Malfuzat Maulana Inamul Hasan

1. Tujuan taklim adalah utk meningkatkan iman dan ihtisab (menyakini ganjaran drp Allah).

2. Kita harus ambil fikir utk seluruh dunia dan kita perlu menghantar jemaah ke semua negara di dunia.

3. Tidak ada sesiapa yg meletakkan seseorang itu di hadapan dan tiada sesiapa yg meletakkan seseorang dibelakang. Akan tetapi seseorang itu maju mengikut korbannya sendiri.

4. Kita semua berdosa. Tiada siapa di antara kita yg boleh mengaku yg kita telah memenuhi hak tabligh. Hati2 karkun mesti bersatu dari lubuk hati mereka. Jika hati2 karkun bersatu dari dlm maka Allah s.w.t akan menutup kelemahan kita. Jika hati2 karkun tidak bersatu dari dlm maka walaupun usaha berjalan, berjalan dgn nehesh (cara) yg betul, berjalan dgn pengorbanan, sebegitu rupa bahawa ia berjalan dgn keikhlasan namun begitu usaha kamu tidak akan berhasil.

5. Apakah mensyukuri usaha dan tidak mensyukuri usaha? Kehadapan dgn diri dan masa mengambil takazah (tuntutan) adalah mensyukuri usaha ini dan enggan menyambut takazah serta tidak maju ke hadapan adalah tidak mensyukuri usaha ini.

6. Apabila satu jemaah tiba di mana-mana tempat, mereka perlu bermesyuarat supaya bagaimana kerja dakwah dpt dihidupkan dan utk itu juga jemaah tersebut harus berusaha atas 3 perkara :
  1. jemaah perlu melakukan usaha atas amalan mereka dan maksud usaha ini adalah utk membawa agama ke dlm kehidupan mereka sendiri
  2. utk agama masuk ke dlm kehidupan penduduk tempatan, sediakan setiap org lelaki utk usaha ini. Usahanya harus dibuat dari rumah ke rumah utk memahamkan mereka usaha dakwah
  3. usaha mesti di buat supaya penduduk tempatan turut serta dlm amalan2 yg dilakukan oleh jemaah seperti solat jemaah, tilawah, taklim dan lain2. Setelah jemaah tinggalkan tempat itu, usaha dakwah harus bermula di situ. Sebab itu usaha tempatan diperlukan dan akan dicapai melalui jemaah masjid.      

Comments

Popular posts from this blog

kepentingan dakwah

Bayan maghrib : kapt nuruddin

Tongi 2001 - bayan asar maulana zubir