M3BM - nasihat

03/11/2019 - Hj Abdullah Cheong

Pertama sekali, kita harus sibuk dgn takazah agama yg semakin bertambah. Kerja ini adalah t/jawab kita. Secara amali kita tingkatkan ijtimaiyat dan markaziyat. Seluruh dunia terima m’sia kerana kita punya kesungguhan utk nisbat dgn nizamuddin dari segi jiwa raga dan pemikiran. Bukan sekadar lafaz nizamuddin. Banyak negara nak dtg ke m’sia kerana sifat2 baik jemaah m’sia, percakapan, akhlak. Kita kena perbaiki kerja. Kita sebagai mutaharik/nehej nizamuddin, nak hubungkan kawasan2 yg agak lemah yg ada keinginan utk belajar cara nizamuddin  dgn mahabbah/kasih sayang.

Takazah makin bertambah. Buat kerja dgn tertib nabuwwah. Sunnah menghantar jemaah ialah dgn mursalsal. Sebelum jemaah balik, jemaah lain kena ganti.

Utk peningkatan usaha agama, pusatnya ialah masjid wali jamat (jemaah masjid). Sebab itulah kita punya tajwis, bayanat, karguzari bukan satu targhib, ianya ialah utk pindahkan fikir kpd tuan2 yg kendalikan masjid. Ladang di masjid. Markaz hanya borong sahaja. Kalau ladang tak ada hasil, markaz jadi kosong. Tanfis di mohalah/masjid. Setiap masjid diberi takazah.

Kembali kpd asal. Markaziyat nizamuddin. Fahamkan amla, ahli mesyuarat, ulamak. Semua mereka adalah akabirin, mutaharikin, mukadimin, sabiqun. Sabiqun nal awwalun Kita tak perlu org punya ikram dan layanan. Kita jadi org yg mutaharik. Kita bukan karkun lama. Karkun lama ni mcm kain buruk. Kita  buat kerja bukan sebab kita org tabligh, ini adalah t/jawab naib nabi. Bila buat kerja ini akan dtg ujian. Ujian dtg supaya tawajjuh kita makin hampir dgn Allah. 100% tarbiyah Allah. kita akan lihat nusratullah. Faisal Allah bersama kita.

Asas kerja ialah masjid wali jamat. Takmir masjid ialah sediakan org dlm halaqah iman. Ijlis bina nu’min sa’ah, mari kita duduk dan beriman sejenak. Mutaharik dgn yakin ini. Karna karwan, kita buat dan sediakan umat utk buat. Maulana saad kata, satu org yg tak mahu ikut ijtimaiyat, Allah akan tinggalkan mereka, Allah akan gantikan mereka dgn org yg lebih muda, yg kurang hebat.

Usahakan ulamak ikram bersama kita. Sibukkan mereka dgn maktab2 quran. Sibukkan mereka dgn kerja tabligh. Hapuskan kejahilan dlm umat.

Macam mana nak bentang takazah. Semasa jor bulanan, mlm markaz, mesyuarat, Bukan sekadar bayanat. Semua kena tajwis, mesyuarat dan tanfis amali. Agih takazah dan himpunkan balik takazah. Secepat mungkin kumpul semua mutaharikin. Jgn tangguh. Asal tashkil/tertib adalah 4B nizamuddin. Selepas tajwis, tiada masalah, sebahagian masa boleh hantar ke raiwind dan takrir. Kalau tak putus, tak payah pergi. Nehej kerja kena

Comments

Popular posts from this blog

kepentingan dakwah

Bayan maghrib : kapt nuruddin

Tongi 2001 - bayan asar maulana zubir