Hayatus sahabah - maulana saad
04/03/2018 – nizamuddin
Rasulullah s.a.w telah menjadikan setiap individu umat
baginda sebagai da’i. Pada zaman ini umat memahami bahawa dakwah illallah
ini adalah tugasan satu jemaah dan bukan t/jawab semua org. Ini kefahaman umat
sekarang yg salah. Padahal semua bahagian2 agama telah diusahakan oleh nabi
s.a.w di madinah. Ada
bahagian fatwa, bahagian hadith, bahagian mahkamah, semua ada di madinah.
Mereka tidak mengasingkan org yg tadbir agama dgn org yg keluar jln Allah. Kita
kena renung perkara ini betul2. 100% sahabat buat usaha agama. Sahabat faham
bahawa diri sendiri kena bergerak utk sampaikan agama. Mereka bergerak utk
sampaikan ilmu. Tidak ada seorang pun sahabat yg tidak keluar di jln Allah.
Siapa sahaja yg dtg kpd nabi s.a.w, mereka akan ditunjuk ajar oleh nabi cara
utk sampaikan dakwah dan mereka akan dihantar balik ke kaum mereka utk buat
dakwah. Ini perkara yg jelas.
Rasulullah s.a.w telah menjadikan setiap individu umat
sebagai da’i. Siapa sahaja yg masuk islam akan disediakan utk buat kerja dakwah
illallah. Menjadi wazifah/tugas mereka sebagai dakwah illallah.
Itulah kerja mereka. Setiap individu sahabat jadi asbab hidayat utk kabilah2.
Hanya dgn seorang sahabat, 80 keluarga dpt hidayat. Banyak kisah yg nabi hantar
hanya seorang sahabat sahaja utk dakwah kaum2. Org yg dtg kpd suasana agama dan
dengar perkataan agama, Allah akan bukak pintu hatinya dan kapas2 yg menutup
telinganya juga akan dibuka. Tetapi org yg duduk diluar suasana agama, dlm hati
mereka akan timbul sifat benci pd islam.
Dgn menggunakan alatan moden utk sampaikan agama, ini tidak
cukup dan tidak akan memberi kesan kpd org bukan islam masuk islam selagi mana
dia tidak bergerak sendiri bagi dakwah. Bagi dakwah dan bawa kpd suasana agama.
Kalau tak bawa kpd suasana agama maka selagi itu dakwahnya tak memberi kesan
kpd hati.
Org2 quraish menghalang org2 luar dari mendengar perkataan
nabi s.a.w, Mereka cuba
menghalang, tapi Allah s.w.t sendiri yg menjaga da’i. Ini janji Allah. Org yg
sibuk menyampaikan risalah Allah maka Allah akan keluarkan dari hatinya takut
kpd ghairullah. Dia tak takut selain Allah. Wahai nabiKu, segala perintah yg
dtg dari Allah, hendaklah kamu sampaikan dgn diri kamu sendiri. Sekiranya kamu
takut dlm menyampaikan, takut mereka menyakiti kamu, maka kamu harus tahu
bahawa Allah menjaga kamu dari kejahatan manusia. Allah sendiri akan jaga
seorang da’i kerana org yg mengajak manusia kpd Allah adalah org yg dihantar
oleh Allah.
Sahabat kata, kami dihantar oleh Allah. Sahabat tersebut
berkata demikian dihadapan seorang raja sehingga raja pun takut kerana kata2nya
penuh dgn keyakinan bahawa bila aku mengajak manusia kpd Allah bahawa aku
adalah org yg dihantar oleh Allah dan Allah tak akan sia2kan dan Allah akan
jaga aku. Ini adalah usul. Musuh2 islam menghalang dakwah nabi s.a.w, sehingga
mereka penat. Bila tak ada kesan, maka mereka menghalang org lain dari pergi
berjumpa nabi. Kufar musyrikin sanggup safar ke negara2 lain utk menghalang org
dari dtg ke madinah berjumpa nabi s.a.w. Allah tenangkan nabi s.a.w, Wahai nabiKu, kamu
jgn bersedih, pergerakan mereka yg sedikit ini hanya perhiasan sahaja di dunia,
tempat mereka kekal dlm neraka.
Kisah Tufail Dausi r.hu yg telah berubah perasaan bila dtg
kpd suasana agama. 2 perkara asas. Nabi ajar dia buat dakwah dan hantar dia kpd
kaumnya. Dlm kisah ini banyak usul yg kita boleh belajar. Walaupun nabi
disakiti, nabi tetap berusaha keluarkan org2 quraish dari kekufuran. Org
quraish menghalang org ramai dari berjumpa nabi s.a.w. Mereka akan menakutkan
org yg dtg tentang kejahatan nabi s.a.w. Tufail telah dtg ke mekah. Dia ketua
kabilah. Dia seorang ahli syair. Org quraish bagi tahu, wahai tufail, kamu kena
berjaga2 dgn satu org bernama muhammad, dia telah banyak merosakkan kehidupan
kami. Dia telah menyebabkan perpecahan di kalangan kami. Perkataan dia seumpama
sihir akan memberi kesan kpd hati. Org bukan islam pun yakin dgn dakwah nabi.
Org yg dengar perkataan dakwah akan terkesan dgn dakwah tersebut. Org bukan
islam yakin dakwah akan memberi kesan spt sihir. Kami takut musibah yg menimpa
kami akan menimpa kamu. Jgn bercakap dgn muhammad dan jgn dengar percakapan
muhammad. Begitu sekali aku ditakutkan oleh org quraish sehingga aku buat
keputusan tak nak dengar percakapan nabi. Aku khuatir perkataan nabi akan masuk
dlm telinga aku. Oleh itu, aku tutup telinga aku dgn kapas.
Bila seseorang dtg dlm suasana dakwah, dia sendiri akan buka
kapas2 yg menutupi telinganya. Tufail masuk ke masjidil haram. Aku nampak nabi
s.a.w sedang solat di tepi kaabah. Aku pergi menghampiri nabi s.a.w. Aku tak
nak dengar tapi Allah telah buka hati aku utk mendengar. Aku mula suka dgn
kata2 nabi. Aku berkata2 pd diri aku sendiri, kamu seorang yg pandai,
berpelajaran, kamu tahu tentang perkataan yg
baik dan buruk, jadi kenapa kena halang dari mendengar perkataan nabi. Kalau
perkataan baik maka kamu terima. Tufail cabut kapas dari tellinga. Aku ikut
nabi s.a.w pulang ke rumah. Wahai muhammad, org quraish telah menakutkan aku
tentang kamu, aku suka dgn perkataan
kamu. Apa yg kamu inginkan dari aku? Nabi bentangkan pd aku islam dan
perdengarkan quran kpd aku.
Quran itu sendiri adalah dakwah yg memberi kesan pd hati
manusia. Baca quran di jln Allah lebih afdal dari baca quran di masjidil haram
kerana baca quran ketika di jln Allah adalah dakwah. Baca quran secara infradi
akan dpt pahala infradi. Itu cara para solihin. Baca quran ketika keluar di jln
Allah akan dpt ganjaran para ambiya, siddiqin dan syuhada. Dlm hadith
diberitahu, satu org yg baca quran semasa di jln Allah sebanyak 1000 ayat, akan
dibangunkan bersama ambiya, siddiqin dan syuhada. Ini janji Allah. Ramai org
musyrikin masuk islam kerana dengar bacaan quran.
Nabi telah baca quran di depan tufail. Demi Allah, aku tak
pernah dengar perkataan yg lebih baik drp ini. Aku telah bersaksi didepan nabi,
aku nak balik ke kaum aku. Kerja ini tidak berjalan dgn kesenangan. Kerja ini
berjalan dgn pengorbanan dan kesusahan. Umat tidak akan dpt hidayat dgn
karomah.
Kisah seorang raja di satu negara, semua rakyat sanggup bagi
nyawa utknya, kesetiaan rakyat pd raja. Nabi telah dakwah raja tersebut. Raja
telah kumpul semua menteri2nya. Dihadapan menteri2nya dia telah zahirkan
keinginan dia kpd islam. Maka semua menteri telah menentangnya. Dia nampak
kerajaan hampir terlepas dari tangannya. Dia fikir, melalui pangkat boleh bagi
kesan dan org boleh dtg kpd islam. Itu tidak akan terjadi. Kaum dia tak sedia.
Melalui kedudukan/pangkat, tak beri kesan. Hidayat tak tersebar melalui karomah
dan pangkat.
Tufail nak balik ke kaum dia dan dakwah semua masuk islam. Dia
minta dgn nabi supaya doakan ada karomah/kesan supaya dpt bantu bagi dakwah.
Nabi berdoa minta pd Allah supaya wujudkan kesan pd tufail. Telah keluar satu
cahaya pd badan tufail. Ada
cahaya antara 2 mata tufail. Satu cahaya yg sangat terang. Dia fikir dgn lihat
cahaya mereka akan terima islam. Dia juga fikir dgn kedudukannya sebagai ketua
kaum boleh perintah kaumnya utk masuk islam. Itu fikir dia. Semasa dlm
perjalanan, dia minta cahaya itu dipindahkan dari dahi ke tongkat. Takut nanti kaum
dia kata, sebab tukar agama muka telah berubah. Mula2 minta dgn nabi karomah.
Lepas tu, minta sendiri dgn Allah supaya dipindahkan cahaya tersebut. Dia bawa
tongkat yg bercahaya. Bila sampai di kpg, mula2 jumpa bapanya dan bentangkan
islam. Kemudian bentangkan islam kpd isteri. Dua-dua terima islam. Kemudian
pergi jumpa kaum. Dakwah mereka, tapi mereka telah menolak dakwahnya. Mereka
tak terkesan dgn kedudukan dan karomahnya. Tufail dtg balik berjumpa nabi s.a.w
dan bagitahu kaum aku tak terima islam. Tufail minta nabi s.a.w doa keburukan
utk mereka. Nabi telah doa, ya Allah, Kau bagilah hidayat pd kaum Daus. Nabi
suruh dia balik kpd kaumnya dan teruskan dakwah dgn kasih sayang. Dia buat
usaha atas kaumnya sehingga nabi telah
berhijrah ke madinah. Telah berlalu peperangan badar, uhud dan khandak. 3
perang yg besar telah berlalu. Tufail berusaha atas kaumnya dan telah bawa 80
keluarga dtg berjumpa nabi s.a.w. Ketika itu, nabi di khaibar. Yg sebenarnya
ialah usaha/mehnat.
Maulana Yusuf kata, bila pengorbanan da’i sampai ke tahap
yg dikehendaki oleh Allah, maka Allah akan bawa manusia kpd islam atau org yg
menghalang itu, Allah akan binasakan mereka. Asbab kebendaan, pangkat,
keturunan tidak akan jadi asbab hidayat. Pengorbanan akan jadi asbab hidayat
utk mad’u/org yg didakwahkan.
Comments
Post a Comment