mesyuarat m'sia 2019 - hayatus sahabah
maulana saad
nizamuddin - 29/11/2019
Maksud bayan bukan utk zahirkan ilmu. Bayan sebegini hanya
akan dtgkan kibir. Seseorang yg cuba
lafazkan sesuatu perkataan utk zahirkan kebolehannya, maka ini adalah kibir
terhadap ilmu. Kibir ilmu lebih dahsyat drp kibir kejahilan.
Bayan yg akan dtgkan kesan ialah apa yg ada dlm hati, rasa
kesedihan bagaimana umat dpt dtg kpd amal. Sekiranya kaifiat ini tidak ada dlm
hati, maka bayannya hanya takluk dgn lidah, tiada kaitan dgn hati. Ilmu yg ada
kaitan dgn hati, pd dirinya akan dtg faedah dan org yg dengar pun dpt faedah.
Sekiranya dlm bayan tidak ada tashkil, ia bukan dari kerja ini. Nabi s.a.w
telah sediakan umat kpd amal.
Wujudkan halaqah2 dlm masjid, supaya umat dtg kpd amal. Umat
dlm kejahilan sebab amal umat tiada kaitan dgn taklim. Bila ada hubungan dgn
taklim, duduk dlm majlis ulamak, maka amal akan sempurna. Selepas dengar taklim
fadhail, dirikan solat. Tapi hari ni, lepas sembang2 kita dirikan solat. Dari
kedai, kita berlari ke masjid utk dirikan solat. Solat yg macam ni bagaimana
nak hadirkan fadhail dlm solat.
Bayan nabi s.a.w, adakala suara nabi tinggi, adakala suara
nabi rendah, adakala mata nabi merah. Bayan dgn penuh kerunsingan. Bayan dgn
bahasa2 yg tinggi akan dtgkan kesan kpd pembayan tapi tidak kpd zat Allah. Bayan
adalah sunnah dan ia ada tarekah/cara. Menghimpunkan umat bukan atas maksud
dakwah bukan kerja kita. Kerja Kita ialah bagaimana utk hidupkan dakwah.
Melalui bayan, kita nak hidupkan dakwah. Inilah maksud drp perhimpunan kita.
Selepas nabi bayan. Nabi suruh abu bakar bayan. Abu bakar
bayan lebih pendek drp nabi. Selepas itu, umar pulak bayan. Umar bayan lebih
pendek drp abu bakar. Selepas itu, nabi suruh si fulan bayan. Dia guna lafaz
dan bahasa yg indah. Nabi suruh berhenti. Kamu duduk. Dlm bayan, menggunakan
lafaz2 yg susah dan utk zahirkan kebolehan diri, ini adalah cara syaitan. Ini
sihir. Nabi suruh Abdullah bin masud bayan. Dia berdiri, memuji Allah, Allah
tuhan kita, islam agama kita, quran imam kita, baitullah kiblat kita, muhammad
s.a.w nabi kita. Kita redho apa yg diredhoi oleh Allah dan rasul. Apa yg tidak
disukai oleh Allah dan rasul, kita pun tidak menyukainya. Nabi kata, bayan yg
paling baik ialah yg diungkapkan oleh Abdullah b. masud. Dia bercakap perkataan
yg benar.
Comments
Post a Comment