mesyuarat malaysia 1994 - maulana ibrahim

Dalam diri kita ada kelebihan yang berbeza antara satu dengan lain. Segalanya adalah untuk tunaikan tanggungjawab kita iaitu tanggungjawab agama. Apakah anugerah kelebihan yang Allah s.w.t beri itu? Ia adalah kebolehan dan kekuatan. Maksud hadith: “Setiap insan ada nilai seperti nilai emas dan perak dalam tanah”.

Ini adalah satu amanah dari Allah s.w.t. Untuk tunaikan amanah itu Al-Quran diturunkan. Ia merupakan satu panduan untuk menggunakan amanah tersebut. Bagaimana dan di mana amanah itu boleh digunakan ?

Ia juga ceritakan kudrat dan kebesaran Allah s.w.t. Bagaimana untuk dapatkan bantuan Allah s.w.t ? Ia mestilah mengorbankan keinginan kita. Yakin atas kudrat Allah s.w.t itu fardhu. Untuk zahirkan kudrat Allah s.w.t kadang kala Dia gagalkan asbab dunia.

Nabi Isa a.s hidupkan orang mati. Agar manusia dapat keyakinan kudratNya. Untuk ketaatan manusia pada Allah s.w.t. Allah s.w.t tidurkan Asyhabul-Kahfi selama 309 tahun baru dibangkitkan. Allah s.w.t tidurkan mereka kerana agama. Tapi ummat ini dibangkitkan untuk hidupkan agama. Pernah para sahabat Nabi s.a.w ditidurkan dalam suasana perang.

Kudrat Allah s.w.t amat sempurna. Ia akan bersama dengan mereka yang amalkan Al-Quran. Kudrat itu tertunggu-tunggu untuk mereka. Ia merupakan hidayat bagi kita.

Dalam diri manusia wujud dua unsur iaitu kebaikan dan kejahatan. Al-Quran adalah panduan pada unsur ini. Ia merupakan hidayat bagi manusia. Kebolehan Nabi s.a.w digunakan melalui panduan Al-Quran. Tertib Nabi s.a.w mesti di contohi untuk menarik bantuan dari Al-Quran. Nabi s.a. w mempunyai dalam dirinya supaya semua orang dalam dunia ini selamat dari Jahannam, walaupun musuhnya. Perasaan Nabi s.a.w, semua orang adalah dirinya dan perhatiannya tertumpu pada yang lemah. Nabi inginkan semua manusia berjaya dan kejayaan yang sebenarnya di akhirat.

Sebuah hadith : “Nabi s.a.w pergi jumpa seorang pemuda Yahudi yang hampir mati. Di dakwahnya pemuda itu pada kalimah. Pemuda tersebut berpaling pada ayahnya tanda minta restu. Ayahnya terus mengangguk tanda setuju. Akhirnya pemuda itu mati dalam kalimah syahadah”.

Apa yang dilakukan oleh musuhnya tetap diterima dengan lapang dada kerana ia inginkan kebaikan dari musuhnya, iaitu selamat dari Jahannam.

Pernah Allah s.w.t beritahu Nabi s.a.w: “Walaupun kamu istighfar 70 kali Aku tetap tidak akan mengampunkan mereka”. Kata Nabi s.a.w: “Jika aku difahamkan bahawa istighfar lebih dari 70 kali, Allah s.w.t akan ampunkan nescaya pasti aku akan lakukannya”.

Satu semangat Nabi dalam buat usaha agama tiada satu kepentingan lain. Begitu juga kita, hanya kejayaan di akhirat sahaja tiada kepentingan lain. Nabi s.a.w akan ambil sesuatu darinya untuk ummat ataupun dari Allah s.w.t untuk ummat ini.

Sahabat r.a pernah berjanji tidak akan menerima atau meminta dari orang lain. Bila perintah membelanjakan harta di jalan Allah diturunkan, mereka yang miskin atau yang kaya berlumba-lumba terus amalkannya. Balasan akan turun bila hidayat diterima melalui belanjakan harta di jalan Allah s.w.t. Hidayat tidak akan tersebar melalui sikap meminta kepada orang lain.

Sebuah kisah:
Sahabat r.a bertanya kepada Nabi s.a.w: "Jika seorang itu belanjakan harta dijalan Allah di samping inginkan redha Allah mereka juga inginkan nama”.
Nabi s.a.w jawab: “Ia akan tertolak”.
Sahabat Nabi s.a.w bertanya dua kali dan jawapannya tetap sama.
Sabda Nabi s.a.w: “Hanya redha Allah s.w.t sahaja”.    

Kata Maulana Yusuf rah., “Ikhlas adalah tujuan tapi bukanlah mudah. Hanya amalan berterusan sahaja akan menghasilkan keikhlasan”.

Satu contoh: Untuk dapatkan buah dari satu pokok, ia memerlukan proses yang berterusan iaitu dari mula menanam biji benih hingga beberapa peringkat lagi barulah buah itu akan terhasil.

Bila ada sifat ikhlas ia akan buat usaha berterusan walau apa keadaan pun. Bila sahabat r.a berjanji setia dengan Nabi s.a.w, mereka buat keputusan akan buat usaha dalam apa keadaan pun. Iaitu mereka dengar dan terus amalkan. Inilah ketandaan mereka buat usaha kerana Allah s.w.t.

Satu hari Nabi s.a.w telah memuji kaum Ansar dan bersabda, “Akan sampai satu masa nanti kamu tidak akan dipedulikan lagi dan mereka akan datang menonjolkan dirinya di depan kamu. Ketika itu tetaplah buat kerja dengan sabar. Balasannya akan aku beritahu di telaga Kauthsar nanti”. Ini adalah satu usul dalam kerja kita. 

Buat kerja, jangan jadikan kita menyebabkan orang lain terpaksa sentiasa bersabar dengan diri kita.

Satu kisah: Seorang sahabat dari kaum Ansar yang unggul yang bernama Mohammad Salmah r.a. Suatu hari telah bertakbir dengan kuat dalam masjid Nabi s.a.w. Biasanya takbir akan diucapkan dengan keras apabila sesuatu yang ganjil berlaku. Umar r.a telah memanggilnya, ia minta tangguh sebentar untuk solat. Selesai solat, Umar r.a bertanya tentang takbir tadi. Mohammad Salmah r.a bercerita dalam perjalanan tadi beliau telah terserempak dengan pemuda Quraish yang berpakaian begitu indah dan mahal lalu di depan orang Ansar yang begitu sederhana dan tua tanpa mempedulikannya. Jadi ia kagum dengan sabdaan Nabi s.a.w. Perkara yang disebutkan itu berlaku dalam masa yang amat singkat. Umar r.a minta maaf kerana salah fahamnya tentang keributan yang timbul.

Kadangkala orang tanggungjawab khilaf dan orang yang mendengar pun salah faham.

Satu kisah: Satu masa Khalifah Umar r.a berdiri untuk berkhutbah tapi ia diminta berhenti dahulu dan disoal oleh seorang: “Mengapa tuan ada dua selimut sedangkan orang lain diberi hanya satu selimut?”  Umar r.a terpaksa memanggil anaknya untuk menjelaskan yang satu lagi itu adalah kepunyaan anaknya.

Kita kadangkala lupa diri, buatlah usaha walau apa keadaan pun sama ada kita dihormati atau tidak. 

Comments

Popular posts from this blog

kepentingan dakwah

Bayan maghrib : kapt nuruddin

Tongi 2001 - bayan asar maulana zubir