Bayan Nikah - Maulana Saad

Para sahabat dahulu mereka menikah mencari berkah dengan mengamalkan sunnah. Nikah yang paling besar berkahnya adalah yang biayanya paling sedikit. Sementara hari ini sunnah pernikahan yang diamalkan para sahabat sudah ditinggalkan oleh umat hari ini. Jabir r.hu itu adalah khadim khusus (ahli khidmat) Rasullullah s.a.w. Ketika menikah, Nabi s.a.w tidak tahu. Padahal Jabir r.hu itu tinggalnya satu mahallah dengan Rasulullah s.a.w. Namun ketika Jabir r.hu menikah kerana sangat sederhananya, sampai Nabi s.a.w pun tidak mengetahuinya. Jadi para Sahabat menikah mencari keberkahan dengan mengamalkan sunnah, bukan dengan mengumpulkan orangramai. Menikah dengan kesederhanaan, bukan dengan kemeriahan ataupun pesta yang mewah-mewah.

Kita orang muslim menikah di masjid. Didalam hadits tirmidzi dikatakan: “Umumkan pernikahan dan lakukanlah di masjid”. Nikah adalah ibadah, maksud nikah dilakukan di masjid karena nikah ini ibadah, sementara orang menganggap bahwa nikah ini adalah nafsu. Nikah bukanlah kerana nafsu, tidak seperti itu, nikah itu untuk ibadah. Andaikata nikah itu diperintahkan untuk mengikuti atau menyempurnakan nafsu maka tidak akan diperintahkan dilakukan di masjid. Orang menganggap nikah ini adalah nafsu, padahal bukan seperti itu. Nabi s.a.w sabdakan :“Apabila seorang suami menggauli isterinya maka dia akan mendapatkan pahala”. Lalu sahabat bertanya, “Ya Rasullullah seseorang yang menunaikan nafsunya dengan isterinya maka dia akan mendapat pahala?” Sahabat bingung kerana ada perintah yang sesuai dengan hawa nafsu tetapi Allah s.w.t berikan pahala. Maka Nabi s.a.w katakan :“Seandainya dia gunakan kemaluannya untuk yang haram, bukankah itu juga dosa? Maka demikian pula apabila dia gunakan itu dengan cara yang benar dan untuk menghindarkan perbuatan dosa, maka diapun mendapat pahala”.

Nikah ini adalah sunnah. Orang beranggapan tentang satu hadits: “Menikahlah dengan cara sunnahku, setelah itu terserah kalian”, sehingga kita melakukannya sesuka hati kita, padahal bukan seperti itu maksudnya. Hendaknya semua peringkat dalam pernikahan itu mengikuti cara Rasullullah s.a.w. Itu maksudnya yg sebenar menikah dengan cara sunnah Nabi s.a.w.

Nikah dalam bahasa arab ertinya menggauli isteri. Setelah ijab dan qobul, maka diizinkan untuk bergaul dengan isteri, kerana sudah halal. Oleh sebab itulah dalam akad disebut “nikhun” atau nikah. Maksudnya dalam menggauli isteri pun ada sunnahnya. Jadi semua peringkat harus sesuai dengan sunnah. Sunnah inilah yang akan menyelamatkan seseorang dari kemungkaran. Sama dengan solat yang akan menghindarkan kita dari fahsya dan mungkar, menikah dengan sunnah juga seperti itu hasilnya. Menikah ini ibadah sebagaimana solat juga ibadah. Menikah dengan sunnah ini untuk mencegah dari muasyarah yang buruk. Nikah ini adalah untuk menjaga pandangan dan kemaluan. Apabila seseorang mengerjakan solat, tetapi solatnya masih buruk, maka solatnya tidak akan mampu mencegah daripada kemungkaran. Begitu juga seseorang yang menikah tetapi belum mampu menjaga pandangannya, ini sama seperti orang yang solat tetapi solatnya masih buruk. Padahal dalam hadits dikatakan amalan yang paling mampu mengendalikan pandangan ini adalah nikah. Jadi kalau seseorang sudah menikah masih tidak mampu menahan pandangannya, ini bererti dalam pernikahannya ada kerosakan. Kenapa kita tahu ada kerosakan dalam pernikahannya? Sebab dia masih tidak mampu menahan pandangannya.

Nikah itu bukan untuk kemahsyuran, kerana nikah yang berkah itu adalah yang paling sedikit biayanya. Semua ishrof (pembaziran) yang dilakukan dalam pernikahan ini supaya mendapatkan kemasyhuran. Orang melakukan ishrof dalam pernikahan supaya menjadi terkenal ataupun menjaga nama baik. Berapa banyak orang islam jatuh? dalam menunaikan nafsu saja tetap menginginkan kemahsyuran, supaya jadi terkenal. Orang beranggapan dengan membelanjakan wang yang banyak untuk acara nikah maka dia akan mendapatkan kemuliaan. Padahal bukan seperti itu.

Maulana Ilyas rah. kata bahwa maksud kerja dakwah adalah ihya’us sunnah, menegakkan sunnah. Maksud dari pernikahan di masjid ini untuk menegakkan sunnah. Hendaknya kita semua belajar bagaimana cara menikah yang benar. Jangan berfikiran kita datang ke sini (Nizamuddin) untuk dinikahkan supaya berkah kerana ada ulama dan masyaikh, jangan seperti itu. Jabir r.hu ketika itu hidup bersama Nabi s.a.w tetapi dia mengutamakan sunnah bukan keberkahan dari Nabi s.a.w, bahkan Nabi s.a.w sendiri tidak tahu Jabir r.hu menikah. Itu Jabir r.hu bersama Nabi s.a.w, apalagi kita di sini, siapalah kita dibanding Nabi s.a.w. Demi Allah, tidak ada keberkahan nikah itu dalam peribadi-peribadi, tetapi dalam sunnah Nabi s.a.w. Orang yang tidak mengambil berkah dari sunnah Nabi s.a.w, bagaimana dia boleh dapat berkah. Orang yang ingin mendapatkan keberkahan dari orang lain, ini seperti kereta yang tidak ada lampu berjalan dibelakang kereta yang ada lampu di malam hari. Bagaimana kereta ini boleh berjalan cepat di malam hari?

Apabila kita menginginkan anak dan keturunan yang soleh hendaklah pernikahannya dilaksanakan dengan cara sunnah, seluruh peringkat, sampai menggauli isterinya. Seperti orang yang menginginkan hasil tuaian yang baik. Maka ini harus dari benih yang bagus. Lalu difikirkan bagaimana cara menanamnya, bagaimana mengairinya, semuanya difikirkan caranya. Apabila menginginkan hasil tuaian yang bagus, maka seorang petani ini akan berfikir sebelum menanam. Al Quran mengatakan bahawa perempuan itu seperti sawah. Apa maksudnya? sebagaimana kalian menanam, seperti itulah kalian akan menuai.

Ketidaktaatan anak itu penyebabnya cuma satu, tatkala menggauli isteri tidak ikut cara yang dicontohkan Nabi s.a.w. Sehingga syaitan ikut dalam pergaulan suami isteri. Jika kita tidak ikut cara Nabi s.a.w dalam menggauli isteri, maka syaitan pun ikut di situ menggauli isteri kita. Kalau sudah begitu bagaimana mungkin akan dapat anak yang soleh. Orang yang tidak belajar doa ketika menggauli isteri, syaitan akan ikut bersama dia menggauli isteri. Orang yang dalam menggauli isteri tidak mahu mengikuti cara sunnah, maka tidak ada bezanya dengan haiwan. Sebab hanya sunnahlah yang membezakan manusia dengan haiwan. Hanya sunnah sahaja pembezanya tidak ada yang lain.

Kita niatkan dalam setiap amalan kita selalu teliti, apa sunnahnya. Insya Allah…

Comments

Post a Comment

Popular posts from this blog

kepentingan dakwah

Bayan maghrib : kapt nuruddin

Tongi 2001 - bayan asar maulana zubir