M3BM - zihin

01/11/19 - Hj Abdullah Cheong

Kita dtg kesini hanya kerana hubungkait dgn usaha agama. Usaha agama ialah bagaimana umat ini dpt dihubungkan dgn Allah. wujudkan ketaatan kpd Allah dan bawa kehidupan nabi s.a.w secara amali. Contoh yg terbaik ialah para sahabat. Ijtimaiyat ada hubungkait dgn kerja yg Allah telah bagi pd ambiya a.s dan para sahabat. dgn kerja ini Allah buat keputusan/faisala hidayat seluruh alam. begitu juga markaziyat negara, markaziyat tempat shagguzari, markaziyat halqah, markaziyat mohalah dan markaziyat rumah kita, semua markaziyat nisbat kpd nabi s.a.w. nisbat kpd kehidupan siang nabi s.aw., kehidupan malam nabi s.a.w dan ijtimaiyat cara masjid nabi s.a.w. 

Sebanyak mana kita memasukkan khawaif jemaah dan khawaif kerja maka akan wujud nehej yg Allah kabul. Qabuliyat berkait dgn nehej markaziyat. Kalau tidak, ketaatan kita tertakluk pd individu. Kalau beza pendapat, kita maafkan. Kita nak qabuliyat Allah. kita nak mesyuarat yg ada ruh dan ada khair. Kerja semakin maju. Malaysia adalah sebahagian drp nizamudin. Malaysia tanfis nehej nizamuddin. Markaziyat alamiah di nizamuddin. 

Allah pelihara usaha ini sebagaimana Allah pelihara quran. semoga Allah tutup keaiban kita dan buat kerja dgn mahabbah. Semua org ada hak utk bagi pandangan sabit dgn kerja ini. Mesyuarat ialah memahami setiap salahiyat (kemampuan dan kebolehan). Selepas itu, kena tanfis amali. Allah tak tanya banyak mana kamu tahu tapi Allah tanya apa kamu dah tanfis. 

Mesyuarat ialah utk tingkatkan kerja. setiap umat bertanggung atas seluruh umat. Kerosakan yg berlaku pd umat adalah t/jawab seluruh umat. Thn depan ada jor purana, kena fikir mcm mana nak hantar jemaah ke seluruh alam.

Comments

Popular posts from this blog

kepentingan dakwah

Bayan maghrib : kapt nuruddin

Tongi 2001 - bayan asar maulana zubir