Jor cikampek 2018 - maulana saad

21/03/2018 - bayan maghrib

Rasulullah s.a.w telah membentuk ummat dgn jalan da'wah dan menyatukan umat dgn jalan dakwah. Selama umat ini belum menghilangkan segala bentuk perbezaan dlm segala segi kehidupan maka selama itu ummat tidak akan bersatu. Untuk menyatukan ummat maka harus buat dakwah dgn cara Nabi s.a.w, kalau buat dakwah bukan dgn cara Nabi maka ummat akan berpecah.

Kisah berkumpulnya 3 orang sahabat dlm satu majlis dari bangsa, bahasa, dan warna kulit yg berbeza, Suhail rumi, Salman farsi dan Bilal rabah dari habshah r.hum, datanglah seorang dri suku khazraj bernama Qais bin Atiah yg membanggakan bahasa arab, dia berkata bahwa mereka bertiga tidak layak membantu Rasulullah s.a.w, kami orang2 Arab yg layak membantu kerja dakwah baginda, maka hal itu dilapurkan kpd Rasulullah s.a.w, baginda marah mendengarnya. Kemudian, Qais bin Atiah murtad dari Islam. Rasulullah s.a.w menjadikan bilal muezzin.

Kisah Abdullah bin ummi maktum yg datang pada majlis org2 khawas, rasulullah s.a.w tidak suka, maka turunlah surah "Abasa" menegur baginda s.a.w

Kisah pengaduan seorang Afrika hitam kpd rasulullah s.a.w, bahwa dia orang hina, hitam, buruk rupa. Bagaimana mungkin akan sama darjatnya dgn rasulullah di syurga. Maka Rasulullah s.a.w menjawab nanti di akhirat wajah hitamnya akan diganti menjadi putih bersinar yg akan terlihat dri jarak 1000 thn perjalanan.

Ummat adalah satu kesatuan atas nama agama islam tanpa memandang perbezaan apapun. Ciri kerja Nabuwwah adalah umumiat bukan tabaqat (golongan) kerana kalau buat dakwah dgn memandang status sosial, pekerjaan, pangkat dll maka akan terjadi perpecahan dan umat akan terbahagi. Maka dalam dakwah jangan pandang tabaqat, semua sama, perlu didakwah kpd agama islam.

Kisah rasulullah s.a.w berdakwah kpd 2 orang perompak dan mreka menerima dakwah baginda.

Rasulullah s.a.w adalah rahmat bagi seluruh alam, WAMA ARSALNAKA ILLA RAHMATAN LIL ALAMIN.
Maka untuk menyatukan ummat hanya dgn cara (akhlaq) Rasulullah s.a.w, iaitu lemah lembut, tidak kasar, tidak membalas keburukan orang dan dgn hikmah, FABIMA RAHMATIN MINALLAHI LINTA LAHUM....Inilah jalan dakwah Nabi s.a.w.

Kisah seorang badwi yg kencing di dlm masjid nabawi dan rasulullah s.a.w tidak memarahinya tapi memberitahunya dgn hikmah.

Kisah Habib bin Abi balta' yg membocorkan rahsia fatah makkah kpd orang Quraish, Rasulullah tidak marah dan tidak menghukumnya, tapi melihat kebaikannya yg lalu bahwa dia adalah sahabat badri yg Allah s.w.t telah ampuni segala dosanya. Nabi s.a.w apabila melihat sahabat berbuat dosa maka baginda mengingatkan kebaikannya dan menyembunyikan kesalahannya.

Kisah pencuri yg dibawa kpd Rasulullah s.a.w dan baginda menegakkan hukum hudud sambil menangis.

Kisah seoarang sahabat yg tidak punya kebaikan apapun kecuali pernah hirosah/security, maka Rasulullah s.a.w mensolatkan jenazahnya.

Maulana Ilyas rah. kata kerja kita adalah melihat kebaikan orang lain bukan melihat keburukanya. Dgn melihat kebaikan saudara kita akan timbul mahabbah dan kesatuan hati. Perpecahan terjadi kerana saling melihat keburukan kawan2. Hal yg paling cepat merosakkan tarbiyah adalah melihat keburukan org lain. WALA TAJASSASU WALA YAGTAB BA'DUKUM BA'DA

Kisah umar r.a dgn orang tua yg minum khamar/arak, dia berkata pd Umar r.a. Aku buat 1 dosa (minum khamar) tapi kamu telah buat 3 dosa:
1.masuk rumah orang tanpa izin.
2.masuk bukan melalui pintu.
3.membuka aib orng lain.
Setelah beberapa lama maka Umar r.a bertemu dng org tua itu dan berbisik, "aku tidak pernah memberitahu siapapun tentang hal itu". Org tua itu juga membisikan, "aku tidak pernah lagi minum khamar selepas hari itu”.

Maka cara tarbiyah yg paling baik adalah dgn menutupi aib org lain. Org yg suka menyebarkan aib (keburukan) org maka dia akan disiksa didunia dan akhirat INNALAZI NA YUHIBBU NA ANTASHIAL FAHISATA FILLAZI NAAMANU LAHUM AZABUN ALIMUN FIDUNYA WAL AKHIRAH.

Kisah Ali r.a yg melepaskan seorang pencuri yg telah mengaku dan akan dihukum tapi dia tidak jadi mengakui perbuatanya.

Kisah Maaz bin malik r.a yg melaporkan dirinya berzina pda Rasulullah tapi Rasulullah berusaha menghindar untuk menutupi perbuatanya.

Kisah seorang yg datang kpd Umar r.a mengadukan anak perempunya yg telah berzina dan ingin dilamar orang lain, dia mahu menceritakan hal itu pada calon suaminya, maka Umar r.a menjawab: "bila kalian beritahu calon suaminya maka aku akan hukum kalian berdua dgn hukuman yg akan jadi pelajaran bagi manusia sampai hari kiamat, maka nikahkan putrimu spt wanita suci lainya”.

Cara pertama, untuk menyatukan ummat adalah dgn menyembunyikan kesalahanya.
Cara kedua, untuk menyatukan ummat adalah dgn MUSYAWARAH.

Musyawarah adalah spt solat kerana perintahnya berdampingan dgn solat. Maksud musyawarah ialah memasukan risau dan rasa sedih kpd umat terhadap semua anggota musyawarah, maka harus melibatkan semua ahli masjid dikampung kita. Memaksakan usul dlm musyawarah akan menyebabkan perpecahan. Bersama keputusan musyawarah ada pertolongan Allah walaupun ada ahli musyawarah yg tidak setuju dgn hasil musyawarah. Tapi pertolongan Allah akan tercabut ketika ada jemaah yg menerima hasil musyawarah melanggar keputusan musyawarah.

Kisah perang uhud ada 300 org yg dipimpin Abdullah bin ubai bin salul yg tidak terima hasil musyawarah dan tidak ikut berperang. Tapi ada 40 org sahabat yg melanggar perintah Nabi s.a.w supaya tidak meninggalkan posnya, padahal pertolongan Allah sudah turun.

Kisah perang Khandaq Rasullah s.a.w musyawarah dgn sahabat maka Nusratullah pun datang.

Perkara lain yg menyebabkan perpecahan dan mencegah kerjasama adalah HASAD (dengki). Orang yg punya sifat hasad akan terhalang dari kebaikan dan hidayah dlm dirinya akan cepat tercabut. Perkara terbesar yg mengahncurkan ijtimaiyat adalah HASAD. Dgn hasad pertongan Allah akan hilang, kerana hasad sumber perpecahan, sedangkan pertongan Allah bersama jamaah. YADULLAH MAAL JAMAAH.

Kisah Rasulullah yg tidak memberikan pedang yamani kpd Umar r.a dan Zubair r.a tapi Rasulullah s.a.w memberikan pedang itu kpd sahabat yg baru masuk islam, Abu Dujanah.

Dalam ijtimaiyat ada kerja sama. WATAWANU ALAL BIRRI WATTAQWA.
Hasad akan menghapus semua kebaikan tanpa tersisa. INNAL HASADA YA'KULUL HASANAAT KAMA YAKULU NARUL HATOB.

Untuk mewujudkan ijtimaiyat maka jangan malu minta doa kpd orang2 baru.
Kisah Abu bakar dan Umar r.a minta doa dari seorang pemuda yg tawaf sambil menggendong ibunya.

Utk mendatangkan pertolongan Allah adalah dgn DA'WAH INFRADI.
Kisah Rasulullah s.a.w berdakwah pd seorang badwi dlm perjalanan dan pohon bergerak menjadi saksi.  Kalau tidak buat dakwah infiradi maka akan cepat terkena fitnah.
Maulana Inamul hasan kata, barang siapa yg tidak menyibukan dirinya dgn hal yg bermanafaat untuk akhiratnya maka waktunya akan habis tapi bukan bermanafaat untuk akhiratnya.

Comments

Popular posts from this blog

kepentingan dakwah

Bayan maghrib : kapt nuruddin

Tongi 2001 - bayan asar maulana zubir