jor KL 1996 - bayan utk ulamak oleh maulana syamim

08/10/1996 - sri petaling

Keadaan ummat hari ini yang begitu teruk membuatkan kita menangis. Ulamak patut lebih lagi menangis. Ummat ini merupakan khazanah bagi mereka. Ummat ini adalah ummat yang terbaik dijadikan Allah s.w.t. Kalau hilang ummat ini maka hilanglah khazanah ini. Ulamak merupakan pewaris kepada rasul-rasul a.s. Rasul-rasul a.s amat prihatin dan ambil tahu akan keadaan ummat mereka dan mereka sering menangis atas keadaan mereka.

Rasulullah s.a.w beritahu bahawa Baginda adalah mu'allim dan muballigh. Tapi kita dah lama tinggalkan usaha ini. Kita sudah tidak lihat lagi ummat dan hati kita tertutup. Quran dan Hadith dalam dada kita sebenarnya bukan kita punya, tetapi adalah amanat untuk ummat. Kita jangan kumpul sahaja, tapi perlu sampaikan juga.

Sahabat-sahabat r.a merupakan ulamak besar ummat ini. Mereka lebih alim mengenai ma'rifat, terutamanya Abu Bakar r.a. Beliau paling faham dengan maksud nabuwwah, kerana pengorbanannya yang paling banyak. Beliau paling banyak fikir tentang ummat. Siapa yang paling rapat hubungan dengan Rasulullah s.a.w, dialah yang paling banyak fikir tentang ummat. Ketika ummat dalam keadaan kucar-kacir selepas kewafatan Rasulullah s.a.w, Abu Bakar r.a telah usaha untuk jaga tahap agama. Beliau tidak sanggup agama kurang. Aishah r.a berkata kalau tak ada Abu Bakar r.a waktu itu, entah mereka jadi musyrik.

Orang alim adalah pewaris Nabi a.s. Orang alim dan khawwas kena fikir macam Abu Bakar r.a. Rasulullah telah tarbiyah orang macam Abu Bakar r.a. Umar r.a berkata dia sanggup menukarkan segala amalannya dengan satu hari dan satu malam Abu Bakar r.a, satu malam ketika hijrah Abu Bakar r.a bersama Nabi s.a.w, dan satu hari ketika kewafatan Rasulullah s.a.w. Abu Bakar r.a mempunyai fikir dan risau agama.

Ilmu sebenarnya bukan bahagian yang asing dalam agama. Ilmu adalah untuk tujuan dakwah. Quran diturunkan bila ada keperluan dalam menjalankan dakwah. Taurat, Zabur, Injil dan suhuf-suhuf diturunkan sekaligus, tetapi Quran mengambil masa 23 tahun diturunkan, iaitu sama dengan bilangan tahun kenabian Rasulullah s.a.w.

Rasulullah s.a.w bawa serentak dakwah, ta'alim dan tazkiyah - mereka ini tidak terasing, dan dengannya agama diamalkan. Seperti hadith Khaira qurn qarni.. (Kurun terbaik adalah kurun aku, kemudian yang selepasnya, kemudian yang selepasnya), ada tafsir kita tahu mengatakan ia bermaksud zaman Nabi s.a.w, kemudian zaman Abu Bakar r.a, kemudian zaman Umar r.a, tetapi ada tafsir yang mengatakan maksudnya zaman (Rasulullah s.a.w dan) Sahabat r.a, kemudian zaman tabiin, dan kemudian zaman taba-tabiin. Ada alim besar yang berkata bahawa zaraf (zaman) itu bermaksud mazruf (benda yang ada di zaman itu). Zaman sahabat r.a ada dakwah, ta'alim dan tazkiyah.

Dengan dakwah, ilmu ada kesan, kalau tidak ia sekadar maklumat sahaja. Kekuatan untuk amal datang dengan dakwah. Saya berani bersumpah dengan nama Allah s.w.t, bukan semua sahabat r.a alim, tapi semua amalkan Quran seluruhnya. Bila ini disatukan dengan tazkiyah pula, datanglah kehadiran hati. Kita perlu satukan dakwah, ilmu dan tazkiyah. Bahkan ilmu Quran dan ilmu Hadith itu adalah untuk tujuan dakwah.

Dalam hadith tadi, zaraf diertikan sebagai mazruf - zaman diertikan sebagai benda yang ada di zaman tersebut. Misalnya bila dikatakan hidung meleleh, sebenarnya yang di dalam hidung itu yang meleleh.

Zaman di mana ada tiga amalan tadi (dakwah, ta'alim dan tazkiyah) serentak adalah zaman yang paling mirip kepada zaman Rasulullah s.a.w. Alhamdulillah, di zaman ini telah wujud dakwah dan agama wujud dalam pelbagai lapisan masyarakat. Dalam satu jemaah kita lihat ada alim, ada doktor, ada tukang jahit, ..., ada orang India, ada orang Asia, ada orang Eropah,... Apakah yang meyatukan mereka? Demi Allah s.w.t, itulah dakwah! Amerika Syarikat belanjakan ribu-ribu untuk satukan orang hitam dan orang putih tetapi gagal. Dengan dakwah, mereka ini yang dahulu saling membenci, kini bersatu dan makan dari satu bekas dan di atas satu safrah. Allah s.w.t telah beri permata kurun pertama ini, iaitu dakwah, dan para ulamak, khawwas dan orang awam harus bersatu untuk buat usaha ini. Dengan itu agama akan tersebar.

Ummat terbahagi dua - orang awam dan orang khawwas. Orang khawwas ada tiga jenis - ulamak, yang punyai ilmu, pejawat jawatan tinggi, yang punyai pangkat, dan orang kaya dan peniaga, yang punyai harta. Orang khawwas perlu hazamkan ilmu, pangkat dan harta ini, iaitu rendah diri dengan benda-benda ini. Dengan itu mereka mendapat kemuliaan. Tapi ini bukan mudah.

Kaki orang khawwas adalah orang awam, dengan mereka orang khawwas boleh bergerak. Orang awam perlu digunakan untuk agama, jika tidak, kebatilanlah menjadi kaki kepada orang khawwas.

Untuk dapatkan sifat tawadhuk, kita perlu buat usaha dakwah.

Jika semua kuasa batil berhimpun, mereka tak boleh lawan dakwah. Tapi sebab kita telah tinggalkan dakwah, ummat telah berpecah dua - khawwas satu arah, dan awam satu arah lain, dan tak bertemu, kecuali untuk faedah-faedah sendiri. Dengan dakwah, ummat bersatu. Orang alim kena jadi alim dan pendakwah. Peniaga kena jadi peniaga dan pendakwah. Doktor kena jadi doktor dan pendakwah. Musafir kena jadi musafir dan pendakwah. Dengan ini datanglah nusrah Allah s.w.t dan nizam pemeliharaan malaikat. Allah s.w.t beri peluang kepada kita untuk keluar korban diri dan harta, supaya kalimah Allah s.w.t tersebar. Khawwas akan dapat faedah dan orang awam akan dapat faedah. Untuk itu azamlah 4 bulan...

Kalau seseorang itu sembahyang di depan hajarul aswad dengan khusyuk dan seorang buta sedang jalan nak masuk perigi, maka dia kena tinggalkan sembahyang dan selamatkan orang buta itu. Jika dia teruskan sembahyangnya dan orang buta itu jatuh perigi dan mati, maka sembahyangnya menjadi asbab dia masuk neraka. Hari ini keadaan ummat begitu teruk, tak bolehkah kita tinggalkan perniagaan dan kerja kita? Ummat begitu teruk dan kita mabuk dengan kerja dan kehidupan kita - kalau mati dalam keadaan ini bagaimana? Ayat Quran menyuruh, “Belanjakanlah di jalan Allah s.w.t dan jangan campakkan diri kamu ke dalam kebinasaan”. Segala kerja kita menghancurkan kita sebab kita tak buat dakwah. Berilah azam, dan buatlah kerja dakwah ini kerja kita. Untuk dunia, kita faham dulu baru kita buat, tapi untuk akhirat, kita buat dulu baru kita faham.

Para ulamak, silalah keluar ke jalan Allah s.w.t. Kalau tuan-tuan tak dapat keluar pun, sekurang-kurangnya berilah sokongan dengan kata-kata tuan-tuan. Orang-orang khawwas juga, berilah kata-kata yang positif berkenaan usaha ini, misalnya kepada orang-orang yang datang jumpa tuan-tuan. Ini juga memberi kesan ke atas diri kita sendiri -seperti jaga yang melaung "jangan tidur! jangan tidur!" sebenarnya dia sendiri terhindar dari tidur. Satu jemaah pergi ke Palestin dan dakwah seorang peniaga supaya dia menjaga sembahyang. Peniaga itu kata susah nak buat demikian, jadi mereka suruh dia menyuruh kuli-kulinya sembahyang dan dia kata ini mudah. Lama-kelamaan dia sendiri telah sembahyang. Inilah keistimewaan dakwah. Ia memberi kekuatan.

Comments

Popular posts from this blog

kepentingan dakwah

Bayan maghrib : kapt nuruddin

Tongi 2001 - bayan asar maulana zubir