Jor qudama' 2018 - Bayan khidmat : maulana saad

27/03/2018 – sri petaling

Kita lakukan khidmat dan kita rasa kita sedang buat nusrah. Ini adalah satu kesalahan. Nusrah adalah kita membantu utk sempurnakan hajat. Tetamu dtg, dia perlu tempat, air, dsbnya tapi itu keperluan, bukan hajat. Dlm Quran. A wau wa nasaru. Nasaru adala nusrah. Bila org yg dtg ke tempt kita, kita bantu sampai hajat dia tercapai. A wau. Bantu.

Sebagaimana dulu, org haji yg dtg. Satu org, As bin Wail bagi makan. Dia org musyrik. Dia akan uruskan semua tapi Allah kata, adakah kamu nak menyamakan org yg beri makan org haji dgn org yg beriman dan bermujahadah di jln Allah. Nusrah yg sebenar adalah keluar di jln Allah

Zarurat - bantu keperluan dia
Nusrat - bantu maksud kedatangan dia

Bila kita buat khidmat bersama dgn buat dakwah, ganjaran spt ganjaran yg diperolehi oleh para nabi. Khidmat tanpa dakwah pun dpt syurga. 1 ekor kuda yg dipelihara utk berperang, makanan, najis, air kencing, semua akan ditimbang sebab dia digunakan di jln Allah. Nabi s.a.w bersabda: Barangsiapa yg menyiapkan persiapan org yg berperang dia pun dpt ganjaran juga. Oleh itu org yg buat khidmat dpt ganjaran yg lebih besar:
1. Ganjaran org yg keluar
2. Ganjaran khidmat

Ada yg buat elektrik, jadi security, shuttle dll, kita kena bersama dgn maksud mereka yg dtg. Berjaga malam. Kisah Umar kata Ya Rasulullah, Tuan tak payah tunaikan solat jenazah dia. Nabi iklan, ada tak antara kamu tahu kebaikan dia. Satu sahabi bangun dan kata ada, ia berjaga malam. Semua org bersaksi kamu adalah ahli neraka tapi saya bersaksi kamu adalah ahli syurga. Ganjaran khidmat dgn dakwah akan tentu lebih dari khidmat tanpa dakwah. 1 org yg ada tetamu dtg ke rumahnya. Tgjawab akan lebih besar.

Abu Ayob Al Ansari
1. Bagi makan pada nabi
2. Bagi pakaian pada nabi
Dia kata, bila aku mati bawa di atas unta hingga sampai tempat tashkil. Seminggu dlm perjalanan, jenazah dia tidak rosak. Tuan2 adalah tuan rumah. Telah ikram kami. Kami harap tuan2 jadi spt Abu Ayob Ansari. Bukan sambut takaza khidmat sahaja bahkan bertebaran ke seluruh alam. Semoga Allah bagi ganjaran yg besar pada khidmat tuan2. Tuan2 semua niat yg dah 4 bln keluar ke negara jauh. Yg belum, keluar 4 bln IPB segera.

Comments

Popular posts from this blog

kepentingan dakwah

Bayan maghrib : kapt nuruddin

Tongi 2001 - bayan asar maulana zubir