Hayatus sahabah - maulana saad

01/03/2018 - nizamuddin

Telah jadi satu sifat pd kita hari ni bahawa hati kita mudah terkesan dgn perkara2 yg baru. Banyak cara sunnah dlm ibadat telah diganti dgn alat2 yg baru. Kita cari cara utk memudahkan amalan2 sunnah. Cara baru mengalahkan sunnah2 kerana manusia mula terkesan dgn cara baru. Kita merasakan cara baru ini boleh menggantikan amalan sunnah. Menyebabkan kita menjadi lemah dlm amalan sunnah. Ini perkara yg kita perlu renung.

Sahabat baca quran hingga koyak naskah quran kerana terlalu banyak membaca quran. Usman r.hu baca quran hingga koyak kerana terlalu banyak baca quran dgn melihat. Walaupun dia seorang hafiz, masih dia baca quran dgn melihat. hari ni kita baca quran melalui handphone.

Tasbih juga dikira secara elektronik. Padahal, berzikir dgn biji2 tasbih itu tsabit dgn sunnah takrir iaitu melalui kebenaran nabi s.a.w. Rasulullah s.a.w tidak menghalang sahabat dari melakukannya. Menjadi sunnah sahabat, tabiin dan ummahatul mukminin bertasbih dgn biji-bijian. Tetapi amalan zikir ini telah digantikan dgn alat2 baru kerana merasakan mudah dan kita sanggup mengenepikan cara sahabat. Setiap amalan kita harus lihat apakah cara yg dibuat oleh sahabat.

Amalan harian kita telah jauh dari sunnah. Begitu juga dgn ilmu pun sifat kita terkesan dgn cara2 baru. Kita ambil ilmu dgn cara baru dan meninggalkan cara lama. Inilah sebab utama yg menyebabkan ilmu yg sepatutnya dituntut utk diamalkan tetapi manusia telah tinggalkan ilmu tersebut dan manusia mencari ilmu yg tidak patut diamalkan pun seharian. Manusia tidak belajar lmu yg Allah perintah utk beramal dgnnya sebaliknya ilmu yg tidak diperintah utk beramal dgnnya yg manusia sungguh2 belajar. Ilmu sepatutnya dipelajari dgn duduk bersama ulamak. Apabila ilmu dipelajari bukan utk diamalkan, maka ilmu itu tidak memberi menafaat pd manusia. Maksud ilmu adalah utk diamalkan. Sekiranya meghasilkan ilmu yg bukan diperintah utk beramal dgnnya maka ilmu itu dikenali sebagai ilmu yg sia2.

Contoh, kita beriman dgn semua kitab2 yg Allah turunkan. Taurat, injil, zabur. Maksud beriman dgn kitab2 tersebut bukannya kita beramal dgn kitab2 itu. Kedatangan nabi s.a.w telah menyebabkan cara2 semua nabi2 terdahulu telah dipadam oleh Allah. Hanya cara nabi s.a.w sahaja yg patut diamalkan. Sekiranya ada seseorang yg meninggalkan cara nabi s.a.w, mula mengamalkan cara musa a.s, maka dia akan sesat. Sekiranya musa a.s hidup, dan dia amalkan cara hidupnya sendiri, maka dia juga akan gagal. Apatah lagi dgn kita, kalau kita amal cara nabi musa, kita pun akan gagal. Nabi s.a.w marah pd umar r.hu kerana baca kitab taurat. Bukan amal, baru baca pun nabi dah marah.

Nabi s.a.w dtg bersama quran yg suci dan bercahaya2. Hari ni kita baca buku2 mengenai keduniaan, kita sesat dan kita menyesatkan org lain. ilmu hanya berkaitan quran dan hadith. Kita hendaklah mempelajari ilmu ilahi sebelum semua kemahiran2 dunia yg lain.

Comments

Popular posts from this blog

kepentingan dakwah

Bayan maghrib : kapt nuruddin

Tongi 2001 - bayan asar maulana zubir