Malfuzat Maulana Ilyas

1. Manusia hidup di atas bumi utk jangkamasa yg singkat sahaja dan kehidupan di bawah bumi adalah kehidupan yg panjang. Ada banyak manzil yg perlu dilalui. Selepas mati, dlm kubur hingga ke tiupan sangka kala yg pertama. Selepas tu hingga sangka kala yg kedua. Selepas itu di padang mahsyar selama beribu-ribu thn. Kemudian kita akan dihantar ke alamat yg telah diputuskan. Pendek kata, setelah habis jangka masa di dunia setiap manzil selepasnya adalah beratus-ratus kali ganda lebih panjang. Masih juga betapa besar kelalaian manusia yg mana dia tidak buat persiapan utk manzi-manzil yg lain.

2. Iman adalah satu perasaan yg mana hamba-hamba merasai kesenangan dan kegembiraan atas perkara-perkara yg mana Allah dan Rasul s.a.w rasa senang dan gembira. Rasa sedih dan sakit atas perkara yg menyedihkan dan menyakiti Allah dan Rasul s.a.w. Begitulah Allah dan Rasul s.a.w merasai sakit kerana syirik, kufur dan juga maksiat. Oleh itu, harus kita rasa sedih dan sakit kerana melihat maksiat.

3. Kedudukan fardu adalah terlalu tinggi drp sunat. Bahkan harus kita faham bahawa tujuan sunat adalah utk kesempurnaan fardu yg digantikan dgnnya apabila didapati kekurangan di dlmnya. Kesimpulannya fardu adalah perkara yg asli dan merupakan matlamat. Amalan sunat adalah dibawahnya dan juga utk mengelokkannya. Tetapi keadaan sesetengah manusia ialah mereka lalai drp amalan-amalan fardu dan sebaliknya memberi keutamaan dan kesibukan di dlm amalan-amalan sunat. Misalnya, dakwah ilal khair, amar bil makruf dan nahi anil mungkar adalah fardu tetapi berapa ramaikah org dpt menunaikannya?

4. Perjalanan dakwah & tabligh ini mempunyai keistimewaan yg ada dlm perjalanan ghazwah/jihad dan harapan utk balasan juga sedemikian. Walaupun ia bukanlah qital/perang tetapi betul-betul satu bahagian dari jihad. Dari beberapa segi ia adalah rendah dari jihad qital tetapi dari beberapa segi yg lain adalah lebih tinggi dari jihad qital. Dlm jihad qital ada juga bentuk kebencian dan kemarahan dilaksanakan dgn pembunuhan tetapi perjalanan dakwah dan tabligh hanya menelan kemarahan sahaja dan pujuk rayu manusia dan menghinakan diri kerana agamaNya.

5. Masjid-masjid adalah merupakan anak-anak bagi masjid nabawi. Oleh itu harus diadakan kerja-kerja yg telah berjalan di dalam masjid Baginda s.a.w. Di dalam masjid nabawi telah diadakan kerja taklim dan tarbiyah di samping solat. Semua kerja-kerja yg berkaitan dengan dakwah juga telah berjalan daripada masjid sahaja. Perwakilan untuk mengajar dan mentablighkan agama juga telah diutuskan daripada masjid. Kita berkeinginan supaya di dalam masjid-masjid kita juga diadakan kerja sedemikian rupa.

6. Jika usaha dakwah tidak diterima di mana-mana tempat bahkan sebaliknya mereka dicaci atau difitnah maka janganlah putus harapan. Pada ketika yg sedemikian kena ingat bahawa ini adalah sunnah dan pusaka nabi-nabi dan nabi s.a.w. Tidak setiap org bernasib baik utk dihinakan di jln Allah

7. Jgn sekali-kali minta bala dan musibah dari Allah semasa berada di jln Allah tetapi jika Allah hantar musibah maka harus difahami bahawa ini adalah rahmat, asbab kifarah dosa dan ketinggian darjat. Musibah yg sedemikian di jln Allah adalah merupakan makanan yg khas bagi ambiya a.s, siddiqin dan muqarabin.

Comments

Popular posts from this blog

kepentingan dakwah

Bayan maghrib : kapt nuruddin

Tongi 2001 - bayan asar maulana zubir