M3BM - bayan subuh

02/11/2019 - Hj Abdullah Cheong

Kita yg terlibat dlm usaha agama, kita kena ada fikir sebanyak mana kita dpt menyempurnakan kehendak usaha. Setiap kita kena ada talab/keinginan bagaimana usaha kita mendapat keredhaan Allah. sehebat mana kita sebagai insan, bila Allah tak terima usaha kita, kita tiada apa2. usaha agama bergerak dgn bantuan Allah sebagaimana hidayat diperlukan utk buat amal soleh. Kita buat usaha agama hanya dgn ehsan Allah. kita tiada kemampuan. Allah yg membawa kita kpd amal kebaikan dan jadi asbab khair dlm usaha. Mereka yg rasa buat usaha agama ikut kemampuan mereka, sebab itu banyak elemen yg menyebabkan mesyuarat kita tidak diterima. 

Maulana ilyas rah. kata, seseorang tidak mungkin akan capai tahap taqwa melainkan mereka yg berilmu. Belajar agama tak semestinya jadi taqwa. Ilmu adalah syarat utk taqwa. Apa yg kita faham tentang ilmu? Dlm setiap urusan kita kena tahu apa kehendak Allah. inilah yg akan membentuk taqwa seseorang yg menjadi elemen utk usaha dan mesyuarat kita di terima Allah. pengkhianatan mesyuarat ialah ada kelompok merancang utk wujudkan satu keputusan. Kita gunakan helah, mesyuarat ada khair. Ini berbeza dgn tajwis. Mesyuarat khair dgn qabuliyat Allah. mesyuarat bukan sekadar keputusan. Hanya org yg bertaqwa tahu kehendak kerja. kerosakan yg kita buat ialah tak istimbat dgn quran, hadith dan kehidupan sahabat, pandangan dan fikir kita langsung tak sabit dgn qabuliyat sahabat nabi s.a.w. 

Bantu org islam dan bantu agama islam adalah 2 perkara yg berbeza. Jgn anggap org yg dtg hulurkan bantuan pd kita utk memajukan usaha agama. Jgn menagih. Org mutaharik yg mengendali usaha agama, tidak ada kaitan dgn apa2 kepentingan. Siapa sahaja yg ada kepentingan, maka pasti dia akan cari jalan utk mencapai keinginan dia. Kalau keinginan tak tercapai, akan memberontak. Sebab itu wujud khilaf yg sabit dgn fitnah. Khilaf yg sabit dgn hak adalah rahmat. Bila pandangan tak diterima, kita cari jln lain, pandang buruk, cari kelemahan org lain, sifat ni akan pasti wujud perpecahan. Pasti dilaknat Allah dan keturunannya di dunia ini lagi. 

Imtihan adalah ujian utk pembersihan. Spt hujan yg lebat, akan hanyutkan semua sampah sarap dan yg tinggal air yg bersih. Bila ambil t/jawab usaha agama, Allah akan bantu. Bersama dgn itu, Allah letakkan kesusahan spt mana air yg deras dtg kpd kamu. Jgn anggap bila buat usaha agama, akan dtg kemewahan, penghormatan. Usaha agama dtg dgn mujahadah dan pengorbanan. Ijtimaiyat umat ini ialah tinggalkan keinginan dan ketagihan sendiri. perkara ini berkait dgn ummumiyat tarbiyah. Banyakkan ummumi dan infradi dakwah yg akan mengundang banyak nusrah Allah. jgn letak diri utk duduk di mimbar. Kita tak berhak buat pandangan, kita cuma ada nehej nabuwwah. 

Ijtimaiyat umat ini hanya taat pd amir yg sabit dgn sirah. Amir waqt. Allah pilih dan bagi kefahaman. nehej ialah amir kpd usaha agama. Makmum ada hak tegur faisala. Tapi cara tegur kena betul. Sebagaimana makmun tegur imam semasa solat. Org mutaharik dlm usaha kena tuntut ilmu, ia adalah kefarduan. Kena belajar apa nehej kerja. sahabat sohbat dgn nabi s.a.w. mereka sangat teliti dgn keputusan nabi s.a.w yg sama dgn kehendak Allah. ujian awal pd sahabat ialah semasa tukar kiblat dari baitulmaqdis kpd baitullah. Semasa solat zohor, pd rakaat ketiga. Satu, ahli fatwa. Satu lagi, ahli taqwa. Ahli taqwa tak sabit pd aqli/pandangan. Nabi buat sabit dgn nehej/kehendak Allah. nabi alih badan ke baitullah, semua sahabat ikut tanpa ada satu bunyi pun. Agama ialah satu perkara yg mudah. Khalis etaat. Khalis kpd ijtimaiyat. Org mutahanah ialah org yg senang berubah-ubah ikut keadaan, ikut faisala, bukan ikut nehej kerja. 

Kisah perang uhud. apa hubungkait dgn kita yg mutaharikin? Ghazwah uhud adalah satu pengajaran. 1000 org islam telah dikumpul. Abdullah bin ubay bin salon, ketua munafik, bagi pandangan bertahan di madinah. Dlm kerja ini, kita bagi syor tapi tak menekan syor. Nabi buat keputusan bertahan di luar madinah. org munafikin ialah org yg tidak akan akur pd mesyuarat. ijtimaiyat pd nehej nabuwwah. ujian pd org mukhlis. Adakah ijtimaiyat dgn ambil pandangan semua org? tidak. Pandangan dari org mutaharik sahaja. Ini bukan politik. Ikut majoriti. Org yg tak mutaharik, tak sepatutnya jadi faisala. Akan berlaku sptmana uhud, 300 org tinggalkan ijtimaiyat. Org munafik/muntahanah. nabi teruskan perjalanan dgn 700 org. Nabi letak 50 pemanah atas bukit di tempat yg strategik. Latik satu org amir. Org yg kendalikan kerja, kena faham, kepercayaan yg diberikan tak boleh ubah melainkan dgn rujuk. Banyak pengajaran dlm uhud. Kena faham markaziyat. Melalui usaha dakwah, Allah bagi kemuliaan pd kita. bayanat bukan ikut pandangan kita. usaha agama bukan takrir. 50 pemanah dpt lihat seluruh ehwal peperangan. Keadaan berubah, dlm ambang kemenangan. Padahal nabi pesan jgn tinggalkan bukit. Mereka tiada hak utk mesyuarat, kena rujuk. Jemaah yg pergi luar negara khususnya, jgn bertindak tanpa rujuk sri petaling. 

Dgn amal infradi, dpt nusrah peribadi, tilawah quran, zikir, sifat, akhlak, dsbnya. Usaha agama yg kita buat ini banyak kelemahan, mcm solat jemaah, banyak individu yg tak betul, tapi sebab ijtimaiyat solat berjemaah, Allah maafkan kesalahan peribadi kita, dan terima semua jemaah sebagai borong. Ijtimayat dakwah. Kena faham. Jgn rujuk pd org tak mutaharik, yg tak sesuai jadi faisala, yg tak ada hubungan dgn sri petaling dan nizamudddin. Mutaharikin kpd nehej usaha agama ikut sirah dan sahabat. Apabila kita yg buat usaha agama tidak menuju kpd maksud usaha ini, pasti kita akan sabit dgn bidaah. 

40 pemanah kata, kita pun ada hak atas ghanimah. Tak rujuk. Buat keputusan kerana keadaan dah berubah. Tinggal 10 pemanah mustaqil, kami tak akan bergerak. Kafir quraish kembali serang dan 70 sahabat syahid. Allah jadikan kisah ini pengajaran utk umat sampai kiamat. Supaya umat faham, jgn buat keputusan sendiri. 40 org telah pecahkan ijtimaiyat. Mereka berterabur dan bertempur sesama sendiri. Nabi pun cedera. Allah tarik kemenangan. Mereka berkumpul semula di madinah. ramai yg luka. Ada takazah baru. Perintah Allah. Tashkil org yg sama. Mereka dukung satu sama lain. berjalan di tengah padang pasir. atas pengorbanan inilah, Allah kembalikan kemenangan kpd ahli uhud.

Kena jaga usul dlm kerja agama. Kerja agama bukan pertubuhan. Kita bukan nak kumpul follwers. Ini semua bathil. Jgn cari keuntungan dlm ijtimaiyat usaha agama. Dlm markaz kita ini pun ada ramai yg bergerak secara individu. Kita kena jadi org mutaharik yg ada kekuatan nehej. Kerja agama tak kira siapa lebih lama, siapa lebih alim, siapa lebih pandai. Dimana kita sewaktu pengorbanan diperlukan. Jgn ego sangat. Tawadduk. Org yg tahu amanah tapi tak zahirkan amanah tersebut, dia kianat atas kepercayaan umat. Ummumi tertib. Infradi dakwah. kita telah tinggalkan perkara ini. Kelemahan kita, lain yg diputus, lain yg kita buat. Kita kena usaha perbaiki perkara ini. Hapuskan semua kelemahan ini. 

Takazah sunnah ialah jemaah mursalsal. Hantar jemaah berterusan. Sebelum jemaah balik, hantar jemaah lain. sunnah berkait dgn pengorbanan. Sangat pahit utk ditelan. Org yg boleh tunaikan takazah, dlm hati dia hanya ada Allah. kita kena sedar bahawa diri dan harta bukan kita punya. Kena digunakan ikut kehendak Allah dan rasul. Allah yg selesaikan masalah. 

Asal kerja ialah jemaah masjid. Kena fikir mana negara nak hantar jemaah. Mana negara belum dtg ke masjid kita. Duduk dan fikir. setiap umat bertanggungjawab seluruh umat. Seluruh umat bertanggungjawab atas setiap umat. Ini kata2 maulana Ismail kpd maulana ilyas. Jemaah masjid adalah asas dlm dakwah dan tabligh. Bila org t/jawab buat perkara muntahanah, masalah akan dtg. Usaha agama berdasarkan takazah. Mutaharik yg kena sempurnakan takazah tersebut. bantuan Allah bersama ijtimaiyat. Semua kita kena fikir. Ladang ialah di masjid. Markaz hanya borong. 

Rujuk pd mereka yg faham nehej nizamuddin. Cakap apa yg nizamuddin cakap. Kena berhati2. kita nak bawa umat kpd qabuliyat, bukan kpd kemahsyuran. Kalau 2 thn tak dtg nizamuddin, pasti kamu akan buat kerja ikut otak kamu sendiri, kamu akan cakap apa yg kamu faham. Apa masalah tak dpt hadir mesyuarat nizamuddin? Utk nisbat dan tenggelam dlm markaziyat, utk dtgkan taat, kena hadir. Kita adalah jemaah yg dihantar oleh nizamuddin, selepas 2 thn kembali ke nizamuddin utk bagi karguzari dan bayan hidayat. Jgn sebab masalah peribadi kita tak dpt hadir. Masalah yg lebih besar ialah ijtimaiyat umat ini. Kita nak bersohbat dan belajar usaha ini. Lepas balik dari nizamuddin bentuk jemaah dan keluar dlm halqah sendiri. Transfer mansha nizamuddin. 

Selepas mesyuarat ini, jemaah akan bergerak ke seluruh markaz seluruh Malaysia utk kumpulkan takazah. Takmirkan masjid wali jamat. Mlm markaz, mesyuarat bulanan markaz, jor bulanan halqah dan mesyuarat mingguan markaz. Selaraskan kerja. bantu dan betulkan cara pengendalian. Org yg tidak ada hubungan dgn sri petaling dan nizamuddin tak sepatutnya jadi faisala. Org yg mutaharik jadi faisala. Tajwis, mesyuarat dan tanfis. Ulamak adalah sebahagian dari amla kita. sibukkan mereka dgn kerja agama. 

Jor bulanan halqah dikendalikan oleh markaz. Mesyuarat nisbat dgn takazah. Takazah nisbat dgn pengorbanan. Masjid kuat bantu masjid lemah. Tambah masa pergi ke masjid lemah. Bantu utk takmir masjid. Jemaah 4B bbnj, 4B IPB dan 40H dlm negeri semua keluar secara masjid. Mantapkan usaha masturat. Keluar secara masjid. Hidupkan masjid 24 jam. Hidupkan shift malam. Kita bukan nak kumpul maklumat. Kita nak sempurnakan kerja.

Comments

Popular posts from this blog

kepentingan dakwah

Bayan maghrib : kapt nuruddin

Tongi 2001 - bayan asar maulana zubir