Targhib utk da'i

Banyak orang yang merasa mereka dalam dakwah tetapi sebenarnya mereka tidak dalam dakwah. Dakwah adalah sarana tarbiyah umat untuk mencapai sifat-sifat yang di kehendaki Allah swt secara bertahap-tahap. Jadi sudah seharusnya semakin kita banyak dan sering berdakwah maka akan tumbuh dihati kita sifat-sifat yang dikehendaki Allah swt.

Maulana yusuf rah. kata:
Ada org yg merasa berada dlm kerja dakwah, tetapi sebenarnya dia tdk berada dlm kerja dakwah iaitu org yg pandai bayan, mudzakarah, dsb namun tdk ada enam sifat dlm dirinya.

Maulana Ilyas rah. kata:
Ada satu hal yg menakutkan dlm kerja dakwah ini iaitu org yg sibuk membentuk jamaah tunai/cash tp tdk mengusahakan enam sifat dlm dirinya

Keberhasilan seorang da’i bukan diukur dari banyaknya yang ikut dengan dakwah mereka, pandai bayan, pandai mudzakarah atau pandai memimpin musyawarah melainkan sejauh mana rasa ketergantungan da’i tersebut kepada Allah swt, sebagaimana Ibrahim a.s ketika dibakar dalam api Namrud.

Dakwah ini diumpamakan seperti anak tangga, semakin sering kita berdakwah maka akan membawa kita ketingkat kemuliaan yang tinggi, tapi kalau kita buat dakwah tidak dengan tertib dan usul yang telah di gariskan, maka tidak akan ada peningkatan dalam diri kita walau kita habiskan seluruh umur kita untuk dakwah, malahan keberadaan kita dalam dakwah akan menjadi fitnah bagi dakwah itu sendiri. Nauzubilah.

Dalam kerja dakwah ini kita harus berlemah lembut, saling memaafkan dan selalu meletakan segala sesuatu nya dalam Musyawarah. Betapapun besarnya kesalahan teman kita maka kita maafkan, kalau hal ini ada dlm diri kita maka akan timbul satu hati.

Maulana Yusuf rah berkata, semua da'i harus merasa bahawa dirinya adalah penanggung jawab dlm usaha dakwah. “ini adalah kerja saya!" Apabila merasa bertanggung jawab dlm usaha ini, maka tdk akan marah kepada org lain, sebab mereka telah memberi bantuan. Sekecil apapun pengorbanan mereka, kita tetap harus bersyukur dan memuji hasil kerjanya, inilah sifat ISTIKHLAS. Allah akan menerima setiap kerja dari org-org yg merasa kerja ini adalah tugas dan tanggung jawab saya. Tawajjuh kepada Allah dan salahkan diri sendiri, jangan menyalahkan orang lain. Kemerosotan ummat ini terjadi semua kerana salah saya.

Buat kerja ini dengan tawadhuk merasa diri ini tidak punya apa-apa. Hanya kerana pertolongan Allah saja semua ini terjadi. Tanpa tawadhuk kita tidak akan dpt buat kerja ini dengan baik. Bagaimana hebatnya pun kerja kita maka kita harus banyak beristigfar dan memohon kepada Allah agar di kekalkan dalam usaha dakwah ini.

Comments

Popular posts from this blog

kepentingan dakwah

Bayan maghrib : kapt nuruddin

Tongi 2001 - bayan asar maulana zubir