mesyuarat m'sia 2019 - bayan maghrib
maulana saad
nizamuddin - 02/12/2019
Peningkatan dlm usaha agama berlaku ialah dgn bantu-membantu
(ta’awun) antara satu sama lain. Peningkatan dlm kerja dunia ialah dgn
menjatuhkan antara satu sama lain. Kemajuan dlm kerja agama ialah bila kita
mundur ke belakang sehingga kita hampir kpd kehidupan sahabat r.hum. Kemajuan
dunia ke arah kebinasaan. Mizaj kedua-dua kerja ini berbeza. Bila umat ini bawa
sifat salah-menyalahkan dlm kerja agama, maka umat akan menolak kebenaran.
Kemajuan kerja agama dlm ijtimaiyat.
Asal jatuh-menjatuhkan antara satu sama lain berlaku dgn
sebab hasad. Menjatuhkan org lain utk maju ke depan. Apa maksud hasad? iaitu
kita inginkan nikmat tersebut di tambah oleh Allah yg diberi kpd seseorang.
Tapi sebaliknya, dia mahu nikmat yg telah diberikan pd seseorang itu hilang. Sifat
hasad spt ini tidak meredhoi pembahagian Allah s.w.t, mengapa Allah bagi harta
pd sifulan, mengapa Allah bagi ilmu pd sifulan, mengapa Allah bagi kemuliaan pd
sifulan.
Kerja ini adalah kerja Allah. Allah pilih sesiapa yg Allah
mahu. Hak Allah utk ambil khidmat agama drp siapa yg dikehendakiNya. Allah
memilih drp para malaikat, para rasul dan manusia utk jadi pembantu2 agama
Allah. Kadang2 Allah ambil khidmat dari makhluk yg lemah sebab makhluk yg lebih
hebat tidak dpt sempurnakan t/jawab kerja. Dlm usaha agama, Allah boleh ambil
kerja drp org baru sebab org lama tak dpt sempurnakannya. Allah ambil khidmat
drp burung ababil, burung yg kecil tapi dpt menghancurkan tentera abrahah
seluruhnya. Ini adalah satu pembahagian (taksim) drp Allah. Terpulang kpd Allah
drp siapa Allah sudi ambil khidmat agama. Perkara asas ialah kita
bantu-membantu utk majukan seseoarng dlm kerja agama.
2 perkara pd diri sahabat:
- dlm
diri sahabat tiada sifat hasad antara satu sama lain
- sahabat ada sifat utk mengambil faedah drp setiap org di kalangan mereka
dgn 2 sifat ini sahabat dpt bersatu. Sifat hasad terhapus
dgn org2 yg ikhlas (mukhlisin). Hati sahabat suci/bersih drp sifat hasad. Satu
ketika, nabi s.a.w keluarkan pedang yamani, tanya siapa dpt sempurnakan hak pedang ini. Umar r.hu bangun. Zubair r.hu
bangun. Nabi tak bagi. Abu Dujanah, satu org baru telah bangun, nabi serahkan
pd dia. Sahabat tiada sifat hasad. Abu dujanah bukan sahabat yg mahsyur, tetapi
sahabat ada sifat nak ambil kebaikan walaupun dari org yg baru/muda. Satu org
sahabat telah ikut dan tengok dia dlm medan
perang. Dia benar2 telah tunaikan hak pedang tersebut.
Satu ketika, abu bakar dan umar selesai tunaikan tawaf.
Mereka nampak org muda mengendong ibunya utk tunaikan tawaf. Rahmat Allah akan
tertumpu kpdnya. Mari kita jumpa dia dan minta dia berdoa utk kita. Abu bakar
ialah umat yg terbaik dlm umat ini. Umar pula ialah org yg mulham di kalangan
umat, banyak wahyu diturunkan sebab keinginan umar. Pun begitu, mereka pergi
jumpa dan minta doa pd org baru. Kalau dlm umat ada sifat buruk, maka tak dpt
ambil menafaat drp satu sama lain.
Sahabat ada sifat ijtimaiyat. Mereka benci pd maksiat tapi
mereka tak benci pd pemaksiat. Bila benci pd pemaksiat, maknanya kita telah
benci pd satu org islam dan Allah akan benci kita. Bagaimana Allah nak ambil
khidmat agama dari org yg dia benci. Manusia selalu buat kesilapan. Manusia
selalu lupa. Kita lihat kebaikan saudara2 kita. Jgn lihat keburukan.
Nabi s.a.w mencari kebaikan. Satu jenazah telah dibawa ke
depan nabi s.a.w. Dia terkenal dgn satu org yg buruk. Umar kata, jgn solatkan
jenazah dia. Hari ni, kita mencari keburukan org2 islam, mencari keburukan di
kalangan org2 yg baik. Sedangkan, nabi cari kebaikan pd org yg buruk. Nabi
tanya, ada sesiapa nampak dia buat amal baik? Satu org sahabat telah bangun dan
kata, pd satu malam, saya nampak dia jadi security di jln Allah. Nabi s.a.w
bersabda, mata yg berjaga satu malam di jln Allah, Allah haramkan mata tersebut
dari api neraka.
Kawan2 kita yg ada sifat buruk, alihkan pandangan kita,
lihat kebaikan. Maulana ilyas rah. kata, berlatihlah lihat org yg lakukan
dosa/maksiat dgn pandangan yg mulia. Kedudukan org islam lebih berharga/mulia
drp baitullah. Dgn ini, kita dpt ambil kerja/faedah drp mereka. Menjatuhkan
maruah seseorang dgn menzahirkan keaiban dia lebih buruk drp 36X zina.
Satu ketika, semasa di arafah, nabi nak bergerak, tapi
tunggu lama, nabi sedang menanti seseorang. Setelah lama menuggu, dtglah usamah
r.hu, berkulit hitam, tak handsome, bekas hamba sahaya. Selepas usamah dtg,
baru gerak. Org2 yaman kata, kerana dia kita lewat. Oleh sebab kata2 tersebut,
ramai org yaman murtad pd zaman abu bakar.
Kerja agama berjalan dgn bantuan Allah. 2 syarat utk dpt
bantuan Allah:
1. ijtimaiyat/kesatuan
2. mesyuarat
Bantuan Allah bersama jemaah. Apa maksud jemaah? Jemaah
ialah satu fikir, satu cara. Dgn jemaah kita akan bersatu. Serigala kpd manusia
ialah syaitan.
3 perkara kita perlu lazimkan utk selamat drp fitnah:
1. ummumiyat. jgn ada yg khusus.
2. sentiasa bersama dgn jemaah. Satu fikir
3. sentiasa berada dlm masjid
Letak diri di tempat umum. Org2 yg ikhlas, sentiasa elakkan
diri dari tempat2 yg jadi mahsyur. Org yg ada niat utk mahsyur, dia tidak
maqbul di sisi Allah. tiada penerimaan dari Allah.
Allah sebut mesyuarat bersama dgn solat. Sifat2 yg ada dlm
mesyuarat sama dgn sifat2 solat. Seseorang kena tinggalkan rumah utk pergi ke
masjid utk solat. Begitu juga dgn mesyuarat, di masjid. Solat ada imam, mesyuarat
ada faisala. Makmum boleh tegur imam dlm solat. Dlm mesyuarat, boleh bagi
pandangan dgn adab. Tidak tekan syor. Org yg tekan syor akan pecahkan
ijtimaiyat.
Semasa perang uhud, nabi minta pandangan samada nak
pertahankan madinah di dalam atau di luar. Ubay bin salon syor pertahankan di
dalam. Nabi putuskan bertahan di luar madinah. Ubay bin salon berkeras dgn
pandangannya, dia bersama dgn 300 org telah patah balik ke madinah. hanya 700
org pergi uhud berperang dgn 3000 org musyrikin. Tapi Allah bagi kemenangan pd
islam. 300 org yg balik tidak memberi kesan.
Nabi s.a.w pesan kpd 50 pemanah di atas bukit uhud, apa jadi
pun, jgn turun. Tapi bila lihat org dibawah sedang kumpul harta ghanimah, 40
org atas bukit minta izin nak turun. Amir jemaah, Abdullah bin zubair tak izinkan
sebab nabi kata jgn tinggalkan tempat ini. Org kafir dtg serang semula. Hanya
kerana 40 org islam yg tidak taat pd amir mereka, maka Allah telah serahkan
balik medan
tempur kpd org musyirikin. Mereka berpecah, tiada ijtimaiyat, maka bantuan
Allah terangkat.
Jgn israr dlm memberi pandangan. Bagi pandangan semasa
mesyuarat. lepas mesyuarat, kita bersatu atas satu keputusan. Kita gunakan
kemampuan dan kebolehan kita utk menyempurnakan keputusan tersebut. Maksud drp
mesyuarat ialah utk satukan pendapat dan akan dtg kesatuan hati dan bantuan Allah.
Pandangan seseorang berdasarkan takluk dia dgn Allah. Oleh itu, jgn pandang
hina pandangan sesiapa. Utk maju dlm usaha, jgn bawa masalah infradi dlm
mesyuarat. bawa ehwal ijtimai sahaja dlm mesyuarat. supaya fikir kita tertumpu
pd kerja agama.
Semoga Allah terima kedatangan tuan2.
Comments
Post a Comment