Targhib usaha ijtimak – ust hazim

24/10/2018 – sri petaling

Tertib/cara usaha kita, bukan dgn iklan/pengumuman. Bahkan dlm usaha kita, kena buat gasht, rumah ke rumah. Bergerak dgn diri, harta kita jumpa semua org. Dgn menggunakan alatan, bukan cara sunnah. Dgn cara sunnah akan dpt bantuan Allah, nusrah ghaibiah Allah. Ijtimak kita hanya akan berjaya semata2 dgn pertolongan Allah bukan dgn kepandaian kita. Utk tarik bantuan Allah, kena buat usaha dgn cara nabi s.a.w dan para sahabat. Apa cara nabi dan sahabat? Gasht/jaulah. Kisah sebelum azan di syariatkan, cara yg dibuat utk panggil org dtg solat ialah pergi rumah ke rumah, buat gahst. Setiap waktu solat buat gasht. Berkat mujahadah mereka, bergerak rumah ke rumah, Allah anugerahkan azan. Cara yg sama utk ijtimak yg kita nak buat nanti, agar ijtimak berjaya, dgn usaha, dgn pengorbanan dan usaha sebelum ijtimak, pergi rumah ke rumah, jumpa semua org, jumpa org awam.

Setiap masjid keluarkan jemaah sendiri secara masjid. Jemaah 4B/40H, luar negara, dlm negara, lelaki, masturat. Jemaah induk yg kita dah bentuk sebelum ini akan dpt disempurmakan bila kita bertungkus lumus siang malam bergerak jumpa org, usuli, bangun malam menangis. Peningkatan dlm usaha harian juga perlu difikirkan. Setiap org islam dpt bagi dakwah setiap hari.

Apa yg kita nak drp ijtimak? Bagaimana setiap org islam yg ada dlm negara kita, dpt bagi diri, harta, masa, dan segala salahiat/istiqdat mereka utk seluruh alam. Semua kita kena fikir, risau, doa pd Allah. Semoga ijtimak yg kita buat ni jadi asbab Allah terima semua org islam jadi asbab hidayat seluruh alam.

Utk kejayaan ijtimak ini, semua kita kena satu fikir. Satu org fikir lari, akan bagi kesan pd seluruh usaha. Terutama tuan2 yg berada di saf pertama. Ijtimak dah dekat. Tinggal seminggu sahaja lagi. Kalau fikir belum satu, susah nak dpt bantuan Allah. Setiap yg dtg ijtimak buat keputusan, kerja nabi adalah kerja kita. Sedia utk korban dan pergi ke seluruh alam.

Ada masa beberapa hari lagi utk usaha sungguh2 sempurnakan jemaah induk. Jemaah2 akan bergerak ke seluruh dunia. Tanda Allah terima ijtimak, kita jadi asbab hidayat seluruh alam. Takazah seluruh alam. di usa, eropah, menunggu kedatangan jemaah Malaysia. Dan takazah dlm negara, sabah, sarawak banyak lagi masjid/surau yg tidak ada amal. Setiap masjid perlu dihidupkan dgn 5 amal dan hidup 24 jam.

2 perkara yg kita abaikan. Dakwah infradi dan gasht ummumi. 2 perkara ni yg paling besar utk tarik bantuan Allah. kita sibukkan diri setiap hari dgn 2 perkara ini.

Kehadiran ijtimak juga sangat penting. Bentuk jemaah 10 org-10 org. lantik amir. Org lama dan org awam. Ambil nama dan usuli. Pastikan semua dpt hadir ijtimak. Ikram org2 awam yg hadir ijtimak. Ikhtilat. Bentuk fikir mereka. Jaga amal ijtima’i supaya dpt faedah yg sempurna dari ijtimak. Semua pergi ijtimak 3 hari sempurna. Dari asar sabtu hingga habis doa. Dgn berkat ijtimak, semua dpt buat keputusan bahawa dakwah adalah kerja mereka. Ini semua bergantung pd fikir risau dan usaha kita. Tawajjuh pd Allah. Semua kita patutnya dah tak balik rumah. Bedding semua letak di masjid. Rumah ke masjid ke pejabat  dan balik ke masjid. Semua sedia insyaAllah. 

Comments

Popular posts from this blog

kepentingan dakwah

Bayan maghrib : kapt nuruddin

Tongi 2001 - bayan asar maulana zubir