mesyuarat malaysia 1994 - maulana umar (5)



Dalam dunia keputusan Allah s.w.t beransur-ansur. Seperti diciptaNya dunia ini selama 6 hari. Segala proses pembesaran atau pembinaan makhluk beransur-ansur. Alam akhirat segalanya adalah serta-merta, tiada lagi proses ansuran. Seperti kubur, mahsyar, mizan dan sirat laju seperti kilat.

Bila hisab dilewatkan ummat gelisah sengsara yang amat sangat sehingga ada yang sanggup mengatakan, “Cepatlah penghisaban tidak tertahan lagi kepedihannya walaupun keputusan masuk neraka pun kami terima”. Semua nabi tidak berani mengadap Allah. Inilah kesengsaraan akhirat. Nabi dan sahabat menangis bila mengenangkan hari penghisaban yang bakal tiba.

Kita melalui beberapa peringkat iaitu perut ibu, perut dunia, perut kubur dan alam akhirat. Keadaan di dunia melambangkan cara hidup di akhirat kelak. Keperluan terpenting pada manusia adalah hidayat. Hidayat iaitu nur yang masuk dalam hati manusia. Memberi kefahaman tentang 1000 tahun dahulu dan 1000 tahun kemudian. Apa yang berlaku di langit pun mereka faham. Segala kejadian Allah di fahami. Tiada kejayaan dalam benda. Ia wujud dalam amalan tapi tidak nampak.

Ummat terdiri dari 2 golongan:
1. Kejayaan mereka nampak ada dalam kebendaan. Jalan hidup mereka tidak betul.
2. Yakin kejayaan dalam amal. Pilih cara hidup Nabi s.a.w. Kehidupan mereka susah.

Ummat yang yakin dengan kebendaan ada kejayaan bila lihat perniagaan besar, pengaruh yang banyak, segala asbab yang dapat dilihat. Kejayaan dalam amal asbab segalanya ghaib seperti berkat, pahala, malaikat dan nusrah Allah. Tidak dapat dilihat dengan mata zahir.

Pemimpin kafir menuduh sahabat berjuang ada kepentingan. Bila Abu Bakar baca Quran semua penduduk Mekah tertarik. Mereka mula bimbang. Tuhan mereka yang banyak itu (360) untuk cipta seekor lalat pun tak mampu.

Makhluk diciptakan lemah. Hanya Allah s.w.t berkuasa. Dengan hanya satu perintah jadi, semuanya jadi. Manusia begitu lemah, jika kita berkumpul seluruh keturunan sejak beribu tahun dahulu untuk cipta satu kaki nyamuk pun tidak mampu. Sentiasa cakapkan kebesaran Allah s.w.t juga ambillah sikap suka mendengarnya dan sentiasa nafikan makhluk.

Ummat beriman hanya kecil kelompoknya. Nabi Musa a.s pernah merayu ummatnya membantu dakwahnya (Hawariyyin). Ia mengatakan dengan sungguh-sungguh tentang tugas dan kepentingan kerja ini. Tidaklah ramai yang taat. Nabi kita pernah menawarkan dirinya, “Siapa yang boleh bawa saya pada keluarga kamu atau kampung kamu...”. Rayuan demi rayuan dibuat oleh para Nabi tapi hanya kelompok yang kecil sahaja tertarik. Hinggakan bantuan ghaib tiba dengan berbagai cara.

Penduduk Madinah mempunyai kekuatan dalam iman, ibadat, mua’syarat, mua’malat dan akhlak segalanya mengikut ajaran Nabi s.a.w. Orang luar akan tertarik bila melihat cara hidup mereka. Dari jahilliah bertukar kepada kehidupan yang baik. Di depan rumah sahabat dibinanya sebuah rumah persinggahan yang kecil. Disediakan daging untuk musafir yang lalu. Setiap musafir yang lalu diminta makan dan minum walaupun tanpa turun dari tunggangannya.

Musafir dapat lihat kemakmuran masjid Nabawi. Diimarahkan 24 jam. Hidup dan mencetuskan rasa kerohanian yang berlainan dari tempat lain. Seperti seorang dari tempat yang panas masuk ke tempat yang ada air-cond. Mahul masjid Nabawi mengubah kerohanian. Contoh masjid di atas muka alam ini ialah Masjid Nabawi dan kampung contoh adalah Madinah Munawwarah.

Usaha jemaah masjid adalah untuk menghidupkan suasana dakwah. Dalam 2½  jam jumpa orang bawa ke masjid untuk hidupkan amalan jemaah masjid. Akhir zaman ini kita tidak dituntut berkorban sebagaimana sahabat. Sedikit pengorbanan sudah memadai. Dalam hadith ada diberitahu, “Seorang buat usaha dakwah di akhir zaman ini dapat ganjaran fadhilat 50 sahabat”.

Peningkatannya beransur-ansur maka keberkatan akan datang dalam kebendaan :
1. Bertambah
2. Mencukupi
3. Doa menyelesaikan masalah benda

Dalam peperangan Badar sahabat dapat bantuan Allah s.w.t kerana sifat :
1. Sabar
2. Takwa
3. Doa dengan menangis

Bantuan ini tetap akan turun sampai qiamat. Bukan hanya dalam Badar. Terkadang pertolongan ini dilambatkan Allah, ingin lihat kerisauan kita.

Perkara yang menyebabkan Allah s.w.t menurunkan kekalahan pada pihak musuh :
1. Sombong dan bongkak
2. Bermegah-megah
3. Menghalang kerja agama seperti Badar

Sekarang pertolongan Allah s.w.t telah turun pada kita. Yang jahat ditukar kepada baik dan kaya dapat tunaikan zakat. Duit untuk sifakir hanya sementara tapi untuk kerja agama ia akan berterusan.

Pertolongan akan diangkat Allah s.w.t bila ada :
1. Niat dunia
2. Kelemahan dalam syor
3. Wujud pecah belah
4. Orang tidak akan ikut

Ini terjadi dalam Uhud. Ia berkait satu dengan lain. Dalam Uhud 1000 sahabat yang ikut serta, tapi 300 ada kepentingan lain. Golongan munafik diketuai Abdullah Ubai kembali ke Madinah. Jumlah tentera kafir, 3000 orang. Kekalahan sementara diterima oleh Islam kerana wujudnya golongan pentingkan dunia.

Satu contoh seorang pesakit diberi doktor ubat. Ubat makan (antibiotik) dan sapu. Jika tidak sembuh juga doktor terpaksa bedah. Orang yang berpenyakit rohani, Nabi s.a.w akan hantar sahabat untuk dakwah. Dakwah seperti antibiotik, dakwah disertakan dengan akhlak. Akhlak umpama ubat sapu. Jika masih tidak sembuh terpaksa dibedah-potong, kalau tidak, berjangkit.

Penyakit jasmani natijahnya adalah maut. natijah penyakit rohani pula ialah jahannam. Dalam jahannam mereka menjerit lalu ditempelak Allah s.w.t tentang dakwah dan ingatan yang diberi ketika didunia. Firaun dan kaumnya yang musnah dulu dihancurkan oleh Allah s.w.t sendiri. Allah sendiri yang jalankan operation. Sekarang Allah tidak akan jalankan operation seperti dulu tetapi dijalankan secara beransur-ansur. Ketika sahabat menghadapi penderaan kafir di Mekah mereka tidak mengambil tindakbalas kerana taat perintah Allah walaupun mereka kuat dan mampu. Di Madinah barulah perintah jihad turun.

Dalam perang Uhud tentera kafir hampir kalah, ghanimah ditinggalkan. Ini dilihat oleh pasukan yang sedang bersedia di atas bukit. Amernya ialah Abdullah b. Zubair. Tercetus fikir dalam hati tentera tersebut. Kita mesti turun untuk kumpulkan ghanimah, bantu ringankan urusan mereka di bawah dan membantu memerangi musuh yang masih ada. 38 tentera Islam turun juga walaupun ditegah Amer. Arahan Nabi belum diterima untuk turun membantu mereka dibawah. Hanya tinggal 12 orang tentera yang patuh pada Abdullah b. Zubair. Khalid Al-Walid ketika itu belum Islam mengambil kesempatan menyerang tentera Islam dari belakang. Pasukan Islam kacau bilau diamuk tentera kafir yang dipimpin Khalid Al-Walid. Khalid hanya mengetuai 100 tentera kafir yang mencetuskan serangan itu. 70 orang sahabat telah syahid. Seorang musyrik bernama Abdullah Qaniah telah mensyahidkan gigi Nabi dan sempat memecahkan topi besi Baginda.

Dalam kerja ijtima’i semua kita akan dapat masalah walaupun segelintir sahaja yang buat amal tidak betul. Nabi telah dihebohkan wafat. Dalam hal ini sahabat mengambil sikap, Nabi syahid kita pun syahid atau kita tetap teruskan perjuangan (usaha).

Inilah tahap Uhud : 
1. Kemenangan
2. Kekalahan sementara, bantuan diangkat Allah
3. Bantuan datang kembali

Iktibar dari peristiwa Uhud: Seorang yang beriman kotor dengan keduniaan, Allah s.w.t akan menapis untuk membuang kekotoran tersebut. Apabila bersih barulah bantuan Allah datang kembali. Jangan minta tapisan ini. Ini adalah ujian dari Allah. Mintalah afiat dari Allah s.w.t.

Bila khilaf berlaku dalam usaha agama, tapisan akan datang dari Allah s.w.t. Untuk selesaikan khilaf  lihat pada diri sendiri. Salahkan diri sendiri. Rasalah diri ini amat kekurangan. Lemah dan bersalah. Sabda Nabi s.a.w, “Semua kamu adalah orang yang bersalah”. Tiada siapa yang betul. Siapa kata dia betul maka dia telah menentang Nabi s.a.w secara terbuka. Sabda Nabi s.a.w, “Orang terbaik antara yang bersalah ialah orang yang bertaubat”.

Satu hari seorang pendosa telah berdoa. Maulana ada dibelakangnya: “Wahai Allah, aku hina seperti anjing, ampunkanlah aku seperti anjing Ashabul Khafi. Orang lain ada pelindung seperti solat, ta’alim dan amalan baik yang lain. Aku tidak ada apa-apa. Wahai Allah, aku berjanji tidak akan mengulanginya lagi”.

Maulana mendoakan pendosa itu dibelakangnya. Kata maulana dia itu lebih baik dari orang yang buat usaha dengan sifat sombong dan takabbur. Paginya ia telah buat pengakuan depan majmak ia telah bertaubat. Maulana minta ia keluar 4 bulan untuk kekalkan perasaan ini. Ia jegil pada maulana, saya tetap tidak akan mengulangi perbuatan saya yang lalu. Selang beberapa lama, Maulana didatangi seorang yang berjanggut panjang dan nampak seperti orang lama. Dia memperkenalkan dirinya dan berterimakasih pada maulana kerana tashkil dia keluar. Sekarang dia ada buat perniagaan kecil-kecilan dan pendapatan itu cukup untuknya.

Dalam Uhud Allah bersihkan orang yang ada cinta dunia. Allah uji untuk tingkatkan iman mereka dan darjat dinaikkanNya. Orang beriman dan tak beriman sama-sama susah tapi kesusahan orang beriman adalah menafaat. Orang tidak beriman diberi peluang oleh Allah untuk tunjukkan kemegahannya seperti Firaun. Sama-sama mati tapi berbeza iaitu kejayaan dan kegagalan.

Dalam usaha sama-sama buat usaha samada ikhlas atau pun tidak. Bila ujian turun, Allah akan asingkan. Dengan sendirinya yang tidak tulin akan diketepikan. Orang tidak tulin ini suka duduk tepi-tepi berhampiran dengan lorong-lorong. (Maulana baca ayat Quran) Bila nikmat datang, merekalah yang paling heboh tapi bila ujian tiba mereka cepat-cepat lari ke lorong-lorong tadi. Ujian Allah tetap akan datang untuk menghasilkan yang benar-benar tulin.

Bagi syor, taat keputusan mesyuarat, jangan masukkan kepentingan diri dalam syor kita. Zumindar jangan seperti pemerintah dan jangan sekat awal-awal lagi setiap syor walaupun kita tidak akan menerima syor tersebut.

Comments

Popular posts from this blog

kepentingan dakwah

Bayan maghrib : kapt nuruddin

Tongi 2001 - bayan asar maulana zubir