bayan malam markaz KL - ust akram

12/11/2015 – sri petaling

tuan2 yg mulia,

alhamdulillah, Allah s.w.t masih lagi bagi kita peluang utk buat persiapan akhirat kita. hidup di dunia bukan satu maksud. Allah hantar kita ke dunia utk buat persiapan kehidupan akhirat. Di akhirat kita perlu agama. Akhirat juga dikenali sebagai yaumuddin, hari agama. Hanya agama akan bawa kebahagiaan dan keselamatan di akhirat. Tanpa agama kita akan susah di akhirat. Tempat utk usaha agama ialah di dunia. Dlm kubur bukan tempat utk sempurnakan agama. Allah bagi kita peluang di dunia ini. atas perkara agama inilah Allah hantar ambia a.s utk usaha atas setiap manusia. Jgn mati tanpa agama. Jgn mati tanpa islam.

Dlm dunia ni kita tak nampak kepentingan agama. Kita nampak org yg tak ada agama pun mempunyai harta yg banyak. Kita menyangka disitu ada kebahagiaan. Hatta org yg menentang agama pun Allah bagi dia peluang hidup di dunia ini. namrud, firaun, qarun. Utk menambah keyakinan kita bahawa kejayaan dlm agama, Allah zahirkan hasil agama itu ketika kita masih di dunia ini lagi. Sesiapa yg beramal soleh, dari kalangan lelaki dan wanita, beriman, pasti akan dpt kehidupan yg baik di dunia. Sebaliknya org yg tinggalkan agama, berpaling dari mentaati Allah s.w.t, kehidupannya sempit. Jgn kita terkesan dgn harta & pangkat seseorang. Org yg ada harta/pangkat tapi tiada agama, kehidupannya sempit. Sejauh mana kita taat perintah Allah dan ikut cara nabi s.a.w, maka Allah akan bagi kebahagiaan di dunia lagi. Dlm kesusahan pun Allah boleh letak kebahagiaan. Ketika ibrahim a.s dicampak dlm api, semua manusia kata ibrahim akan binasa. Tetapi sebaliknya kehidupan dlm api itulah kehidupan paling bahagia bagi ibrahim a.s. Dlm agama ada kejayaan.

Allah letakkan kenikmatan agama pd sahabat di madinah. Walaupun sahabat hanya ada satu pakaian yg ada di badan mereka, makanan dari tepung yg kasar, kurma dan susu, rumah kosong dari perabot, sebahagian besar mereka berkaki ayam, ini kehidupan zahir mereka. Sempurna agama, sempurna nikmat. Kurang agama, kurang nikmat. Tiada agama, tiada nikmat. Nikmat yg hakiki hanya dlm agama Allah. Allah hantar ambia a.s utk usaha atas manusia supaya manusia ambil agama. Langkah pertama ialah usaha atas iman. Apa itu iman? Mendustakan benda yg nampak. Mengiakan Allah yg tak nampak. Allah yg buat segala-galanya. Allah yg berkuasa. Lailahaillallah.

Kerja setiap ambia a.s ialah mendustakan setiap perkara yg nampak. Nampak makanan yg mengenyangkan tapi didustakan. Allah yg mengenyangkan. Nampak perkerjaan, perniagaan, pertanian bagi rezeki tapi didustakan. Allah yg bagi rezeki. Selagi kita percaya apa yg nampak ini bukan iman. Iman ialah bila hati menolak segala sesuatu selain dari Allah. cakap pd semua manusia, Allah yg berkuasa. Selain dari Allah adalah makhluk, semua dicipta oleh Allah, langsung tak ada kuasa. Api tak ada kuasa utk membakar. Nabi ibrahim dlm api tak terbakar. Allah perintah api jadi sejuk dan sejahtera utk nabi ibrahim. Utk ibrahim sahaja. Tali yg mengikat semua terbakar. Sehelai bulu roma pun tak terbakar. Api membakar atas izin Allah. inilah keyakinan yg kita perlu usahakan masuk dlm hati. Alllah yg berkuasa atas segala makhluk. Allah yg memerintah segala makhluk. Segalanya dlm kekuasaan Allah.

Perkara ini kita kena cakap. Percakapan ini dinamakan syahadah. Mempersaksikan tiada tuhan melainkan Allah. kerja memperkatakan ketauhidan Allah dinamakan amal makruf. Kerja menafikan makhluk dinamakan nahi mungkar. Dlm tafsir ibnu abbas, amal makruf ialah mangajak manusia yakin pd Allah dan ikut cara sunnah nabi s.a.w. nahi mungkar ialah cegah manusia dari syirik. Amal makruf nahi mungkar ini ialah percakapan. Nafi dan isbat. Nafi makhluk dan isbat Allah. kerja amal makruf nahi mungkar ini dinamakan dakwah. Dakwah kebesaran Allah.

Org beriman lelaki dan wanita, mereka bantu membantu dlm kerja amal makruf nahi mungkar. Ini adalah syarat pertama utk org mukmin. Hari2 kita diuji. Kita tak nampak Allah. kita hanya nampak asbab. Tak makan lapar. Bila makan kenyang. Hati akan terkesan bahawa makanan yg mengenyangkan. Utk selamatkan kita dari syirik ini, kena cakap. Bukan makanan yg mengenyangkan. Yg mengenyangkan Allah. cakap pd diri sendiri dipanggil zikir. Cakap pd org lain dipanggil amal makruf nahi mungkar. Nabi s.a.w pastikan setiap org madinah buat amal makruf nahi mungkar. Nabi bersabda, bukan dari golongan kami mereka yg tak hormat org tua, tak sayang kanak2 dan tak buat amal makruf nahi mungkar. Suasana madinah ketika itu adalah suasana hormat menghormati, sayang menyayangi dan perbualan mereka hanya nafi dan isbat. Percakapan anak cucu adam akan bawa kebinasaan atasnya kecuali percakapan yg berkaitan amal makruf atau nahi mungkar atau zikrullah. Percakapan spt ini utk membentuk iman para sahabat.

Akan dtg satu zaman bila kamu tinggalkan 1/10 dari apa yg diperintahkan maka kamu akan binasa. Yg dimaksudkan bukan ibadah. Ibadat langsung tak boleh tinggal. Yg dimaksudkan ialah percakapan amal makruf nahi mungkar. Kalau sahabat silap cakap maka mereka binasa. Ini terbukti ketika perang hunain. Bilangan org islam 12,000 org. musuh hanya 3,000 org. ada sahabat kata dulu bilangan org islam kecil dan tiada senjata, lawan musuh bilangan yg besar, umat islam menang. Sekarang umat islam besar, bilangan ramai, musuh sikit, maka pasti menang. Percakapan bersandar pd asbab. Lupa pd Allah yg bagi kemenangan. Maka bantuan Allah telah terangkat. Umat islam telah kena serangan hendap. Sehingga mereka lari bertempiaran. Nabi telah tenangkan sahabat dan kumpulkan semula sahabat. 30 org sahaja. Kembali betulkan tawajjuh pd Allah. menangis depan Allah. kemudian baru Allah turunkan ketenangan pd umat islam. Bila silap cakap terus ditimpa kebinasaan.

Ketika di uhud, asbab kebinasan org islam ialah bila tinggalkan sunnah nabi s.a.w. Nabi tugaskan sepasukan tentera di atas bukit dan pesan jgn tinggalkan bukit sehingga dpt perintah dari ku. Sahabat tidak melanggar perintah nabi tapi salah sangka dgn perintah nabi. bila sahabat nampak org kafir lari mereka sangka org islam dah menang. Mereka pun mula turun utk ambil harta perang. Ada antara kalangan mereka tegah jgn turun sebab  belum dpt arahan dari nabi. org kafir telah menyerang dari belakang dan natijahnya 70 org islam telah syahid. Tinggalkan sikit sunnah oleh para sahabat maka terangkat bantuan Allah s.w.t.

Zaman sekarang ni kita luangkan masa 2½ jam cakap tentang amal makruf nahi mungkar, nafi dan isbat, betulkan percakapan kita, pasti Allah akan bagi kejayaan. Satu ketika sahabat sembang di tepi jln,  terus nabi tegur. Kamu ditegah utk duduk di tepi jln. Tapi kalau nak duduk jugak, kena tunaikan hak2 jln. Hak jln ialah tundukkan pandangan, jawab salam, jauhkan perkara yg menyusahkan org lain dan amal makruf nahi mungkar. Bila ada wanita bukan mahram lalu tundukkan pandangan. Perbualan yg dibenarkan hanya nafi makhluk dan isbat Allah. begitu sekali nabi s.a.w jaga suasana. Nabi ambil berat amal makruf nahi mungkar. Susana madinah di panggil darul iman. Nama lain adalah darul hijrah. Nabi wujudkan suasan itu dgn pasang2kan 2-2 org sahabat. Muhajirin dan ansar. Abu bakar dgn harijah bin zaid, umar dgn iqbal bin malik, Usman dgn aus bin sabit,  Ali dgn nabi s.a.w, hamzah dgn zaid bin haritsah, musab bin umair dgn abu ayub ansari, bilal dgn abu abu ruwaihah, saad dgn abd rahman auf. Ada lebih 50 psg sahabat. Utk apa pekara ini dibuat? Utk wujudkan suasana perbualan lailahaillallah, nafi dan isbat. Setiap pasangan bergerak jumpa manusia dan ajak ke masjid nabi.

Jgn tingalkan amal makruf nahi mungkar. Bila tinggal maka quran tak akan difahami. Bila umat ini tinggalkan amal makruf nahi mungkar maka Allah akan haramkan keberkatan wahyu. Tak faham perintah Allah. inilah punca umat islam berpecah belah. Quran adalah panduan. Tapi kita memahami quran ikut faham masing2. mengapa demikian? Sebab suasana yg membantu kita memahami utk faham quran itu tidak wujud lagi. Contoh: satu org kata tlg bagi saya air. Tanpa suasana kita tak faham apa maksud perintah tersebut. tapi kita cuba utk amalkan perintah itu. Maka satu org telah dtg dgn secawan air. Mungkin org yg minta tadi dahaga. Org kedua dtg dgn sebaldi air. Cuaca panas mungkin dia perlu mandi. Org ketiga dtg dgn selori air. Mungkin dia terputus bekalan air. satu perintah tapi ada 3 amal. Yg mana betul? Kalau kita hidupkan kembali suasana bila perintah itu dikeluarkan ia akan membantu kita memahami apakah sebenarnya perintah itu.

Bila ada suasana baru faham perintah. Bila satu org tengah makan dan tiba2 dia minta air. maka semua org faham dia nak segelas air. walaupun dari segi kuantiti sangat sedikit tetapi tepat dlm perlaksanaan. Ini dipanggil ahsanuamala, betulnya amalan. Allah tak tengok banyaknya amalan tapi Allah tengok tepatnya amalan. Kalau suasana ini hilang, apa jadi ? org akan bawa sebaldi air. bilangan banyak tapi salah. Kita perasan ia adalah amal soleh. Tetapi sebenarnya bukan amal soleh. Begitulah keadaan kita sekarang ni. Inilah punca perpecahan umat. Sebab tinggalkan amal makruf nahi mungkar. Allah haramkan kefahaman wahyu. Utk kembali kpd kefahaman yg benar  kita kena hidupkan suasana. Setiap kita kena lazimkan perbualan nafi isbat.

Satu ketika nabi s.a.w masuk ke masjid. Nabi duduk atas mimbar. Nabi sabda, Allah berkata (hadith qudsi) wahai manusia buatlah amal makruf nahi mungkar sebelum tiba masanya kamu doa Aku tak jawab doa kamu, kamu minta Aku tak bagi, kamu minta tlg terhadap musuh Aku tak tlg. Allah tak tlg sebab tinggalkan amal makruf nahi mungkar. Hari ni percakapan kita atas asbab menyebabkan bantuan Allah terhenti.

Kamu adalah sebaik-baik umat, dikeluarkan utk manusia, yakni utk menafaat manusia. Manusia dpt menafaat bila buat amal makruf nahi mungkar. Kita disuruh pergi dlm bentuk jemaah wujudkan suasana percakapan amal makruf nahi mungkar. Ini akan jadikan iman kita bertambah dan amal jadi soleh. Tidak ada amalan yg dpt menandingi amalan amal makruf nahi mungkar.Amalan amal makruf nahi mungkar akan menyelamatkan kita dari syirik. Kalau tak cakap, asbab akan terkesan dlm hati. Bukan tinggalkan dunia. Tapi dustakan dunia. Muzakarah iman perlu diwujudkan di masjid2, rumah2, di mana sahaja. Utk bersihkan hati perlukan 2 perkara. Suasana dan masa. Satu org yg jaga solat dari takbir yg pertama bersama iman, sehingga salam. Suasana taat. Ikut sahaja imam. Kyusuk atau tak kyusuk tak kisah. Ikut dlm suasana taat. Dan selama 40hari. Akan dpt 2 pelepasan. Bebas dari neraka dan bebas dari sifat munafik. Munafik ni hati. Kita bukan munafik tapi kita ada sifat nifak. Cakap tak betul, janji tak tepat. amanah kita kianat. Ini semua ada pd org islam. Utk bersihkan hati ni perlukan 2 perkara. Suasana dan masa. Hijrah tinggalkan kegiatan harian kita dan beri tumpuan secara khusus utk tingkatkan nilai2 iman. Tinggalkan perniagaan, pertanian, gembalaan, rumah, anak, isteri. Tertib madinah. Nak hilangkan sifat syirik perlukan masa. Kena keluar 4 bulan. Org lain dpt menafaat dan kita pun dpt menafaat. Tapi kalau kita keluar di jln Allah tak hidupkan suasana ni, kita dpt pahala tapi kesan iman tak ada. 

Penting kita kena keluar di jln Allah. Berdiri seseorang seketika di jln Allah lebih baik dari 70 thn solat di dlm rumah. Nabi bagi fadilat pd sahabat supaya ghairah utk keluar di jln Allah. ada satu org sahabat minta izin dgn nabi nak beruzlah/beribadat tapi nabi tak benarkan. kita adalah umat yg beruntung. Umat yg telah dipilih oleh Allah. kita diplih sejak di alam arwah lagi. Kita dihantar oleh Allah ke dunia utk jadi pembantu nabi s.a.w. Nabi dihantar utk seluruh manusia seluruh alam sampai kiamat. Kita dihantar utk menyempurnakan maksud perutusan baginda. Umur nabi hanya 63 thn. Allah telah jadikan umat ini sebagi pembantu. Sahabat telah bertebaran seluruh alam. Asbab pengorbanan sahabat agama telah sampai ke seluruh dunia. Sekarang giliran kita. umat ini adalah khairun ummah. Bentuk jemaah secara masjid keluar di jln Allah. jemaah jln kaki meredakan kemurkaan Allah. semua nabi2 buat dakwah dgn jln kaki. Sepagi dan sepetang berada di jln Allah lebih baik dari dunia dan seisinya. Org yg mendahului dari segi kebaikan ialah org yg mentablighkan/sebarkan kebaikan.      

Comments

Popular posts from this blog

kepentingan dakwah

Bayan maghrib : kapt nuruddin

Tongi 2001 - bayan asar maulana zubir