w.t untuk fikir bagaimana agama tersebar ke seluruh alam. Apabila semua ada fikir macam ini, perubahan besar akan berlaku.

Satu kisah, seorang sahabiah walaupun duduk dirumah, apabila ada wanita lain datang dia akan dakwah, ceritakan tentang kebesaran Allah s.w.t, ajak mereka pada Islam. Ayah dia tidak suka. Satu hari dia telah dibawa oleh dua orang lelaki untuk dicampakkan di padang pasir. Di bawa dalam satu perjalanan yang jauh dengan tangan diikat. Bila mereka berhenti untuk makan, sahabiah tadi tidak diberi makan. Sehinggalah ke satu tahap dia telah begitu lemah dan hampir kepada maut. Mereka berhenti lagi, makan dan tertidur. Bila terjaga dari tidur, mereka dapati sahabiah tadi yang sudah separuh mati menjadi segar. Lapar dan dahaga telah hilang. Mereka jadi hairan. Mereka tanya, “Kamu curi makanan kami?”.  Kata sahabiah, “Tidak”. Mereka periksa bekas makanan dan minuman mereka dan ternyata tidak terusik sedikit pun. Sahabiah tadi pun menceritakan perkara yang telah  berlaku. Satu baldi air telah turun dari langit, baldi tersebut telah datang betul-betul dekat mulut dia dan dia telah minum dari baldi tersebut hingga semua lapar, dahaga dan letih hilang dan menjadi segar. Mereka yakin dengan cerita itu dan faham bahawa makanan itu datang dari syurga Allah s.w.t maka dua orang kafir itu pun mengucap syahadah dan masuk Islam. Beginilah bila wanita ada semangat yang betul, mereka akan buat usaha atas agama Allah s.w.t.

Hari ini kita telah keluar 3 hari, 40 hari, 4 bulan dan telah dengar bermacam-macam bayan. Bila balik ke rumah, kita senyap dan tidak diceritakan pada anak-isteri. Kita kena cerita dan sediakan mereka. Bila sediakan mereka, mereka juga akan jadi da’i. Mereka juga akan faham bahawa mereka juga mempunyai tanggungjawab untuk usaha atas agama Allah s.w.t.

Di rumah juga kita kena buat mesyuarat tiap-tiap hari. Apa takazah yang dibentangkan di masjid, perlu diceritakan pada isteri. Beritahu mengenai ehwal agama di seluruh dunia, bagaimana keadaan agama di Amerika, Rusia, Filipina, China. Bagi fikir ini pada mereka. Maka akan timbul dalam hati mereka kebimbangan, kerisauan tentang umat. Allah s.w.t beri kelebihan untuk wanita, mereka mudah menangis. Bila doa untuk umat, mereka akan doa menangis untuk umat. Dalam tahajjud pun akan doa. Ini hanya akan berlaku bila kita bawa fikir ke dalam rumah kita dan bentuk zihin.

Bila kita buat usaha agama dan bawa wanita bersama-sama buat usaha agama maka Allah s.w.t akan beri taufiq pada kita untuk kita sendiri meningkat dalam usaha ini. Kita akan maju ke depan dalam kerja ini dan Allah s.w.t akan mudahkan kita untuk keluar ke jalanNya. Jemaah masturat yang pertama dari Karachi pergi ke Filipina dan buat usaha di sana. Perubahan besar telah berlaku. Kehidupan wanita di sana mirip kehidupan sahabat. Di Mindanao, 80% wanita pakai purdah. Allah s.w.t telah jadikan mereka asbab hidayat untuk seluruh alam.

Satu, kita buat usaha agama sorang-sorang. Satu lagi kita buat usaha agama dan bawa wanita kita sekali sama-sama buat usaha agama.

Kita juga kena fikir bagaimana usaha agama ini boleh wujud dalam semua golongan. Di kalangan peniaga, peladang, jurutera, tentera dsbnya.

Satu ketika semasa bayan di Karachi, Maulana Yusuf rah. beritahu jika fikir agama ini tidak dibawa ke dalam setiap golongan umat ini maka untuk amalkan agama yang sempurna akan jadi masalah. Bila riba diharamkan, maka golongan pertama yang akan menentang ialah peniaga bank.

Oleh itu kita kena fikir macam mana agama dan usaha atas agama dapat wujud dalam kehidupan kita, kehidupan doktor, peniaga, tentera dsbnya. Apa perlu kita buat? Caranya ialah kita kena tingkatkan korban. Yang telah keluar 40 hari, bagi masa untuk keluar 4 bulan. Yang belum keluar 40 hari bagi masa tunai untuk keluar 40 hari. Bangun dan bagi azam.

Comments

Popular posts from this blog

kepentingan dakwah

Bayan maghrib : kapt nuruddin

Tongi 2001 - bayan asar maulana zubir