Ijtimak KL 2018 - bayan ulamak

05/11/2018 - Maulana Syamim

Semua aktiviti keilmuan akan membawa kepada kemuliaan, ketinggian, dan peningkatan. Sebaliknya seluruh usaha dan aktiviti kejahilan akan membawa pengusahanya kepada kerendahan, kemunduran dan kehinaan.
 
Kejahilan itu ada 2 macam:
            1. Seorang yang sememangnya tak tahu ttg satu perkara.
            2. Seorang yang memahami sesuatu dengan kefahaman yang salah.

Mengatakan bahawa makhluk boleh buat sesuatu adalah kejahilan. Padahal fa’all hakiki adalah Allah swt. Allah swt mengutuskan seluruh anbiya’ untuk mengeluarkan umat dari kejahilan dan kesemua Nabi-Nabi a.s diutuskan untuk memperbetulkan kesalahfahaman umat terhadap Allah s.w.t.

Umat melihat bahawa segala sesuatu boleh membawa manfaat dan mudarat. Mereka yakin bahawa emas boleh memberi manfaat, perak boleh memberi manfaat. Bahkan setiap umat yakin dengan kelebihan yg mereka miliki, sebahagian umat yakin dengan majoriti, sebahagian yakin dengan kekuatan mereka, sebahagian yakin bahawa pertanian yang diusahakan boleh memberikan sesuatu. Untuk meyakinkan umat tentang kebenaran anbiya maka Allah swt kurniakan mukjizat kepada ambiya dan mukjizat adalah dalil nubuwwah bukanlah qudrat Allah.

Mukjizat bukanlah maksud nubuwwah bahkan maksud nubuwwah adalah agama. Sebagaimana a’lam semesta ini bukanlah qudrat Allah tetapi ianya adalah dalil qudratullah. Makhluk ini bukanlah qudratullah kerana qudratullah tidak akan binasa dan fana’. Oleh yg demikian para anbiya’ datang untuk manusia dapat makrifatullah. Firman Allah swt: tidaklah aku ciptakan jin dan manusia melainkan untuk beribadah kepadaKu. Maksudnya adalah untuk mengenali Allah s.w.t. Maksudnya bukanlah sekadar rupanya ibadah tetapi hendaklah menyembah Allah s.w.t dalam keadaan mengenali qudratullah, mengetahui kehebatan dan keagungan Allah.

Hari ini ramai manusia yang beribadah dalam kejahilan, iaitu mereka menyembah Allah tapi keyakinan kepada duit, kedai, harta benda boleh beri manfaat. Hakikat ibadah adalah apabila kita menyembah Allah dalam keadaan hati kita meyakini bahawa zat yang Maha Berkuasa hanyalah Allah s.w.t. Hanya kepada Mu aku menyembah dan hanya kepada Mu aku memohon pertolongan.

Untuk mendapat hakikat makrifatullah maka kita kena tutup mata kita dan mula berjalan di dunia dengan yakin dengan khabar yang datang dari Allah dan Rasul. Oleh sebab itu, Allah swt mulakan Al Quran dengan Alif Lam Mim, iaitu sebelum kita mula mempelajari ilmu agama maka kita hendaknya mulakan pengajian dengan menafikan keilmuan kita merasakan bahawa aku tidak mengetahui apa-apa dan mula belajar dengan meyakini bahwa kami hanya percaya kepada apa yang Allah dan Rasul s.a.w khabarkan.

Maulana Yusuf rah. kata: Seseorang yang membaca Al Quran dalam keadaan keyakinan yang salah. Mereka membaca Quran sedangkan keyakinan mereka adalah kepada nilai dunia maka bacaan sedemikian tidak akan menambahkan apa-apa melainkan kesesatan.

Untuk dapatkan hakikat ilmu maka kita hendaklah:
            1. Berusaha memperbetulkan keyakinan kita kepada zat Allah s.w.t.
            2. Beramal sesuai dengan ilmu yang dipelajari.
            3. Beramal mengikut misdaq/bertepatan dengan maksud yang sebenarnya.

Beramal dengan keliru terhadap mafhum ilmu yang dipelajari juga satu kejahilan. Sebagai contoh bilamana dalam satu peperangan seorang sahabat telah melompat masuk ke medan peperangan berseorangan diri, melihat keadaan itu maka seorang tabiin berkata: janganlah kalian mencampakkan diri kalian dalam kancah kebinasaan. Mendengar ungkapan tersebut maka Abu Ayyub Al Ansari r.a mengangkat suaranya dalam keadaan marah. Kamu telah terkeliru dalam memahami misdaq ayat di atas, demi Allah ayat ini turun ke atas kami orang-orang Ansar ketikamana kami orang Ansar yang memohon cuti dari keluar jihad di jalan Allah s.w.t.

Maksud nubuwwah:
            1. Dakwah illallah
            2. Ilmi ilahi
            3. Tazkiyah
            4. Akhlak
            5. Hikmah

Bagaimana kelima-lima perkara ini dpt di amkan dikalangan umat. Ulamak adalah syiar kepada Nabi Muhammad s.a.w hingga apabila umat melihat ulamak mereka terbayangkan Nabi Muhammad s.a.w.

Comments

Popular posts from this blog

kepentingan dakwah

Bayan maghrib : kapt nuruddin

Tongi 2001 - bayan asar maulana zubir