mesyuarat m'sia 2019 - bayan subuh
maulana saad
nizamuddin - 30/11/2019
Tanpa bantuan Allah, samada kerja tersebut kecil atau besar,
tidak akan sempurna. Setiap kerja perlu penerimaan Allah. Penerimaan/qabuliyat
adalah satu nusrah drp Allah. Bila terdetik dlm hati, kerja yg dibuat sebab
kebolehan maka akan terangkat pertolongan Allah. Kerja ini perlu kpd penerimaan
Allah. Kerja ini tidak bergantung kpd kebolehan seseorang.
2 sebab pertolongan Allah: 1. dakwah infradi 2. satu hati
Pertolongan Allah bersama dgn jemaah. Apa yg dikatakan
jemaah? Kita kena faham. Satu kaum, warna kulit yg sama, bahasa yg sama, bukan
dipanggil jemaah. Umat yg ada nisbat kaum, warna kulit, kabilah, kekayaan, ini
semua nisbat batil. Nisbat yg paling besar ialah sebagai umat nabi s.a.w. Hari
ni org islam seluruh dunia berpecah sebab mereka tengok nisbat bahasa, warna
kulit, keturunan. Bilamana umat ini mencari kemuliaan dari benda dunia maka
tidak akan dpt pertolongan Allah.
Pertolongan Allah akan dtg bila buat usaha tanpa berpecah
belah. Umat berkumpul atas usaha iman dan amal, inilah yg dipanggil jemaah. Dlm
solat di haramain, semua mazhab berkumpul disana, tanpa berpecah, satu hati,
tanpa mengira warna kulit, bahasa, kaum, semua berdiri dlm saf yg sama, inilah
yg dipanggil jemaah. Kalau 1 juta manusia berkumpul tapi tanpa imam, ia bukan
jemaah walaupun rukuk, sujud, salam dgn kadar yg sama, serentak. Sebaliknya,
solat hanya 2 org, satu imam, satu makmum, ia dipanggil jemaah. Mizaj yahudi
dan nasara ikut bangsa dan warna kulit.
Nabi s.a.w telah satukan umat ini. Nabi s.a.w telah
hancurkan segala nisbat2 yg lain. Nabi s.a.w telah satukan kaum, bahasa, warna
kulit, bangsa, kedudukan. Nabi s.a.w telah jadikan bilal r.hu yg kulit hitam
sebagai muazzin. Nabi s.a.w bawa umat kpd ijtimaiyat. Nabi s.a.w telah
bangunkan sahabat atas infradi dakwah, amal soleh dan satu hati.
Satu org sahabat yg warna kulitnya gelap, telah dtg jumpa
nabi, adakah kami boleh masuk syurga. Nabi kata, org yg kulit hitam, akan masuk
syurga 1 thn awal drp org yg kulit putih. Nabi s.a.w telah hancurkan jasbah2
negara, bahasa, bangsa, warna kulit.
Dlm satu halqah, ada suhoib, bilal, salman, org arab dan
bukan arab. Satu org sahabat nama qais dari khazraj bagitahu bahasa kami arab,
nabi s.a.w org arab, quran dlm bahasa arab, pertolongon Allah ke atas kami org
arab. Kamu tak boleh dpt pertolongan Allah sebab bukan arab. Kerana perkataan
tadi, bilal & salman terasa hati. Muaz bin jabal telah marah dan pegang
baju qais dan bawa jumpa nabi s.a.w. Muaz cerita pd nabi. Wajah nabi s.a.w
telah berubah dan kumpulkan semua sahabat. Nabi kata, bahasa arab bukan mak
atau bapa kamu. Pd hari kiamat nanti, Allah akan hapuskan semua bahasa2 dan
semua org yg akan masuk syurga akan berbahasa arab. Nabi kata, wahai muaz tolak
dia ke jahannam. Bilal r.hu telah dimuliakan melalui perantaraan azan. Ada sahabat lain nak jadi
muazzin, tapi nabi tak terima sebab tak nak bilal rasa rendah diri sebab warna
kulit.
Nabi s.a.w telah bentuk asas dakwah. Semua org sama, tidak
ada perbezaan. Walaupun usamah tak handsome dan gelap, tapi nabi bagi perhatian
pd usamah. Satu ketika, usamah r.hu jatuh dan luka di muka. Nabi suruh aisyah
r.ha sapu luka tersebut. Aisyah rasa geli. Nabi s.a.w sendiri telah sapu dgn
bibir baginda. Nabi kata jgn pandang rendah seseorang. Satu ketika, jemaah dah
nak bergerak, semua sahabat yg besar2 ada dlm jemaah. Usamah lambat sampai.
Bila usamah sampai, baru nabi gerak. Satu org yaman kata, kerana org ni kita
terpaksa tunggu. Mereka merendahkan usamah. Pd zaman abu bakar, kaum yg paling
awal murtad ialah ahli yaman sebab mereka pandang rendah pd usamah.
Jgn pandang rendah sesiapa. Kita tak tahu kerana pengorbanan
mereka, maqam mereka tinggi di sisi Allah. Dlm hadith, ramai org yg kusut
masai, rambut tak terurus, kerana sumpah mereka, Allah terima doa mereka, apa2
sahaja permintaan mereka Allah akan sempurnakan.
Asbab utk dpt pertolongan Allah ialah ijtimaiyat dan dakwah
infradi. Pertolongan Allah yg segera dtg melalui infradi dakwah. Semua nabi2
dpt tarbiyah melalui infradi dakwah. Melalui infradi dakwah, manusia terpaksa
dtg kpd islam. Pertolongan ghaib Allah ialah bila org bukan islam terpaksa
masuk islam. Dlm satu safar, nabi dakwah sorang badwi. Org badwi minta saksi.
Nabi panggil pokok. Pokok telah membelah bumi dan dtg depan nabi, jadi saksi.
3X pokok tersebut bersaksi dan org badwi ucap kalimah masuk islam. Nabi s.a.w
sendiri bagi dakwah. Semasa safar hijrah, nabi ikut jln yg ada perompok. Nabi
dakwah perompok. Tidak ada satu org pun tidak layak di dakwah. Keinginan nabi
utk hidayat sama atas semua org samada yg bantu atau yg melawan. Samada abu
talib atau abu jahal. Pd mlm nabi doa utk abu jahal dan umar utk hidayat. Umar dpt
hidayat. Abu jahal tak dpt hidayat. Tapi keinginan nabi sama sahaja. Org taif
tak suka, nabi tetap bagi dakwah. semoga keturunan mereka akan dpt hidayat. Ini
jasbah da’i.
2 tempat dimana tawajjuh Allah kpd nabi s.a.w. 1. infradi
dakwah 2. infradi ibadat
Mizaj da’i, tidak ada perasaan balas dendam. Jasbah dendam
ialah kebinasaan. Jasbah dakwah ialah hidayat. 2 jasbah ini tak boleh
berkumpul. Satu org wanita yahudi masak daging dan letak racun. Sebelum nabi
makan, jibrail a.s dtg bagitahu dlm daging ada racun. Sahabat nak tangkap
wanita tersebut. Nabi larang. Tak perlu balas dendam. Maafkan dia. Kenapa kamu
letakkan racun? Aku cuma nak tahu samada baginda nabi betul atau palsu.
Utk seseorang maju dlm kerja agama, kena sabar & tahamul.
Bukan balas dendam. Nabi tunjuk contoh mcm mana musuh pun boleh dpt hidayat. Zaid
bin saanah, seorang alim yahudi, telah menguji kesabaran nabi. Dia telah
bermuamalat dgn nabi. bagi nabi pinjam. Tarikh ditetapkan bila kena bayar
balik. Satu hari, belum sampai tarikh yg ditetapkan, dia telah tarik baju nabi
dan minta secara kasar suruh bayar hutang. Dia marah nabi. Umar r.hu telah
keluarkan pedang nak bunuh zaid. Nabi suruh umar sempurnakan hak dia. Tambah lagi
70 kg kurma sebab ugutan bunuh dari
umar. Setelah uji kesabaran nabi, Zaid masuk islam. Sabar adalah alamat
nabuwwah. Hari ni, org marah/buat jahat pd kita, kita akan balas.
3 peringkat ehsan:
Paling rendah - org buat baik, kita
buat baik dgn dia
Pertengahan - org tak pernah buat
baik dgn kita, kita buat baik dgn dia
Paling tinggi - org buat jahat, kita
buat baik dgn dia
Kesabaran nabi2 menyebabkan kaum dpt
hidayat. Nabi tarbiyah sahabat dgn sifat sabar. Satu ketika, Nabi kata pd abu
zar, selepas kewafatan aku, pemerintah akan halau kamu keluar dari madinah. Abu
zar kata saya akan pergi ke syam. pemerintah syam pun halau kamu. saya balik ke
madinah. pemerintah madinah halau kamu. saya akan lawan. Nabi kata, tidak, kamu
kena sabar. Ke mana kamu ditashkil, kamu sabar sehingga kamu jumpa aku di
mahsyar. Bila sabar khatam, safar pun khatam. Kita kena belajar sabar.
Nabi kata pd wasilah r.hu yg nak
hijrah. pertama, buat usaha bersama nabi
s.a.w, bagi seluruh hidup. Kedua, bila ada takazah, terus keluar. Ketiga, bilamana
org kebelakangkan kamu, kamu terus maju utk buat usaha, jgn pecahkan ijtimaiyat
walaupun kamu tak ada kedudukan. Bantuan Allah bersama dgn ijtimaiyat/bersatu.
Ghuzman, satu org ansar madinah
telah bantu islam kerana kaumnya. Kisah ini ada dlm hayatus sahabah, bab
ikhlas. Dia telah bunuh 8 org semasa perang. Sahabat ucap tahniah padanya. Tapi
dia kata, saya buat bukan kerana agama. Saya buat kerana saya ansar. Saya bantu
kaum saya. Dia luka parah. Dia tak tahan dan telah bunuh diri. Allah s.w.t dan
nabi s.a.w suka dgn lafaz ansar. Fadhilat ansar begitu tinggi. Nabi s.a.w
laungkan lafaz ansar di uhud. Mana org2 ansar? Semua org ansar gembira dan telah
berkumpul. Utk bantu agama, nabi laungkan lafaz ansar. Pada ketika yg lain, org
munafik nak besarkan perkara yg kecil supaya tercetus pergaduhan. satu org
telah lafaz ansar, tapi bukan utk bantu agama, utk bantu kaum. Lafaz yg sama,
tapi nabi kata lafaz ini sangat busuk. Lafaz yg sama tapi niat berbeza.
Allah bantu agama sebab nusrah dan
hijrah. Ansar dan muhajirin. Nabi s.a.w sibukkan sahabat dgn amal. Bila keluar
di jln Allah, sibukkan diri dgn dakwah sehinggakan makan kita pun, org akan
ingatkan. Bukan kita yg ingatkan org khidmat.
Selepas kefawatan nabi, umat ini terus bangun utk sambung
kerja nabi s.a.w. Jemaah usamah bin zaid telah dikeluarkan. Nabi s.a.w telah
bagi kepentingan utk hantar jemaah. Jemaah dihantar berterusan. Harta yg paling baik ialah yg digunakan utk
keluar di jln Allah. Azam utk keluar 4B negara jauh.
Comments
Post a Comment