Tongi 2016 - bayan maghrib maulana saad

09/01/2016

Tuan2 yg mulia,

Kehinaan, kerugian, kebinasaan harta dan nyawa umat ini dan kejatuhan umat ini dari maqamnya kerana umat ini telah meninggalkan dakwah illallah. Kemuliaan, keafdalan umat ini terletak sejauh mana umat ini jadi sebaik umat dan utk jadi sebaik umat syaratnya ialah dakwah illallah. Umat telah lupa akan maksud dakwah illallah. Kita kena faham betul2. apa yg dikatakan dakwah? Dakwah ialah usaha mengamalkan agama secara amali dlm kehidupan sendiri dan mengajak manusia kpd perkara tersebut dgn membawa cara/sifat/mizaj/kaifiat usaha yg telah dibawa oleh nabi dan para sahabat. Inilah yg dikatakan dakwah. Dakwah bukan hanya semata2 menyampaikan agama dgn cara2 semasa yg ada pd waktu ini. dakwah ialah menyampaikan agama dgn cara nabi dan para sahabat. Jika umat tidak buat usaha dakwah sebagaimana nabi dan sahabat telah buat maka segala janji/bantuan Allah yg sepatutnya mereka dpt tidak akan dpt dpt dan tarbiyah/islah/hidayat yg sahabat2 telah dapat pun umat ini tidak akan dpt. Ini kata2 maulana ilyas rah. Khulasah dakwah ialah dgn diri kita sendiri kita pergi jumpa umat sorang demi sorang mengajak mereka kpd kebaikan dan cegah mereka dari kemungkaran. Utk buat kerja ini tidak ada ganti diri manusia. Jika buat usaha dgn meggunakan alat2 penyebaran maka hendaklah kamu ingat diri kamu sendiri tak akan timbul keinginan utk buat baik dan tak akan timbul kebencian utk buat maksiat. Bila usaha yg dibuat tak memberi kesan pd diri sendiri apakah ianya akan kesan pd org lain? tak mungkin. Oleh itu, perkara yg asas ialah bawa usaha ke arah sunnah dan sirah. Sejauhmana usaha kita hampir kpd sunnah dan sirah maka sejauh itulah usaha ini akan diterima oleh Allah dan akan dpt bantuan/hidayat dari Allah s.w.t. Kalau kita cuba sampaikan agama dgn cara lain selain dari cara para sahabat, maka usaha sedemikian sekali2 tak akan melepaskan kita dari t/jawab di depan Allah dan usaha itu tak akan dpt menyempurnakan hujah kita di depan Allah s.w.t.

Allah telah perintah pd nabi s.a.w supaya nabi sendiri menyampaikan perintah Allah pd manusia. Wahai rasul, sampaikanlah segala apa yg telah diturunkan oleh Allah, jika kamu tidak melakukan demikian maka kamu tidak menyampaikan risalah tuhan kamu. Nabi berharap beliau disyahidkan berkali2 di jln Allah. kenapa nabi cakap demikian? Kerana nabi nak bagitahu utk sampaikan agama aku sendiri kena buat. tidak ada ganti bagi diri. Setiap individu umat dpt gunakan diri sendiri utk usaha agama. Selagi tak guna diri sendiri maka mereka belum lagi buat usaha. Bila diri sendiri tak buat kerja, maka diri sendiri tak dpt hidayat. Juhud ialah kita guna diri kita sendiri. Tanpa juhud tidak ada hidayat. Allah janji hidayat atas usaha dan mujahadah yg dibuat dijlnNya. Bukan semata2 buat usaha tetapi buat usaha dgn cara nabi dan sahabat.

Kenapa umat tak istiqamah atas agama? Bila dtg suasana agama terkorban. Pemerintah/undang2 halang utk amal agama. Umat tak dpt bantuan ghaib dari Allah utk amal agama sebab tak buat usaha cara nabi dan sahabat. Allah telah terang dgn jelas dlm quran, tiada siapa yg lebih baik/mantap/kukuh agamanya drp org yg dia sendiri amal agama dan ajak org lain pd agama. Istifaham inkari. Satu bentuk pertanyaan tapi maksud penafian. Tiada org yg lebih kuat agamanya drp satu org yg mengajak manusia pd Allah disamping itu dia sendiri amalkan agama. Tiada siapa dpt menhalang mereka dari amalkan agama. Tidak pemerintah. Tidak undang2.

kisah abdullah huzaifah r.hu yg tak sanggup tinggalkan agama walau sekelip mata. Jemaah beliau telah buat usaha di rom. Raja rom telah tangkap mereka dan masukkan mereka dlm penjara dan dakwah mereka supaya masuk kristian, murtad. Akidah umat ini, ibadah, muasyarat, akhlak umat ini akan terpelihara/kekal/terjaga dgn syarat selagi umat ini buat dakwah kpd agama. Kalau tak buat dakwah ajak manusia kpd agama maka umat akan terkesan dgn dakwah batil. Tak dpt melawan dakwah batil. Menyebabkan umat akan pergi kpd cara hidup lain. raja rom offer separuh kerajaan jika tinggalkan islam dan masuk kristian. Abdullah huzaifah kata kalau kamu bagi seluruh kerajaan rom dan seluruh kerajaan arab pun aku tak akan tinggalkan islam walaupun utk sekelip mata. Siapa yg boleh cakap macam ni? Inilah yg dikatakan bantuan ghaib Allah. bantuan ini akan dtg dgn perantaraan dakwah illallah bila sorang da’i mengajak manusia kpd Allah dgn cara yg betul. Umat ini akan hilang kegerunannya bila tinggalkan dakwah illallah. Dia sendiri tak dpt kekal dlm agama dan kaum yg lain tak gerun pd mereka. Raja rom nak bunuh abdullah huzaifah. Bila ada cinta/sayang pd agama maka sanggup korbankan nyawa utk agama. Ini mizaj sahabat. Sanggup korban darah utk agama. Perniagaan yg sangat menguntungkan. Allah puji dlm quran mereka yg korban nyawa dan harta utk agama. Tarbiyah/hidayat/bantuan ghaib dari Allah adalah dlm dakwah. Buat dakwah cara nabi dan sahabat. 


Siapa yg bermujahadah di jln Allah, akan dpt hidayat. Janji hidayat ialah dlm usaha. Apa maksud usaha? Usaha ialah satu org guna harta, diri bergerak di jln Allah, pergi jumpa manusia, mengajak manusia kpd Allah dgn cara yg dibuat oleh nabi  dan para sahabat.

Nabi hantar jemaah utk dakwah. Bersama dgn jemaah tersebut nabi bagi surat. Nabi telah hantar surat kpd kisra. Jemaah telah bawa surat nabi. kisra telah koyak surat tersebut. nabi kata, dia bukan koyak surat bahkan dia telah koyakkan kerajaan dia sendiri. Utk sampaikan agama pd umat kena bergerak. Kalau tak bergerak, umat ini tak akan dpt bantuan yg sama sptmana bantuan yg turun kpd sahabat. Ini kata2 maulana ilyas rah. Org yg amalkan agama utk diri sendiri sahaja bukan pembantu agama Allah. pembantu agama Allah ialah mereka yg berusaha utk bawa manusia pd agama. Inilah yg dikatakan org ansar, pembantu agama Allah. Bantuan Allah bersama dgn org yg membantu agama Allah. Kesan sebab koyak surat dan kerajaan kisra hancur, kesan ini hanya semata2 amalan dakwah dan ibadat yg telah dilakukan oleh mereka yg telah sampaikan surat itu. Ini kita kena faham. Kenapa Allah hancurkan kerajaan kisra? Kerana amal dakwah dan ibadat yg dilakukan semasa menyampaikan surat itu. Dgn sampaikan agama dgn alatan, hanya maklumat tersebar tapi agama tak tersebar. Islam tersebar di kalangan manusia bila org islam bergerak di kalangan manusia dgn membawa islam secara amali dlm kehidupan. Dakwah dibuat cara sahabat pasti jadi asbab hidayat diri kita dan umat.

Tuntutan pertama dlm usaha dakwah ini ialah mengubah yakin. Perkara pertama yg semua nabi2 buat ialah dakwah umat mereka kpd lailahaillallah. Perkara pertama ialah membetulkan akidah. Menafikan selain dari Allah. isbatkan sifat2 Allah. mentaati segala perintah dan hukum Allah. menyakini segala sifat2 Allah. hari ni org islam faham beriman itu utk org bukan islam. Org islam kata aku dah beriman buat apa lagi nak beriman. Org yg tinggalkan kekufuran dan dtg kpd islam ini dinamakan memeluk agama islam. Perintah utk beriman ialah utk org islam. Wahai mereka yg beriman, berimanlah kamu. Maksudnya ialah wahai org yg telah beriman hendaklah sentiasa taat segala perintah Allah dan rasul. Secara istiqamah/berterusan mentaati perintah Allah dan rasul. Umat ini hendaklah mentajdidkan, memperbaharui iman mereka sebagaimana cara para sahabat. Perintah utk menyempurnakan iman. Bagaimana nak sempurnakan perintah ini? sahabat telah sempurnakan perintah ini. tunaikan solat adalah perintah Allah. dlm solat ada banyak hukum  dan masail. Dari awal sampai akhir. Ada cara yg khusus. Begitu juga beriman dgn Allah, merupakan perintah Allah yg besar, adakah tidak ada cara utk menyempurnakan perintah tersebut. secara jelas kita dpt lihat dlm kehidupan para sahabat. Kalau tak lihat cara kerja sahabat maka nanti akan buat kerja macam satu persatuan. Lepas tu bergaduh macam mana cara nak buat kerja. Masing2 ada pendapat sendiri. Mereka akan cuba buat usaha dakwah dgn pengalaman mereka sendiri.

Utk usaha atas iman, nabi s.a.w telah hubungkan sahabat dgn masjid. Inilah tempat utk perbaharui iman. Utk jadi hamba Allah, kena dtg ke rumah Allah. inilah amalan para sahabat. Kena baca hayatus sahabah supaya kita dpt tahu apa cara usaha para sahabat. Dlm hayatus sahabah, permulaan jilid yg ke-3, maulana yusuf tulis satu bab mengenai majilisul iman. Abdullah b rawahah, muaz b jabal, umar khattab, ubay b kaab, abu hurairah, ni semua sahabat yg besar, amalan mereka ialah ajak org lain, mari kita duduk sebentar utk beriman. Ada org suruh maulana yusuf tulis berkenaan usul tabligh. Maulana yusuf kata aku bukan contoh/ikutan dlm usaha ini. aku tulis hayatus sahabh supaya umat buat usaha sebagaimana sahabat buat usaha. Aku tak nak apa2 melalui usaha ini melainkan supaya umat dpt dikembalikan kpd tahap agama yg sama spt tahap agama yg ditinggalkan oleh nabi s.a.w.

Umar r.hu kata, ijlis bina nuk min sa atan, mari kita duduk dan beriman buat seketika. Tempat perbaharui iman ialah di dlm masjid. Kerja yg pertama melalui perantaraan usaha dakwah ini ialah utk betulkan yakin kita. kita kena duduk dan dengar tentang percakapan iman, tentang mughibat. Hari ni hati kita terkesan dgn ghairullah. Segala maksiat/dosa dan kekuasaan batil yg telah menguasai umat hari ni ialah kerana hati umat ini terkesan dgn selain dari Allah. maksud kita buat gasht ialah utk keluarkan umat ini dari terkesan selain dari Allah. Imam bukhari rah. telah sabit dgn perantaraan amalan muaz b jabal, bahawa iman akan meningkat dgn majlis2 iman. Jgn tinggalkan masjid kosong semasa buat gasht/mulakhat, jumpa manusia, utk keluarkan manusia drp keyakinan asbab2 yg ada di sekeliling mereka, bawa mereka ke masjid. Selagi umat tak tinggalkan suasana tersebut dan dtg kpd suasana iman, selagi itulah iman umat tak dpt dibentuk. Mereka tak akan faham kufur dan syirik.

Sebelum masuk islam, sahabat ingat kufur itu hak, syirik itu hak. Abu jahal berdoa, ya Allah, antara aku dan muhammad, siapa yg berada dlm kebenaran/hak, kekalkan dia, yg bukan atas hak binasakan dia. Abu jahal doa macam ni. Dia yakin apa yg dia buat tu hak. Umat tak akan faham kebatilan, kufur dan syirik selagi umat tidak dtg kpd islam dan iman. Oleh itu kena keluarkan umat dari suasana batil dan bawa ke suasana masjid supaya umat dpt yakin kpd perkara yg ghaib. Hari ni umat yakin pd perkara yg dah ada, benda yg dpt lihat dgn mata, tak yakin pd benda ghaib. Kena bawa umat ke suasana masjid dan perdengarkan pd mereka perkara mughibat. Bentuk keyakinan pd perkara mughibat/ghaib


Zat yg melakukan segala-galanya adalah Allah. semua asbab2 yg ada di alam ini jgn sekali-kali dijadikan perantaraan utk ambil faedah dari kudrat Allah. syarat utk kita ambil faedah dari kudrat Allah ialah kita kena keluarkan keyakinan semua makhluk drp hati kita. hari ni kita buat usaha atas asbab, kemudian utk dpt kejayaan kita kedepankan asbab yg kita dah usaha. Peniaga usaha atas perniagaannya, petani usaha atas pertaniannya, pemerintah usaha atas pemerintahannya, kemudian jadikan usaha atas asbab tadi utk dpt kejayaan dari Allah. ini yakin yg salah. Hari ni kita buat usaha agama sampai ke tahap keyakinan usaha atas asbab dan Allah bagi kejayaan. Ini salah. Keyakinan macam ni org musyrik pun buat. satu org lelaki dari bumi syanuah, nama Dhimad, dia telah dtg ke mekah, dia dpt tahu pasal nabi s.a.w mengajak manusia kpd tuhan yg satu. Maka org kafir quraish bagitahu pd dhimad, dia telah pecah belahkan kami. Dhimad kata, saya boleh ubati dia. Bila dia pergi jumpa nabi s.a.w, dia kata penyakit yg menimpa kamu ni wahai muhammad boleh dirawat. Sebelum ni pun saya dah rawat ramai org. saya akan usaha tapi syifak/sembuh di tangan Allah. Dhimad, satu org musyrik boleh kata macam tu.

Tuan2 fikir sekejap. Usaha atas asbab dan harap pd Allah. usaha atas perniagaan harap pd Allah. usaha atas pertanian harap pd Allah. usaha atas kerajaan harap kemenangan pd Allah. tuan2 buat keputusan. Apa beza keyakinan yg ada pd org islam hari ni dgn org musyrik tadi?  Satu, ambil faedah dari kudrat Allah secara langsung melalui perantaraan amal. Satu lagi, ambil faedah dari Allah melalui perantaraan asbab/benda. Dua jln yg berbeza. Melalui usaha atas asbab, mungkin dpt faedah, sedikit, tak banyak, sementara dan ianya tidak pasti. Tapi bila usaha atas amal, faedahnya banyak, kekal, dan ianya adalah pasti. Umat akan dpt bantuan ghaib dari Allah bila umat hari ni buat amal yg sama yg sahabat telah buat dan dpt bantuan ghaibiah Allah.

Perkara yg sebenar ialah buat usaha atas amal dan harap pd Allah. seorang sahabat kata dia nak pergi bahrain utk berniga. Nabi suruh solat 2 rakaat dulu kemudian pergi berniaga. Nabi tidak sediakan umat utk yakin atas asbab bahkan nabi telah sediakan umat utk yakin pd janji Allah dlm amal. Bila yakin pd amal, maka dlm setiap perkara akan dahulukan amal. Tetapi meninggalkan asbab atau memberi targhib utk tinggalkan asbab dan mengharap utk dpt bantuan dari Allah adalah kejahilan, kejahilan, kejahilan. Ini bukan cara nabi2. siapa yg lebih kuat yakinnya dari abu bakar siddiq r.hu? dia dipanggil as siddiq kerana dia yakin tanpa fikir panjang segala apa yg diberitahu oleh Allah dan rasul. Dia adalah siddiq akbar kerana ada 2 peristiwa yg dia percaya tanpa lihat dan fikir panjang. Pertama, mlm israk mikraj. Ada org islam telah murtad kerana peristiwa tersebut.  abu bakar bila dengar nabi di mikrajkan terus yakin. Org yg macam ni pun, pd hari pertama diberi tugas khalifah, dia pikul kain atas bahu pergi ke bazar utk berniaga. Org ramai tanya, khalifah nak pergi ke mana? Saya nak pergi berniaga. Kamu tak boleh berniaga sebab kamu khalifah. Saya ada anak, isteri, ada keperluan saya kena berniaga. Kalau saya ambil upah sebagai khalifah, kat akhirat tak dpt apa2. satu org yg berkerja dan cari rezeki yg halal utk anak isterinya, dia akan jumpa Allah dgn wajah yg bercahaya seumpama bulan purnama. Bekerja supaya tak berharap pd manusia. Satu org yg bekerja utk jadi kaya dan berbangga dgn harta dia, nak jadi org yg hebat maka Allah akan murka dan marah padanya walaupun perniagaan tu perniagaan yg halal. Umar bagi syor, kami akan bagi upah pd kamu sebagai ganti kamu tak berniaga. Bukan upah sebagai khalifah. Apa2 kerja agama e.g khalifah, mengajar, dsbnya tak boleh bayar upah. Upah utk mereka bukan duit tapi upah mereka ialah syurga. Harta dari baitulmal bukan gaji sebagai khalifah tapi sebagai ganti bagi perniagaan kamu yg kamu terpaksa tinggalkan utk buat kerja khalifah.


Jgn sekali-kali kita salah faham. Meninggalkan pekerjaan, tak kahwin. Ini bukan mujahadah. Ini rahbaniah, kehidupan rahib. Dlm islam tidak ada rahbaniah. Bila buat usaha agama tanpa kerja dan tanpa ada anak isteri, buat usaha tanpa mujahadah, bila tiada mujahadah, maka tiada hidayat. Hidayat akan dpt dgn mujahadah. Dgn kesibukan kita bekerja dan berkeluarga, kita buat usaha agama. Ini dipanggil mujahadah. Perintah Allah ialah kita yakin dan berharap hanya pd Allah. gunakan asbab dgn cara yg betul adalah sunnah.                     


Kisah 3 org terperangkap dlm gua. Batu besar telah jatuh dan tutup pintu gua. Ketiga2 mereka berdoa pd Allah. mereka kata tidak ada jln utk selamat melainkan kita semua kedepankan kpd Allah segala amalan2 yg kita dah buat semata2 kerana Allah. setiap dari mereka telah kedepankan 3 amalan. 1. perbuatan baik dlm muamalat 2. perbuatan baik dlm muasyarah 3. perbuatan baik dlm akhlak. Dgn amalan2 tersebut Allah telah selamatkan mereka tanpa perantaraan para malaikat dan tanpa asbab duniawi. Mereka berdoa pd Allah dgn bertawassul dgn amal masing2. Amal yg ikhlas kerana Allah.

Yg pertama, sorang yg ada ibubapa yg tua. Satu hari dia balik lewat mengembala kambing. Dia tak bagi susu pd sesiapa pun sebelum bagi minum pd ibubapanya. Hari tu ibubapanya dah tertidur, saya tunggu hingga pagi, walaupun anak saya menangis nak minum susu, saya tak bagi. Ya Allah, apa yg saya buat ni semata2 kerana Engkau, maka selamatkanlah kami. Maka Allah telah gerakkan sedikit batu tersebut. ini kekuatan amal. Dgn perantaraan amal doa pd Allah. tak minta bantuan malaikat. Malaikat adalah ghairullah. Allah boleh bantu dgn malaikat dan tanpa malaikat. Ibrahim a.s telah ingkar bantuan para malaikat. Buat amal kerana Allah, maka t/jawab Allah utk bantu. Jibrail a.s bawa malaikat yg jaga angin dan air, menunggu perintah dari ibrahim a.s. maulana yusuf kata, utk dpt faedah secara langsung dari Allah, syaratnya ialah keluarkan ghairullah dari hati, keluarkan keyakinan selain Allah hatta para malaikat sekalipun. Allah secara langsung telah bantu ibrahim a.s.

Yg kedua, satu org yg telah buat kebaikan dlm muasyarah. Dia ada sorang sepupu yg dia kasih. Sepupu tadi dlm keadaan susah dtg nak minta tlg tapi dia letak syarat kena buat maksiat dgnya. Tapi sepupunya tak nak. Takutlah pd Allah. maka terus dia tak jadi buat maksiat. Ya Allah, apa yg saya buat ni semata2 kerana Engkau, maka selamatkanlah kami. Maka Allah telah gerakkan sedikit batu tersebut. zakir ialah org yg ingat Allah. bukan setakat zikir pagi dan petang sahaja. Satu org yg zakir ialah bila dia ada peluang utk buat dosa, tak kira samada dosa besar atau dosa kecil, tiada halangan utk buat dosa, dlm keadaan macam tu dia ingat pd Allah dan tinggalkan dosa tadi. Inilah sebenarnya org yg ingat Allah. inilah maksud drp zikir. Satu org yg zikir tapi masih buat maksiat, sebenarnya dia belum lagi berzikir pd Allah dgn cara yg betul. Walaupun sepupu perempuan tu dah serah diri, dah ada depan dia, tak ada apa2 halangan utk buat maksiat, tapi bila disebut ‘ittakillah’, takutlah pd Allah, dia terus berhenti dari buat dosa. Tapi dia tetap bagi duit tolong sepupu dia tanpa perlu buat maksiat. Batu dah bergerak tapi belum cukup utk dpt keluar dari gua. Dlm kisah ini, tak ada disebut pun pasal amal ibadat, solat, puasa, zakat. Tidak ada amal yg berbentuk ibadat. Hanya amal berbentuk muasyarat, muamalat dan akhlak. Musibah yg menimpa umat hari ni sebab rosaknya muamalat, muasyarat dan akhlak mereka. Musibah tersebut tidak akan hilang hanya dgn amal solat, puasa, zakat, haji umat ini. umat ini kena betulkan muamalat, muasyarat dan akhlak mereka.     

Yg ketiga, satu org lelaki yg berkerja tapi tak ambil upah. Majikannya telah guna duit upah tersebut utk kembangkan perniagaannya. Drp duit upah tersebut dia dpt banyak harta. Satu hari org tu dtg nak minta balik upah yg dia tak ambil dulu. Majikannya telah bagi semua harta yg dia dpt hasil dari upah tu. Ya Allah, apa yg saya buat ni semata2 kerana Engkau, maka selamatkanlah kami. Maka Allah telah gerakkan batu sehingga mereka bertiga dpt keluar dari gua tersebut


Selepas iman dakwah kpd amalan yg fardu. Amalan fardu yg paling asas adalah solat. Bukan sekadar solat tapi kena usaha utk bina solat kita. sempurnakan solat kita. ini adalah satu usaha yg sangat panjang. Kena sempurnakan taharah/kesucian/kebersihan terlebih dahulu utk bina solat. Utk solat taharah adalah syarat supaya solat kita sempurna. Solat yg dpt cegah dari kemungkaran. Solat yg dpt mengambil secara langsung dari kudrat Allah. taharah bukan hanya ada hubungan dgn air dan jasad sahaja. Bahkan taharah juga berkaitan dgn muamalat kita. air hanya dpt bersihkan kekotoran zahir. Tapi kekotoran batin tak dpt dibersihkan dgn air. termasuk dlm taharah zahir ialah kena bersihkan pendapatan kita drp riba, rasuah, dari segala perkara yg haram. Kita kena bersihkan harta kita dari segala kekotoran ini sebagaimana kita bersihkan badan kita dari kekotoran. Hari ni manusia langgar perintah Allah dlm muamalat dan ingat Allah akan maafkan dgn buat amal ibadat. Sekali-kali tidak. Musibah yg dtg dgn sebab kita langgar perintah Allah dlm muamalat tidak akan dpt di halang dgn ibadat. Kita kena bersihkan harta dari perkara yg haram. Kita kena jadikan pendapatan kita ikut perintah Allah. barulah ibadat kita akan diterima. Bila pendapatan bersih, maka muasyarat dan akhlak akan jadi bersih. Pendapatan yg. haram akan mengotorkan darah kita. bila darah kotor, akan zahir amal2 yg rosak dari manusia. Kerosakan yg berlaku atas mukabumi ini disebabkan oleh amalan org islam itu sendiri. Hari ni manusia nak selesaikan masalah dgn kebendan. Tapi sebenarnya nak baiki masalah luaran ini ialah dgn baiki amal org islam. Segala musibah yg dtg dlm perniagaan, pertanian, pemerintahan org2 islam ialah supaya org islam bertaubat dan kembali rujuk kpd Allah dan betulkan kerosakan dan maksiat yg mereka buat dlm perkara tersebut


Kuda yg diikat dgn tali pd lehernya dan tali diikat pd besi yg dicacak pd tanah. Kuda akan bergerak pusing meragut rumput. Bila sampai pd satu tahap tali akan regang dan tarik kuda supaya tak pergi jauh. Kalau nak pergi lebih jauh akan disentap oleh tali yg diikat pd leher. Begitulah juga umat islam yg pergi jauh dari perintah Allah, sampai pd satu had, Allah akan tarik dgn musibah. Alah akan sentap dgn musibah supaya kembali pd Allah. bila tak sedar/lupa/leka pergi jauh dari agama Allah, maka akan disentap. Musibah yg menimpa org islam pd perniagaan, pertanian, pemerintahan mereka kerana mereka langgar perintah Allah dlm perkara tersebut. salah satu perintah Allah yg dilanggar ialah riba.

Dakwah adalah utk tarbiyah. Setiap usaha ada maksud. Dgn dakwah ada peningkatan dlm ibadat, muamalat, muasyarat, akhlak. Kena tengok pagi & petang. adakah semakin baik atau tidak. Siapa yg ibadatnya tidak bertambah baik maka dia dlm kemunduran dlm usaha ini. dia tidak meningkat maju dlm usaha ini. kena perhatikan juga muamalat dan muasyarat. Dakwah ialah kita kena tunjuk pd umat apa itu muamalat islam, apa itu muasyarat islam, apa itu akhlak islam. Kita kena amalkan muamalat islam, muasyarat islam, akhlak islam dlm diri kita dan tunjuk pd umat ini tentang islam. Inilah dakwah yg sebenar. Inilah islam yg sebenar. Bila org islam tak ada 2 perkara iaitu muamalat dan akhlak, maka org bukan islam tak akan faham islam.

Kisah amirul mukminin ali b abi talib r.hu dgn satu org yahudi. Pergaduhan berkaitan dgn satu baju besi. Ali telah pergi ke bazar dan nampak baju besi kepunyaan dia ada pd seorang yahudi. Ali kata baju besi tu dia punya. Dia kenal baju besi tu. Satu pihak yahudi dan satu pihak amirul mukminin/ketua seluruh org islam. Yg mana perintah dia semua org islam kena taat. Tapi dlm muamalat, kena bawa ke mahkamah, kadi/hakim buat keputusan. Kadi pd masa tu ialah suresh rah. yg telah dilantik oleh Ali sendiri. Dia tengok amirul mukminin dtg dia terus bangun tanda hormat pd saidina Ali. Dia suruh Ali duduk di tempat dia dan dia duduk di bawah. Ali kata baju besi tu dia punya. Hakim kata tuan kena bawa saksi. Ali bawa hamba sahaya jadi saksi. Hakim kata hamba tak boleh jadi saksi. Ali bawa anak dia sendiri jadi saksi. Pemuda yg akan jadi penghulu di syurga. Hakim kata anak tak boleh jadi saksi bagi pihak bapa. Jadi, hakim buat keputusan baju besi tu milik yahudi. Ali tak dpt baju tu sebab tak ada saksi. Inilah yg islam ajar pd kita. islam ada di mahkamah, islam ada di pasar, islam ada dlm pemerintahan. Islam bukan sekadar slogan atau label. Islama adalah amalan. Amalan org islam tak boleh diganti dgn label, slogan, tv, suratkhabar dsbnya. Islam tidak akan difahami hanya dgn membaca buku sahaja.

Bermula dari zaman sahabat hingga kiamat, utk faham islam kena buat/tengok secara amali. Utk faham muamalat org islam kena buat secara amali muamalat islam dlm org islam. Hari ni perniagaan di tangan org jahil manakala kitab pula di tangan ulamak. Ulamak tulis fatwa halal dan haram tapi sistem perniagaan, bank, kilang, pemerintahan, semua di pegang oleh org jahil. Ini bukan cara yg dibuat oleh sahabat. Di zaman sahabat, bukan hanya kitab, quran pun belum ditulis dan dicetak. Tijarah/perniagaan diajar di masjid dan diamalkan di luar masjid, di pasar, di bazar. Hari ni org mengajar lain, org meniaga lain. ini tak berlaku di zaman sahabat. Di zaman sahabat, org yg mengajar tentang muamalat, dia sendiri berniaga cara islam. Selagi tak belajar berniaga cara islam selagi itu tak dibenarkan berniaga di pasar org islam. Org islam kena tunjuk apa itu islam dgn amalan mereka. Bukan hanya dgn percakapan dan tulisan. Tertib sahabat, mereka himpun 3 perkara. Dakwah, taklim dan tijarah/berniaga. Mereka buat dakwah, mereka belajar agama dan mereka juga berniaga/bekerja. Dgn cara ini org islam dpt tunjukkan islam secara amali.

Hakim telah buat keputusan baju besi bukan milik amirul mukminin. Dgn keputusan tersebut, yahudi tadi telah ucap kalimah syahadah. Masuk islam. Yahudi pun kata, baju besi ni sebenarnya milik kamu, ia telah terjatuh dan saya ambil. Kenapa dia masuk islam? Kerana hakim telah buat keputusan bertentangan dgn saidina Ali walupun Ali yg telah lantik dia jadi hakim. Dia telah buat keputusan dgn penuh keadilan. Bila muasyarat, muamalat dan akhlak org islam ikut cara islam yg betul, maka ini sudah cukup utk tersebarnya islam di kalangan org bukan islam.

Keluar di jln Allah adalah perintah Allah. bergerak di jln Allah adalah perintah Allah. sebagaimana imaniat, ibadat, muamalat, muasyarat, akhlak adalah perintah2 Allah. begitu juga bergerak di jln Allah membawa amalan2 secara amali adalah perintah Allah. hari ni umat tak anggap keluar di jln Allah sebagai perintah Allah. Allah perintah, infiru, keluarlah kamu di jln Allah dlm keadaan ringan atau berat, kesempitan atau kelapangan, sihat atau sakit, aman atau ketakutan, sedih atau gembira, sahabat2 telah keluar di jln Allah dlm setiap keadaan. Perintah bergerak di jln Allah adalah utk seluruh umat bukan utk jemaah2 tertentu. 100% umat perlu digerakkan utk agama seumpama air yg mengalir ia akan sentiasa suci dan menyucikan. Selagi umat ini bergerak, umat akan jadi suci dan jadi asbab tersebar kesucian di alam ini. ini adalah sunnah yg paling besar. Sunnah yg agong. Ini adalah t/jawab yg umat ini dpt sebagai penganti nabi s.a.w. Wahai nabi, bagitahu pd umat, inilah jln aku dan jln mereka2 yg mengikuti ku, jln yg telah ditentukan oleh Allah s.w.t utk nabi dan pengikut2 nabi, menyeru manusia kpd Allah. pergi sendiri pd umat dan ajak mereka kpd Allah. Nabi s.a.w pergi sendiri pd umat dakwah seorang demi seorang pd agama.

Kita kena banyak membaca dakwah2 infradi nabi s.a.w kerana nusrah ghaib Allah bersama dgn dakwah infradi. Satu ketika, nabi dakwah satu org badwi, nabi suruh dia bersaksi bahawa tiada tuhan yg disembah melainkan Allah dan muhammad adalah rasul Allah. Badwi itu tanya siapa boleh jadi saksi dakwaan kamu ini? nabi kata, dihujung kpg ini ada pokok tamar, ia akan jadi saksi atas kerasulan ku. Pokok kurma tadi telah bergerak membelah bumi dtg kpd nabi s.a.w dan bersaksi bahawa baginda adalah pesuruh Allah. bantuan ghaib yg dtg ini jadi asbab umat masuk islam. Bantuan ghaib ini telah dtg dgn dakwah infradi nabi s.a.w. Seluruh umat seumpama penumpang bagi satu kapal. Satu org yg buat lubang dlm kapal, akan menyebabkan kebinasaan semua sekali yg ada dlm kapal. t/jawab dakwah adalah t/jawab setiap umat. Walaupun dlm kapal ada ahlullah, ahli ibadat, org2 soleh, semua akan tenggelam disebabkan satu org buat lubang. Seluruh umat bertanggungjawab atas setiap umat supaya tak ada satu org pun yg buat lubang dlm kapal umat ini. hadith ni bagitahu tentang t/jawab ijtimai umat ini atas setiap individu umat ini. semua azam jadikan kerja ini maksud hidup dan buat kerja ni sampai mati. semua kena keluar di jln Allah. kena bergerak di seluruh dunia. sedia dimana sahaja dihantar, lama mana dihantar, dgn siapa dihantar. Semua buat keputusan. Semoga Allah maafkan kelalaian kita hingga hari ni. t/jawab umat ini utk bawa seluruh umat masuk syurga dan selamat dari neraka. Semua buat tashkil.

Comments

  1. MasyaAllah syeikh..terjemah sendiri ke ni..

    ReplyDelete
  2. Jazakallah atas penulisannya..

    ReplyDelete
  3. Imam bukhari rah. telah sabit dgn perantaraan amalan muaz b jabal, bahawa iman akan meningkat dgn majlis2 iman.
    saya tak faham yang ini tuan.. boleh tuan tolong jelaskan..pendapat imam bukhari ke ni? atau imam bukhari yg riwayatkan hadith ni?

    ReplyDelete
  4. hadith sahih dlm kitab bukhari

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

kepentingan dakwah

Bayan maghrib : kapt nuruddin

Tongi 2001 - bayan asar maulana zubir