jor KL 1999 - bayan asar
26/05/99 - Sri Petaling
Tuan-tuan yang mulia,
kita berkumpul di sini atas satu maksud yang besar iaitu maksud dimana Allah
s.w.t utuskan semua ambiya a.s dan juga maksud Nabi s.a.w. Atas maksud inilah
kita berhimpun di sini. Sepertimana ambiya a.s ambil tanggungjawab untuk
sebarkan/sampaikan agama ke seluruh alam. Kita berhimpun di sini untuk fikir
bagaimana agama Allah s.w.t boleh datang dalam diri kita dan bagaimana kita
dapat usaha supaya semua orang, setiap manusia di seluruh muka bumi ini dapat
kejayaan di sisi Allah s.w.t melalui agama.
Setiap nilai sesuatu
amalan adalah mengikut tempat dan situasi. Sebagai contoh, bila seorang
sembahyang di rumah dia hanya akan dapat satu pahala sahaja. Bila sembahyang di
masjid, dia akan dapat 25 atau 27 kali pahala. Bila sembahyang di masjid jamek
di bandarnya, dia akan dapat 500 pahala. Bila sembahyang di Masjid Nabi s.a.w,
dia akan dapat 50,000 pahala dan bila sembahyang di Masjidil Haram, dia akan
dapat 100,000 pahala. Sembahyang yang sama, gerak-geri yang sama, bacaan yang
sama tetapi pahala lain-lain kerana perubahan tempat. Bila satu orang keluar di
jalan Allah s.w.t, sembahyang yang sama akan digandakan 700,000 kali malah
lebih daripada itu. Tidak ada perbezaan dalam gerak-geri, dalam bacaan, dalam
amalan, waktunya, semuanya sama tetapi kaitannya sudah berubah, tempat berubah,
keadaan tempat berubah dan pahala pun berubah, ditambah-tambah oleh Allah
s.w.t.
Kenapa perbezaan ini?
Kenapa ada perbezaan dalam pahala yang diberi oleh Allah s.w.t ? Kerana amalan
yang sama tetapi dikaitkan dengan tempat-tempat yang berlainan. Yang pertama di
masjid marhallah sendiri, yang kedua di masjid jamek di bandar sendiri, selepas
itu pahala yang banyak di tempat yang suci iaitu di Madinah dan Mekah. Orang
yang sama, bila dia keluar di jalan Allah s.w.t, tempat-tempat suci tidak ada
lagi, tetapi pahala digandakan lebih banyak kerana dia keluar dengan maksud
yang sama sebagaimana maksud Nabi s.a.w diutuskan. Sebab maksud itulah Allah s.w.t gandakan pahala sebanyak 700,000
kali.
Ada yang buat usaha dan
letak diri sendiri sahaja di hadapan dan amalkan perintah Allah s.w.t, dan
usaha dapatkan keredhaan Allah s.w.t. Ada yang buat usaha dan letak di hadapan
keluarganya dan usaha supaya setiap ahli keluarga dapat amal setiap perintah
Allah s.w.t dan dapat menyukakan Allah s.w.t. Ada yang buat usaha dan letak
kabilahnya di hadapan untuk tujuan yang sama. Ada
yang buat usaha dan letak negerinya di hadapan untuk tujuan yang sama. Ada
yang buat usaha dan letak negaranya di hadapan untuk tujuan yang sama. Semua
tujuan-tujuan ini ada kaitan-kaitan dan pahalanya.
Bila kita letak diri
kita di hadapan, kita dapat samakan usaha kita dengan orang-orang solihin. Bila
kita letak kabilah, negeri atau negara di hadapan, kita dapat samakan usaha
kita dengan ambiya a.s. Bila kita letak di hadapan kita setiap manusia di atas
permukaan bumi ini, setiap manusia sehingga yang akan lahir sebelum hari
qiamat, setiap negara hingga hari qiamat, kita buat usaha agar semua manusia dapat
keredhaan Allah s.w.t, semua dapat masuk syurga Allah s.w.t, maka kita sudah
samakan usaha kita dengan usaha Nabi s.a.w, usaha yang dibuat oleh ketua ambiya
a.s.
Kenapa kita berhimpun
di sini hari ini? Kita habiskan siang kita, malam kita, beramai-ramai kita
kumpul, datang dari tempat-tempat yang berlainan, dengan belanja yang
berlainan, dengan susah payah yang berlainan. Kita berhimpun di sini untuk
beberapa hari dan beberapa malam. Apa tujuannya? Apa maksudnya?
Kita berhimpun di sini
untuk memahami maksud kita. Setiap apa sahaja benda di dunia ini, selagi dapat
memenuhkan maksudnya, maka benda itu akan selamat. Melalui benda itu manusia
lain akan dapat menafaat dan benda itu akan jadi asbab untuk keselamatan
orang-orang lain. Tetapi sekiranya mana-mana benda di atas permukaan bumi ini
bila ia tidak dapat memenuhkan maksudnya, ia tidak memberi menafaat kepada
orang-orang lain dan ia tidak memberi keselamatan kepada sesiapa pun, ia juga
tidak dapat memberi menafaat pada diri sendiri,
maka benda itu tidak akan selamat.
Contohnya, tidak ada
sesiapa pun yang akan bela lembu hanya untuk tahinya sahaja. Orang akan bela
lembu untuk susunya. Selagi lembu itu mengeluarkan susu, maka lembu itu akan
dijaga, akan diberi makan, akan diberi minum, akan diberi keselesaan. Walaupun
ahli keluarga datang ziarah ke rumah, lembu itu tetap akan diberi perhatian.
Sekiranya susu sudah mula berkurangan, tuan punya lembu akan mula risau. Dia
akan usaha melalui perubatan atau cara-cara lain, bawa ke klinik, jumpa doktor
haiwan supaya lembu itu kembali kepada maksud asalnya, dapat mengeluarkan susu
sebagaimana yang dikehendaki. Akhirnya jika lembu itu tidak memberi susu juga,
susu semakin berkurangan, maka lembu itu akan disembelih. Tidak ada siapa pun
akan simpan lembu itu lagi.
Maksudnya ialah apabila
setiap benda di atas muka bumi ini, selagi dapat memenuhkan maksudnya, maka ia
akan dijaga, akan dibela, akan dibelai tetapi bila tidak memenuhkan maksudnya,
ia tidak akan dihiraukan lagi.
Beginilah keadaan yang
akan terjadi pada benda-benda di atas muka bumi ini jika ia tidak dapat
memenuhkan maksudnya. Bagaimana pula insan? Untuk insan, Allah s.w.t telah
ciptakan segala-galanya. Matahari terbit kerana hendak beri menafaat pada
insan. Allah s.w.t jadikan matahari untuk insan, Allah s.w.t jadikan bulan
untuk insan, Allah s.w.t jadikan kayu-kayan untuk insan, Allah s.w.t jadikan
haiwan untuk insan, Allah s.w.t jadikan ikan-ikan di lautan untuk insan.
Seolah-olah insan ini pengantin baru. Segala keperluan dan hajat telah disediakan
oleh Allah s.w.t untuk insan. Ia adalah markaz atau jantung dunia ini. Ia
adalah markaz dan tempat tumpuan segala makhluk Allah s.w.t. Semua kewujudan
cakerawala, semuanya dijadikan, semuanya dikendalikan untuk insan. Jika insan
ini tinggalkan maksudnya maka betapa banyak kerugian akan berlaku pada
kemanusiaan.
Segala pergerakan di
cakerawala ini bergantung kepada amalan insan. Kalau pandangan insan rosak maka
akan rosaklah gerak-geri angin di dunia ini. Kalau lidahnya rosak, telinganya
rosak, amalannya rosak, akan rosaklah segala-galanya dalam dunia ini,
lautan-lautan akan rosak, puting beliung akan datang, gempa bumi akan berlaku,
dan bermacam-macam kerosakan lagi akan berlaku. Semua ini berlaku kerana insan
telah rosak. Insan ini ialah jantung pada dunia ini. Kalau ia rosak maka akan
datanglah kerosakan di merata-rata tempat di dunia ini. Kalau insan ini baik,
betul, segala-galanya akan jadi betul. Sebab itulah penting sekali insan ini
dapat kenal maksudnya, dapat kenal kenapa Allah s.w.t utuskan dia di atas muka
bumi ini, dan dia kena tahu betapa pentingnya dia dapat mengendalikan dirinya
untuk tujuan dan maksudnya, dan jangan sedikit pun menyeleweng daripada
maksudnya.
Setiap insan di atas
muka bumi ini mempunyai satu maksud yang sama. Allah s.w.t telah beritahu pada
setiap manusia yang lahir di atas muka bumi ini bahawa semuanya adalah hamba
Allah s.w.t. Mereka perlu tunjukkan kehambaan mereka, mereka perlu taat pada
setiap perintah-perintah dan kehendak-kehendak Allah s.w.t. Dia tidak bebas
untuk menggunakan matanya, dia harus menggunakan matanya sebagaimana yang di
kehendaki oleh Allah s.w.t, dia harus
menggunakan mulutnya sebagaimana yang di kehendaki oleh Allah s.w.t, dia harus menggunakan
tangan dan kakinya sebagaimana yang di kehendaki oleh Allah s.w.t. Dia harus hidup di atas
muka bumi ini dengan menyempurnakan kehendak-kehendak penciptaNya,
kehendak-kehendak pemeliharaNya. Setiap insan di atas muka bumi ini sama sahaja
maksudnya termasuklah umat Baginda s.a.w.
Satu maksud lagi ialah
yang mana Allah s.w.t hanya beri pada ambiya a.s, para nabi dan rasul. Mereka
dilahirkan atas satu maksud. Tidak ada mana-mana umat yang dilahirkan atas
maksud itu. Maksud tersebut ialah bagaimana fikir mereka untuk menyelamatkan
setiap orang daripada api neraka dan masuk ke dalam syurga Allah s.w.t.
Pagi-petang-siang-malam mereka bawa fikir yang sama. Fikir atas seluruh
kemanusiaan bagaimana setiap orang akan jadi hamba Allah s.w.t, akan dapat taat
perintah-perintah dan kehendak-kehendak Allah s.w.t, dapat selamat daripada
penyeksaan selama-lamanya di akhirat dan dapat kejayaan selama-lamanya dalam
syurga Allah s.w.t. Itulah kerja dan maksud semua ambiya a.s termasuk junjungan
besar kita Baginda Nabi Muhammad s.a.w. Sebelum Baginda s.a.w, tidak ada
mana-mana umat pun yang diberi tanggungjawab ini. Hanya umat Muhammad s.a.w
sahaja yang dilahirkan/diwujudkan/diutuskan atas maksud yang sama seperti
maksud ambiya a.s.
Tiap-tiap hasil datang
kemudian kerana ada usaha sebelumnya. Bijirin terhasil kerana ada usaha pertanian.
Sebelum dapat buah, ada usaha untuk tanam pokok dan jadikan kebun-kebun buah.
Apa sahaja yang kita hendak hasilkan mestilah ada usaha dahulu. Begitu juga
ambiya a.s diberi usaha dan hasil daripada usaha mereka ialah hidayah untuk
manusia. Usaha perlu dibuat jika kita mahu manusia amalkan perintah-perintah
Allah s.w.t, jika kita mahu wujudkan kebaikan. Bila usaha hidayah dibuat
seperti usaha ambiya a.s maka akan terhasillah manusia-manusia yang dapat
mengamalkan perintah-perintah Allah s.w.t.
Usaha pertama yang
Baginda s.a.w buat ialah usaha atas iman dan menyeru manusia pada iman.
Bersama-sama itu, Baginda s.a.w menyeru dan ajar manusia bagaimana hendak buat
usaha atas iman. Ambiya a.s yang lain, mereka bawa orang kepada iman dan terus
buat usaha untuk amal supaya orang-orang yang sudah beriman mereka akan dapat
buat amal soleh. Berlainan dengan Nabi s.a.w, Baginda ajar umat ini kerja yang
Baginda buat. Baginda s.a.w bawa sahabat-sahabat daripada hari pertama lagi,
awal-awal lagi, setiap sahabat yang dapat hidayah, dia punya tanggungjawab
ialah buat usaha untuk hidayah. Untuk itulah mereka hijrah dari Mekah ke
Madinah, sanggup bersusah-payah, sanggup lapar dan dahaga dsbnya. Itulah
perkara pertama yang dibuat iaitu usaha hidayah. Baginda mahu supaya setiap
orang buat usaha hidayahuntuk dapat sinaran hidayah dalam diri sendiri, selepas
itu sebarkan sinaran hidayah ke seluruh alam dengan apa sahaja susah payah.
Itulah perkara pertama yang Baginda s.a.w buat dan ajar pada semua sahabat.
Kehidupan awal Baginda
s.a.w adalah kehidupan ibadah. Sebelum dapat tanggungjawab untuk buat usaha
dakwah, kehidupan Baginda s.a.w penuh dengan akhlak, penuh dengan sifat dan
penuh dengan ibadah. Tidak boleh dibayangkan pun di mana Baginda s.a.w pernah
syirik. Suasana kehidupan pada masa itu penuh dengan syirik sehinggakan Baginda
s.a.w rasa jemu, risau dan gelisah. Baginda s.a.w pencilkan dirinya untuk
beberapa hari. Beliau pergi ke gua Hiraq untuk beribadat kepada Allah s.w.t.
Amalan dan akhlak Baginda s.a.w begitu baik sehingga orang panggil beliau siddiq dan amin,
orang yang paling bercakap benar dan paling beramanah. Setiap orang puji dan
suka dengan akhlak beliau. Tidak ada satu pun halangan dan pergaduhan dengan
sesiapa di kota
Mekah tentang apa juga tingkah laku Baginda s.a.w. Sentiasa Baginda s.a.w dapat
pujian, sanjungan dan disukai ramai. Walaupun dalam suasana syirik, Baginda
s.a.w buat ibadah sahaja, tidak ada amalan dakwah. Dengan akhlak yang baik
semua orang suka dan puji.
Bila Baginda s.a.w mula
buat usaha dakwah, mula menyeru manusia kepada agama Allah s.w.t, maka keadaan
pun berubah. Orang-orang yang selama ini panggil beliau sebagai siddiq dan amin,
mereka mula panggil Baginda s.a.w sebagai pembohong, pensihir. Orang-orang yang
sentiasa puji Baginda s.a.w kerana sifat dan akhlak yang mulia, orang yang sama
sekarang memburuk-burukkan dan maki hamun pada Baginda s.a.w. Orang-orang yang
sama yang selama ini sentiasa memuji dan menggunakan Baginda s.a.w untuk
selesaikan masalah, orang yang sama menjadi musuh yang paling ketat. Semua ini
berlaku kerana Baginda s.a.w mula buat usaha dakwah. Usaha dakwah yang Baginda
s.a.w buat bukan seorang sahaja, tetapi Baginda s.a.w bawa orang-orang lain
bersama-sama dengan beliau. Setiap sahabat yang terima agama, kerja mereka
adalah sama dengan kerja Baginda s.a.w. Oleh kerana usaha dakwah ini,
sahabat-sahabat juga disusahkan, mereka diseksa, dicaci dan dimaki hamun.
Maksud kita berhimpun
di sini adalah kerana hari ini orang-orang Islam dan diri kita sendiri telah
terjauh dari maksud asal kita. Golongan yang besar daripada umat Baginda s.a.w
sangat jauh dari agama, mereka tidak tahu perintah-perintah Allah s.w.t dan
tidak amalkan cara hidup Baginda s.a.w. Apa akan terjadi pada mereka yang
tinggalkan agama Allah s.w.t? Tuan-tuan semua sudah tahu. Hanya satu golongan
yang kecil sahaja terima agama. Sesungguhnya dalam agama ada kejayaan. Tetapi
bagi mereka ini agama hanyalah sembahyang, puasa, bayar zakat dan pergi haji.
Lebih daripada itu mereka tidak sanggup dengar dan amalkan. Mereka tahu bahawa
ada usaha di sebalik sembahyang itu. Dengan usaha tersebut maka sembahyang
telah tersebar ke seluruh alam. Tanpa usaha itu, mereka pun tidak akan tahu
tentang sembahyang.
Ada usaha untuk
hidupkan sembahyang, ada usaha untuk hidupkan zakat, ada usaha untuk hidupkan
Quran, ada usaha untuk hidupkan amal-amal dan perintah-perintah Allah s.w.t,
tetapi usaha ini tidak diterima dan tidak dibuat oleh orang-orang Islam.
Orang-orang Islam telah tinggalkan usaha ini dan anggap ia tidak bersalah.
Kita tidak anggap
bersalah walhal melalui usaha ini agama dapat datang ke rumah-rumah dan setiap
tempat di permukaan bumi ini. Pergilah ke mana-mana lorong di Madinah, setiap
lorong akan jadi saksi tentang usaha ini. Pergilah ke mana-mana lorong di Mekah,
setiap lorong akan jadi saksi tentang usaha Baginda s.a.w. Dengan usaha Baginda
s.a.w barulah agama dapat berkembang ke seluruh alam. Kita bukan sahaja lalai
dan lupa malah kita tidak anggap pun kita bersalah dengan meninggalkan usaha
agama Allah s.w.t. Allah s.w.t wujudkan kita/utuskan kita/lahirkan kita dengan
maksud untuk buat usaha Nabi s.a.w dan telah tunjukkan pada kita orang-orang
pertama yang terima agama dan jadikan maksud hidup mereka untuk kembangkan
agama dan sebarkan agama ke seluruh alam. Segala bukti ada dihadapan umat Islam
dan masih kita tidak terima dan anggap kita bersalah bila kita tidak buat usaha
agama.
Hari ini kita berhimpun
di sini untuk kita ambil kembali tanggungjawab kita, untuk sedarkan diri dan
sedarkan orang lain tentang tanggungjawab ini, tentang usaha agama di zaman
Nabi s.a.w dan macam mana agama dapat disebarkan. Sebagaimana Nabi s.a.w dan
sahabat-sahabat beri pengorbanan untuk sebarkan agama, kita juga kena sanggup
beri pengorbanan atas agama Allah s.w.t dan kembangkan agama ke seluruh alam.
Keadaan dalam dunia
hari ini yang mana kita tidak buat usaha agama, maka ramai orang-orang tidak
dapat amalkan perintah-perintah Allah s.w.t. Dalam keadaan macam ini pun masih
mata kita tidak dapat mengeluarkan air mata, lidah pun tidak keluarkan sedikit
keluhan, walhal seorang ibu, selagi dia anggap dia seorang ibu, bila-bila pun
dia tidak lalai dan tidak lupa tentang tanggungjawabnya. Pada waktu malam,
walaupun tengah tidur, pukul 2 pagi, bila dengar anak menangis, dan dalam
keadaan mengantuk, dia tahu tanggungjawabnya, maka dia akan jaga, bukan sekali
malah berkali-kali untuk menyempurnakan keperluan anaknya, untuk makan-minum
atau bersihkannya. Kerana apa? Kerana dia tahu tanggungjawab sebagai seorang
ibu. Seorang ayah juga dia tidak akan lupa pada tanggungjawabnya, walaupun dia
seorang pekedai, dia banyak habiskan masanya duduk dalam kedai, dia tidak akan
kata dia seorang pekedai sahaja. Dia pun kena tahu tentang keadaan anak-isteri.
Dia tidak pernah lupa satu saat pun tentang anak-anak dan keluarga. Dia rasa
dan sedar dia adalah bapa.
Macam mana perasaan
kita hari ini tentang umat? Kita tidak rasa sebagai umat Baginda s.a.w yang
bertanggungjawab atas agama Allah s.w.t. Biarpun agama lenyap di mana-mana di
bumi ini, biarpun agama berkurangan dalam kehidupan kita, masih tidak ada
keluhan di hati kita, masih tidak ada kerisauan dalam hati kita. Sebahagian
besar daripada kita tidak ada perasaan ini.
Kita berhimpun di sini
hari ini adalah untuk ingatkan tanggungjawab kita. Untuk fikir tentang
tanggungjawab kita seperti mana sahabat-sahabat ambil berat tentang
tanggungjawab dan kembangkan agama Allah s.w.t ke seluruh alam agar agama
sampai ke seluruh alam dan dapat sinarkan hati dan jiwa setiap manusia dan
dapat bawa sinaran itu ke seluruh alam.
Seorang pekedai, maka
kedai itu adalah dalam tanggungjawab dia. Kedai itu akan beri kesan pada dia.
Kalau kedai untung, dia akan gembira. Kalau kedai rugi, dia akan susah hati.
Bila balik ke rumah, bila isteri lihat wajah dia, isteri pun akan terkesan
dengan kedai itu. Isteri boleh menggagak dengan melihat wajah suami, ada
kerugiann atau keuntungan. Isteri tahu bahawa bila wajah suami gembira maka ada
keuntungan. Kalau wajah suami sedih, dia akan tahu bahawa ada kerugian dan dia
tidak mahu suaminya dibebankan dengan perkara-perkara yang lain, anak-anak
dsbnya. Si isteri pun terkesan. Seorang pekedai hidup siang dan malam sebagai
seorang pekedai, kerunsingan dan fikir dia hanya sanya untuk kedai. Sebagai
isteri seorang pekedai, risau dan fikir juga ditumpukan pada kedai suaminya.
Mereka tidak fikir dan risau bahawa mereka ialah umat Baginda s.a.w. Mereka
dihantar ke muka bumi ini sebagai umat Baginda s.a.w. Kedua-duanya sudah lupa
tanggungjawab mereka. Kedua-dua sudah lupa wazifah mereka.
Seorang lupa jalan,
seorang lagi lupa tempat yang dituju. Dua-dua kes ini sangat berbeza. Orang
yang lupa jalan, dia boleh tanya, dia boleh usaha, lama-kelamaan dia akan dapat
jalannya. Bila jumpa jalan, dia akan sampai kepada maksudnya. Orang yang lupa
tempat yang dituju, walau dia berada atas jalan yang betul pun, dia tidak akan
sampai ke tempat yang dituju.
Kita berkumpul di sini
ialah untuk mengingatkan kembali maksud kita datang ke muka bumi ini dan ke
mana kita hendak tuju. Apa maksud kita, apa kerja kita, apa wazifah kita, apa
fikir dan risau kita. Supaya setiap daripada kita dapat tahu maksud hidup kita,
dapat tahu tanggungjawab kita, dapat tahu kerja utama kita iaitu bagaimana kita
dapat buat usaha supaya agama Allah s.w.t dapat datang dalam diri kita dan agama
Allah s.w.t dapat disebarkan ke tempat-tempat lain di seluruh alam. Untuk itu
kita kena wujudkan suasana tersebut. Tuan-tuan yang datang lebih awal dari yang
lain, tuan-tuan punya tanggungjawab ialah untuk sediakan setiap orang yang
datang ke sini dan akan berada di sini dalam masa 2 atau 3 hari ini. Kita tidak
akan fikirkan perkara-perkara yang lain, kita tidak akan risaukan tentang
benda-benda yang lain, kita hanya risau maksud kita, kita hanya risau kenapa
kita kumpul di sini, kita hanya risau kenapa kita dilahirkan, kita hanya risau
kenapa kita diutuskan oleh Allah s.w.t, apa tanggungjawab kita, apa kerja kita,
kenapa kita berada di sini. Untuk itu kita kena sediakan kawan-kawan yang lain
sepertimana sahabat-sahabat telah buktikan tanggungjawab mereka, tujuan hidup
mereka, maksud hidup mereka, sebab mereka diutuskan ke muka bumi ini. Kita kena
sediakan setiap orang yang datang ke sini, kita kena alihkan risau dan fikir
kita pada mereka supaya setiap orang yang datang mereka akan kenal maksud
mereka dan akan kenal tempat tuju mereka. Dalam apa juga keadaan mereka, insya’Allah, akan sampai ke tempat yang dituju samada
perlahan atau laju. Oleh itu kita kena wujudkan suasana macam ini selama kita
berada di sini.
Masa kita di sini
sangat singkat, beberapa hari sahaja. Dalam masa yang pendek dan singkat ini
sekiranya kita dapat sedar dan dapat tahu maksud kita dan dapat terangkan
kepada orang-orang lain dan inilah perkara yang kita akan fikir, inilah perkara
yang kita akan cakap dan sediakan kawan-kawan yang lain supaya fikir yang sama
dapat datang kepada setiap orang di sini dan semua orang dapat bangun atas
fikir yang sama, maka kita tidak dapat bayangkan berapa banyak menafaat akan
datang dalam diri kita dan berapa banyak menafaat akan datang pada seluruh umat
manusia di atas muka bumi ini.
Hasil akan datang dan
manusia akan dapat menafaat bila sesuatu kerja itu dibuat dengan tumpuan dan
penuh tawajjuh. Oleh itu, selama kita berada di sini untuk masa yang singkat
kita betulkanlah kita punya tawajjuh dan tumpuan. Kita hanya fikir tentang
maksud kita dan sediakan orang lain atas maksud itu. Apa maksudnya? Iaitu sama
seperti maksud ambiya a.s di hantar. Tumpuan dan tawajjuh yang dikehendaki
ialah tumpuan dan tawajjuh seperti mana dalam sembahyang. Bila kita mula sembahyang,
kita putus hubungan dengan makhluk dan kita ada hubungan hanya dengan Allah
s.w.t. Tiada siapa lagi kita akan berhubung, bercakap dsbnya. Masa itu, segala
perkara-perkara dunia yang boleh digunakan tidak dapat digunakan lagi,
perkara-perkara yang halal pun tidak dapat digunakan lagi, bercakap dengan
isteri walaupun ia satu perkara yang baik, pun tidak dibenarkan. Bila isteri
panggil kita, kita tidak boleh jawab. Bila anggota kita susah, sakit dsbnya,
masa diluar sembahyang kita boleh usaha untuk ubat dsbnya, tetapi kalau sakit
itu datang dalam sembahyang kita akan cuba
untuk lupakan sakit itu kerana tumpuan dan tawajjuh bukanlah untuk
dialihkan daripada Allah s.w.t kepada sakit kita. Bila kita mula niat dan
takbir Allahuakbar sampailah kita
bagi salam, kita ada satu tumpuan dan tawajjuh sahaja dan dengan tumpuan dan
tawajjuh yang sama kita akan habiskan masa kita di sini.
Maksud pertama ialah
supaya kita dapat kenal tujuan kita iaitu sebagaimana kerja dan usaha Baginda
s.a.w, itulah maksud dan kerja kita. Yang kedua, hari ini kita hidup dan
mengendalikan kehidupan kita dengan keadaan terkesan dengan makhluk Allah
s.w.t. Hati kita tidak terkesan dengan kuasa Allah s.w.t. Jadi kita hendak
fikir bagaimana hati kita tidak akan langsung terkesan dengan makhluk, tidak
akan langsung terkesan dengan keadaan dan suasana makhluk tetapi hanya akan
terkesan dengan Allah s.w.t, maksudnya ialah perintah-perintah dan
kehendak-kehendak Allah s.w.t akan bawa kesan pada hati kita dan makhluk tidak
akan bawa kesan pada hati kita.
Semasa kita sembahyang
langsung tidak dibenarkan beri tumpuan atau tawajjuh kepada apa-apa pun selain
daripada Allah s.w.t tetapi hari ini dalam sembahyang pun kita terkesan dengan
makhluk, terkesan dengan hal-ehwal semasa, terkesan dengan keadaan susah senang
kita, perniagaan dan sebagainya. Ertinya apa sahaja yang kita alami, kerjaya
kita dsbnya semuanya kita bawa dalam sembahyang dan kita sembahyang dalam
keadaan terkesan dengan makhluk. Walhal sembahyang ini adalah satu amalan di
mana 100% tumpuan dan tawajjuh hanya kepada Allah s.w.t dan barulah kesan
daripada sembahyang akan datang. Bila kita sembahyang dan bawa dunia
bersama-sama dengan kita, bagaimana kita boleh harapkan bantuan, kesan yang
baik, balasan yang baik daripada Allah s.w.t.
Untuk itu, kita kena
gunakan masa kita di sini, kita hanya akan cakap kebesaran Allah s.w.t, dengar
kebesaran Allah s.w.t, fikir tentang kebesaran Allah s.w.t. Amat beza sangat
pada pandangan seorang manusia yang ada kebesaran Allah s.w.t dalam hatinya dengan
satu orang yang tidak ada kebesaran Allah s.w.t dalam hatinya. Barangsiapa yang
tidak dapat betulkan dia punya ‘laila’
, bagaimana pula dia dapat betulkan dia punya ‘illallah’
. Ertinya kalau dia tidak dapat nafikan makhluk, bagaimana pula Allah akan masuk
ke dalam hatinya. Dalam hati yang penuh dengan kebesaran makhluk dan tidak
sanggup menafikan kekuatan makhluk, bagaimana pula kebesaran Allah s.w.t atau
sifat Allah s.w.t akan masuk dalam hati sanubari tersebut. Oleh itu kita kena
menafikan kekuatan makhluk ertinya kejayaan kita bukan boleh diperolehi oleh
harta-benda. Rupabentuk tidak akan menjamin kejayaan kita dunia dan akhirat.
Tidak kira samada rupabentuk kaya atau miskin, rupabentuk berkerajaan atau
tidak berkerajaan, rupabentuk sihat atau tidak sihat, apa sahaja rupabentuk
yang kita alami, rupabentuk ini tidak akan membawa apa-apa kejayaan pada kita
dunia dan akhirat. Yang akan bawa kejayaan pada kita ialah perintah-perintah
Allah s.w.t. Kita kena menafikan segala rupabentuk dan kita kena sabitkan segalanya dengan kuasa
dan kudrat Allah s.w.t. Sebagai contoh, bila mata lihat langit terbentang dan
kita puji begitu besarnya langit, cantiknya langit dan mata yang lain lihat
langit dan ingat pada pencipta langit, betapa besarnya pencipta langit, lihat
gunung-ganang betapa besarnya pencipta gunung-ganang. Gunung-ganang akan
lenyap, langit akan lenyap tetapi penciptaNya akan kekal selama-lamanya.
Kita cakap kebesaran
Allah s.w.t, kita dengar kebesaran Allah s.w.t, kita fikir kebesaran Allah
s.w.t dan kita lihat kebesaran Allah s.w.t dan suasana itulah kita kena
wujudkan selama 3 hari ini supaya kita akan bangun atas maksud yang sebenar,
akan kita bangun dengan keyakinan pada keesaan dan kebesaran Allah s.w.t tanpa
kita terkesan pada makhluk-makhluk Allah s.w.t.
Seorang da’i tidak
hanya fikir untuk dirinya sahaja, dia akan fikir untuk seluruh alam. Dia akan
fikir tiap-tiap tempat di seluruh dunia, masih adakah tempat-tempat di mana ada
hati yang terkesan dengan makhluk. Dia akan usaha bagaimana kesan makhluk
tersebut keluar daripada hati orang-orang di tempat itu dan masukkan kebesaran
Allah s.w.t. Dia akan fikir tempat-tempat di mana manusia tidak dapat amalkan
perintah Allah s.w.t yang akibatnya mereka akan berada dalam kemusnahan. Dia
akan fikir bagaimana dia akan dapat sampai ke sana atau hantar jemaah ke sana
supaya orang-orang di sana dapat amalkan perintah-perintah Allah s.w.t. Kita
bukan da’i biasa, tetapi kita adalah umat Baginda s.a.w. Kerja Baginda s.a.w
bukan untuk dirinya sahaja, bukan untuk sahabat-sahabatnya sahaja tetapi untuk
seluruh alam. Baginda ajar dan latih sahabat-sahabat supaya mereka akan
teruskan kerja yang Baginda s.a.w buat
dan mereka akan jadikan orang-orang lain da’i dan orang itupun akan kembangkan
agama Allah s.w.t.
Sebagai contoh, satu
orang yang buat topi, dia boleh buat topi dan sebarkan topinya. Satu orang lain
lihat dia buat topi dengan tangan yang mana hasilnya adalah sedikit, maka dia
akan fikir untuk buat mesin. Sekarang topi yang dibuat dengan tangan, dibuat
oleh mesin. Bila topi dibuat oleh mesin, topi akan dihasilkan dengan lebih
banyak dibandingkan bila dibuat dengan tangan. Satu orang lain pula fikir,
biarlah saya buat kilang yang buat mesin yang buat topi dan topi-topi yang
lebih banyak dapat dihasilkan dan disebarkan ke seluruh alam. Begitulah kerja
seorang da’i, bukan setakat sediakan orang lain tetapi menyediakan orang-orang
lain yang dapat sediakan orang lain pula yang dapat bawa agama ke seluruh alam.
Bagaimana kita dapat
keluarkan kesan-kesan makhluk daripada hati kita dan masukkan kebesaran Allah
s.w.t? Kita selalu tinggalkan dunia tetapi dunia tidak pernah tinggalkan kita.
Bila kita datang ke sini pun kita masih berbincang hal-hal dunia. Perbualan dan
percakapan kita tentang hal-hal dunia. Kita sudah tinggalkan anak-isteri,
keluarga, kedai, kebun jauh tetapi masih kita berbincang perkara-perkara itu.
Sebab itulah kebesaran Allah s.w.t tidak masuk ke dalam hati kita kerana kita
masih terkesan, berbual dan fikir tentang apa yang ditinggalkan. Oleh itu perbincangan
kita yang pertama sekali tidak haruslah tentang perkara duniawi, perbincangan
kita haruslah tentang kebesaran Allah s.w.t. Kita kena menyediakan satu sama
lain, kita sediakan kawan-kawan, kita cakap kebesaran Allah s.w.t, cakap
tentang kehidupan dalam kubur, cakap tentang mahsyar, tentang titi sirat,
tentang akhirat kerana itu semua pasti akan datang dan kita kena buat persiapan
untuk itu. Ia adalah satu perkara yang sangat-sangat penting untuk dicakapkan
kerana ia adalah kehidupan yang paling besar sekali dan kehidupan yang paling
penting sekali. Begitulah kita kena menafikan kekuatan-kekuatan makhluk,
kesan-kesan daripada makhluk dan segala kekuatan tidak ada apa-apa kesan
tersendiri selain daripada kesan yang Allah s.w.t letak dalam makhluk. Harta-benda tidak boleh
buat apa-apa, kekuatan tidak boleh buat apa-apa selagi tidak ada bantuan dan
nusrah daripada Allah s.w.t.
Perkara kedua, ialah
kita kena tahu tentang satu sama lain, keadaan dunia yang ada sekarang, keadaan
Islam di seluruh dunia. Bagaimana keadaan orang-orang Islam di pulau-pulau di
keliling Australia, apa keadaan keIslaman mereka, mereka ialah orang-orang
daripada keturunan yang hebat amalkan agama Islam, tetapi hari ini tidak ada
Islam dalam kehidupan mereka. Apa keadaan orang-orang Islam di dalam
hutan-hutan di Afrika, yang mana pada satu masa dahulu sahabat-sahabat dapat
Islamkan kesemua orang-orang dalam hutan-hutan itu, tetapi hari ini mereka
tidak kenal Islam, mereka sudah langsung tinggalkan agama Islam. Walaupun
jumlah kita lebih besar daripada sahabat-sahabat, kita kena fikirkan
tempat-tempat itu, hutan-hutan yang tebal dalam kawasan Afrika yang sahabat
sudah sampai tetapi kita tidak dapat sampai hari ini. Kita kena berbual, kena
tahu dan beritahu keadaan orang-orang Islam di seluruh dunia, apa keadaan
orang-orang Islam di Argentina, Brazil dan di tempat-tempat yang lain supaya
satu fikir, satu risau akan datang dalam diri kita dan kita dapat sediakan diri
kita untuk sampai ke tempat-tempat itu dan kita pun dapat ambil kesempatan
untuk menyediakan orang-orang lain supaya mereka pun dapat lapangkan masa untuk
pergi ke tempat-tempat itu supaya agama Allah s.w.t dapat hidup kembali.
Kita harus cerita
tentang pengorbanan sahabat, sifat-sifat mereka, macam mana mereka buat usaha
dan melalui itulah semangat kita akan terbina, keadaan kita akan berubah dan
keimanan kita akan meningkat. Di hadapan kita ada contoh-contohnya. Orang-orang
muda, mereka harus lihat dan bincang kehidupan Zaid bin Harithah r.a, Usamah
r.a, pemuda-pemuda yang beri nyawa untuk agama Allah s.w.t, yang keluar di
jalan Allah s.w.t semasa berumur 16 atau 17 tahun dan mereka jadi ketua-ketua
tentera untuk sebarkan agama Allah s.w.t. Budak-budak yang belum cukup matang
dan belum cukup tinggi, mereka akan cuba untuk berdiri di atas jari-jari kaki
mereka untuk menunjukkan pada Baginda s.a.w yang mereka cukup tinggi dan layak
untuk keluar ke jalan Allah s.w.t. Kalau yang telah dipilih itu lebih tinggi
maka yang rendah pula datang beritahu pada Rasulullah s.a.w bahawa bila bergusti
yang rendah ini selalu menang, kalau Baginda s.a.w tidak percaya biarlah kami
bergusti sekarang, kalau saya menang, saya pun patut bersama-sama dengan dia
keluar di jalan Allah s.w.t. Budak-budak kecil pun ada semangat yang begitu
tinggi.
Orang-orang tua pula
boleh bayangkan kehidupan Ayub Al-Ansari r.a, umurnya 90 tahun masih beliau
kata ayat daripada Allah s.w.t, “Kamu keluarlah samada kamu ringan atau kamu
berat”, “Jangan biarkan saya duduk di
Madinah, saya kena keluar ke jalan Allah s.w.t.” Dia beritahu perkara ini pada
anak-anaknya. Anak-anaknya melarang dia
daripada keluar tetapi dia kata ayat tersebut tidak membenarkan saya duduk di
Madinah, saya kena keluar juga. Semasa dalam perjalanan beliau sakit dan beliau
kata, “ Kalau aku mati bawalah aku ke jalan Allah s.w.t.”
Orang cacat boleh
bayangkan semangat dan pengorbanan Ammar bin Jamoh r.a dengan kakinya yang
kudung beliau doa pada Allah s.w.t supaya beri taufiq pada dia untuk keluar di
jalan Allah s.w.t dan janganlah kembalikan dia ke rumah sehingga dia syahid.
Beliau mahu syahid di jalan Allah s.w.t.
Perbualan Abdullah bih
Jahsh r.a dan doanya dengan kawannya, iaitu hasratnya supaya dia dapat
bertembung di dalam peperangan dengan musuh yang kuat dan dia dikalahkan oleh
musuhnya. Musuhnya akan potong telinga, hidung, kepala dan cungkil matanya
supaya dia boleh berbangga di hadapan Allah s.w.t dan berkata dengan Allah
s.w.t, mata ini aku korbankan untuk agama Mu, telinga ini aku korbankan untuk
agama Mu, tangan ini aku korbankan untuk agama Mu dan segala anggota aku
korbankan untuk agama Mu.
Wanita-wanita juga beri
pengorbanan untuk agama Allah s.w.t. Bila kita ganti perbualan dunia kita
dengan perbualan sahabat-sahabat tidak kira samada tua, muda, lelaki atau
perempuan maka iman kita akan meningkat, jazbah kita akan meningkat, semangat
kita akan naik untuk beri pengorbanan atas agama Allah s.w.t.
Hari ini apa sudah
jadi? Kerana semangat kita tidak terbina, bila kita di tashkil 3 hari kita pun
jadi resah gelisah. 3 hari jadi berat untuk kita. Sahabat-sahabat pula
bergusti-gusti untuk keluar di jalan Allah s.w.t. Kalau tashkil untuk 40 hari
tunai, maka menggelabahlah seluruh dunia kita, hitam dan pitamlah kita.
Beginilah keadaan kita. Kenapa? Fikir kita, risau kita, hati kita, otak kita tidak
ingatkan akhirat tetapi ada bersama-sama dengan segala kesibukan dunia kita. Oleh itu kita kena
wujudkan suasana dalam masa 3 hari ini, suasana tentang pengorbanan
sahabat-sahabat supaya semangat dan jazbah kita terbina. Kita akan fikir, doa
dan minta pada Allah s.w.t secepat mungkin dan selama mungkin kita dapat keluar
ke jalan Allah s.w.t.
Pertama, kita berhimpun
di sini untuk tujuan pahala. Dalam masa 3 hari ini kita akan dapat pahala. Ini bukan kerja orang-orang yang
jadikan usaha agama sebagai kerja mereka. Allah s.w.t akan bagi pahala.
Bagaimana pula kita boleh hitung pahala. Baginda s.a.w bersabda, “Satu pagi
atau satu petang di jalan Allah s.w.t lebih baik daripada dunia dan seisinya” .
Seorang ulamak pernah beritahu bahawa nilai dunia dan seisinya di sisi Allah
s.w.t tidak sampai sebelah kepak nyamuk pun. Sebenarnya dunia dan seisinya itu
bukanlah maksud harta benda dunia, tetapi ialah segala amalan-amalan baik yang
dibuat di seluruh alam. Pahala akan datang kepada kita dengan setiap pagi dan setiap
petang kita buat usaha. Maksud yang sebenarnya kita berhimpun di sini ialah
bagaimana kita dapat jadikan risau Baginda s.a.w risau kita, fikir Rasulullah
s.a.w fikir kita iaitu setiap manusia di atas muka bumi ini di mana saja ia
berada, dia akan terselamat daripada azab Allah s.w.t dan dapat masuk syurga
Allah s.w.t. Untuk itulah kita dilahirkan dan diwujudkan iaitu untuk buat
usaha. Jadi bila kita bawa kepada maksud yang sebenar, kita kena minta dengan
Allah s.w.t, kita kena cakap dengan Allah s.w.t, “Ya Allah, berilah umat ini
dapat mengendalikan maksudnya atau dapat bergerak untuk maksudnya, yang akan
jadi satu umat yang ulung sekali, rahmat Engkau dapat datang kepada umat ini
dan bila mereka berdoa, sebelum orang ramai cakap amin, doa itu akan dimakbulkan
oleh Engkau”.
Apa sahaja masalah
dapat dibereskan dengan bantuan Allah s.w.t tetapi kerana hari ini kita telah
tinggalkan maksud kita dan telah tinggalkan usaha suci murni Baginda s.a.w maka
hari ini berjuta-juta manusia doa dan berjuta-juta manusia amin tetapi rahmat
Allah s.w.t tidak bergerak kepada kita. Di mana kita telah jatuh? Ke lembah
mana kita sudah sampai? Kita sudah jauh daripada maksud yang sebenar. Kita kena
doa, kita kena fikir dan minta pada Allah s.w.t supaya kita dikembalikan oleh Allah
s.w.t kepada maksud dan tahap yang sama sepertimana yang ditinggalkan oleh
Baginda s.a.w agar masalah-masalah kita dan masalah seluruh dunia dapat
dibereskan. Ini akan terjadi bila manusia amalkan agama Allah s.w.t yang
sebenarnya.
Oleh itu, selama 3 hari
kita kena usaha untuk wujudkan suasana seperti itu. Kalau kita buat usaha agama
dengan niat untuk dapat pahala, maka kita akan buat bila kita suka dan kita
akan berhenti bila tidak suka, kita akan buat bila selesa dan tidak buat bila
tidak selesa. Buat dapat pahala, tidak buat pun tidak mengapa, itulah keadaan
kita. Kita kena buat usaha ini bukan dengan niat amal tetapi kita kena buat
usaha ini kerana ia adalah perintah Allah s.w.t. Sembahyang adalah perintah
Allah s.w.t. Adakah kita akan sembahyang bila hati kata sembahyang? Kita tidak
sembahyang bila hati kata tidak perlu sembahyang? Adakah bila selesa baru kita
hendak sembahyang? Tidak selesa tidak perlu sembahyang? Kita buat kerana ia
perintah Allah s.w.t. Oleh kerana ia adalah perintah Allah s.w.t maka dalam
tiap-tiap keadaan, sakit, safar, senang, susah, malas, dsbnya kita mesti
sembahyang.
Begitu juga usaha agama
ialah perintah Allah s.w.t. Melalui perintah inilah sembahyang hidup, agama
hidup, sunnah Baginda s.a.w hidup. Kerana usaha inilah perintah-perintah Allah
s.w.t yang lain hidup dan kita dihantar untuk usaha ini. Kita diwujudkan dalam
umat Baginda s.a.w kerana kita dikehendaki oleh Allah s.w.t untuk buat usaha.
Jadi bila kita yakin pada tahap itu, bila kita benar-benar yakin ini sebagai
perintah Allah s.w.t maka kita akan buat setiap masa dan setiap waktu. Kita
akan buat tanpa ditarghib. Apakah tuan-tuan pernah dengar mana-mana pekedai
ditarghib untuk buka kedai. Dia akan buka kedai tanpa ditarghib kerana itulah
kerja dan tanggungjawab dia. Sepanjang siang dia akan buat kerja. Kalau
pelanggan datang waktu malam pun dia akan buka kedai kerana itu dapat memajukan
perniagaan dia.
Bila kita dapat
masukkan ke dalam hati sanubari kita inilah perintah Allah s.w.t, inilah
tanggungjawab kita, untuk inilah kita dilahirkan/diutuskan/dihantar di atas
muka bumi. Selepas itu bukan sahaja kita dapat menyediakan diri kita bila
takazah dibentangkan untuk keluar ke jalan Allah s.w.t tetapi kita dapat
sediakan orang-orang lain kerana kita sudah ada keyakinan bahawa setiap orang
harus keluar di jalan Allah s.w.t sebagai perintah Allah s.w.t.
Comments
Post a Comment